Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQ-anlegg Mitsubishi Carisma 2003

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Justering av anlegget

Har lekt meg en del med innstillinger i det siste,
    og idag kom jeg frem til en deling/EQ jeg virkelig likte...

^ Slik ser crossover ut. Både sub og mid-low delt til 50 hz,
    begge med 24db/oktav flanke. Mid-high og diskant er på 3.2khz,
    mid-high har da 24db/oktav, mens diskant 12db for å "dra lydbildet opp".
    Hadde jeg hatt midwoofere som tålte mer volum på 40hz, hadde jeg
    nok delt sub'en enda lavere da jeg egentlig liker 40hz best.
    Men for all del, 50hz er da lavt nok for SQ...(!?)

^ Dette er da tidskomp'en - stilt inn etter førerhodet i normal stilling
    lent bakover (med setet trekt helt bak). Er vel ikke så mye å si om det.
    Siden subben er lengst enna (ca halvannen meter), forsinkes frontsettet...

^ Slik har jeg stilt inn min Parametric EQ nå. Forklaringer:
    63 hz: +1 (3.0) - en liten topp her for enda mer "punch" i midbassen,
    men fant ut at dette ikke var nødvendig så det har jeg fjerna nå faktisk.
    Hørte ikke forskjell med eller uten, SR5250 imponerer stadig med midbassen.
    800 hz: -2 (1.0) - Tony tipsa om at det var litt "mye" av det rundt her,
    og det er ganske enig i, så jeg har justert ned et par hakk her.
    2.0khz: -2 (1.5) - sikkert bare mitt følsomme øret, men syntes det
    ble litt intenst her når jeg skrudde opp. Snakker da særlig om
    noen enkelte "aaa"-er i vokalen (gjelder mannsstemmer)...
    5.0khz: -3 (1.5) - fikk tips om at man kan skru litt ned her
    for å få (eller høres ut som at man får) mer "avstand"
    til 'the stage' og jaggu om det hjalp i min bil!

Her er forresten en artig videosnutt fra da jeg drev å testa hvor høyt frontsettet kunne spille uten å vrenge,
    på frekvensene 40hz/50hz/63hz. Her er det delt på 50hz, vrenger ikke selvom det høres sånn ut: Teaser (uten sub).
    Last edited by TakeTheTime; 27-05-2010, 01:40.
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

• Ja, spillte knallbra det frontsettet ditt. Ville aldri trodd man kunne få så mye midbass ut av 5 1/4"

Ble litt hekta på å få til no god-lyd etter jeg hørte på dette ja

Comment

• Originally posted by trustno1 View Post
        Ja, spillte knallbra det frontsettet ditt. Ville aldri trodd man kunne få så mye midbass ut av 5 1/4"

Ble litt hekta på å få til no god-lyd etter jeg hørte på dette ja
        Takk skal du ha, men det skal også sies at døra er meget godt dempa og høyttalerne spiller i "kasser"
        Det hjelper jo mye bare det... Så du ble litt SQ-frelst etter dette? Det er godt å høre altså...

Originally posted by GENEXXA
        Pene menyer du har på din spiller.
        Du har vel forholdvis like menyer?
        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

• Originally posted by TakeTheTime View Post
          Takk skal du ha, men det skal også sies at døra er meget godt dempa og høyttalerne spiller i "kasser"
          Det hjelper jo mye bare det... Så du ble litt SQ-frelst etter dette? Det er godt å høre altså...
          Ble vel igrunn det ja

Comment

• Hvordan vil du si lyd signaturen er på Alpine vs genesis forsterkere? og var Vifa diskantene ett stort løft kontra dine gamle Polk SR diskanter? :P
            Opel Corsa B Coupe

Pioneer P88rs II || JL Audio 450/4v2 || Polk Audio MM5251 || B2 Audio HD12 | Mono | Autoleads | LIB -

Comment

• Originally posted by Boyka View Post
              Hvordan vil du si lyd signaturen er på Alpine vs genesis forsterkere? og var Vifa diskantene ett stort løft kontra dine gamle Polk SR diskanter? :P
              Kommer veldig an på hvilken Alpine forsterker du mener!?
              Hvis du mener PDX'en er Genesis mye varmere/mer behagelig,
              mens forskjellen fra MRP-F200 til disse er ikke så veldig stor. Litt bedre bare

Diskantene var ikke "et stort løft" nei, men de var gode erstattere.
              Høres veldig like ut i mine ører, og de jeg har spurt hørte ikke forskjell.
              Mener Vifa'ene er like bra som SR-diskantene, kanskje til-og-med hakket vassere...

Hvordan det?
              Vurderer du Vifa?
              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Kommer veldig an på hvilken Alpine forsterker du mener!?
                Hvis du mener PDX'en er Genesis mye varmere/mer behagelig,
                mens forskjellen fra MRP-F200 til disse er ikke så veldig stor. Litt bedre bare

Diskantene var ikke "et stort løft" nei, men de var gode erstattere.
                Høres veldig like ut i mine ører, og de jeg har spurt hørte ikke forskjell.
                Mener Vifa'ene er like bra som SR-diskantene, kanskje til-og-med hakket vassere...

