Announcement

Collapse
No announcement yet.

Marius' budsjett SQ prosjekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Marius' budsjett SQ prosjekt

    Hei.
    legger ut prosjektet mitt her også jeg, utrolig mye flinke folk her.

    bilen:
    pug 306 Style 2dører og "masse" bagasjeplass.

    målet:
    pen lyd,
    overkommelig utseende(altså noen hakk bedre enn orginalt)


    budsjett:
    ja, si det.¨20-25k til nå, og mer skal det sikkert bli

    må sies at jeg aldri har hatt noe særlig stereo i bilen, men har blitt hekta på sq, så skal prøve å få til litt godlyd i bilen min, til en penge lommeboka er fortrolig med.
    er også utrolig grønn på verktøy, men det hjelper å bo sammen med en møbelsnekker
    hadde aldri tatt i ett elektrisk drevet verktøy før jeg begynnte med dette, så hvis noe er skjeivt så er det nok derfor


    dette er hva jeg har:

    JVC KD-AVX1 dvd spiller(upraktisk sak, magler litt funksjoner, men man kan koble på en drøss med saker og ting bak den)
    focal 165v slim forran(har grunne dører)
    focal 165v2s bak(disse skal forran)
    DynaBel BF0804 4x80wRMS 4ohm
    DynaBel BF 4501 1x450wRMS 4ohm
    2x dynaBel DY9410
    Harman/Kardon Drive+Play til ipod'en


    Kjøpte litt dempematte fra installbay forrige lønning:

    inni dørene: har lagt ett lag SPLEN over dette igjen


    taket

    hjulbuer og flata fra b-stolpen og bakover



    har også dempet gulvet og bakluka samt alt av plastdekseler i bilen.

    ikke engang vinduene bak slapp unna. den svarte delen nederst har fått en remse med bitoplast o5 og den fungerte bra. lite vibrasjonstøy selv om vinduene ser ut som de skal hoppe ut.


    Dempematte fra installbay er verdt sin vekt i gull. for en UTROLIG forskjell det var før og etter demping.
    dette burde vært bilstereo 101, men jeg har ikke verken sett eller hørt om demping av bil, før jeg har sett det på div prosjekt tråder rundt omkring.


    Strøm:
    21 mm kabel med 100amp autosikring i motor-rommet. splitter med 2x60amp sikringer og 16mm kabel til subbene
    orginal dynamo og biltema-batteri, ikke funnet noen grunn til å bytte ut disse enda, da jeg har minimalt spenningsfall fra dynamo til forsterker. skal oppgradere kablene i motor-rommet uansett. har betillt ny negativ batteripolsko fra morel, samt litt mer 21mm kabel. minus polen på bildet skal vekk for den var for liten. på bidet er den bare koblet på for å få strøm til vinduheiser og sentrallås, når jeg dempet. den 70amp sikringen som ligger der blir ikke brukt noe sted. for jeg fant ikke store nok kabelsko noe sted, så kjøpte ny i stdet.



    jording er i ett solid feste i gulvet under baksetene. skrapet vekk litt lakk og festet de med en slags terminal




    siste uka har jeg tatt mot til meg å begynnt med glassfiber og polyester. var veldig skeptisk til dette, og trodde det var forbeholdt proffene, men til å med jeg klarte å få dette til å se ut som det skal.
    synes jeg manglet mye midtbass forran, så har laget plass til 165v2 som kicker litt mer enn slim varianten som jeg har hatt til nå. at de sto i orginale plastfester i udempet dør har vel endel å si også, men skal jeg alikevel støpe kan jeg lage plass til litt dypere elementer tenkte jeg.

