Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kortsluttet jord til pluss

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kortsluttet jord til pluss

Da var det min tur til å være uheldig..

Jobba på bilen i en mnd nå med ny motor, første orntlige kjøretur i dag så kom det en hælvettes høy buldrelyd fra basserne. Skrudde av anlegget med en gang og så på det når jeg kom hjem.

synderen var jordingskabelen til forsterkeren som driver frontsettet som hadde løsnet. Denne har mest sansynlig "bare" kommet borti pluss kabelen.

Monoblokka er Dynabel BF 8501, og forsterkeren til frontsettet er Dynabel 1502.
    Det går sikringer mellom batteri og begge forsterkere. Begge forsterkerne har egen strømkrets fra batteri. Det eneste disse to forsterkerne deler er rele til remote.

Hva er det værste jeg kan forvente når jeg skal se i morra?
    Anlegget er nedfelt i bagasjerom, så ser ikke om sikringene er hele, så må demontere litt i morra, og hva kan ha skjedd med forsterkere?
    Hvorfor buldra det i basserne, når denne forsterkeren ikke har noe med den andre å gjøre?

*Håpe på gåene sikringer :S
    Opel Omega 3,2 v6
    Dynabel Bf 8501, Hifonics Olympus olm 2412 x2, Momo polk frontsett ,Dynabel bf 1502. odysssey pc 1700 og pc 2250, Pioneer deh 6000

Sikringene er for og sikre kabelen, ikke utstyret.
    Runar E. Olsen ~ Moderator
    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

Ja, men - kabelen har mest sansynlig vært i kontakt med pluss kabelen, og da er det vel naturlig at en sikring har gått?
      Hva kan ha skjedd med utstyret da?
      Opel Omega 3,2 v6
      Dynabel Bf 8501, Hifonics Olympus olm 2412 x2, Momo polk frontsett ,Dynabel bf 1502. odysssey pc 1700 og pc 2250, Pioneer deh 6000

Comment

Originally posted by terjeo View Post
        Ja, men - kabelen har mest sansynlig vært i kontakt med pluss kabelen, og da er det vel naturlig at en sikring har gått?
        Hva kan ha skjedd med utstyret da?
        kan ha ødelagt noen transistorer/kondensatorer..
        // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
        //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
        Mvh
        Rune Kvaal

Comment

Originally posted by GENEXXA View Post
          Sikringene er for og sikre kabelen, ikke utstyret.
          Nå er du ute på gjetteleken din igjen.
          Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
          [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
          Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

Originally posted by ugn View Post
            Nå er du ute på gjetteleken din igjen.
            Han har rett da men
            Mvh Even S. Jensen
            Tlf 41091189
            Digital Designs, nothing is even close!

Comment

Og sikringene på forsterkeren har da funksjonen at...?
              [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Nå blir jeg litt lei meg.
                TS skriver ganske så tydelig og fint i tittelen på tråden: Kortsluttning.
                Jord og pluss har kommet i kontakt. Hva er det sikringen skal beskytte? kabelen? Og hva er feil her? KABELEN.

Trådstarter: Beklager at jeg 'søpler' til tråden din, vet dessverre ikke svaret på spørsmålet ditt. Beste jeg kan si er å ta en titt under og sjekke sikringer.. teste etterpå om lyden er ok/som den var. Kan som sagt være at noe har tatt skade av det, som vil vises over tid, men det skal jeg ikke fundere for mye i
                Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

Går fint det

Får se i morra, men er relativt lei av ting som ikke fungerer etter 200 timer på bilen den siste tia :P
                  Opel Omega 3,2 v6

Comment

om jordinga ble borte kan du også risikere att jordingsbanene i spillern din har gått, fordi forst ene vil da lete etter jord å gå via Phono kabler inn i spillern og ødlegge denne.
                    Audi A4 2002 Mod, Alpine, Harman kardon, JL audio og MB quart

Stor takk til Rune Burås på Spaceworld Hønefoss for god hjelp og gode priser=)
                    Spaceworld Hønefoss, eneste Spaceworld i Norge med bilstereo

Comment

I dette tilfellet er det vel slik at sikringen beskytter både kabel og monoblokk da bf 8501 ikke har innebygde sikringer.
                      Mvh Thor Helge N. Rønning
                      Alfa Romeo 156 1.8 TS
                      Citroen Xantia Racerbil
                      Alpine Ground Zero Focal

Comment

Originally posted by terjeo View Post
                        Går fint det

Får se i morra, men er relativt lei av ting som ikke fungerer etter 200 timer på bilen den siste tia :P
                        Ikke får å være ekkel, men hvis du har brukt 200 timer på dette så syns jeg det er rart du ikke har festa jordledningen bedre :P Er ganske viktig å feste GODT skjønner du
                        sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                        IceAudio - Bilringen AS - inakustik

Comment

Har ikke brukt 200 timer på å koble anlegg, da må man jo være idiot :P

Det jeg har brukt ca 150-200 timer på er å bytte motor, bytte hele interiøret, dørtrekk, legg opp el vinduer og masse greier.
                          Anlegget tok jeg for en god stund siden. Det som har skjedd et at jordingsledningen på den lille forsterkeren har sette seg fast i en gjenstand der den er festa (på et "lokk" man kan dra ut der hvor det egentlig sitter er førstehjelpsboks) Når eg da har dratt den ut har den løsna og jeg har ikke lagt merke til det, så har den dette ut i en hump i veien og kommet nær plussledningen.
                          Opel Omega 3,2 v6

Comment

Men hva er status nå, har du fått sjekket noe?

Comment

Dagen i dag gikk med til helt andre ting hehe. Håpa å få sjekke litt i morra.
                              Opel Omega 3,2 v6

Comment

Working...
                              X