Announcement

Collapse
No announcement yet.

Golf 3 + Hertz = Sant

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Gjorde som foreslått av InstallBay, var ok temp ute i går, så rigget meg til en pappeske og la podsene nedi, la glava rundt denne esken og rigget til et 500W arbeidslys rett over. Ble sånn ca romtemperatur i esken da. Mikset en blanding polyester med riktig forhold (og jammen skal det rimelig lite herder i når man faktisk følger blandingsforholdet! ), og smurte inn podsene. Lot det stå noen timer tildekt mot vinden, slik at det var god temp under der. Tok dem så inn på vaskerommet over natten. Sjekket i morges i 6-tiden, og da var det blitt rimelig hardt. Enda litt mykt på sine steder, men tror jeg skal renskjære baksiden og lage en blanding som jeg heller inn i hullet fra baksiden. Overflaten er blitt rimelig ujevn så må nok litt sparkling til. Jaja, om ikke annet vært en interessant læreprosess, håper bare de blir sånn høvelig å se på i bilen også.
    Ordnet meg endel 22mm gulvspon som basskassen nok blir bygd av. Burde vel brukt MDF i en litt tynnere dimensjon, men men. Gulvsponen fikk jeg gratis - og dette er jo tross alt et budsjettbygge!
    Last edited by screwball; 27-10-2008, 10:53.
    .:Lasse:.

Comment

Etter å ha lagt et par dager på vaskerommet var podsene blitt rimelig harde.
      Renskar den ene i dag (med en småsløv kniv...)
      Tror resten er mulig å fikse med litt sparkel, spesielt buen akkurat i underkant av der diskanten blir montert. Den andre poden har en mykere bue nedover enn denne, så skal rette det til med sparkel tenker jeg.

Bilder:

Click image for larger version

Name:	28102008301 (Medium).jpg
Views:	1
Size:	55.3 KB
ID:	293261

Name:	28102008302 (Medium).jpg
Size:	46.7 KB
ID:	293262

Name:	28102008303 (Medium).jpg
Size:	45.2 KB
ID:	293263

Er forsåvidt rimelig fornøyd med resultatet så langt. De ble mye mer diskré denne gangen, og kanskje dette faktisk er mulig å trekke?

Skal renskjære den andre i morgen, så får vi se om jeg finner noe glassfibersparkel i boden som jeg kan kline på dem.

Comment

Noen synspunkter på podsene mine så langt?

Trenger tips til hvordan få et sikkert feste til subkassen som samtidig lar meg plukke den ut ved behov...
        Den kommer til å gå helt til toppen av bakseteryggen, og helt ut til dempertårnene på hver side...

Comment

Name:	01112008310 (Medium).jpg
Size:	71.9 KB
ID:	293264

Name:	01112008312 (Medium).jpg
Size:	38.0 KB
ID:	293265

Name:	01112008313 (Medium).jpg
Size:	42.6 KB
ID:	293266

Name:	01112008311 (Medium).jpg
Size:	85.2 KB
ID:	293267

Name:	01112008309 (Medium).jpg
Size:	77.0 KB
ID:	293268

Renskåret den andre poden og finpusset litt på kantene på den første.
          Litt grovt sandpapir for å runde hjørnene og så må jeg teste dem i bilen, om de faktisk passer.
          Så får jeg kline litt glassfibersparkel på dem for å gjøre kantene opp mot baffelen enda mykere.
          Så er det å få tatt riktig hull til diskanten. Må bruke skyvelerret og finne ut diameter på monteringsring til diskanten + 2 lag vinyl.

Jeg er faktisk fornøyd! Forhåpentligvis får jeg tid fremover til å få gjort litt mer med anlegget.

To-do-list:
          - Trekke diskantpods med vinyl, motere diskanter og installere i bil.
          - Installere høyresiden av frontsett.
          - Trekke strømkabel.
          - Trekke høyttalerkabler.
          - Bygge subkasse og installere 12"
          - Lage rack til forsterker i gulvet og få på plass forsterker.
          - Lage pyntedeksler.

Puh...trenger nok litt tid på dette.

