Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montere extra batteri til bilstereo.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Dette med elva er da så, men ja du har rett, forsterkeren trekker strøm fra dynamo helt til den passerer max grensa til dynamoen, da henter den strøm fra batteri
    Jeg er ikke noen dynamo ekspert men det er viktig at det grunnleggende kommer riktigt ut i en slik tråd

    Comment


    • #17
      Det er veldig forenklet. Men å se for seg strøm som vann er ikke en dum idé hvis man er en nybegynner innenfor elektronikk.

      Det med evt dynamo problemer kommer nok av at folk tenker at hvis dynamoen skal levere 100% hele tiden så vil nok levetiden bli ganske forkortet. Den er jo ikke ment for å levere så mye hele tiden. Men som jeg vet så har det ikke vært noe stort problem hos folk. Det de gjør da er å lade batteribanken om natten, men jeg har ikke hørt at dynamoen tar kvelden.
      Mvh. Damir

      Comment


      • #18
        Den forklaringen din med elv og vann, Dammed, var veldig lett forståelig.
        Man skjønner fortere når ting blir tatt ut av en sammenheng, og satt til noe enklere. Som f.eks Elva de.
        Runar E. Olsen ~ Moderator
        Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
        http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

        Comment


        • #19
          Forklaringa med elv er ikke dum nei.

          Kan vel også legge til at spenning kan vel gjerne sees på som bredden på elva, ampere hastigheten vannet strømmer i og watt mengden vann som strømmer igjennom.

          Så enten man øker bredden (spenningen) eller hastigheten (strømmen) så vil det kommer mer vann (effekt)

          Comment


          • #20
            Originally posted by Dammed View Post
            litt feil med laderen og laptoppen som sammenligning i og med at laptoppen krever så mye strøm. Jeg tolket det slik at du fjernet batteriet og brukte laderen som strøm kilde.

            Batteriet vil ta til seg strøm som er tilgjengelig for å lade seg, men de vil ikke dra strøm. Hvis du har forsterker bak som krever mer strøm enn det dynamoen har til overs på full pupp så vil den ha nytte av et ekstra batteri da den kan kreve strømme fra batteriet helt til du skrur ned volumet, da vil dynamoen lade opp batteriet igjen.
            Vil ikke dette avhenge litt av den indre motstanden til batteriet? Ett batteri med lav indre motstand vil vel belaste dynamoen hardere siden det "forsøker" å lade seg raskere. Akkurat på samme måte som flere paralellkoblede batterier, så vil dynamoen "se" en lavere motstand siden disse er paralellkoblet.


            For å ta ett abstrakt eksempel
            Med andre ord om man hadde koblet ett uendelig antall batterier i paralell så ville man i prinsippet kortsluttet dynamoen?

            (Dette er kun ett spørsmål basert på en logisk sluttning av en som har middels greie på hvordan elektrisitet fungerer, ikke ta det som god fisk noen )

            Comment


            • #21
              Originally posted by azzkill View Post
              Hei. Litt usikker på hvordan jeg skal koble opp extra batteri i bilen min. Ser noen skriver at en må ha en skille ting mellom batteriene, mens min skriver at det bare er å koble en ledning mellom pluss polene på batteriene og jorde extra batteriet i karosseriet. Det batteriet jeg har under panseret er et 60ah bly batteri. Extra batteriet er ett 70 ah agm batteri. Vet at Max ah biln min skal ha er 70ah. Dynamoen er 120 eller 130 amp. Kan jeg bruke dette sammen uten noe skille? Spiller aldri musikk når bilen ikkje er igang. Håper noen har ett fornuftig svar.
              Går godt og koble to batterier sammen uten skillerelè... "problemet" er vel at batteriene vil "krangle" om og holde høyest spenning og "slite/lade ut" hverandre over lang tid.... Men dette forekommer bare når motoren ikke går. Og over lang tid vil jeg tro...

              Ellers som så mange andre skriver her, så har ikke bilen din noen Max grense på hvor stor dynamo du kan ha.
              Jo mer Ampere jo bedre, dynamoen leverer bare det du forbruker..... og sprenger ikke batteriet om du har større dynamo enn originalt
              Old school fool

              Comment


              • #22
                Men sånn egentlig trenger du ikke nødvendigvis og paralellkoble de.

