Announcement

Collapse
No announcement yet.

Daruu's førstegangs"prosjekt" 740

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Har kassemålene klare nå, samt at min onkel skulle fikse 22mm plater og kassebygging til meg (han er snekker så)

MEN jeg er fortsatt litt usikker mtp hvilken vei kassa/porten skal stå. Må enten bli:
    1. Subwooferen og porten på samme side, spiller innover i bilen
    2. Subwooferen og porten på samme side, spiller bakover i bilen
    3. Subwooferen og porten på hver sin side av kassa, så subben står bakover i bilen mens porten spiller innover

Hvis jeg velger 1 eller 2 kan jeg jo bare snu kassa, men velger jeg nr 3 kan det bli værre (men lyden blir kanskje bedre?)

Sånn her ser det ut der ihvertfall:

Enten står kassa intil den kanten og spiller bakover, eller intil bakenden og spiller framover

Er veldig åpen på innspill angående dette ihvertfall
    1989 Volvo 740 GL

Comment

Må si jeg likte løsningen med diskanten i målerene, at jeg ikke har tenkt på det selv Genialt!

Lykke til videre

Forresten, hva med å ha portene pekende oppover.
      Da kan du snu subene til å spille enten mot seteryggen, eller mot bakluka.
      Last edited by Roxx; 17-02-2009, 22:55.

Comment

Originally posted by Stianuno View Post
        Nei er vel kun nødvedig med "dempematriale" i kassa hvis den er for stor?
        Omvendt faktisk. Dempevatt (om det var det du tenkte på) gjør at lydbølgene inne i kassa beveger seg saktere, sånn at refleksjonene kommer senere, noe som som også skjer om kassa var større. Bygg rett størrelse og drit i ull. Ull er tull!
        Roar Sørlie
        Tlf 90127075
        Strandgata 26; mitt andre hjem :P

Comment

Jo takk for det

Blir det noe bra med porten oppover da? Jeg mener, jeg får jo ikke kassa innunder den kanten(så inntil seteryggen går ikke), så blir enten stående inntil den forhøyningen i bagasjerommet eller inntil bakkanten.
          Det er også maks 5 cm fra kassa og opp til bagasjelokket, så jeg TROR ikke det er noen god løsning, men det kan jo hende jeg tar feil

Edit: åja, det blir større med dempermateriale ja.. Da dropper jeg det (+ at jeg lærte noe i dag å)
          1989 Volvo 740 GL

Comment

Originally posted by daruu View Post
            Jo takk for det

Blir det noe bra med porten oppover da? Jeg mener, jeg får jo ikke kassa innunder den kanten(så inntil seteryggen går ikke), så blir enten stående inntil den forhøyningen i bagasjerommet eller inntil bakkanten.
            Det er også maks 5 cm fra kassa og opp til bagasjelokket, så jeg TROR ikke det er noen god løsning, men det kan jo hende jeg tar feil

Edit: åja, det blir større med dempermateriale ja.. Da dropper jeg det (+ at jeg lærte noe i dag å)
            Ah, tenkte du skulle innom kanten (ser det står under bildet ditt at du bare skal inntil kanten), nei da er det ikke sikkert det er en løsning å foretrekke.

Hadde en lignende kant på min audi 100 C3, bygde kassen deretter med doble 10". med 15 så blir det sikkert en anelse intimt.

Comment

Hehe, det hadde nok helt klart vært det beste, men når det er 30-31 cm i høyden der blir det noe trangt med 15"
              Så da får man heller ofre noe av "ølkasseplassen" til fordel for bass, ihvertfall i første omgang, så får jeg se om jeg evt bytter den ut med tiden

Driver å leker meg litt i winisd nå, å med 106,9 l kasse med 37 cm lang 6" port peaker den på 52,57hz. Har da 123,85 db 1m unna (om jeg har forstått programmet riktig, samt at forsterkeren leverer det den lover)

Edit: da er kassa tuna til 32.hHz
              Hørtes det sånn noenlunde riktig ut?
              Last edited by daruu; 18-02-2009, 03:13.
              1989 Volvo 740 GL

Comment

Etter en liten pause i prosjektet pga EU kontroll (som bilen mot forventning passerte med kun en 1'r feil) og kulde blir det snart oppstart igjen.
                Har sendt tegningene av kassa til min onkel, så da blir det nok bygd kasse i løpet av de neste ukene.

Så må jeg tenke ut en smart måte å få bygd inn forsterkeren i gulvet på
                1989 Volvo 740 GL

Comment

Da er kassa bygd. Mangler trekk og port, men bruker den som lukka for øyeblikket

Trangt nå gitt

Midlertidig forsterkerplassering, står godt men ser jo ikke akkurat pent ut

Spiller overraskene bra også, mtp at kassa egentlig er ganske feil
                  1989 Volvo 740 GL

Comment

Originally posted by daruu View Post
                    Spiller overraskene bra også, mtp at kassa egentlig er ganske feil
                    Feil i forhold til hva?
                    Mvh Tony
                    - The only road to take is perfection itself

Comment

Den er bygd etter mål til porta kasse(ca 110l) så den blir litt stor uten port
                      Men er ikke sikkert det gjør så mye heller?

Skal uansett bygge om til porta senere
                      1989 Volvo 740 GL

Comment

Da var port kjøpt inn

Blir det helt rævva lyd om jeg monterer den motsatt vei i forhold til elementet? Hvis det blir det må jeg finne på noe lurt mtp kasseplassering....
                        1989 Volvo 740 GL

Comment

Snu kassa, port og element bak hadde jeg ville gjort. Hadde best resultat med det i min vw jetta.
                          Pioneer - Hertz - Zealum
                          Prosjekt Volkswagen Passat 3B
                          Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

Comment

Kassa står andre veien nå, med elementet bakover

Er faktisk ikke sikker på om jeg har plass til porten på samme sida, 6" er ganske stort
                            1989 Volvo 740 GL

Comment

Jeg tenker port og element mot baklyktene for å si det slik.
                              Om du mangler en 1cm klaring så går det ant å frese av litt på porten da om du ikke er redd for å "modde" den litt, hehe
                              Pioneer - Hertz - Zealum
                              Prosjekt Volkswagen Passat 3B
                              Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

Comment

Bassport kjøpt inn

1989 Volvo 740 GL

Comment

Working...
                                X