Comment

Akkurat handlet meg en Alpine CDE-9880R hos PikoFlex her på forumet, så da blir det slutt på problemene med at den Kenwooden jeg har i bilen slår seg på når den måtte ønske.

Totalpris på anlegget inkludert denne spilleren havner vel på rundt 4.500,-
            Greit anlegg på budsjett det.

Comment

Fikk på litt sparkel på podsene i går kveld.
              Jeg minner fortsatt på at dette er første forsøket mitt ever på noe slikt, så sikkert mange proffer her inne som rister på hodet til meg. Men men. Blir vel sånn passe håper jeg.

Spaklet og klar for sliping:

Name:	08112008341 (Medium).jpg
Size:	39.0 KB
ID:	293279

Name:	08112008343 (Medium).jpg
Size:	47.4 KB
ID:	293280

Etter litt sliping for hånd:

Name:	08112008345 (Medium).jpg
Size:	68.4 KB
ID:	293281

Name:	08112008346 (Medium).jpg
Size:	66.2 KB
ID:	293282

Name:	08112008347 (Medium).jpg
Size:	65.9 KB
ID:	293283

Skal legge litt mer sparkel på en low-spot akkurat under ene baffelen, og noen av de små hakkene.
              Hvor slett må overflaten være før jeg legger på vinyl? Vil f.eks noen av de småmerkene som vises på bildet, synes gjennom vinylen når den blir strukket på? Blir jo endel kontaktlim på begge flatene.
              Sist men ikke minst: Er dette en form som går greit å trekke med vinyl, eller ser proffene noen steder som jeg kommer til å slite? Jeg har en vinyl kjøpt på Bilstereospesialisten som er rimelig strekkbar i begge retninger.

Trenger tips til hvordan jeg skal få strammet vinylen rundt på baksiden mens kontaklimet tørker.

Comment

Ser jo bra ut dette ikke noen umuig opgave å trekke disse. Vinylen vil dekke ganske mye, viss du pusser det glatt med 120 papir så har det ihvertfall ikke vært noe synlig hos meg. Husk på at når du bruker kontaktim så må du ha på på begge flater og la den tørke slik at overflaten ikke er klissete for at det skal lime optimalt, da limer det med en gang og det skal ikke være nødvendig å stramme vinylen på baksiden. Den vanskeligste plassen på disse podsene tror jeg vil være i overkant av monteringshullet, derfor ville jeg begynnt der for så å trekke nedover. Husk å ha litt rikelig med viny, så blir nok dette bra

Comment

Høres bra ut - skal prøve å strekke vinylen over podsen uten lim og se om ujevnhetene vises - før jeg gjør noe mer.
                  Fått tatt hull til diskantene nå, skal bare blande en liten blanding med sparkel og legge inni hullet med fingrene for å stive av litt ekstra.

Name:	08112008348 (Medium).jpg
Size:	61.1 KB
ID:	293284

Name:	08112008349 (Medium).jpg
Size:	59.0 KB
ID:	293285
                  Når jeg prøvde diskantringen i hullet så jeg at det ikke er 100% flatt, så må bruke en pusseblokk og få det flatt før jeg trekker vinyl.
                  Begynner å nærme seg ferdig disse! Wohoo!

Comment

Fikk fylt dem inni i kveld, og lagt litt på de få hakkene som var. Så i morgen blir det å finpusse dem og få baffelen flat, og så er det å forsøke å trekke dem. Det jeg gruer meg mest til. Jeg vil ikke ende opp med å måtte lakke dem sorte, og å få av vinylen når det først har gått åt skogen er vel ikke det enkleste i verden.

Comment

Vinylen jeg har er mest strekkbar i ene retningen.
                      Noen tips til hvilken vei jeg bør legge vinylen da? Sånn at den er strekkbar på tvers av podsen, diagonalt eller retning opp/ned?

Comment

Tror nok at det er fordelaktig å legge den på vertkalt. men viss det ike funker så er det jo "bare" å rive det av å prøve på nytt.

