Announcement

Collapse
No announcement yet.

Engen Audio:Seat "spore fullstendig av" Arosa

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Kansje et dumt spørsmål men, hvorfor bruker du motstander på diodene. Hvordan kobler du dette etterpå.
    Elektronikk er ikke det jeg kan mest av så det er greit å skjønne hvorfor du gjør det sånn.

Tore
    1998 Mitsubishi Galant V6 2.5 24V
    Pioneer, AD, Audison, Soundstream

Comment

Originally posted by GalantV6 View Post
      Kansje et dumt spørsmål men, hvorfor bruker du motstander på diodene. Hvordan kobler du dette etterpå.
      Elektronikk er ikke det jeg kan mest av så det er greit å skjønne hvorfor du gjør det sånn.

Tore
      Man kobler en motstand i serie med en diode, viss ikke blir strømmen for høy og dioden vil gå istykker da dioden ikke begrenser strømmen selv. Viss du er mer interessert kan jeg sikkert fortelle mer på en PM.

Ontopic: Gjennomført rått! Venter bare på mer bilder jeg
      Alpine
      Audison
      Hertz
      Soundstream

Comment

[QUOTE=spade;1077]Man kobler en motstand i serie med en diode, viss ikke blir strømmen for høy og dioden vil gå istykker da dioden ikke begrenser strømmen selv. Viss du er mer interessert kan jeg sikkert fortelle mer på en PM.

Har du muligheten til å lage en tegning som forklarer dette så hadde det vært fint. Gjerne lit om hvor stor motstand man bruker på dioder.
        Send gjerne en PM.

Mvh
        Tore
        1998 Mitsubishi Galant V6 2.5 24V
        Pioneer, AD, Audison, Soundstream

Comment

En av grunnene til at det ble montert på motstander er at de lyste altfor mye. Det er en haug av dioder å få tak i. Jeg trenger egentlig ikke motstander på mine, men det ble bare for mye, samt at siden jeg har rimelig høy spenning så er det lett for at de tar kvelden.

Dagens oppdatering: 4 kanalerene

Siden forsterkerene tar i sidevinduene når de løftes opp så måtte det gjøres en og annen liten tvilsom justering av de.....

Forsterkerchassis:

Innmaten i 4 kanaleren

Hmmmmm.... kan dette bli en løsning ???

Vinkelsliper er tingen Her fjernes den ytterste kjøleribben på begge sider av begge chassisene.

Tilpasset en 122cm bit med 25x25mm aluminumsrør. (Måtte spare litt vekt (?))

Avstivningene er festet med totalt 8 stk M6 (elverumsgodkjent) som er forsenket i alurøret.

For å kvalitetssikre elverumsgodkjenningen så måtte vi være "litt" nøye:

Sånn ble det tilslutt:

Nå har jo totallengden på chassiet blitt redusert med noen centimenter men det hjelper fint lite når alt av terminaler og tilkoblinger står i endene på forsterkerene... så da kom det frem ett par ymse tvilsomme løsninger:

Her har jeg borret opp nye hull i terminalene, og gjenger opp nye spor til festeskruen:

Hmmmmm..... Her må det være noe feil ?

Legg spesiellt merke til at vi har laget sjøten på remote tilkoblingen eleverumsgodkjent ved å bruke M6 her også

Powerlampen er blitt omplassert:

Til hit:

Det ene printkortet ble montert feil vei:

og da ble det slik:

Slik ble det med dekselet:

Mangler litt åpninger:

Fikk tak i noen kjekke strøm kabelsko i 90 graders vinkel:

Sånn så det ut før dekslene ble påmontert:

Dekselet ble også overraskende rett:

Så ser det ut baki bilen etter justering av forsterkerene:

og da gikk det med 4 mm klaring til hver side rute når forsterkerene løfter seg:

Mvh
          Lars Engen

Comment

sinnsykt, og tråd tittel stemmer 100% (sporer helt av)
            mer mer mer mer mer mer mer mer
            sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
            IceAudio - Bilringen AS - inakustik

Comment

Makan til kar.Mangler bare jakka og han har full grilldress

Sinnsykt arbeid.
              Per.....
              Focal Utopia Beryllium.Spirit Of Sound.
              Audison Music Expression
              http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX6420
              http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX1500

Comment

Helt utrolig dette! Som jeg sa på telefonen igår, gleder meg villt til å høre denne bilen..Hvordan ble formen etter mange liter polyester igår? Hehe..
                VW/Audi ende-tusi-ast!

Comment

Dette ser utrolig lovende ut!
                  Skal følge nøye med på utviklingen :P
                  Pioneer - Hertz - Zealum
                  Prosjekt Volkswagen Passat 3B
                  Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

Comment

Originally posted by Engen Audio View Post

Fikk tak i noen kjekke strøm kabelsko i 90 graders vinkel:

Glitrende mye fine detaljer her, følger med

Hvor fikk du tak i disse 90 graderene?

