Announcement

Collapse
No announcement yet.

Toyota MR2 mk2 1990 modell, forslag ønskes.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Toyota MR2 mk2 1990 modell, forslag ønskes.

    Heisann godtfolk. Jeg har en toyota mr2 mk2 som har rukket å blitt 17 år. Jeg har pr nå ikke noe anlegg i bilen, men har hatt 2x10" fra JBL og 2x12" fra RF, men vurderer å gå tilbake til JBL'ene, da jeg synes lyden i disse var så mye bedre enn RF'ene.

    Men, jeg kunne godt tenkt meg noen forslag på utforming og endringer innvendig i kupe'en. Jeg har tenkt å støpe nye dørsider til bilen med tanke på frontsett, dette skal gjøres i glassfiber. Jeg har jobbet litt med glassfiber før, og kan det grunnleggende, men er ikke noen ekspert. men man lærer vel fort, vil jeg tro

    Jeg legger ved følgende tre bilder, de er noe mørke, men de ble tatt i går kveld med mobilkamera, kan få tatt bedre bilder i morgen, da jeg får lånt meg ett digitalkamera.

    *edit* Legger opp bilder i morgen, når jeg finner dem igjen... :|
    Attached Files
    Last edited by chin; 07-07-2007, 16:29. Reason: Legger opp bilder. :)
    Sture Vedal

  • #2
    Det beste tipset er vel å se rundt på alle prosjektene her på forumet, veldig mye bra fra flinke folk, som bør gi god inspirasjon til prosjektet ditt
    Mvh
    Pål Andréas Bryng
    Bilstereosenteret.no
    Vi forhandler bl.a.:
    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


    Følg oss på Facebook
    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

    Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

    Comment


    • #3
      Tankene mine så langt er følgende.

      Jeg har en centerkonsoll som jeg tenkte jeg skulle pusse ned å støpe igjen, for deretter å skjære hull til enten en 7" skjerm, og bygge en pc inn i en ps2 boks, for å ha en plass i bilen og noe som ikke så veldig mange andre har, samt at det skal være lett å ta med seg. Har allerede kommet meg ganske langt i det prosjektet, mangler bare å finne en fornuftig måte å feste HD og PSU på, før jeg kan ta å prøvekjøre det.

      Tanken var å få tak i meg en touchscreen 7" og støpe inn i dash, flytte spiller ned til bunnen av centerkonsoll, og bruke resten av plassen til 7". Har en HU fra pioneer, denne skal byttes ut etterhvert som pengene kommer på plass. Kunne tenkt meg å fått til å laget ett form for nedtrekkbart deksel som skal kunne skjule spilleren når jeg ikke har bruk for den, bilen står i ro etc. Trenger litt løsningsforslag på akkurat dette punktet.

      Utover det, så har jeg vurdert tanken på å støpe subkasse til en 10" mellom setene, men jeg tror jeg har slått fra med denne ideen, da det kanskje blir litt vel drøyt med en 10" sub rett i øret.. Så jeg lager to kasser bak setene, på ca 20-25 liter som disse kan leke seg i. Vil tro det skal være høvelig greit. Blir lukket kasse. Skulle gjerne fått tak i meg en litt grommere forsterker, har en 4 kanalers som brokobles til 2x250w. Blir litt lite til tider.

      Jeg skal støpe om den nederste delen på dørsidene til å bli kasser til 6.5" frontsett. Disse er Infinity Kappa, om jeg ikke husker helt feil. Ett par år gamle. Kunne vel gjerne ønsket meg noen Focal eller Hertz, virker som folk er strålende fornøyde med disse. Er det noen som har noe formening om hvor stort volum ett frontsett trenger? Det er jo ikke akkurat verdens største høytalere det er snakk i, men vil tro de må ha litt volum dem også.

      Utover det, så kunne jeg tenkte meg å felle en skjerm inn i dashbordet foran passasjersetet. Er det noen som har noe formening om en slik skjerm tåler kulde? Her jeg bor blir det fort ned mot -30 og lavere, og elektronikk er jo ikke akkurat kjent for å fungere i så kalde omgivelser.
      Attached Files
      Last edited by chin; 14-05-2007, 19:25. Reason: legger opp noen flere bilder :)
      Sture Vedal

      Comment


      • #4
        Henter opp denne igjen...

