Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo 244 Prosjekt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Volvo 244 Prosjekt

Heisann, er ny i dette forumet og igrunnen ganske så ny innen stereo også. men jeg digger lyd og spiller i band, så vil ha det nokså på stell i bilen min også hehe

Jeg har vært intresert ei stund. har brukt en hau av timer på å sett igjenom masse bra prosjekter her inne, å jeg blir bare mere å mere gira for hver bil jeg ser.

vell, det har seg sånn at jeg har en Volvo 244 som jeg skal ta i bruk når jeg får lappen. Jeg kjøpe først et anlegg på torshov ute i sørlandsparken. type Sone Xplode. satt det inn i bilen og hmm ja. funket greit.. men ikke helt fornøyd. Jeg har lyst å gjøre Go'førren min spesiell. lage ny dash og slike ting.

Det jeg lurer på er hva burde jeg bruke av utstyr? har noen ideer til dashen? Hvordan burde jeg plassere subben/e for å få best bass inni bilen?
    Noen forteller meg at å ha høytalere bak er bare tull?

Hehe, masse spørsmål og mye tenking her.. jeg har ikke så mange planer enda.. men jeg regner med jeg kommer til å bruke det orginale speedometere å det.. men plasseringa trenger jo ikke være helt der den var.

Kom med masse forslag da
    Er det noen som vet om noen andre volvo 240 prosjekter så kan dere gjerne sende linken Har ikke funnet noen andre en pimpen sin.

Legger inn et bilde av bilen som den står nå.

Takker for hjelp og forslag på forhånd
    Attached Files
    Last edited by stra6; 05-07-2009, 19:59.

Noen forteller meg at å ha høytalere bak er bare tull?
    Dette stemmer, du sitter forran. Pluss at når du dropper høytalere bak, får du som regel en tusenlapp ekstra, om du er på et lavt budskjett, til høytalerene fremme. Nå beveger jeg meg litt ut i tåken, men jeg tror også en to kanaler vil ha bedre kontroll på høytalerene fremme.

Det jeg lurer på er hva burde jeg bruke av utstyr?
    Jeg kan ikke anbefale deg noen merker, men jeg skal prøve å gi deg noen tips, som andre sikkert retter på senere

Kjøp en god spiller! Bruk litt penger på denne, for skit ruller nedover. Og er spilleren dårlig, blir alt annet dårlig. Dessuten, ikke kjøp alt med en gang, med mindre du har penger til å kjøpe alt på en gang. Kjøper du litt etter litt, slipper du å måtte kompromissere på utstyret.

Finn spillere som du vurderer, så går du på bilstereo delen av dette forumet, og spør der hva folk synes. Så får du en pekepinne på om det er bra eller ikke, også får du ett litt bedre bestemmelses grunnlag.

Lykke til!
    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

Comment

Takk for svar

Men da dropper jeg høytalere bak tenker jeg

Det er et problem som jeg aldri klarer å slutte å tenke på. det er sub, jeg er glad i masse bass. men siden det er volvo 244 så har jeg hørt at det er vanskelig å få frem bassen. pga veggen mellom baksete og trunken. Hva kan jeg gjøre der?
      Jeg ser kansje for meg å kansje bare vinkle du 8" i hattehylla . men vet ikke hvordan det heller vil funke.. Hva syntes dere jeg kan gjøre?

Både gleder meg og gruer meg til å begynne på prosjektet..
      Jeg er søvnløs for jeg grubler på løsninger hele tiden.
      Har aldri støpt noe før heller, så kan bli intresant. :P

Har dere tips på hva jeg kan bruke når jeg skal lage ny dash. tips på løsninger og redskap..
      De fleste her har peiling på det ser det jo ut som:

Lær meg opp ! :P hehe,
      Ser for meg at når jeg er ferdig med første prosjekt så bli jeg hekta og begynner på nye ^^

Takker masse for svar!

Comment

En kompis hadde 2 stk 12 tommere i hattehylla på en volvo 360 (tror jeg, den med bare 4 dører). Kasse under hattehyllen, og dette fungerte som bare rakkern.
        [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
        Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

Comment

Tror du skal få plass til to 10" i hattehylla ihvertfall(litt usikker på hva du kan kappe vekk av stål dog)

Hatt 2x 10" i hatthylla med kasse på undersiden, da kanskje med en port i midten, tror jeg hadde blitt bra
          1989 Volvo 740 GL

Comment

det er jo flere som driver med bilstereo i ditt område bortsett fra torshov og bilradiospesialisten, så har du jo DDAudio og InstallBay Sør. sistnevnte legger ned nå, så du har mulighet for å få gode priser hos begge
            mvh Sindre Carlsen

Comment

Basskasse i 244...

