Announcement

Collapse
No announcement yet.

Worklog: Custom Toyota Celica T20!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Worklog: Custom Toyota Celica T20!

    Worklog: Custom Toyota Celica T20



    #Prolog
    Jeg er en gutt på 17år, straks 18 år og lappen nå.
    I Februar 2008, kjøpe jeg meg en knallekker Toyota Celica T20, '96 mod. Denne er så og si i perfekt stand, og pent brukt. Rett og slett en perfekt ungdomsbil! Spesifikasjoner finner dere litt lengre ned, om dette er interresant.
    Jeg har ihvertfall tenkt ut litt forskjellige ting jeg skal gjøre med denne bilen, dog ikke så store men nok til å lage en arbeidslogg for det..

    Har hatt workloggen oppe et par mnd i forskjellige fora, så litt arbeid er allerede gjort!

    #Om bilen
    Bilen er i knallbra stand. Gubben jeg kjøpte den av hadde kun hatt den i et par uker. Det var hans svigerfar eller noe på 84 år som hadde hatt den før, og han var visst ekstremt forsiktig med bilen. Litt morsomt at en 84 år gammel gubbe har hatt en slik bil!

    Uansett, bilen har tatt alle servicer, nettopp byttet clutch og bremseskiver foran, nye deler under panseret, da bilen har fått seg en skikkelig en foran på høyre side. Selvfølgelig er dette rettet opp, og den ser fin ut etter skaden.

    Er blitt påkostet ca 50k på den det siste året, noe som er bra for meg..

    Den bruker litt olje, men dette skyltes noen ventilpakninger i motoren(mener jeg å huske). Skal få fikset dette, men drøyer det litt, og heller heller på litt olje istedet..

    Bilen har forresten gått 182.000km, noe som er helt greit. Er dog en del, men Toyota motorene skal jo være solide saker.

    Uansett, her har dere ei enkel liste:
    • 1,8l 115hk
    • Nylakkert
    • Ny clutch
    • K&N konfilter montert
    • Nye bremseskiver foran
    • Lettmet. felg sommer
    • Elektriske speil
    • Midtarmlene
    • Radio/CD
    • Servostyring
    • ABS-bremser
    • Airbag x2
    • Alarm
    • Startsperre


    Anlegg:

    #Bilder av bilen før noen inngrep
    Dere er sikkert lystne på bilder? Det skal dere jaggu meg få også! Bedre bilder skal komme selvfølgelig, og det skal være gode bilder hele veien her!

    Utvendig:







    Innvendig:



    Under panseret:
    Har dog ingen bilder under panseret av min Celica per dags dato, men her er det ett som ligner veldig.



    #Planer fremover
    Som dere alle veit, så er det ikke noe mer morro enn å mekke på sin egen bil! Ihvertfall en som kan mekkes litt på! Syntes det er morsomt å jobbe med hendene, og drive litt praktisk arbeid. Og se at resultatet blir bra! Så jeg skal jobbe godt med denne bilen, og den skal se bra ut når jeg er ferdig!

    Uansett, jeg har jo en fin smørbrødliste som jeg skrablet sammen isted. Er en del småplukk, men slik er det jo!