        Er det noen som har testet nedovervendte subber i bil? Jeg driver å skal lage meg nye kasser i bilen, å er ferdig med den ene på førersiden, der elementet er vendt inn mot seteryggen. Greit nok, det spiller bra, men det begynner å bli passelig slitsomt etterhvert som man kjører lengre å ha den sinnsyke dunkingen rett i ryggen, så jeg tenkte for å få lyden bedre så må det være muligheter for å enten vendte elementet opp eller ned. Opp er i utgangspunktet ikke ett så veldig bra alternativ for min del, siden jeg er mest opptatt av 1: lyd (er redd lyden bare skal forsvinne når jeg tar av taket på sommeren) og 2: plass for å få setet helt bak.

        Så, noen som har noen formeninger om dette så kom med dem så snart som mulig. Tenkte jeg skulle bruke dagen på å bygge kassa for å høre hvordan det ble.
        Sture Vedal

        Comment


        • #5
          Jeg har ingen inspill til kassen, da jeg ikke vet noe om slikt da. Men jeg ville bare si at jeg tror det kan bli stilig når du kommer ordentlig i gang med prosjektet
          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

          Comment


          • #6
            Da har jeg fått begynt på støpingen av basskasser. Første kasse er ferdig, kan vel si meg kjempefornøyd i første omgang med tanke på lyden, men har syyykt mye å lære med tanke på glassfiberstøping, gitt. Legger ved noen få bilder, dette er fortsatt work in progress, så finishen er ikke tilstede i det hele å det store.

            Første bildet er kasse #2 som er under støping. Samme med bilde #2.. Bilde #3 viser kasse #1 som er "ferdig" montert i bilen, men uten finish eller gjort noe som helst med. Denne ble litt boms, men den er nå grei nok, og fungerer jævlig bra i mine ører. Bilde #4 er undersiden av kasse #1, og viser hvordan jeg har midlertidig ordnet det slik at det ikke skal stå å slå treverk mot stål under kassa. Litt filt og dongeristoff får duge i første omgang, til jeg kommer meg rundt til å lage en bunn til kassa slik at det på en måte blir en port. Skal vise dere hvordan jeg har tenkt det litt senere.

            Det var alt for denne gangen. Har nå startet, men det går utrolig sakte med meg.
            Attached Files
            Sture Vedal

            Comment


            • #7
              Vet om en som hadde Focal i en MR2 for maaaange år siden, en som bodde her jog bor nå. Han hadde vunnet litt pokaler på EMMA iallefall, lurer på om det var Focal front og Cadence subber jeg gitt. Nå ANER ikke jeg hvordan dette var bygget opp eller noe slik, for var ikke gamle guten da han hadde dette..Han brukte også 2x10", mener jeg. De har iallefall potensialet for å få bra lyd om man bygger rett
              VW/Audi ende-tusi-ast!

              Comment


              • #8
                Ja, jeg tror nok det skal gå an å få høvelig bra lyd i bilen jeg og. Standard oppsett i disse bilene er jo 2x10" bak hvert sete i mdf kasser oppå ett par oppbevaringsbokser, men dette gjør da at man har subben slående rett inn i seteryggen, og dette blir ubehagelig over lengre tid. (Jeg hadde det slik før, gikk for denne løsningen i stedet for å se om den var bedre, og so far liker jeg den mye bedre)

                Så jeg har også bestilt ett par Rainbow Germanium fra Glenn her på forumet, for å se om de er bra. Jeg har ett par RF frontsett fra før, og de er rimelig søppel i mine ører. Får se om jeg klarer å få de til å spille bra, hvis ikke, så må jeg vel til med litt støydemping inni der, for det er åpent som bare det inni dørene.

                PS: Er det noen som har noe formening om hvor mye dempemateriale jeg trenger å bruke i dørene på bilen min? De er ca 1m lange og rundt 40-60cm høye. (litt usikker) Blir vel rundt 0.6-0.7kvm pr dør kun selve dørbladet. Burde jeg tette de hullene og inn til kupe'en for å få ett bra resultat?
                Last edited by chin; 07-07-2007, 22:42.
                Sture Vedal

                Comment


                • #9
                  Da har jeg rukket å fått ferdig begge kassene til bilen min. Det spiller overraskende bra, og jeg må se om jeg finner en finish jeg kan bruke på dem. Eneste jeg synes, er at kassene kanskje burde vært litt stivere, for de virbrerer litt når jeg kjenner på dem. Kanskje brukt litt for lite glassfiber, trodde det skulle holde med 5-6 lag. Men tydeligvis ikke.

