Announcement

Collapse
No announcement yet.

Knuts Lancer med 4x15" Cerwin Wega og god bagasjeplass!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Skjønner ikke vitsen i å kjøpe boss i det hele tatt jeg da men...
    Pioneer - Hertz - Zealum
    Prosjekt Volkswagen Passat 3B
    Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

    Comment


    • #77
      trådstarter kjøper jo bare ting som nesten ikke koster noe derfor BOSS :P
      www.eirikaspaas.com

      Comment


      • #78
        Originally posted by klovnster View Post
        trådstarter kjøper jo bare ting som nesten ikke koster noe derfor BOSS :P
        Hertz koster jo nesten ikke noe heller...
        Pioneer - Hertz - Zealum
        Prosjekt Volkswagen Passat 3B
        Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

        Comment


        • #79
          Synes det ser ut som et bra prosjekt, det er litt gøy å se hva man får ut av ting som ikke koster skjorta - man kan ende opp med å få ganske så bra lyd likevel Lykke til videre med prosjektet, jeg følger med!
          VW Touran 2006 1,9TDI HL <-- Fremtidig bygg : )

          Comment


          • #80
            Originally posted by PikoFlex View Post
            Hertz koster jo nesten ikke noe heller...
            For meg er en Hertz forsterker som koster 8900kr 9X for mye kroner og ut med! Ja, du får en som er mindre, men jeg ønsker meg 1000W RMS++ i 2ohm.

            Jeg hvet ikke om jeg får dette med boss forsterkeren til 1000kr men jeg håper på det!


            Knut

            Comment


            • #81
              Originally posted by ovinn View Post
              Synes det ser ut som et bra prosjekt, det er litt gøy å se hva man får ut av ting som ikke koster skjorta - man kan ende opp med å få ganske så bra lyd likevel Lykke til videre med prosjektet, jeg følger med!
              Takk for oppmuntringen oivinn!


              Knut

              Comment


              • #82
                Originally posted by BeemerZ1 View Post
                Varierer veldig, men noen som duger får du for rundt $100 på ebay.
                De rimeligste modellene kan ikke måle DC strøm, men det er veldig greit å ha når man driver med bilstereo
                Hvis du skal måle maksimal effekt en forsterker kan levere må du nesten skru opp så høyt du kan før det blir hørbar forvrengning. Hva elementene tåler må du bare se an...
                Nå venter jeg i spenning på å få instrumentet! Er det enkelt å bruke dette, Beemer?

                Knut

                Comment


                • #83
                  Originally posted by nordviks View Post
                  Nå venter jeg i spenning på å få instrumentet! Er det enkelt å bruke dette, Beemer?

                  Knut
                  Ja, det er egentlig veldig enkelt å bruke
                  Men du bør sette deg litt inn i basic elektro(nikk) for å skjønne litt mer av det du holder på med og se mulighetene du faktisk har.
                  Hvis du ikke kan dette fra før av altså...

                  De to mest brukte formlene er:
                  U=R x I (spenning=resistans x strøm)
                  P=U x I (effekt=spenning x strøm)

                  U og I kan du måle, derfra kan du få P og R.
                  Å måle R (eller impedansen i AC-verden) på en høyttaler hjelper deg ingen vei egentlig, siden den varierer med frekvensen. Du vil bare få DC resistansen når du måler.

                  Dette var vel egentlig det viktigste.

                  Ut ifra impedansen kan du forresten merke når forsterkeren begynner å klippe (vesentlig). Med konstant frekvens vil du ha stort sett samme impedans helt til forsterkeren klipper (spenningen øker ikke, men strømmen kan dobles (=100% klipping)).
                  Og impedanskurven kan fortelle deg f.eks. hvilken tuningfrekvens du har, da den når minimum ved tuning.

                  Comment


                  • #84
                    Originally posted by BeemerZ1 View Post
                    Ja, det er egentlig veldig enkelt å bruke
                    Men du bør sette deg litt inn i basic elektro(nikk) for å skjønne litt mer av det du holder på med og se mulighetene du faktisk har.
                    Hvis du ikke kan dette fra før av altså...

                    De to mest brukte formlene er:
                    U=R x I (spenning=resistans x strøm)
                    P=U x I (effekt=spenning x strøm)

                    U og I kan du måle, derfra kan du få P og R.
                    Å måle R (eller impedansen i AC-verden) på en høyttaler hjelper deg ingen vei egentlig, siden den varierer med frekvensen. Du vil bare få DC resistansen når du måler.

                    Dette var vel egentlig det viktigste.

                    Ut ifra impedansen kan du forresten merke når forsterkeren begynner å klippe (vesentlig). Med konstant frekvens vil du ha stort sett samme impedans helt til forsterkeren klipper (spenningen øker ikke, men strømmen kan dobles (=100% klipping)).
                    Og impedanskurven kan fortelle deg f.eks. hvilken tuningfrekvens du har, da den når minimum ved tuning.
                    Tusen takk Beemer for det fyldige svare! Jeg skal printe det ut og ta det med da jeg tester!

                    Knut

                    Comment


                    • #85
                      Det eneste du ikke får målt med dette instrumentet er vel forvrengningen..

                      Kondensatoren hadde jeg jo droppet, men det er jo meg da..

                      Comment


                      • #86
                        Originally posted by Techpoint View Post
                        Det eneste du ikke får målt med dette instrumentet er vel forvrengningen..

                        Kondensatoren hadde jeg jo droppet, men det er jo meg da..
                        Nei, men som jeg skrev merker man dette når impedansen plutselig blir lavere...

                        Comment


                        • #87
                          Merkelig tråd..

                          Det starter med at du viser fram ett rimelig annlegg og ett prosjekt basert på "bruk billigste og helst gratis utstyr" til at du handler deg ett verktøy til å måle effekten av en billig forsterker?

                          Hmm..
                          Magnus kjører Corolla E11...

                          Comment


                          • #88
                            Hehe:P stussa på den jeg også

                            Comment


                            • #89
                              Han er jo interessert i å finne ut hvor langt han kan komme med lite penger og billig utstyr, så hvorfor ikke teste nøyaktig hvor langt han kommer? Men jeg er enig, det tok plutselig en litt annen retning. Ikkeno galt i det!
                              VW Touran 2006 1,9TDI HL <-- Fremtidig bygg : )

                              Comment


                              • #90
                                Jeg bruker ikke billig utstyr forde jeg ikke har penger. Det er forde jeg begjynte med å bruke det jeg hadde, p.g.a jeg tenkte at det var en sansynelighet at det ble stjelt igjen! Etterhvert som jeg fikk blod på tann å tok litt av Valgte jeg å følge nysjerrigheten min i å se hvor billig jeg kunne få ett anlegg som jeg synes er bra. Irriterer meg litt over det bateriet jeg kjøpte for 1700kr men, ellers er jeg fornøyd!

                                Jeg har alikevel brukt mange tusen kroner på verktøy, etterhvert som behovene meldte seg. RMS instrumentet er ett verktøy, og ingår ikke i bilens stereoanlegg. Jeg fikk egentlig rett og slett lyst på det!

                                En annen grunn til at alt skal være billig, er at bilen er gammel, rusten og bulkete. Det kan hende at jeg monterer alarm i min neste bil og bruker mer påkostet utstyr?

                                Desuten er jeg "litt spesiell", jeg tenker ikke som alle andre. Det finnes bare en av meg, og en av deg


                                Knut.


                                Knut

                                Comment

                                Working...
                                X