Announcement

Collapse
No announcement yet.

Prosjekt: Bra lyd i drittbilen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Prosjekt: Bra lyd i drittbilen

Kjært barn har mange navn. Drittbilien, pizzabilen, peugot partner osv bilen det skal bygges i er en 2003 Citroen Berlingo.
    Bilen var billig i innkjøp og relativt billig i drift med sin 2.0hdi motor og ikke minst god plass til mye rart i lasterommet så da var den ypperlig til meg som har en del kjøring til og fra jobb og har diverse prosjekter så jeg drar på mye rart

Planer for prosjektet: Bygge ett anlegg som spiller bra og ser greit ut. Gidder ikke å kaste bort mye tid for å få 100%finish i denne bilen, det er den ikke verdt

Utsyr som skal inn i bilen:

Lydkilde:
    -Telefonen, enten bruker jeg en usb dac med rca til dsp eller så brukerjeg en bluetooth mottaker med optisk til dsp som da tar seg av dekodingen.

Dsp:
    -Precision Power PPI DSP-88R

Forsterkere:
    -Rockford fosgate t4000.1bd
    -Soundstream HRU.4
    -Dynabel bf2252

Høytalere:
    -LIB 1882 med custom recone
    -DLS Rxw6 X4
    -DLS Gothia 3
    -DLS Gothia 1
    DLS høytalerene ble kjøpt av en som tidligere jobbet for DLS, han hadde prøvd både Gothia og Scandinavia mellombasser men var mest fornøyd med disse her i ett opsett uten sub. Jeg skal jo ha sub i tilleg så vii får se hvordan det blir

Strøm:
    -Inntil videre orginal dynamo.
    -3x 75ah biltema agm
    -53mm lib strømkabel

Last edited by estens; 15-09-2015, 00:47.

Første som ble gjort var oppgradering av batteri og "the big three" med 53mm kabler fra lydibilen, disse ble trekt med nylonstrømpe fra biltema. I mangel på krympestrømpe ble det brukt elektrikerteip, får se til slutt om det blir gjort noe mer med det

Neste på lista er demping av dører: Her ble det først sprayet på ett lag med Noxudol 3100, så blir det lagt silentcoat og på toppen 6mm closed cell foam i form av liggeunderlag fra jysk

Er ferdig med ytterblekket, skal snart ta innerblekket. Kommer da til å tette igjenn alle opninger så døra blir så tett som mulig.

Skal bytte ut batteripolsko evt. lage til en bedre festeanordning for flere kabler.

Last edited by estens; 15-09-2015, 00:49.

Comment

Spennende. Følger med her!
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Kjøpte noen aluminiumskuler til noen Morel diskanter jeg har.

De passet veldig dårlig til de Morel diskantene, men til allt hell passet de perfekt til DLS diskantene

Borra ett litt stort hull i de orginale deiskant dekslene så det blir litt lettere å feste kulene og jeg får skjult ledningene.
        Diskantene blir festet med sorte umbracoskruer

Comment

Har begynt å trekke litt kabel, er ferdig på den ene sida
          Der er det 6 enkle 4mm2 høytalerkabler og to signalkabler som skal til bassremoten.
          På den andre siden blir det 2 52mm strømkabel, høytalerkabel og kabel mellom dsp og kontrollpanel.
          Men gikk tom for nylonstrømpe så fikk ikke gjort meg ferdig.

DSP`n jeg skal bruke: Precision Power dsp88r har hatt den liggende ei stund nå, men var først i dag jeg tok den ut og fiklet litt med den

Kontrollpanelet til dsp`n og en universal bassremote med voltmeter jeg tenkte jeg skulle bruke.
          Jeg vil prøve å lage ett deksel der hvor cd spilleren normalt sitter og felle inn disse to

Fikk også så vidt begynt på a-stolpene i dag

Comment

Siden det meste av utsyret har liggi i garasjen og støvet ned ei stund, tok jeg det med meg på jobb i dag og blåste litt støv av det.

