Announcement

Collapse
No announcement yet.

Boom i Ford Cougar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Boom i Ford Cougar

På tide med prosjekttråd. Jeg bygger om lyden i min '99 Ford Cougar. Først, et par bilder av bilen og det gamle systemet jeg hadde:

Gammelt system
    - Sony headunit, huskerikkemodell- forholdsvis rimelig med 3 linjeutganger.
    - Dynabel BF 0756 4 + 2-kanaler
    - 1 x JL 12w3v3 i bassrefleks (avbildet er et zachry bx-element jeg brukte tidligere)
    - Infinity (tror det er reference) frontsett, coax
    - komponentdiskanter
    - bakhøyttalere orginale
    - 1,7f kondensator
    Attached Files
    never enough!

FIN bil =D
    lykke til med bygget! ;D
    // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
    //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
    Mvh
    Rune Kvaal

Comment

Dobbelposter beklageligvis av bildehensyn. Her følger info om prosjektet som jeg er igang med.

/// jeg er mottagelig for konstruktiv kritikk og kommentarer, kommer til å stille spørsmål for å få inputs etterhvert\\\

Headunit
      Jeg beholder sony-spilleren intill videre, den har det meste jeg trenger med god styring av de tre forskjellige kanalene, men med lite eq-muligheter.

Forsterkere
      1 x BF0756 driver frontsett + bakhøyttalere med 75w rms pr kanal. bruker tokanalsdelen brokoblet på to av subwooferne her skal den levere 600w rms. Bakhøyttalere må selvsagt byttes ut da de er orginale, jeg er i tvil og jeg skal flytte coax-elementene fra dørene bak og satse på komponentsett foran. - Nøler da jeg er skeptisk til egne ferdigheter med epoxy og fiberglass osv. Tar gjerne tips på hva som kan funke her.

1x BF 2252 driver de to siste sub'ene. den yter bokoblet 720w rms.

Jeg er klar over at disse to amp'ene ikke har opgitt lik effekt på sub-utgangene, men tror dette lar seg fint løse med litt gain-justering og tweaking.

Subwoofere
      To separate kabinetter med 2x JL 12w3v3-4 i trykkammer i hver sub.
      Er fryktelig spennt på hvordan elementene vil låte i lukka kasse, da jeg stort sett har prøvd dem i bassrefleks tidligere, men måtte spare litt plass denne gang. Valgte disse fordi jeg synes de låter kjempebra og ikke krever særlig mye effekt. Synes det er mye fetere lyd enn alskens kicker-kasser jeg har hørt, de låter mest som om jeg har en sjimpanse med klubbe som står og slår på taket mitt.

Strøm
      2 x 25mm2 fra batteri og bak. Forsøker å koble begge forsterkerne via kondensatoren som igrunn er litt i minste laget for oppsettet mitt. Prøver ikke å sette igang en trivelig kondis-diskusjon her(!)
      Felles jordingspunkt bak samt oppgradert jording av batteri. Splitter ny dynamo da den gamle døde, batteriet er heller skrøpelig, men gir ihvertfall ok spenning. Generellt vært nøye med strømmen, men har ikke funnet jordingsmulighet på CD-spilleren!

Bildene (i stusselig mobilkamerakvalitet!) viser godt hvor langt jeg er kommet med prosjektet. Venter på tre JL 12" fra USA, bestillte hos www.dimensionaudio.com ettersom bilradiospesialisten ikke hadde dem inne og forøvrig prøver å rane meg med sine fantasi-priser... Det gjennstår litt på jording i bagasjerommet så jeg får skjult kabler.

Pappen som kan sees på bilder er bare fordi jeg eksperimenterer for å lage en mal før jeg skjærer til de siste platene som skal inn.
      Bilde17 viser en frekk sak, det var en ganske spesiell kabelsko på den orginale jordingskabelen til batteriet der denne var festet til gods i motorrommet. Jeg valgte derfor å beholde gammel jordledning på ca 10mm2. La i tillegg opp en 25mm2 kabel festa i samme jordingspunkt. - Vet ikke om dette var lurt!?? - det totale kabeltversnittet er i alle fall økt ganske mye.

Kom gjerne med feedback! Så vil jeg oppdatere etterhvert som prosjektet går fremover, bare de trege amerikanerne tar en pause i hamburgerspisinga for å sende elementene mine så de kan bli stoppet hos tollvesenet så blir jeg fornøyd.
      Attached Files
      never enough!

Comment

Da sier UPS at elementene mine ligger i Køln og er ventet hit til meg ila uka. Håper bare at ikke tollvesenet lager formye krøll for meg.

Hadde et par spørsmål gjemt i teksten ovenfor, prøver igjen for å se om noen har inspill:

- Ved oppgradering av jordingskabler fra batteri til karroseri beholdt jeg gammel ledning i tillegg til ny, er dette dumt?

- Hvor viktig er det å oppgradere jording av CD-spiller? Jeg finner ikke noe sted å tilkoble bedre kabel på spilleren...

- Noen som har erfaring med å bytte ut orginal filtkledd "bunnplate" (som bl.a. dekker reservehjulsbrønnen) i bagasjerommet med noe tykkere og mer solid? Dette er et dilemma som plager meg da den orginale ikke er helt plan og dessuten vil kunne vibrere mye.
        never enough!

Comment

1. hvorfor ha 2 ledninger? holder vel bare med en ordentlig tenker jeg.

2. har ikke peiling.

3. jeg laget nytt gulv i bagasjen min pga jeg bare hadde et slags "teppe" over dekket originalt. Ble sånn noenlunde fornøyd. Ble bygd av fineer plater. men mdf er å anbefale...
          SQ Saab 9-3
          Team dynaBel

Comment

mdf/spon plate? det har nå jeg . funker flott det 22mm
            Jorniboy

Comment

Er ikke nødvendig å ta vekk den gamle jordingskabelen nei. Ei heller plusskabelen.
              Du kan vel legge en kabel til til den originale jordingskabelen, eller finne en skrue på spilleren å koble den til.
              Det er vel bare å ta ut den originale filtmatta baki, og kutte nytt teppe etter det gamle?
              Andreas Dibbern
              Ford Fiesta
              Takk til B2Audio
              B2 HD12 - B2 M5 - Hertz EP4 -B2 C6.1 - Alpine 9880R - Odessey PC1500

Comment

Working...
              X