[Advarsel]: Masse nybegynner feil.
Hei og hopp, etter å ha lusket litt rundt på forumet og fanget opp litt her og der tenkte jeg det var på tide å dele mitt "verk".
Hovedpoenget med tråden er vel å lære så mye som mulig, og jeg advarer dere før jeg begynner at jeg er 110% nybegynner innen alt av lyd, strøm, bygging og trekking, bortsett fra litt på sløyden på skolen for mange år siden da. Jeg gjør sikkert masse feil, og jeg håper dere ikke skyter meg for det, men etter hva jeg har sett her inne så virker folket allright.
Here goes nothing!
Får begynne med å presentere bilen. Dette er "min" (låner av mormor, som ikke har kjørt på 5 år, på permanent basis) første bil som skal få gjennomgå alt jeg har lyst å forsøke meg på, og som jeg helt sikkert kommer til å være flau av når jeg ser tilbake på den.
Merke: Opel
Modell: Astra F
Kaross: 3-Dørs Combi-Coupe
Motor: 1.6L 16v 101hk
Farge: "Antilope" (Brun)
"Ekstra"utsyr: Tåkelys forran, for all my råning needs!
Noen bilder fra når jeg fikk den:
Og etter en ny, ulakkert "sportsgrill" og stålfelger lakkert hvit med de ypperste sprayboksene fra biltema ble det noe slikt:
Om det ikke er verdens feteste bil, så ble det nå litt bedre, synes jeg da Er svarte speil på den nå etter at noen som kjedet seg følte for å slå av speilene en gang jeg var på kino, ikke særlig hyggelig å møte bilen når begge speilene henger ned på siden, heldigvis bare en første bil, og 500kr per speil senere er den god som gammel!
Det første som ble byttet ut var CD-spilleren, valget falt på en Alpine CDE-103 BT hovedsaklig fordi den hadde grønn belysning (Hurray, colours!) og innebygget bluetooth.
Installasjonen gikk ganske smertefritt, borsett fra at jeg ødela alle pærene i luft-styringen, i mangel på et bedre ord, da jeg måtte skru alt løst bare for å se.
Heldigvis er ikke pærer det værste å bytte ut, så det fungerer helt fint nå.
Voila:
Siden jeg egentlig er imot ting som ser forferdelig uorginalt ut (Litt sent etter grønne lys) og jallamontert så måtte jeg finne et fint sted å sette mikrofonen for bluetoothen.
Her har vel Opel tenkt "Pisani skal nok installere en liten rund mikrofon, så vi lar det være plass bak rattstang bekledningen!" Perfekt fit Selvom jeg må snakke litt høyere enn vanlig så gjør jeg heller det enn å måtte sitte å se på den hele tiden.
Så fant far min noen gamle diskanter med delefilter som han egentlig skulle ha i gamle bilen, som vi solgte for 4 år siden, var nesten dobbelt så stor som de gamle diskantene, men større er jo bedre, right? (uhh..) Fikk skvist de inn på orginal plass bak speilhuset.
Kappet av kontakten til de gamle diskantene, og loddet på ledningen, fungerte helt fint. Ble seende slik ut, orginalt og greit:
Så litt spørsmål da, målet er jo å lære litt. Ser at "alle" andre her inne lager nye holdere til diskantene og vinkler de litt ut, vil jeg miste mye lyd ved å ha de slik de er nå? Jeg har null erfaring med lyd utover det orginale, borsett fra 6x9 i hattehyllen til kompiser sine biler, som bare gjør ondt i ørene når de må guffe så sykt mye opp for å høre noe forran.
Er vel 2-delt komponentsett orginalt i Astra'n, tror det heter det iallfall , har ikke gjort noe med de 12 år gamle midd-bassene/mellom-tonene (Vet ikke hva jeg skal kalle dem jeg ), men de sitter nå fint bak orginal gitteret sitt og flytter faktisk litt luft. Mener å tro det er 6,5 toms.
Spørsmåls tid igjen! Er det tullete å kun bytte ut diskanten når den har eget delefilter? Vil de spille dårlig med hverandre nå? Jeg har som sagt ingen erfaring og kan egentlig ikke høre noe ille når det spiller.
To be continued in the trunk!
Takk for at du leste gjennom, håper jeg ikke virket alt for ny til dette, og setter pris på alle tilbakemeldinger og svar!