Noen bilder av subben, Lib 1882 med custom recone.
            Siden dette er første gangen jeg har reconet eller bygd en subb skal det bli spennende å så hvor lenge det går før den ryker ;P

Her er forsterkeren til subben, Rockford Fosgate t4000.1bd.
            Var veldig ripete og stygg når jeg kjøpte den så jeg lakka den hvit.

Mellombasser, DLS rxw6 har fire slike to til hver dør

Forsterker til diskanter og mellomtoner, Soundstream HRU.4.
            Denner så og si strøken, plastikken sitter fortsatt på pleksiglassplata

Comment

Bra tråd, med treffende tittel! Mye digg utstyr her. Skal bli spennende å følge med på denne.
              never enough!

Comment

Likte A-stolpe løsningen din veldig godt.
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Originally posted by bass-freek View Post
                  Bra tråd, med treffende tittel! Mye digg utstyr her. Skal bli spennende å følge med på denne.
                  Takk for det Ikke i nerheten av det du driver med da men
                  Gleder meg speiellt til å prøve subben for å finne ut om den fungerer greit eller om det var totalt fail.

Originally posted by TakeTheTime View Post
                  Likte A-stolpe løsningen din veldig godt.
                  Jo takk men nå er de ikke ferdige enda så det kan jo fortsatt bli noen forandringer

Comment

Originally posted by estens View Post
                    Jo takk men nå er de ikke ferdige enda så det kan jo fortsatt bli noen forandringer
                    Neida jeg så det, men ser lovende ut hvertfall!

Følger med.
                    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

følger med her, ble meget lekker den forsterkeren. er det psi recone eller sound qube? kan bli artig det der. hvor mye måtte du gi for dsp n

mvh kim

Comment

Originally posted by kimafro View Post
                        følger med her, ble meget lekker den forsterkeren. er det psi recone eller sound qube? kan bli artig det der. hvor mye måtte du gi for dsp n

mvh kim
                        Den kom seg betraktelig synst jeg, men så var den ikke mye fin når jeg fikk den.

Reconen er bygd med deler fra subwooferparts.com.

Dsp`n kom vel på rett i underkant av 3000,-

Comment

Bilen levde opp til navnet sitt og fikk en hel haug med feil på eu-kontrollen :S

Det kombinert med at jeg har vert lei og at det har vert kaldt i garasjen har gjort at det ikke har skjedd så veldig mye i vinter, men litt har jeg fått gjort samt kjøp inn en del ting som jeg "trenger" ;P

Sa innledningsvis at jeg ville prøve å beholde den orginale dynamoen, men så kome jeg over denne 150A dynamoen til rett over tusenlappen. Etter jeg tok dette bildet har jeg kjøpt enda et 70AH batteri, så nå har jeg totalt tre stk i bilen.

Sky high dual inputs og batteriterminaler:

To av kablene ble i korteste laget etter jeg bytta terminaler og tok av kabelskoa. Disse Skal byttest.

Også er jeg nesten ferdig med kassa, mangler bare slotporten og ett strøk til med lakk.
                          Ogsåhar jeg handla inn en ny sub ;P
                          Kassa er i største laget, men det var med vilje siden det er enklere å minske kassevolumet enn å øke det.
                          Kassa er på 255 liter- port og element.

Og sist men ikke minst en liten sak fra dayton audio som heter dats v2.0. Den måler t/s parametere så nå sitter jeg å koser meg med kassesimulering

Comment

Wow. Her skjer det jo masse kult. Dette bygget eskalerer i overaskemde retninger! Trodde ikke du hadde plass til så svær kasse..?
                            Pøs på med bilder, du har masse erfaring å dele!
                            never enough!

Comment

Har jo greit med plass bakover i varerommet, det blir ikke brukt til noe fornuftigt uansett

Kommer nok en del mere bilder til uka, da håper jeg at jeg blir ferdig med a-stolper, sub kassa og får montert forsterkere å koble osv.

Comment

Working...
                              X