Heisann og Velkommen til Bilstereoforumet...

Lurer på om du må ut med bakruta(enkelt pga gummi-pakning sånn sett....) for å få montert sub i hattehylla med kasse under. Har en liten mistanke at det kreves en god del jobb...men alt går jo an.

Men sjekk denne kassen som selges på qxl.no http://www.qxl.no/pris/lyd-bilde-fot...v/an561991786/

Og så finner du 2x10 som kan brukes i denne.... Jeg har ikke god greie på elementer og hva som er bra,og ikke så bra. Har en filosofi at ALT spiller bare en gir elementene nok Power....he he...

Men for å hjelpe deg litt påvei,kan du jo sjekke ut Dynabel-sub som er billige,og som du får valuta for pengene. Digital Design-sub har jeg ikke hørt noe på,men det sies å være bra dog litt dyrere...
              Pioneer er vel heller ikke så "dårlige" hvis jeg kan bruke det ordet... Billige er de også...

Men skaff deg en sjikkelig forsterker/monoblokk og har du orginal-dynamo kan du stikke innom Biltema som selger NYE 100AH som passer til din bil(Bensiner vel og merke ikke sant? B21/23 B200/230 osv......?)

Mvh Bol
              No Windows-crap,just Mac Power

Comment

her har du i alle fall målene jeg akkurat klarte å presse inn i go'førren min: Bredde 1055mm + stoff og høyde 375mm +stoff.

det er det du har plass til oppå den lille forhøyninga der håper dette var til hjelp hvis du tenker på å bygge sjøl. husker ikke helt dybden på den men
                mvh Sindre Carlsen

Comment

Takker for svar

Jo, kan vell få plass til 10" i hylla også.
                  Hvis jeg får subbene i hylla, da får jeg ganske bra med plass i bagasjerommet å da faktisk, så det er jo et pluss

Men hva syns dere om dashen, skal jeg kansje bare ha det orginale. er det noen som har tips å sånt? hvordan det kan se ut?

Hmm, angående stereoen så har jeg en kompis som driver H Bildeler ut på lista. tenker at jeg kommer til ¨å kjøpe alt der.

Comment

skal du ha god lyd foran i volvoen din, bør du bygge om på noe vis. er bare plass til 4" høytalere i døra originalt

og de målene jeg satt opp, er de målene for høyde og bredde på "hylla" i bagasjerommet. skal du ha de der får du ikke inn større enn 10".)
                    mvh Sindre Carlsen

Comment

Er litt dritt med dørene foran på 240, siden er ikke plass til så mye, men det går vel ann å bygge om nederst på dørene så du spacer ut litt.

Ellers så har jeg en 15" kicker bass (l5? husker ikke:P)
                      Og en Dynabel Bf4501 forsterker baki bagasjen, så har jeg bare tatt ned armstøtta i midten i baksetet, og kutta bort det inni der så det er et høl i ryggen på baksetet på en måte.
                      Funker knall!!!
                      Volvo 240 Turbo!
                      Volvo Amazon Prosjekt...

Comment

Spacer du og vinkler høyttalerene er ikke 6,5" noe problem i døra. Kan og montere 3 veis frontsett i døra,. Bygger du om dørtrekket skikkelig og får vinkla de rett, så trur jeg du kan få det bra til der. Er en del arbeid å få til en dash, men den som intet våger intet vinner. Må også huske å dempe bilen, da 240ene støyer mye!
                        Er du ute etter mye rabalder i bagasjerommet er det mage teorier ute å går. Noen mener lukket kasse spillende bakover helt inne i bagasjerommet, andre mener det samme med refleks kasse, men andre setter kassen helt bak og lar den spille bakover. Før hadde jeg 2x 12" Pioneer subber på (husker ikke helt men tror det var) 700w RMS, i lukket kasse helt inne i bagasjen spillende bakover. Følte jeg hadde mer en nok å gå på og enda litt til. Da hadde jeg også god plass i bagasjen. Men nå ville jeg aldri hatt så mye bass. Det går greit med en sub med en høvelig forsterker for en myk og behagelig bass.

Jeg ville ikke fjerna noe av stålet i bakseterygg eller hattehylle, da dette er avstivende i karrosseriet på bilen.

Jeg prøver ikke å komme med noen ekspert tips her, men mine egne meninger, tanker og erfaringer.
                        Mvh Stian Kolås
                        -75 Volvo 242: Soundstream -75 Audi 50LS:Prosjekt
                        - 92 Honda Civic VTi. Gamle ODR Civicen http://bil.autodb.no/autodb/frame_se...8;_cmd=similar

Comment

Trykk her for litt inspirasjon

Comment

Working...
                          X