                Du kan jo bare hente strøm direkte fra dynamoen, og bak. Så har du et batteri til stereo (nyeste og beste), og et til lys og instrumenter til bilen. (eldste og dårligste.)

                Om det er bedre eller dårligere, enn og paralellkoble, vet jeg ikke. Men det er en mulighet og koble det slik.
                Runar E. Olsen ~ Moderator
                Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                Comment


                • #23
                  Originally posted by GENEXXA View Post
                  Men sånn egentlig trenger du ikke nødvendigvis og paralellkoble de.

                  Du kan jo bare hente strøm direkte fra dynamoen, og bak. Så har du et batteri til stereo (nyeste og beste), og et til lys og instrumenter til bilen. (eldste og dårligste.)

                  Om det er bedre eller dårligere, enn og paralellkoble, vet jeg ikke. Men det er en mulighet og koble det slik.
                  Så lenge ett ekstra batteri er koblet inn i kretsen så er det vel paralellkoblet? Med mindre du har lyst til å kjøre 24V

                  Comment


                  • #24
                    Er ikke sikker på om du skjønte hva jeg mente.
                    Har laget en stygg illustrasjon.

                    24V blir det ikke ved og koble det slikt. Er ganske skråsikker på det.

                    Runar E. Olsen ~ Moderator
                    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                    Comment


                    • #25
                      Nei men du har fortsatt 1 krets med 2 batterier, du må ha et skillerele hvis du ønsker 2 kretser.

                      Comment


                      • #26
                        Ok, skjønner.
                        Runar E. Olsen ~ Moderator
                        Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                        http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by trustno1 View Post
                          Vil ikke dette avhenge litt av den indre motstanden til batteriet? Ett batteri med lav indre motstand vil vel belaste dynamoen hardere siden det "forsøker" å lade seg raskere. Akkurat på samme måte som flere paralellkoblede batterier, så vil dynamoen "se" en lavere motstand siden disse er paralellkoblet.


                          For å ta ett abstrakt eksempel
                          Med andre ord om man hadde koblet ett uendelig antall batterier i paralell så ville man i prinsippet kortsluttet dynamoen?

                          (Dette er kun ett spørsmål basert på en logisk sluttning av en som har middels greie på hvordan elektrisitet fungerer, ikke ta det som god fisk noen )
                          Stemmer jo det. Det er jo en grunn til at man bruker en motstand når man lader opp en kondensator.

                          Men skaffer du batterier som har så lav indre resistans så tar jeg 5 stk.

                          Kjekt at dere likte elv eksemplet.

                          Når det gjelder vanlige AGM / Syre batterier så er det bare å koble opp så mange du har råd til. MEN, lurt å vurdere kostnaden for en ny dynamo mot nye batterier.

                          Jeg anbefaler at man gjør det i slike steg: Bytte til AGM batteri foran, kjøpe et til bak, kjøpe en større dynamo og så kjøpe flere batterier bak. Jo flere batterier desto bedre er det. Innenfor visse grenser selvsagt, vil ikke anbefale folk å kjøpe 20 batterier bak.
                          Mvh. Damir

                          Comment


                          • #28
                            Så vidt jeg forstår, så vil jeg ikke skade noe så lenge bilen er i gang når jeg spiller musikk. Det "dårlige" batteriet vil ikke tappe det nye så lenge bilen lader?

                            Comment


                            • #29
                              Jeg tror egentlig ikke du kommer til å skade noe uansett, men problemet er vel heller at du aldri får "toppet" det beste batteriet. Men mulig en skillediode kan fikse det. Har igrunn ingen erfaring med slike dioder.

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by GENEXXA View Post
                                Er ikke sikker på om du skjønte hva jeg mente.
                                Har laget en stygg illustrasjon.

                                24V blir det ikke ved og koble det slikt. Er ganske skråsikker på det.

                                Stemmer at denne kretsen du tegner ikke gir 24V. Du har nemmelig paralellkoblet batteriene på tegningen (Iallefall om du også hadde tegnet inn jording på det ekstra batteriet, men det regner jeg som en selvfølge)

                                Så lenge + på ett batteri og + på et annet batteri har forbindelse, og det samme med - så er det en paralellkobling. Uavhengig av fysisk plassering, kabelstrekk osv.

                                Comment

                                Working...
                                X