Comment

Ser bra ut det der! Spillern kommer vel til deg i dag eller i morra tror jeg! Skal finne sendekvitteringa å få sendt sporingsnr til deg. Fant bare en til amentio og en til neptyr da jeg sprang ut døra i morrest! Men spillern er sendt, så du skal få sproings
                          Pioneer - Hertz - Zealum
                          Prosjekt Volkswagen Passat 3B
                          Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

Comment

Fikk slipt ned 2.lag sparkel i dag. Resultatet ble meget bra. Også fått rettet av baffelen. Var ute og testet i bilen, tror det kan bli meget bra. Dog er festene til dekslene knekt, så lurer litt på hvordan jeg skal få dem fast. Mulig jeg limer dem fast med et par tre klatter Sikaflex 11FC i svart. Må jeg av med dem får jeg bare bruke en kniv og skjære igjennom limflatene.

Bestemte meg så plutselig for ikke å bruke monteringsringen til diskantene, men bare lage hullet stort nok til selve diskanten + vinyl. Så presser jeg inn diskanten og fester den med et par punkter med smeltelim på baksiden, sånn diskantene er festet i Passaten, og det funker gull. Men det betyr at hullene i podsene har et par mm for stor diameter, så har funnet et par skrukorker med ytterdiameter 35mm som er det jeg er avhengig av for å få diskant og vinyl nedi. Så skal sparkle mot disse for å få en helt riktig og helt rund diameter. Trekker dem pittelitt opp i forhold til eksisterende baffel, slik at jeg får en rund og fin overgang mot diskanten. Altså ingen vinyltrekking i dag heller. Oh well. Har noe industrispraykontaktlim som er 5 år gammelt...usikker på om det funker, så må nesten skjære en bit vinyl og ta en gammel isboks el.l. og spraye på begge flater og teste hefteevnen. Vurderer å kjøpe vanlig kontaktlim og heller tynne ut og pensle på, enn å drive med spray. Lettere å ha kontroll på...Jeg må pga temperatur stå inne på vaskerommet, og griser jeg ut med kontaktlim der får jeg trøbbel med "sjefen"

Originally posted by PikoFlex View Post
                            Ser bra ut det der! Spillern kommer vel til deg i dag eller i morra tror jeg! Skal finne sendekvitteringa å få sendt sporingsnr til deg. Fant bare en til amentio og en til neptyr da jeg sprang ut døra i morrest! Men spillern er sendt, så du skal få sproings
                            Høres bra ut! Gleder meg til å få koblet opp og testet!

Comment

Får vel legge opp noen bilder av dagens økt.

Name:	10112008351 (Medium).jpg
Size:	80.5 KB
ID:	293289

Name:	10112008353 (Medium).jpg
Size:	43.5 KB
ID:	293290

Name:	10112008357 (Medium).jpg
Size:	53.0 KB
ID:	293291

Skal prøve å få lagt siste sparkelen i kveld rundt baffelen, så får jeg det slipt i morgen - og kanskje trukket vinyl på dem!

Comment

Podsene er ferdige!

Fikk trukket dem i dag. La strekken den veien som Tobbelobb foreslo, og det var nok et godt tips.
                                Bilder:

Name:	11112008362 (Medium).jpg
Size:	94.1 KB
ID:	293292

Name:	11112008364 (Medium).jpg
Size:	31.0 KB
ID:	293293

Name:	11112008365 (Medium).jpg
Size:	40.3 KB
ID:	293294

Name:	11112008366 (Medium).jpg
Size:	29.4 KB
ID:	293295

Name:	11112008367 (Medium).jpg
Size:	42.4 KB
ID:	293296

Name:	11112008368 (Medium).jpg
Size:	40.9 KB
ID:	293297

Jeg er kanonfornøyd, og det er jo det viktigste. Og har lært noen ting underveis også, det er jo greit å ta med seg litt erfaring også.
                                Er veldig glad for at jeg valgte å droppe monteringsringen, elementene gikk akkurat å presse inn i hullet, nesten så jeg ikke trenger lim, men skal ha et par punkter sånn at jeg er sikker på at de ikke rører på seg.

Nå er det bare å få disse på plass og trukket kabler til dem, og gå videre på bagasjerommet.

Tar gjerne imot feedback!

Comment

Working...
                                X