    [ 99% ferdig ] Bygge anlegg (Aktivt tema)
    [ V ] Bygge/kjøpe kasse til subene
    [ V ] Planlegge og designe hvordan det skal se ut i sketchup eller noe
    [ V ] Kjøpe anlegget
    [ V ] Kjøpe kabler(tykk strømkabel med sikring bl.a)
    [ V ] Strekke strømkabel fra batteri og bak til bagasjen
    [ V ] Bygge det sammen
    [ V ] Lage skikkelig kasse i MDF med riktige mål
    [ V ] Lage frontplate som trekkes i skumgummi og høyttalerstoff som dekker for "flaws"
    [ X ] Trekke om plastikkpanelene baki
    [ 0% ferdig ] Eksternt utseende(småting)
    [ X ] Kjøpe ny motorisert antenne
    [ X ] Kjøpe nye skilt som ser bedre ut enn de gamle
    [ X ] Skrape av stygge dekorklistremerker
    [ V ] Bytte hengerfeste kobling(endret: fjernet hengerfestet)
    [ X ] Fikse to rustflekker i lakken(en i bakdøra, og en i siden på vinduet)
    [ 0% ferdig ] Eksternt utseende(større ting)
    [ X ] Kjøpe nye sommerfelger + eventuelle dekk
    [ 0% ferdig ] Andre større inngrep
    [ X ] Nye støtdempere (justerbare)
    [ X ] Fikse høyre døra, slik at den går igjen skikkelig
    [ V ] Ny bremsecaliper bak(endret: fikset den gamle)
    [ X ] Sandblåse og lakkere alle bremsecalipere
    [ X ] Renovere motoren (forsterke, bytte ventillager greier, pakninger osv)
    [ X ] Bytte pumpene som holder bakdøra oppe
    [ X ] Fikse hattehylla slik at den ikke er løs
    [ X ] Fikse vibrasjoner i venstre dørhåndtak
    [ X ] Avbalansere sommerdekkene
    [ X ] Heldempe bilen med dempematter
    [ X ] Fikse vibrasjoner i venstre baklykter
    [ X ] Turboprosjekt (her kommer ny motor inn i bildet)
    [ 0% ferdig ] Internt utseende(interiør)
    [ X ] Fikse skade på skinn i venstredøra
    [ V ] Fikse skade på armstøtta i døra på høyredøra
    [ X ] Trekke om begge dører i vinyl, og alcantara
    [ X ] Trekke om setene
    [ X ] Nytt pedalsett
    [ X ] Nytt brekk + pose
    [ X ] Ny girkule + pose
    [ 10% ferdig ] Vask og småting
    [ X ] Vaske bilen skikkelig(baki og)
    [ X ] Vaske og polere under panseret
    [ V ] Polere bilen
    [ V ] Støvsuge og vaske skikkelig innvendig
    [ V ] Lufte bilen til sommeren
    [ 0% ferdig ] Diverse andre ting
    [ X ] Skifte olje

    Forklaring
    [ X ] : Ikke gjort
    [ H ] : Nesten ferdig
    [ V ] : Ferdig


    Utstyrsliste til anlegg
    Forsterker - Fusion NV-AM20004
    Subwoofer - Earthquake Shallow Mount SWS-12
    Frontsett + bak - Soundstream Tarantula SST 6.5
    Strømkabel - 33mm Evus strømkabel
    Høyttalerkabel - Evus 2x3mm
    Sikring - Evus 125A
    Signalkabel - Connection Audison BT4 500
    Sikringsholder - Connection Audison holder
    Spiller - Pioneer DEH-P7000UB
    Så, det er anlegg som står for tur nå, og bilder og updates vil komme fortløpende! Håper jeg får noen som følger med!
    Last edited by AnaXyd; 15-06-2008, 01:06.
    Toyota Celica T20 (Earthquake, Fusion, Connection, Pioneer)

    Brenden Consulting:
    - Lager websider

  • #2
    -- GAMMEL WORKLOG OVER MIDLERTIDIG OPPSETT I BAGASJEN! --

    Bildene kommer her!


    Begynte med å rive ut de ledningene jeg hadde mekket midlertidig med en annen sub.. Fysj!



    Og slik ser det ut baki. Kassa blir omtrent som oppmålt på bildet.



    Fra en annen vinkel.



    Og slik mekket jeg inn de nye elementene inn i brakettene.. Strips er rett og slett genialt til tider! Satt som bare det også..



    Og slik ser det ut bak dørtrekket i døra mi. Dempemateriale bør jeg trå til med her etterhvert, da jeg merket ganske mye vibrasjoner og resonans med de nye elementene i ettertid..