    døra før overfall




    i mangel av en dremel.type verktøy har jeg knotet endel, med å skjære å sånn.
    dørlomma ble dissikert med en kvist-sag og noen avstandspinner og en baffelring i mdf ble på en finurlig måte festet og trukket
    her klar for støping


    fått ett par lag med guffe


    og sparkel. trengte en liten puss


    tilpassing i bilen:





    bilen er ikke lik på begge siden. hanskrommet på ene siden er ikke formet likt som sikringboksen på førersiden, så ringene er ikke like.
    skal ut å jobbe litt med å få dem rundere og penere, samt tilpasse dem til resten av dørlomma idag.


    utroli moro, med glassfiber. ikke var det så vanskelig og fort går det jo og. helt til man skal pusse da..

    fant forresten ut at å pusse glassfibersparkel i bar overkropp var en lite lur ide..
    føltes som jeg hadde sovet i en container med gammel glava.
    har ordna meg heldekkende drakt og maske ble litt bedre da..

    subbene mine er DynaBel DY9410 som tåler 500wRMS
    de er puttet i to sepparate 20l lukka kasser med en felles topp-plate. det var for å få minst mulig skjøter i bagasjen. ser dere nøye etter så er det ca 5 cm mellom hver kasse. der trekkes det ledninger til subbene pluss at den passer perfet ned i en ramme alt står på. formet som en H.




    hattehylla:
    flyttet endel rundt på diskantene etter dette bildet ble tatt


    4 kanaleren:

    monoblokka


    bassbooster i interiørets farger.må bare få lakka skruene



    oversiktsbilde med setene nede:



    lurer på noen ting angående monoblokka.
    oppgitt effekt er:
    1x450@4ohm
    1x800@2ohm
    1x1200@1ohm
    det er to utganger til subbene, men effekten er oppgitt i 1x.
    og da lurer jeg på hvor mange watt får egentlig subbene mine. ikke att det har noe å si, men greit å vite.
    amp'en er ikke brokoblingsbar heller. hvorfor ikke?
    Last edited by MariusFa; 16-04-2007, 17:49.
    96mod 306Style All Show - No Go prosjekt
    Focal-DynaBel-Installbay-Pioneer
    tusen takk til kompiser for all hjelp. og forum mennesker som er hyggelige å hjelper meg!

  • #2
    Hei. Ser bra ut. Ang ampen din så har den 2 + og 2 - pga flere tilkoblingsmuligheter, alltså hvis du har 2 element på 4 ohm og skal kjøre 2 ohm, så er det bare å bruke begge +ene og begge -ene. Alltså, inni selve ampen er det kun 1 pluss og 1 minus, derfor er den IKKE brokoblingsbar Ellers får du ha lykke til med stereoen, ser meget bra ut
    VW/Audi ende-tusi-ast!

    Comment


    • #3
      takk!

      ok, så strømmen er splittet inni forsterkeren!
      så nå som jeg har to subber med SVC på 4ohm så har jeg lastet forsterkeren min i 2ohm? og elementene deler 800wRMS broderlig?

      sliter litt med å forstå dette med motstand.

      har man en 4ohm's høytaler laster man forsterkeren 4ohm
      kobler man så på en 4ohm's høytaler til blir det 2ohm!?
      i mitt hode blir dette 8ohm.

      vet det blir 2ohm, men forstår ikke hvorfor man halverer motstanden ved å doble
      antall høytalere..
      hehe.. ble mye greier det her, og er ikke så god til å forklare, men dette er ikke logisk i hodet mitt. hater å vite hvordan noe fungerer, men ikke FORSTÅ det

      er forresten i gang å lage nye deksler til bagasjerommet nå..
      kjempe moro å ikke ha peiling på hva jeg driver med
      ta bilder har jeg gjort også! så dere kan si meg hva jeg gjør feil.. hehe
      96mod 306Style All Show - No Go prosjekt
      Focal-DynaBel-Installbay-Pioneer
      tusen takk til kompiser for all hjelp. og forum mennesker som er hyggelige å hjelper meg!