                  Er det noen som har noe tips til sparkel som jeg kan bruke for å få disse litt fine? Tenkte jeg skulle trekke de i samme farge som bilen med slikt stoff, ikke bruke alcantera. Burde vel ikke være noe problem å få det brukbart, vil jeg tro.

                  Burde også hatt noe mer å mate de med enn 2x250w, for jeg synes det stopper med trykk ved ett visst pådrag. Så mulig jeg burde skaffe meg ei monoblokk til disse i stedet for den 4 kanaleren som jeg har brokobla. Problemet er at det er singelspola elementer, så jeg får ikke hentet ut noe mer effekt av de enn det som er oppgitt i 4ohm. Noen forslag til hva jeg kan gjøre for å bedre dette?

                  Mvh Sture
                  Sture Vedal

                  Comment


                  • #10
                    Sparkelen fra installbay er kjempefin.. glassfibersparkel og softsparkel..
                    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                    Comment


                    • #11
                      ikke bare kjempefin.. beste sparkelen jeg har brukt noen gang.. anbefalles på det varmeste.

                      fiber sparkel

                      Soft sparkel
                      sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                      IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                      Comment


                      • #12
                        Arait, nice.

                        Dette er vel bare å kline på og pusse ned, right?
                        Er det noe tykkelse som er maks, eller kan jeg legge på f.eks 1cm og pusse ned derfra?

                        Hvis det er endel vibrasjoner i kassa, vil sparkelen sprekke da? For de kassene jeg har laget, er en smule tynne, tror jeg. I allefall i front å bak på de største flatene. Sidene er helt ok, med tanke på vibrasjoner.
                        Sture Vedal

                        Comment


                        • #13
                          om det er mye vibrasjoner, så er det klart det kan sprekke ja, men fibersparkelen er ganske bra i forhold til mye annen sparkel. Anbefaler ikke å legge noen tykke lag med sparkel, legg heller flere lag til resultatet har blitt bra. Har lettere for å sprekke om du kliner på en hel haug og pusser ned, istedet for lagvis. Så bruker du fibersparkelen til du har det slik du vil og softsparkel for det siste finpusset
                          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by chin View Post
                            Da har jeg rukket å fått ferdig begge kassene til bilen min. Det spiller overraskende bra, og jeg må se om jeg finner en finish jeg kan bruke på dem. Eneste jeg synes, er at kassene kanskje burde vært litt stivere, for de virbrerer litt når jeg kjenner på dem. Kanskje brukt litt for lite glassfiber, trodde det skulle holde med 5-6 lag. Men tydeligvis ikke.

                            Er det noen som har noe tips til sparkel som jeg kan bruke for å få disse litt fine? Tenkte jeg skulle trekke de i samme farge som bilen med slikt stoff, ikke bruke alcantera. Burde vel ikke være noe problem å få det brukbart, vil jeg tro.

                            Burde også hatt noe mer å mate de med enn 2x250w, for jeg synes det stopper med trykk ved ett visst pådrag. Så mulig jeg burde skaffe meg ei monoblokk til disse i stedet for den 4 kanaleren som jeg har brokobla. Problemet er at det er singelspola elementer, så jeg får ikke hentet ut noe mer effekt av de enn det som er oppgitt i 4ohm. Noen forslag til hva jeg kan gjøre for å bedre dette?

                            Mvh Sture
                            Om glassfiberveggene vibrerer når du kjenner på de bør du forsterke de litt mer, og kanskje med hell legge et lag med dempemateriale også.
                            Om veggene på basskassen vibrerer så går nok effektiviteten på høyttaleren veldig mye ned, dette kan være problemet med at de gir seg.
                            Honda Civic
                            Audison Thesis

                            http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7251

                            Comment


                            • #15
                              Hmm. Hvis jeg lager en X å legger glassfiber over dette inni kassa, vil det være forsterkning nok? De små veggene er stive, pga jeg har hatt litt mer glassfiber der enn på de andre plassene. Så om jeg lager en X i noe treverk og støper profil inni, da blir det vel greit, tror du ikke det? Jeg tror det vil bli bra.. Wee. Kanskje jeg må kjøpe meg litt mer strie i morgen da.

                              nice, takk for tipsene. Skal knuse på å sjekke videre.
                              Sture Vedal

                              Comment

                              Working...
                              X