    Jeg så at det var kommet vann på det forrige elementet, da det var helt vått på baksiden. Da var det frem med noen custom teknikker, og en plastikkpose og teip ble brakt frem!



    Da var det bare å begynne å lage en liten "kappe" over elementet, slik at det hindret at vann skulle renne på det. Greit å være på den sikre siden.



    På med elementet...



    På med delefilter og lignende..



    Og koble til høyttalerkablene med de som sitter i døra.



    Man kunne til og med justere vinkelen på diskanten!



    Vi pekte den oppover, slik at lyden ikke ble helt borte mot gulvet.



    Og slik ble det ferdig. Litt custom og dinglete, men det sitter godt og løsner ikke.



    Så var det på med dørtrekket igjen. Ferdig med en dør!



    Oversiktsbilde inn i bilen.. Litt rot blir det!



    Slik ser det ut baki med litt ymse rot..



    Så var det kommet til høyttalerne bak. Jeg mekket litt på brakettene, og lagde meg en dempeskive som var mellom elementet og braketten for å unngå unødig støy.



    Så var det panelene og kablingen foran. Av med litt og litt, og vi kommer til mer og mer..



    Slik ja! Da kan vi dra litt kabler..



    Denne skal få æren av å bære lydsignaler bakover i bilen.. Skikkelig bra kabel!



    Oversiktsbilde igjen.. Rot?



    Og for å kunne kable skikkelig, må vi av med flere ting for å komme til.. Hanskerom blir tatt vekk!



    Jeg som driver og mekker og klundrer..



    Ferdig opplagte kabellister er absolutt greit! Her er det bare å legge kablene nedi og lukke igjen.



    Men vi må jo ha skikkelig strømtilførsel til sakene baki, og da må skikkelig kabel til..



    Igjennom torpedoveggen...



    Klippe til litt, for å få på sikringsholderen..



    På med den. Nesten som en drøm å bruke denne saken fra Connection!



    Og da ble det slik..



    Oversikt



    Og dette blir lagt bakover..



    Begynner å få frem noen kabler til spilleren nå..



    Så måtte jeg av med litt flere paneler og deksler.. Ut med midtarmlenet, for å kunne stramme litt brekkvaier og lignende..



    Var også uhvorvelig med røykeaske nedi der også.. Dette måtte støvsuges..



    Slik ser det nå ut baki..



    Støvsugde vekk litt sponrester..



    Og la på noen midlertidige "dempematter" som kassen skal stå på



    Slik ble det. Har laget ei midlertidig kasse i spon, mest for en mal men også for å kunne teste subben!

    Ei skikkelig kasse skal lages i 22mm MDF, som skal bli gjort ordentlig! Malen er jo bare skrudd sammen i hytt og pine, og tettet igjen med akrylmasse. Men den fungerer jo!



    Slik blir det med forsterkeren. Denne var jo så heavy stor, at jeg må plassere den på baksida av kassa på det endelige produktet. Må kunne ha "litt" bagasjeplass også!



    Midtkonsollen begynner å ligne også.. Har desverre ingen endelige bilder av denne og spilleren! Det kommer så fort som mulig!



    Og under testinga av sakene utpå kvelden var jo batteriet flatt.. Selvfølgelig! Godt jeg hadde noen backupløsninger..


    Så, de endelige bildene har jeg faktisk ikke klart å ta, så disse kommer i morra, etter vasking, polering, støvsuging og rydding i bilen! Var jo spådd fint vær så, da satser vi jo på det?

    Har også funnet ut at jeg må dempe dørene, og sikkert mye i bagasjen.. Få se om det blir skikkelig demping, eller matter fra Mekonomen i første omgang.. Er jo mye penger i bare dempinga, noe som jeg ikke har råd til egentlig..