Hvordan det?
                Vurderer du Vifa?
                jeg mente egentlig begge 2 :P , er jo på jakt etter en "varm klangende" 4 kanaler
                da er Genesis også med i valget her !

mine Polk MM diskanter er litt skarpe på enkelte lyder synes jeg. men kan såklart være den crappy 4 kanaleren som er mye skyld i det. liker det som heller mot det varme og behaglige. så Vifa er med i tankeboksen!
                Opel Corsa B Coupe

Pioneer P88rs II || JL Audio 450/4v2 || Polk Audio MM5251 || B2 Audio HD12 | Mono | Autoleads | LIB -

Comment

• Jah, forsterker har litt å si. Styr unna digitale forsterkere, men MRP-F200 gir god lyd. Genesis gjengir lyden med eleganse!
                  Jeg ville uansett handla meg et par Peerless-diskanter hos Joakim på Dynabel til 246,- pr stykk bare for å få hørt dem. Behagelig diskant!

Sitter her og vurderer/tenker på Polk Audio SR6500. Neste måned får jeg ganske heftig lønning m/ feriepenger,
                  så jeg vurderer å bestille et sett! Jeg har jo tross alt plass til disse (som er 17cm) i dørene mine, så hvorfor ikke?
                  De skal visst være LITT svakere på mellomtone, men skal kunne spille midbass ned til 40hz med skikkelig autoritet.
                  Jeg kunne først prøvd med bare 6.75"-wooferen sammen med Vifa-diskantene, og hvis ikke jeg blir fornøyd kan
                  jeg jo bygge meg et treveis sett med SR 17cm midbass, 12 cm mellomtone + diskant (enten SR eller Vifa)...

SR5250 har jo god midbass, men mtp størrelsen ville nok SR6500 vært det ideelle ^
                  Så kunne jeg delt lavere (40hz antakelig), og fortsatt kunne spilt skikkelig høyt...
                  ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

• Haha joa kanskje det. Men da går jo den eventuelle treveis-frontsett planen i vasken?

Det ultimate hadde vel vært å ha SR6500 i kickpanel, latt de spille fra 40 til 100 hz,
                    montert SR5250 på dash'en (som Joakim), latt dem spille fra 100 til f.eks. 4khz,
                    og satt opp SR1001 (diskantene) bak dem med frekvenser over f.eks. 4khz.

Men som sagt, dette er nok ganske langsiktige planer...
                    Last edited by TakeTheTime; 28-05-2010, 01:35.
                    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Jah, forsterker har litt å si. Styr unna digitale forsterkere, men MRP-F200 gir god lyd. Genesis gjengir lyden med eleganse!
                      Jeg ville uansett handla meg et par Peerless-diskanter hos Joakim på Dynabel til 246,- pr stykk bare for å få hørt dem. Behagelig diskant!
                      Den jeg har sett på (JL Audio 300/4v2) er vertfall A/B. så da blir det vel JL Audio vs Genesis. har ikke råd til og handle før juli lønninga uansett pga felger så har god tid til og få litt tips og triks!

skal vurdere og handle meg ett par takk for tips!
                      Opel Corsa B Coupe

Comment

• Originally posted by Boyka View Post
                        Den jeg har sett på (JL Audio 300/4v2) er vertfall A/B. så da blir det vel JL Audio vs Genesis. har ikke råd til og handle før juli lønninga uansett pga felger så har god tid til og få litt tips og triks!

skal vurdere og handle meg ett par takk for tips!
                        jeg har erfaring med både JL / forsterkere riktignok en to kanaler og uansett om du velger jl slash eller genesis serie 3 så får du en knall god forsterker. Genesis er litt varmere i lyden og litt mer behagelig i mine ører. JL / er nok litt vassere i mid-bassen men det er muligens bare fordi den er litt kraftigere.
                        Vanskelig valg, men jeg heller mest mot genesis av de 2.
                        Steffen Hammersgård
                        Alpine - Mosconi
                        Min prosjekt tråd

Comment

• Tur til Dag Johansen

Har vært hos Dag Johansen i Revetal idag og plukka opp noen spennende ting...

Ny solid kasse i høykvalitets MDF til go'subben (bygd av Dag)!

^ Den er litt lavere, og ikke fullt så dyp som den gamle,
                          men pga den store bredden er denne kassa nesten 50 liter!
                          Det er litt mer enn den gamle på litt over 30 l., og denne passer
                          så mye bedre i bagasjen. Fyller helt ut, og går helt inntil seteryggene.
                          Var faktisk litt for bred, egentlig (jeg som hadde målt feil desverre),
                          så Dag måtte skjære litt i sidene da jeg var der. Så ble det bra!

Fikk også med noen spesiallagde MDF-fester til midwooferne:

^ De er mye tykkere nederst, så jeg får vinkla dem litt oppover.
                          Forhåpentligvis får jeg lydbildet enda mer "opp", men uansett så
                          er disse mye mer solide enn de gamle - og jeg får festa dem skikkelig...

^ Passerte forøvrig 95k på hjemveien, nå er det ikke lenge til 100k.
                          Var en ganske lang tur (kjørte cirka 27 mil), men det var det verd!
                          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

• ser bra ut detta ser litt bedre ut med en kasse som går over hele seteryggen.. den blir vel rosa regner jeg med??

Comment

• Hehe ja, også ser jeg at jeg får MYE bedre bagasjeplass foran kassa... Kjenner jeg meg selv rett blir det nok sort filt.
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

• bagasje plass?? hva er det? bare hørt om bilstereo plass jeg :P
                                sort filt gjør seg som regel best ja. blir vel det hos meg å til slutt tenker jeg.. er liksom så greit å legge på + at det går mer i ett med interiøret

Comment

Working...
                                X