Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diskant problem

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Diskant problem

Har et lite problem med at suben min spiller diskant, og vet ikke va jeg skal gjøre med det. Det er ikke mye, men det skal vel helst ikke være noe diskant, bare bass? Noen som vet hvordan jeg kan fikse dette?

Suben er en Denver CSW-1200, og forsterkeren er en Denver CAP-4100. Begge er kjøpt på teknikkmagasinet.
    Har koblet alt slik som det står i bruksanvisningen...

Noen som kan hjelpe meg med dette?

Er det noe sub-sonic justering eller LPF knapp? dette er på forsterkerdelen altså
    ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
    Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

Comment

Ja, det er LPF knapp på den, men er usikker på om det er sub-sonic justering.

Comment

Som nevnt så må du ha Lav Pass Filter på ja, og sett den mellom 40 og 60hz ett sted (kommer litt anpå da, men det er det jeg foretrekker).
        Du må bruke kanal 3 eller 4, eller helst brokoble begge, for å kunne sette på lavpassfilter. Til venstre for signalkablene finner du en bryter som
        det står X-over på, der kan du velge mellom "full", "HPF" og "LPF" - da må du altså dytte den så den står på LPF der. Deretter kan du vri på den
        midterste knotten med en flat-trekker etc. - den går fra cirka 50hz opp til 250hz, så hvis du ikke vil at subben til skal spille altfor mye midbass
        så setter du den nesten helt nederst til venstre - for å få satt den mellom 50 og 80hz ett sted.

Originally posted by Johannes92 View Post
        Har et lite problem med at suben min spiller diskant, og vet ikke va jeg skal gjøre med det. Det er ikke mye, men det skal vel helst ikke være noe diskant, bare bass?
        Det stemmer, hehe - en subwoofer spiller nok bass best.
        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Skal prøve det. Takk for godt svar

Comment

Nå spiller den bare bass, men styrken på bassen er mye lavere en om den også spiller diskant/midbass i tillegg til bare bass. Har justert så den står på LPF. Prøvde å koble subwooferen på kanal 3 eller 4, men da spilte den ikke bass i det hele tatt, så jeg koblet den på kanal 1, og da spilte den kun bass. Før var den koblet på kanal 4- og 3+. Det var da den spilte bass og diskant/midbass. Brokobling er ikke noen mulighet, for da spilte den verken bass eller diskant.

Noen lure tips til dette?

Comment

Prøvde du og følge rådet til TTT her?
              Hvilken Cd-spiller har du?
              ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
              Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

Comment

Tar meg bryet til å legge ut bilde av forsterkeren slik at folk ser hva han har muligheter til..

Har du prøvd å brokoble mellom 1 og 2?
                Hvor mange phonoplugger har du?
                ~Mentalt etterpåklok nybegynner

Comment

Regner med at du har stilt gain på forsterkeren opp? Og evt. på spilleren hvis du har sub-justering der?
                  Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

Comment

Jeg ser problemet for meg, fra mine yngre dager da jeg slet med å skape bass med en sliten 4-kanaler...

Hvis du bare kobler deg inn på 1 kanal en blir det alt for lite krefter til og drive subben, uansett hvor mye du justerer.
                    Så på denne forsterkeren må du Koble mellom 1- og 2+.. Også putte phonokablene i ch1 og ch2..

Så tar du X-over bryteren å setter den i midtstilling.. Også justerer du på gain og LPF

Comment

Men jeg tror det er kanal 3 og 4 han må bruke, for på kanal 1 og 2 ser det ikke ut til at han kan sette LPF - bare HPF (se knotter til venstre).
                      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Nå er det ikke lett å se ut i fra bildet hva som går til hva
                        Som regel er det vel 3 & 4 som har LPF når jeg tenker på saken

Så hvis han da får fulltone på 3 og 4 trenger han da vel bare å sette x-over i midtstilling og justere LPF og gain
                        Last edited by Kemn; 13-10-2010, 01:01.

Comment

Working...
                        X