Announcement

Collapse
No announcement yet.

Prosjekt Bora: Alpine, Hertz, Focal og Audison

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Hifonic View Post
    Kjøre 6.5" ned til 30hz? Nå må man ikke gi slipp på dynamikk for å få litt bedre lydbilde heller.. Selv deler jeg på 50hz og hører ikke noe til subben bak mtp retning. Om du føler at du må ned i 40hz så kanskje du bør prøve å fasevende midbassene?
    aldri sagt han skal dele på 30hz, bare begynne der og skru seg oppover, regner med han ender på rundt 40-50hz, men jeg fikk bedre resultat på 40 enn på 50 som jeg kjørte før. 18db stigning.
    Mvh
    Rolf Try Nygård

Comment

Jeg er litt enig med hifonic...
      personlig liker jeg ikke å dele noe lavere enn 50.. synes det går for hardt utover dynamikken, til hverdagsbruk ihvertfall... med moderat spilling i konkurransesammenheng kan jeg dog være enig..
      Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

Comment

Originally posted by neptyr View Post
        aldri sagt han skal dele på 30hz, bare begynne der og skru seg oppover, regner med han ender på rundt 40-50hz, men jeg fikk bedre resultat på 40 enn på 50 som jeg kjørte før. 18db stigning.
        med 18db slope skjønner jeg godt du må ned på 40hz....40hz og 18db er høyere enn fks 63hz og 36db slope.
        "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

Comment

Ja, jeg ville heller kjørt på 50 eller 63hz deling med en brattere deling som Jonny nevner.
          Honda Civic
          Audison Thesis

http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7251

Comment

Ja, men ved lavere deling forsvinner omtrent bassen så derfor må jeg dele på 80Hz, og slope på 24 og 18 på frontsettet..
            VW/Audi ende-tusi-ast!

Comment

Originally posted by Tommen View Post
              Ja, men ved lavere deling forsvinner omtrent bassen så derfor må jeg dele på 80Hz, og slope på 24 og 18 på frontsettet..
              høres jo litt pussmerkelig ut..
              og du har gått over flere ganger og sjekket at det ikke er noen fasefeil?
              Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

Comment

Og husk at nivåjustering av suben i forhold til resten også vil spille inn. Om suben spiller høyere enn resten av høyttalerne vil også delefrekvensen "treffe" mye høyere oppe

Kjapp illustrasjon:

Comment

Originally posted by Jonny.B View Post
                  med 18db slope skjønner jeg godt du må ned på 40hz....40hz og 18db er høyere enn fks 63hz og 36db slope.
                  Japp, nå ekke bilen min noe mesterverk akkurat nå, mangler demping osv, samt at jeg setter meg ned og trykker i noen timer. =)
                  Max deling er 24db btw.

UANSETT! nok offtopic fra meg ^^

Jeg sitter bare å følger med nå, nyttig info dette
                  Mvh
                  Rolf Try Nygård

Comment

det står ikke tilfeldigvis ett subsonic filter på ampen som står innstilt på fks 60hz ??
                    "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

Comment

Originally posted by Jonny.B View Post
                      det står ikke tilfeldigvis ett subsonic filter på ampen som står innstilt på fks 60hz ??
                      Nei, prøvd omtrent alt av knapper på ampen, uten bra resultat..Men når sant skal sies så var også opeln min dempa kraftig, og hvis det er det som gjør til store forskjellen på bassen, ja da er jeg mektig imponert over både demping samt Genesis ampen. Men vi får se litt nermere på det om noen dager..Tar turen til deg om ikke lenge også Jonny!
                      VW/Audi ende-tusi-ast!

Comment

Nei, prøvd omtrent alt av knapper på ampen, uten bra resultat..Men når sant skal sies så var også opeln min dempa kraftig, og hvis det er det som gjør til store forskjellen på bassen, ja da er jeg mektig imponert over både demping samt Genesis ampen. Men vi får se litt nermere på det om noen dager..Tar turen til deg om ikke lenge også Jonny!
                        Slet dere ikke med skrangling i bora'n da? Har dere tilgang på lydtrykksmåler? Så kan dere jo måle frekvensresponsen.
                        Alpine
                        Audison
                        Hertz
                        Soundstream

Comment

Nå har diskantene til eieren forsvunnet helt, alltså diskantene er der, men lyden er borte..Ikke sett så mye på det enda, men syns der er merkelig uansett. Ledningene og phonoledingene er på plass. Første som slo meg var utgangen på delefilteret? Noen flere som har plagdes med dette før på Focal? Eller noen som har noen andre meninger? Begge diskantene kutta samtidlig..
                          VW/Audi ende-tusi-ast!

Comment

Fått noe mer bass i denne bilen?

Ville tro plassering av subben har endel å si, har hvertfall erfaring med det selv. Nå er det vel heller ikke det smarteste å plassere port opp hatthylla i en sedan, men hva vet jeg.. Ville hvertfall uansett snudd bassen og latt den spille mot bakluka, evt. prøve fram med avstanden til bagasjerommet.. Blir det høyere trykk i bilen når du åpner bagasjerommet forresten? Det skjer ofte med slik plassering har jeg erfart..

Kanskje litt gammelt å svare på dette, men alikevell..
                            1993 BMW 318is coupe

Alpine - Phoenix Gold - UsAmps - Hertz - Odyssey - Evus - Tsunami - Vibroplast

Comment

Originally posted by bjaa View Post
                              Fått noe mer bass i denne bilen?

Ville tro plassering av subben har endel å si, har hvertfall erfaring med det selv. Nå er det vel heller ikke det smarteste å plassere port opp hatthylla i en sedan, men hva vet jeg.. Ville hvertfall uansett snudd bassen og latt den spille mot bakluka, evt. prøve fram med avstanden til bagasjerommet.. Blir det høyere trykk i bilen når du åpner bagasjerommet forresten? Det skjer ofte med slik plassering har jeg erfart..

Kanskje litt gammelt å svare på dette, men alikevell..
                              Tror ikke du har helt fått med deg hvilken kasse som står i denne bilen. Det er en båndpasskasse, og den er det absolutt IKKE bare å snu, og det er 0 hensikt i å snu den. Og jo, det er en fordel at rørene går opp i hatthylla når det er en båndpasskasse Lenge siden jeg har rørt noe i denne bilen nå, men skal ta en ny justeringsrunde på den senere en dag her. Og se over alt for å se om det er noe jeg har snubblet over og ikke sett..
                              VW/Audi ende-tusi-ast!

Comment

Haha, helt sant!

Tok LITT feil kan du si..sånn går det når det blir seint.. Hehe da forstår jeg helt.. Beklager Er nok ikke bare bare å få en båndpasskasse til å fungere alltid, men det er morro når det først virker Så ikke ut av bildene at det var en bandpasskasse ..
                                1993 BMW 318is coupe

Alpine - Phoenix Gold - UsAmps - Hertz - Odyssey - Evus - Tsunami - Vibroplast

Comment

Working...
                                X