      Comment


      • #4
        serie kobler du motstandene. Pluss inn på pluss på høyttaler 1 og trekker minus fra høyttaler 1 til pluss på høyttaler 2 og så kjører minus fra høyttaler 2 tilbake til forsterker blir 2stk 4ohms elementer 8ohm

        parallell kobler du motstandene. Pluss til pluss på begge elementer og minus til minus på begge elementer for du en parallell kobling med 2 like motstander.. og parallel kobler du to like motstander kan du dele motstand på 2.. har du 3like.. deler du på 3.. 4 like.. så deler du på 4 osv.

        har du forskjellig motstand's verdi parallel koblet må du til med en formel, men dette har du ytterst skjelden behov for i bilstereo så i steden for å forvirre så la meg bare si.. det enkle er ofte det beste og holdt deg til "regelen" over
        sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
        IceAudio - Bilringen AS - inakustik

        Comment


        • #5
          tenk på høyttalerne som trange bruer.. kobler du to etter hverandre så blir det dobbel motstand. Dette er altså seriekobling. Men tenk deg at du har to bruer ved siden av hverandre så halveres jo motstanden. Dette er parallellkobling, altså slik du har koblet
          Jonas Tautra
          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

          Comment


          • #6
            Originally posted by Hifonic View Post
            tenk på høyttalerne som trange bruer.. kobler du to etter hverandre så blir det dobbel motstand. Dette er altså seriekobling. Men tenk deg at du har to bruer ved siden av hverandre så halveres jo motstanden. Dette er parallellkobling, altså slik du har koblet
            da er jeg med..

            sånne "barne-forklaringer" er fine
            96mod 306Style All Show - No Go prosjekt
            Focal-DynaBel-Installbay-Pioneer
            tusen takk til kompiser for all hjelp. og forum mennesker som er hyggelige å hjelper meg!

            Comment


            • #7
              Originally posted by MariusFa View Post
              da er jeg med..

              sånne "barne-forklaringer" er fine
              Ja, er da man skjønner ting best!
              Må vel også få lov til å si at dette ser lovende ut
              Jonas Tautra
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

              Comment


              • #8
                synes dette ble bra jeg, ivertfall til å være førstegang.!

                mvh Thomas
                SoundMagus, Arizona Eagle, Magnat, DD!!

                Comment


                • #9
                  takk.. håpet er at dette skal bli bra med tiden...

                  har jo fått gjort litt idag også da:

                  begynnt på noen deksler i bagasjen. av en eller annen grunn er ikke bagasjerommet mitt likt på begge sider. på ene siden ser man hjulbuen, mens på andre siden er det er rett vegg!?! franskmenn

                  så nå skal det bli likt på begge sider.
                  er stor fan av symetri. hehe


                  sikkert ikke den mest ideelle måten å maskere og feste flece på, men etter litt(les: mye) knoting ble det stramt




                  står i bilen å herder enda.. sikkert godlukt der i morra,selv om jeg lufter litt
                  sånne ting tar jeg når det kommer.. tenkte å ta det ut og forsterke det i morra, etter jobb.

                  fått pussa litt mer på dørsidene også, og skjært litt så elementet ligger på MDF'en.



                  fortsatt ikke noe rundere da. det var det jeg egentlig skulle idag, men var jo så mye annet moro å begynne med..

                  Lenge har det irriter meg at forsterkerene ikke er like, og ikke er de spessielt fete å se på heller, så har etter en lengre brainstorming funnet ut at de skal gjemmes under gulvet.

                  her ser dere prinsippet på ramma jeg laget. grunnen til at den er trukket i filt er det at planen engang i tiden var å putte forserkerene nedi der, med glass over og en subb på hver side. har forandret planer endel ganger, og det blir bare mer å mer som skal ordnes for hver gang..

                  har god plass til forsterkerene under der.
                  må bare skjære litt. skulle gjort det i stad, men kan ikke ta ut ramma når dekselet står å herder.. er sånn jeg ikke tenker på


                  trenger jeg vifter? som dere ser blir det jo endel plass under der, men nærmest helt luft tett.
                  evt hvor mange, hvor kraftige og hvor er det best å plassere dem?
                  hvor får jeg kjøpt 12v vifter? omformer?

                  som dere skjønner er ikke planlegging min sterke side, har holdt på med dette i ett halvt år. blitt gjort endel nå som sola har kommet. har bare gårdplassen å bruke så når det er 20blå grader frister det ikke så mye.

                  dagen brainstorming ga følgene idéer:

                  1.røde trekantlister rundt bagasjerommet, der skai'en møter de nye dekslene jeg lager samt mot seteryggen

                  2. 7" skjerm der hvor askebegeret er nå.. trenger ikke jo ikke det.

