Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQ-anlegg Mitsubishi Carisma 2003

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• SQ-anlegg Mitsubishi Carisma 2003

Hei! For ordens skyld vil jeg lage en oversiktlig tråd,
    med bilder & spesifikasjoner på bilstereoen i bilen min.
    Her vil jeg også oppdatere med endringene jeg gjør,
    og (forhåpentligvis) drøfte løsninger og forbedringer
    med dere som har litt bedre peiling/erfaring med det.

^ Bil: Mitsubishi Carisma combi 2003, 1.6l 103hk. Anlegg:

Head-unit: Pioneer P99RS

Fulltoner: Tang Band 2"

Midwoofer: Polk Audio Signature Reference SR5250 - kjøpt 14. Januar 2010.
    Bruker disse som midbass/mellomtone bare, da SR-diskantene ble sprengt.

Subwoofer: JL Audio 12W6v2 - kjøpt 15. Mars 2010.
    Denne kjøpte jeg av en kamerat. Knallgod sub!

Forsterkere til frontsett: Mosconi 4.100

Forsterker til subwoofer: Mosconi 2.200

Edit: Det har blitt gjort mange endringer siden jeg starta,
    og jeg ønsker en oversikt - derfor har jeg endra mye her.
    Last edited by TakeTheTime; 18-10-2011, 13:32. Reason: Har ikke lenger Pioneer!
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Hvis du tar bort hatthylla slipper du hullene til 6x9, kanskje lyden blir bedre og du slipper vibrering i den?

Har ikke så mye peiling at det gjør noe men, kanskje det hjelper.

Comment

Originally posted by Liland View Post
      Hvis du tar bort hatthylla slipper du hullene til 6x9, kanskje lyden blir bedre og du slipper vibrering i den?

Har ikke så mye peiling at det gjør noe men, kanskje det hjelper.
      Hmmm. Å ta den helt vekk tror jeg ikke jeg vil. Det vil ikke se så bra ut,
      også har jeg ikke hørt noe særlig vibrering i den egentlig. Den er ganske solid
      og sitter godt, også skjuler den forsterkerne, og sub'en (m.t.p. tyveri osv.).
      Men takk for innspill, tanken var forsåvidt god altså. Men tror ikke jeg gjør det.

Originally posted by ovinn
      Neste gang du legger opp bilder kan du gjerne resize de litt, enten 800x600 eller 1024x768 ellerno. Blir mye lettere å se : )
      Ja, sorry. Tenkte på det, men har ikke Photoshop eller noe på denne PC'en.
      Brukte paint for å lage avmerkninger på bildene. Kan jeg resize i Paint?
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Ok takk Da blir nok ikke bildene like store neste gang jeg laster opp noe.

Her er en midlertidig liste over ting jeg ønsker å få gjort:
        -Legge stoff rundt hullene i hattehylla
        -Bytte ut hovedenheten
        -Legge kabler på nytt
        -Dempe dørene foran

Bør jeg dempe dører bak, og i hjulbrønn også
        eller holder det å bare dempe skikkelig foran?
        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Over de hulla kan du jo bruke grillene til noen 6x9 eller så må du trekke opp hele hatthylla skal det bli pent..
          Citroen ZX 2.0 16v

Comment

Ja, har vært inne på tanken. Trekke opp hele? Hva mener du da, fjerne den?
            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Trekke opp hele hattehylla med nytt stoff. Bruk den gamle, fjern (nødvendig?) så mye som mulig av det gamle stoffet og trekk opp med nytt stoff du f.eks. får kjøpt hos Installbay e.l. Det blir penere enn å bare dekke over hullene med stoff.
              Hvis du vil fjerne hullene helt kan du også tette igjen hullet.
              VW Touran 2006 1,9TDI HL <-- Fremtidig bygg : )