    Nå, hva syntes folket? Blir så mye diggere når jeg får gjort det finere baki der åss... Hva med å trekke plastikkpanelene med stoff?
    Toyota Celica T20 (Earthquake, Fusion, Connection, Pioneer)

    Brenden Consulting:
    - Lager websider

    Comment


    • #3
      -- Litt showcase bilder! --

      Da har jeg polert og vasket bilen, samt finjustert litt på anlegget! Nå begynner det å ligne!


      Her ser dere den før jeg begynte vaskinga. Den har dog blitt vasket før, og er faktisk ikke sååå møkkete nå. Men skal man polere må man jo ta hele regla på nytt!




      Som dere ser så er det litt møkk og skitt på rompa her. Mer enn dere ser på bildet, da de lyver litt.


      Sidene hadde også ganske mye dritt på seg. Veit ikke om det er asfalt eller hva det kan være jeg men, møkka som satt nederst satt ihvertfall vanvittig godt.


      Inn med litt ustyr. Hadde vært og handlet litt stuff til høyttalerkassa på Biltema forrige dagen..


      Og her har dere slik det ser ut med Pioneer spilleren! Ble meget bra..


      Og slik ser det ut bak.


      Og her har vi en krakk med litt utstyr på.


      Har dog ikke kjøpt inn noe store greier med poleringsutstyr fra Meguiars enda, men prøvde ICE'ing istedet. Smell litt væske på padden, smør utover, tørk av med microfiberkluten og gnikk frem glansen. Mer skulle ikke til gitt!


      Og her driver vi og vasker...

      Og bildene under er når bilen er ferdigpolert.. Ble ganske bra..





























      Også måtte vi jo vaske mattene skikkelig også.. De så jo ikke ut etter en lang periode med regn og gjørme..




      Samt vaske gulvet med noe skumgreier..


      Og setene måtte vi vaske litt og..


      Og her har vi Pioneeren i aksjon!

      Bilen ble ihvertfall ren og pen!


      Toyota Celica T20 (Earthquake, Fusion, Connection, Pioneer)

      Brenden Consulting:
      - Lager websider

      Comment


      • #4
        -- SKIKKELIG WORKLOG KOMMER HER --

        Planen er å få bygd forsterkeren under selve "gulvet" slik at jeg også får litt bagasjeplass om nødig..








        Her er det noen bilder av bagasjerommet ribbet for reservehjul og ymse som lå nedi der.


        For å lage til maler, tager man litt papp og bruker dette. Genialt!


        Slik! Da var malen laget, og man kan bare merke opp og skjære ut! Dette skal være gulvet i reservehjulsbrønnen, som jeg skal ha p.g.a noe å feste forsterker i, samt ha litt ymse med verktøy og andre ting man gjerne vil gjemme bort.


        Rot hører med!



        Jess, så var det å lage dette gulvet jeg skal ha i brønnen. Jeg skjærte det ut og finpussa på det slik at det passet omtrent rett oppi. Til slutt skrudde jeg på et skumrør som demper og langs kanten mot hjulbrønnen. Dette er mest en replacement til jeg får skaffet meg litt skikkelig dempemateriale.


        Skrudde den på..



        Og i mangel på skikkelig materiale her for tiden, måtte jeg mekke et custom feste som sitter i feste til reservehjulet. Etterhvert må dette forsterkes, slik at det sitter 100%. Slik som det er nå, er det litt slark.


        Prøving med ny kasse i MDF..


        Så bruker man den orginale matten som ligger baki som mal til gulv.. Det blir omtrent perfekt!


        Slik ble den plata, trenger bare å finjustere litt slik at den passer 100%.


        Og da blir det ca slik. Delte opp plata, slik at den ene står fast hele tiden(den som kassa skal stå på) og den andre kan taes opp slik at man kommer lett til forsterkeren og eventuelt verktøy som ligger nedi brønnen. Erstatter reservehjulet med tetningsmiddel på boks, og en liten kompressor til 95kr som kan ligge fast nedi der.. Greit å være forberedt på om man pungterer!