Hei og hopp, etter å ha lusket litt rundt på forumet og fanget opp litt her og der tenkte jeg det var på tide å dele mitt "verk".
Hovedpoenget med tråden er vel å lære så mye som mulig, og jeg advarer dere før jeg begynner at jeg er 110% nybegynner innen alt av lyd, strøm, bygging og trekking, bortsett fra litt på sløyden på skolen for mange år siden da. Jeg gjør sikkert masse feil, og jeg håper dere ikke skyter meg for det, men etter hva jeg har sett her inne så virker folket allright.
Here goes nothing!
Får begynne med å presentere bilen. Dette er "min" (låner av mormor, som ikke har kjørt på 5 år, på permanent basis) første bil som skal få gjennomgå alt jeg har lyst å forsøke meg på, og som jeg helt sikkert kommer til å være flau av når jeg ser tilbake på den.
Merke: Opel
Modell: Astra F
Kaross: 3-Dørs Combi-Coupe
Motor: 1.6L 16v 101hk
Farge: "Antilope" (Brun)
"Ekstra"utsyr: Tåkelys forran, for all my råning needs!
Noen bilder fra når jeg fikk den:
Og etter en ny, ulakkert "sportsgrill" og stålfelger lakkert hvit med de ypperste sprayboksene fra biltema ble det noe slikt:
Om det ikke er verdens feteste bil, så ble det nå litt bedre, synes jeg da Er svarte speil på den nå etter at noen som kjedet seg følte for å slå av speilene en gang jeg var på kino, ikke særlig hyggelig å møte bilen når begge speilene henger ned på siden, heldigvis bare en første bil, og 500kr per speil senere er den god som gammel!
Det første som ble byttet ut var CD-spilleren, valget falt på en Alpine CDE-103 BT hovedsaklig fordi den hadde grønn belysning (Hurray, colours!) og innebygget bluetooth.
Installasjonen gikk ganske smertefritt, borsett fra at jeg ødela alle pærene i luft-styringen, i mangel på et bedre ord, da jeg måtte skru alt løst bare for å se.
Heldigvis er ikke pærer det værste å bytte ut, så det fungerer helt fint nå.
Voila:
Siden jeg egentlig er imot ting som ser forferdelig uorginalt ut (Litt sent etter grønne lys) og jallamontert så måtte jeg finne et fint sted å sette mikrofonen for bluetoothen.
Her har vel Opel tenkt "Pisani skal nok installere en liten rund mikrofon, så vi lar det være plass bak rattstang bekledningen!" Perfekt fit Selvom jeg må snakke litt høyere enn vanlig så gjør jeg heller det enn å måtte sitte å se på den hele tiden.
Så fant far min noen gamle diskanter med delefilter som han egentlig skulle ha i gamle bilen, som vi solgte for 4 år siden, var nesten dobbelt så stor som de gamle diskantene, men større er jo bedre, right? (uhh..) Fikk skvist de inn på orginal plass bak speilhuset.
Kappet av kontakten til de gamle diskantene, og loddet på ledningen, fungerte helt fint. Ble seende slik ut, orginalt og greit:
Så litt spørsmål da, målet er jo å lære litt. Ser at "alle" andre her inne lager nye holdere til diskantene og vinkler de litt ut, vil jeg miste mye lyd ved å ha de slik de er nå? Jeg har null erfaring med lyd utover det orginale, borsett fra 6x9 i hattehyllen til kompiser sine biler, som bare gjør ondt i ørene når de må guffe så sykt mye opp for å høre noe forran.
Er vel 2-delt komponentsett orginalt i Astra'n, tror det heter det iallfall , har ikke gjort noe med de 12 år gamle midd-bassene/mellom-tonene (Vet ikke hva jeg skal kalle dem jeg ), men de sitter nå fint bak orginal gitteret sitt og flytter faktisk litt luft. Mener å tro det er 6,5 toms.
Spørsmåls tid igjen! Er det tullete å kun bytte ut diskanten når den har eget delefilter? Vil de spille dårlig med hverandre nå? Jeg har som sagt ingen erfaring og kan egentlig ikke høre noe ille når det spiller.
To be continued in the trunk!
Takk for at du leste gjennom, håper jeg ikke virket alt for ny til dette, og setter pris på alle tilbakemeldinger og svar!