                  3.Playstation2. har den lille liggende ett sted. bruker den ikke så kan jo likegodt putte den i bilen
                  noen som har forslag på diskre plassering? husk at lokket vipper opp og ikke "sklir" ut.

                  4.trekke om alt grått stoff i bilen til rødt. seter, dørtrekk forran og trekkene i baksetene.. dette blir med tiden da..

                  5. nå som forsterkerene skal gjemmes har jeg jo "masse" plass der hvor de lå.. der må jeg finne på noe gøy. FORSLAG!! ingen ting er for drøyt med mindre det veier altfor mye da.
                  har 1,4l som er dau nok fra før, og i tillegg dempematter og stereo. bakdemperene sliter også nok som det er...

                  Så nå er det bare å fyre løs med ville idéer her. Med litt hjelp fra dere kan dette bli en artig liten Pøgg
                  96mod 306Style All Show - No Go prosjekt
                  Focal-DynaBel-Installbay-Pioneer
                  tusen takk til kompiser for all hjelp. og forum mennesker som er hyggelige å hjelper meg!

                  Comment


                  • #10
                    Hei dette ser jo riktig hefti ut! Du har samme problemet som meg, er ikke helt inne i dette med ohm enda.. : P

                    Men om jeg kobler det slik vil da forsterkeren kjøre på 2 ohm da?


                    Men om jeg hadde koblet Det slik at pluss og minus på den ene basseren var koblet til pluss og minus på den andre, Pluss på pluss og minus på minus. Som varkoblet til ampen? Ble det da det samme som paralell? eller serie?

                    Sikkert teit spm, men når man lurer så må man søke hjelp...
                    Retteråsen Powered BY:
                    Kenwood
                    Installbay HAMAR

                    Comment


                    • #11

                      parallell


                      Seriekobling
                      Jonas Tautra
                      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                      Comment


                      • #12
                        okå og for de som har en spole på sine bassere og to bassere da? det går ann og redusere ohm en fordet?
                        Retteråsen Powered BY:
                        Kenwood
                        Installbay HAMAR

                        Comment


                        • #13
                          eller må du ha to spoler for at ohm skal bli redusert?
                          Retteråsen Powered BY:
                          Kenwood
                          Installbay HAMAR

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Retteråsen View Post
                            okå og for de som har en spole på sine bassere og to bassere da? det går ann og redusere ohm en fordet?
                            ble vel svart litt tidligere i tråden. du har samme oppsett på meg. to subber på fire ohm blir 2ohm's last på forsterkeren. da blir det mindre motstand og mer strøm går gjennom amp'en enn ved en subb.

                            man trenger ikke dobbelspole element for å halvere motstanden, men med 2 spoler har man vel flere tilkoblingmuligheter.

                            men husk at forsterkeren må jobbe mer ved lavere motstand. de fleste amper vel stabile i 2ohm. skal du lenger ned, må du være sikker på at forsterkeren din tåler det.
                            96mod 306Style All Show - No Go prosjekt
                            Focal-DynaBel-Installbay-Pioneer
                            tusen takk til kompiser for all hjelp. og forum mennesker som er hyggelige å hjelper meg!

                            Comment


                            • #15
                              Okey takk : ) nå skjønnte jeg det!
                              Retteråsen Powered BY:
                              Kenwood
                              Installbay HAMAR

                              Comment

                              Working...
                              X