Comment

Det var en fin ide. Vil ikke tette hullene faktisk, synes det er greit å slippe frem litt bass.
                Sub'en er jo tross alt i en lukket kasse i et bagasjerom som er ganske tett uansett, så.
                Men hvorfor bør jeg ta av det gamle stoffet? Går det ikke greit å bare trekke utenpå?
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Det høres bra ut. Eller kanskje bare skaffe ny hattehylle? Sikkert en eller annen delebil ett eller annet sted der ute...
                  ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

om carisma`n din er like dårlig lydisolert fra fabrikk som min 99 modl. (karosseriet før din) så demp alt du, alt du kommer til/ gidder. jeg dempa bare dørene forran og bagasjerommet første runde. men har gitt den mer senere og det var verdt det
                    Steffen Hammersgård
                    Alpine - Mosconi
                    Min prosjekt tråd

Comment

Ok. Synes ikke den er så ille egentlig. Hvertfall ikke når jeg har sommerdekk (uten pigger), selvom de har 17" felger.
                      Det er jo tross alt 2003-modell, virker som den er ganske solid sammensatt og greit isolert. Men jeg skal gjøre som du sier,
                      til våren blir det demping av fordørene og bagasjerom allikevel. Kanskje mer også, etterpå. Så lenge jeg har råd hvertfall...

Har du dempa over hele bilen? Taket også? Hva kjøpte du og hvor mye penger brukte du på dette?
                      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Vibroplast M1 er greit og bruke på dører og i bagasjerom, værtfall. Kan vel strengt talt bruke den på tak og gulv og?
                        Det er bare og dempe så mye du har råd til! Mitsubishi er elendige til og isolere bilene sine.
                        Bedre blir lyden inne i bilen også, av anlegget.
                        Vet ikke med Carisma´n din, men i Lancern min kommer det mange ristelyder fra taket. (I midten rundt coupelyset samt fremme ved midtspeil og solskjermer)
                        VW Corrado - Prosjekt bil
                        Mitsubushi Lancer - Bruksbil
                        It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
                        I´m BANKRUPT - A G60 owner

Comment

kjenner ikke spes til din bil, men vet at veldig mye er likt. er jo bare en facelift verson av min, men kan være at de har isolert mer. Min har tilnærmet lik no. Har ikke fått dempa så veldig mye mer, men kommer til å dempe alt jeg gidder til våren (vurderer å ta taket også ja).
                          Jeg har brukt en del dynamate extreme og litt av dempe mattene til audio system.
                          Men om du kjøper en bulk pakke Vibroplast som inneholder rundt 7 kvadrat meter så har du til mye mer enn bagasjerommet og frammdørene, en slik pakke koster underkant av 3000kr
                          Steffen Hammersgård
                          Alpine - Mosconi
                          Min prosjekt tråd

Comment

Synes nesten 3000 kr. er litt mye jeg da Føler liksom ikke at det er verd det. Spiller nesten alltid så høyt at jeg ikke hører støy i bilen i det hele tatt, mange ganger ikke vifta heller Liker å ha litt volum når jeg først hører på musikk i bilen jeg da...

Edit: Har du kombien, eller er det sedan du har? Kan ha noe å si. Og at du har Carisma I, jeg II kan ha betydning tror jeg.
                            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

ja jeg vet at jeg har carisma mkI og jeg har sedan, Men etter hva jeg ser når jeg sammenligner mkI og II er de veldig like på mange måter, men det kan jo være at din (som jeg har nevnt tidligere) er bedre lydisolert, men nok om det.
                              Hoved poenget med demping er i grunn ikke at musikken lettere skal overdøve veistøy osv. Men å gjøre lyden fra anlegget ditt bedre. For du vil vel hovedsaklig spille musikk inne i bilen og ikke utenfor den?

3000kr virker kansje som mye penger å bruke på det, men det er absolutt verdt det . Du får mer glede av stereoanlegget ditt i en godt dempet bil
                              Last edited by shammers; 08-01-2010, 00:37.
                              Steffen Hammersgård
                              Alpine - Mosconi
                              Min prosjekt tråd

Comment

Working...
                              X