        Uansett, bilder kommer rullende nå, da jeg er i full sving med både hammer og sag for tiden! Fint vær ute nå!
        Toyota Celica T20 (Earthquake, Fusion, Connection, Pioneer)

        Brenden Consulting:
        - Lager websider

        Comment


        • #5
          Okay, da har jeg jobbet med anlegget fra 13:00 og utover idag..
          Mye er blitt gjort, og det gjenstår omtrent bare å organisere kabler riktig under gulvet. Hadde vært deilig å hatt litt vibroplast nå, slik at det ble skikkelig dempet der! Men vi får bestille det i neste omgang. Så er det å trekke delene ferdig, og vi kan si oss ferdige..

          Men uansett, det er bilder dere er ute etter!


          Slik ser det ut under "gulvet" nå. Bruker svamper som støtte nå midlertidig.. Det fungerer jo faktisk meget godt også.. Og høyttalertrekket fra Biltema. Virker veldig bra faktisk!


          Og subkassa.. Den har det blitt lagt mye jobb i nå! Her er den klar til å festes med innslagsmuttere og M4 maskinskruer..


          God klaring til bunnen... Hadde aldri fungert med noe annet enn SWS!


          Jeg som konsentrerer meg 100% om å merke av hvor jeg skal borre..


          Og da blir det omtrent slik..



          Blir fancy, hva?


          Jeg har planlagt å ha ei såkalt "pynteplate" foran kassa igjen, som er trekt med stoff og dekker til hull slik at det ser mye bedre ut. Vanskelig å forklare, men dere skjønner det!

          Derfor er det alltid en utfordring å forme ei plate til de kurvene i plasten her.. Jeg har ikke lært meg å støpe enda, så jeg må bare ty til mine eksepsjonelle kunnskaper med spon og MDF..




          ...og ikke minst pappkunnskapene!




          Viktig å få det smooth.. Selv om det nesten er umulig..


          Lagde til en bit i treverk, for å sjekke hvordan det blir med tykkere plater enn papp..




          Mye pussing her.. Men det blir sannsynligvis bra på den endelige pynteplata!


          Høyresiden må også tilpasses..




          Og her har vi pynteplata, klar til å skjæres litt i..


          Smeller malen jeg har tilpasset rett på, tegner opp og sager til med stikksaga!

          Har ingen flere bilder av denne ferdig, men det kommer!


          Så skulle man skru på sideplatene, samt ha en høyttalerterminal i den ene siden..


          Lager indre kabler til kassa.. Det skal gjøre skikkelig, med farger på krympestrømpene og greier..


          Slik, ferdig krympet.


          Klundring må til..


          Akrylmasse er viktig for å oppnå 100% tetthet i kassa..


          Terminal ferdig innfelt, og kabler loddet på.

          Har heller ingen ferdige bilder av kassa, glemte det visst! Det kommer i neste update..



          Og her er det hvordan det ser ut nå. Kasse med pynteplate, til og med ferdig utskjært hull!

          Pynteplata skal skrues rett i kassa, med 6 M4 skruer. Disse vil bli synlige på fremsiden, men jeg tror det kommer til å bli kult. Om det ikke blir det, forsenker jeg dem og lakkerer dem svarte istedet!







          Ja, hva tror dere?
          Toyota Celica T20 (Earthquake, Fusion, Connection, Pioneer)

          Brenden Consulting:
          - Lager websider

          Comment


          • #6
            Kult å se noen av de mer "normale" prosjektene også , ikke bare å se det råeste fra Audison, og andre "noe over budsjett" komponenter. Ser ut som du gjør ting gjennomført og fint, kan bli bra det her, stå på.

