Er det noen som vet om hvor man skaffer store dynamoer i Norge? Trenger en 300 amper dynamo til en opel vectra 2.0 1999 modell. Og ja, jeg trenger de amperene
Bilradiospesialisten forhandler Stinger dynamoer i allefall.Disse kan man vel få helt opp til 300 A.Ulempen med store dynamoer er at de drar noe jævla med motorkraft,tar større plass og har en stiv pris i Norge.Har en Stinger dynamo selv,er kjempefornøyd med den.
Send en mail til Dominick Iraggi, han lager dynamoer av høy kvalitet og til en hyggelig pris
dominick (at) tds.net
Har sendt mail nå og venter på svar Jeg har hørt med BladeIce.com, de har Powermaster dynamoer til ca 5000-6000 kroner for en 300A dynamo, men da må jeg lage festene selv og i tillegg ha den originale dynamoen. Har desverre ikke det som skal til for å lage fester til dynamoen så jeg håper Iraggi har det, og Iraggi er jo noen BADASS dynamoer da!
fikk svar ganske raskt der, men de hadde ikke noe info om bilen min der. Men når jeg får penger til overs igjen så skal jeg sende en brukt dynamo til han så skal han bygge den om til 200-300A dynamo
De hadde ikke noe info om bilen min heller.
Det jeg gjorde var å søke litt rundt på nette etter den dynamoen (nr. som står på den) og fant en bosch tegning av den på en eller annen tysk side. Maila linken til iraggi... lang historie kort, det sitter iraggi dynamo i min bil nå
ble i allefall nesten det samme som å kjøpe ny 90A her hjemme, sparte faktisk noen hundrelapper. Prisen var det ikke noe å si på, 1 og en halv uke leverings tid. Da var den "bolt on" "plug `n`play"
Blir ikke stort bedre mener nå jeg
309$ for en 180A dynamo for min Celica. Ganske greit det.
Litt off topic: Var det slik at man skulle legge sammen sikringene på forsterkerne og så dele på 2 for å finne ut ca hvor stor dynamo man trenger?
Sikringene har ingenting med hvor stor dynamo man trenger, det er hvor mye strøm anlegget trenger. Men skal man ha en dynamo som skal dekke hele strømforbruket i bilen kan det bli veldig mange dynamoer. F.eks hvis man har ett anlegg på 10 000watt, så skal man i den "ideele" verden ha en dynamo på 694,4A (eller 2 stk 350A dynamoer)+ det selve bilen forbuker av strøm for å backe opp strømforbruket. Men det er derfor man bruker ekstra batterier for å ha de som en buffer mot strømtrekket.
Siden en forsterker kan aldri dra mer strøm enn det sikringen er på så er det riktig som jeg sa, du ser på sikringene ikke på effekten. Man må huske på effektiviteten til forsterkerne, i alle forsterkere så er det driftstap, og i de fleste tilfeller så trekker en forsterker så mye som 20% mer strøm enn det den trenger for å produsere den watten den er oppgitt til å gi ut.
Men alt over jeg skrev er egentlig tullprat. En forsterker trekker uansett ikke mer i et visst øyeblikk enn det sikringen er på, ellers så ryker sikringen. Dermed så skal man se på sikringene for å finne ut hvor strømkrevende bilstereon er.
I den ideelle verden som du kaller det så skal en dynamo gi ut mer strøm enn samlet sikring str på alle forsterkerne. Men siden jeg ikke driter penger, og siden jeg ikke spiller bilstereon på maks hele tiden så trenger jeg og ola nordmann det ikke. For som Robox sa det, så spiller vi ikke 100% hele tiden.
Siden en forsterker kan aldri dra mer strøm enn det sikringen er på så er det riktig som jeg sa, du ser på sikringene ikke på effekten. Man må huske på effektiviteten til forsterkerne, i alle forsterkere så er det driftstap, og i de fleste tilfeller så trekker en forsterker så mye som 20% mer strøm enn det den trenger for å produsere den watten den er oppgitt til å gi ut.
Men alt over jeg skrev er egentlig tullprat. En forsterker trekker uansett ikke mer i et visst øyeblikk enn det sikringen er på, ellers så ryker sikringen. Dermed så skal man se på sikringene for å finne ut hvor strømkrevende bilstereon er.
I den ideelle verden som du kaller det så skal en dynamo gi ut mer strøm enn samlet sikring str på alle forsterkerne. Men siden jeg ikke driter penger, og siden jeg ikke spiller bilstereon på maks hele tiden så trenger jeg og ola nordmann det ikke. For som Robox sa det, så spiller vi ikke 100% hele tiden.
Som jeg sa, sikringen har ingenting med hvor mye effekt forsterkeren bruker, men ja, en kan ikke bruke mer enn det sikringen er rata til.
Egentlig så er det veldi lite man bruker av effekt av en forsterker og enda mindre som blir gjort om til akustisk energi. 1-3% av effekten som blir tilført et subelement blir gjort om til akustisk energi, resten blir varme.
Et lite eksempel: La oss si man har en 1000 watt @ 1ohm @14,4v monoblokk med en effektivitet på 80%, da er man nede på 800watt, la oss si du kjører med 1 ohm last på forsterkeren, men betyr det at man får 800 watt da? Neppe, man har også en annen faktor som man må ta med, "box rise", det vil si kassens påvirkning av elementet samt varmeutvilkingen av elementet, da endres lasten til igjen. Og da kan man i teorien (og mest sannsynlig) ligge ett sted, mellom 4-8ohm. hvor mange watt er i bruk da?
sikkert altfor mye. bare å soke 700A så finner du ut av det på sida. :P
lite. Strøm forbruk og effekt henger sammen. Man kan sikkert sitte og regne på dette i et par timer for å finne ut hvor mye man virkelig trenger. Men det er mye enklere å gå ut ifra samlet sikring str og så dele på 2 eller 3 (som jeg var usikker på i min første post) for å finne ut hvor stor dynamo man trenger til hverdags bruk.
For de som driver med db drag så er det enklere å kjøpe ladere som lader med 600A enn en dynamo. Sist jeg sjekket så var det ikke alltid lov å ha på bilen/ladere mens man burper, men det er kanskje forandret på nå.
En dynamo på 700 A kommer til å koste MYE.Noe man også må huske er at en stor dynamo drar en god del motorkraft.Har selv en Stinger 220 A dynamo.Ved maks last drar den ca 7-9 hk.Noe man også bør tenke på.Er at en kraftig dynamo også blir en god del fysisk større i seg selv.Jeg hørte på en 400 A dynamo fra stinger her en dag.Den kunne jeg bare glemme,for den ville ikke passe inn i noen europeiske biler.Da denne er relativt diger.Alternativt kan man bruke 2 stk 220 A,om man har plass.Hjelper også fint lite med heftig dynamo.Om du ikke har en skikkelig batteribank.
Comment