Comment

MERE BASSKASSE

Siden basskassene i bilen skulle passe med rammeverket og med bilens naturlige former så ble de ikke akkurat A4.

Startet pent og forsiktig med en med MDF plate som jeg skar ut til elementet i.

La til en støtte plate i bakkant.

Monoblokken var montert for å få rett vinkling på kassene:

Byggde opp vegger med x antall lag med fleece og polyester.

Snekret sammen litt avstivinger inne i kassen.

Skulle ha kassen ut av bilen for å sparkle en del : (stor fil)

Sparklet igjen skjøter osv:

Med litt pussing så ble det slik:

Har tatt hensyn til støtdemperene:

Og kabelgjennomføring:

Måtte frese ned ett spor i kassen til gitteret:

Slik ble kassen ferdig trekt:

Og bare for å ta den helt ut så ble gitteret "justert" slik at vi kunne senke M6 snakeeye ned i gitteret. (elverumsgodkjent) Gitterene er skrudd igjennom rammen på basselementet og inn i innslagsmuttere i kassen.

Last edited by Engen Audio; 13-03-2007, 14:11.
                      Mvh
                      Lars Engen

Comment

Syns jeg så en stk oppgitt person på den filmen der? Hehe..lo godt når jeg så filmen..Dette blir konge
                        VW/Audi ende-tusi-ast!

Comment

Nå sitter jeg i ett lite dilemma.

Nå har jeg lagt ut endel bilder av grunnarbeidene og arbeid som er gjort bak i bilen.

Har endel bilder av dører og dash men her er alt tatt ut og errstattet med nye produkter pga sponsoravtale.. så jeg er litt usikker på om jeg skal legge ut dette eller ta litt på rammer/deksler baki..

Hva vil dere ha ?
                          Mvh
                          Lars Engen

Comment

RAMMER TIL DEKSLER

Her kommer det endel nye bilder som ikke har blirr lagt ut på noe forum enda, dette er noe av det aller siste som er gjort med bilen.

Når rammene til dekslene skulle lages så ble det litt tenking, på hvordan dette skal bli. Siden det er mange spesielle vinkler som kan oppstå med såpass firkantete ting som det er i denne installasjonen så måtte det jo gjøres skikkelig og litt tungvindt, men dog noe over middels solid. Alt av dekselrammer er laget i 8mm og 15 mm stål.

Starter med dekselrammen som skal sitte under kondensatorene og DSP`n:

Siden alt er køstom så starter man en smygvinkel og måler litt vinkler før man tar en stang og bøyer litt på den:

Bøyer litt mere så passer den greit inn..

Fått høydevinkelen på plass også:

Har laget 2 stk M6 fester (elverumsgodkjent) i rammeverket under:

Etter litt flere vinkler og biter så ble hele rammen slik:

Så pakker vi den pent inn i Irma:

Etter litt strekking så ble det slik og det er klart for polyester:

Tok bare kantene på rammen først:

Når det størknet så satte vi rammen inn og penslet resten i bilen:

Hadde kondisrammen montert for å få riktig vinkel på det. Fikk også tatt med slik at dekselet går helt bak til baklukelåsen:

Deretter fjernet vi rammen for å pensle der etter at det andre hadde tørket, og siden den satt der den skulle så ble hullene til festet riktig:

Last edited by Engen Audio; 14-03-2007, 03:25.
                            Mvh
                            Lars Engen

Comment

Meget nice Begynner å veie litt denne bilen nå.. Automatisk senking 60/0? men pent blir det
                              Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
                              Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
                              Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

Comment

Det dekselet var jo engentlig ganske greit uten for mye fasonger, men så begynnte vi på sideveggene mellom basskassene og bakluka.

Man tager en smygvinkel og måler, og der etter lager en bøy:

Så måler man og bøyer litt mere biter:

Her har vi kommet oppå basskassen og under sidevinduet:

Slik ble utgangsrammen når vi kom rundt, her synes det ene festet som er i lagerbukken til løfteluken:

Hmmm... hvordan feste de uten å lage noen hull i bilen ??? Vi sveiser litt...

Deretter en liten avstiver med 2 stk M6 sveiset fast. Hylsemutterene er litt justert innvendig.

Slik ser festene ut:

Her har vi montert ett støtte stag og testkjørt forsterkerluka for å se om det ble noen konfilkter:

Har teipet opp den høyre rammen for å se hvordan flatene på gitteret passer med resten:

Noen flere stag senere:

Slik ble de til slutt:

Last edited by Engen Audio; 15-03-2007, 00:38.
                                Mvh
                                Lars Engen

Comment

Working...
                                X