            Bra å se at noen gjør ting litt ordentlig enn de fleste 18 åringer som kaster inn xplod subben sin på Torshov forsterkeren sin og lar alt bare slenge
            1993 BMW 318is coupe

            Alpine - Phoenix Gold - UsAmps - Hertz - Odyssey - Evus - Tsunami - Vibroplast

            Comment


            • #7
              Skikkelig oversiktlig tråd, med masse bilder! Fortsett slik

              Ja, er enig at det er godt å se "vanlige menneskelige" også gjøre noe ekstra med bilen. Kommer nok til å følge med på dette prosjektet.

              Har du foresten tenkt på solfilm på bilen? Celicaen blir ganske rå med film på!
              Nå: Subaru Legacy 2.0R ZK, 2006 Modell

              Før: Subaru Legacy 2.0 GL, 1996 modell
              - Hertz, mille

              Comment


              • #8
                ser bra ut dette. men tror du bør prøve høytalerene med skruer istedenfor strips akrylmasse er vel ikke det ideelle å lime med. burde igrunn lime med vanlig trelim og heller evnt. tett med akrylmasse fra innsiden etterpå. plastikk pose rundt høytaleren? uten noe hold skulle jeg tro dette ikke ga opptimale arbeidsforhold. men for all del kult at det finnes andre normale dødlige og som bygger anlegg uten at det koster skjorta og litt til
                Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

                Comment


                • #9
                  ser jo knall ut dette! modell er den spilleren der??

                  Comment


                  • #10
                    Dette blir bra !

                    Styr langt unna dempemattene fra Mekonomen, de sitter ikke bra og innen 1 sesong må du bytte de ut.
                    Mvh
                    Lars Engen

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by golfnos View Post
                      ser jo knall ut dette! modell er den spilleren der??

                      Pioneer P7000UB
                      Mvh
                      Lars Engen

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by subaru View Post
                        Skikkelig oversiktlig tråd, med masse bilder! Fortsett slik

                        Ja, er enig at det er godt å se "vanlige menneskelige" også gjøre noe ekstra med bilen. Kommer nok til å følge med på dette prosjektet.

                        Har du foresten tenkt på solfilm på bilen? Celicaen blir ganske rå med film på!
                        Solfilm? Tenker du på soting av vinduer?

                        Originally posted by Engen Audio View Post
                        Dette blir bra !

                        Styr langt unna dempemattene fra Mekonomen, de sitter ikke bra og innen 1 sesong må du bytte de ut.
                        Jah, tror ikke jeg kommer til å satse noe særlig på dem.. Hørt mye vondt om dem..

                        Det blir nok STP vibroplast her i gården ja!

                        Originally posted by Engen Audio View Post
                        Pioneer P7000UB
                        Stemmer det, og du veit kanskje hvem det kommer fra og?


                        Uansett, jeg har gjort mange "Reodor Felgen" løsninger med å feste elementene. Fant rett og slett ikke noe bedre løsning, og jeg tror det faktisk fungerer. Vi får se når jeg skal dempe dørene, og høre om det enda er noen ulyder som kan fjernes.. BTW: Tar gjerne imot tips til bedre festing av dem!


                        Ellers var det jo skikkelig bra respons i dette forumet da!
                        Last edited by AnaXyd; 01-06-2008, 12:30.
                        Toyota Celica T20 (Earthquake, Fusion, Connection, Pioneer)

                        Brenden Consulting:
                        - Lager websider

                        Comment


                        • #13
                          Ser veldig bra ut, fortsett og pøs på med bilder!
                          - BMW 316i E46 2000mod
                          x Ford Escort 1.6 CLX 1994mod

                          Comment


                          • #14
                            pent projekt, blir morsomt når du blir ferdig
                            '97 VW Caravelle 2,4d
                            Alpine | Dynabel | Installbay

                            Bilstereoprojekt | Generelt resten av bilen

                            Comment


                            • #15
                              har du strømkabelen og signalkabelen på samme side i bilen?

                              det er anbefalt å ha de på hver sin side på bilen for å ungå støy
                              VW Golf 4
                              Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                              Simen Sormbråten

                              Comment

                              Working...
                              X