Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montere anlegg, hvordan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Montere anlegg, hvordan?

    Hei!

    Jeg skal kjøpe meg en mopedbil, type JDM Simpa. I denne skal jeg ha anlegg, bestående av hovedenhet, 12"sub, 2x 6x9" og 2x 4" høyttalere og forsterker til sub. Hvis det er ønskelig kan jeg skrive ned full produktnavn, men tror ikke det er så veldig relevant.

    Formålet med tråden er at jeg trenger å vite hva jeg trenger til å koble dette sammen?
    Har ingen erfaring med bilanlegg fra før, så trenger å vite alt. Siden det er mopedbil, vil jeg foretrekke at kvalitet på kabler og lignende er grei nok, men fortsatt riktig dimensjoner. Ser for meg Biltema/ Clas Ohlson hvis det fungerer bra.

    Hvis noen vil ta seg tid, er jeg også interessert i å vite hvorfor aktuelle komponenter er nødvendige.

    Er også veldig takknemmelig for å få tips til montering og plassering. Kan komme med bilder senere for å vise hvordan bilen er, ellers er det vel vanskelig å gi tips. Uansett, så er jeg først og fremst avhengig av å vite hva jeg må ha og hvordan jeg skal koble anlegget. Og hvor stort batteri burde jeg ha?

    Hilsen Esben

  • #2
    Et par ting, ikke for å ødelegge glede eller noe, men:

    1. Er det nok strøm i bilen til å i det helet att kunne gjennomføre noe sånt med tanke på dynamo?
    2. Hadde det ikke holdt i massevis med 4"/5" på dashbordet + en flat 8" sub bak i en sånn bil?

    Ellers:
    For 2x 6x9" og 2x 4" så trenger du en firekanals forsterker.
    For 12" sub trenger du mono/2kanals forsterker.

    For å koble alt dette sammen så trenger du følgende:
    - 1x spiller/hovedenhet.
    - 2 par med signalkabler.
    - Pluss og minuskabel fra batteri (regner med at det er like lett å jorde forsterkere i batteriet på denne, i stedet for i karosseri).
    - Sikringsholder foran.
    - 2 fordelingsblokker til pluss og minuskabel bak ved forsterkerne.
    - 5 par med høyttalerkabler.

    Det er sikkert mer også som jeg ikke kommer på i farta.

    Montering og plassering får vi ta når du har fått lastet opp bilder som viser oss bilen innvendig
    Last edited by J.T.; 18-01-2011, 05:39.
    2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

    Comment


    • #3
      vist det ikke er noe form for høytalere i bilen fra før av, så ville jeg heller valgt et kompenent sett av størelsen 6.5"
      det er mer enn nok vist du velger et av litt kvalitet, ellers ville jeg funnet en lettdreven subb, jeg vill tru denne mopedbilen ikke produserer like mye strøm som en bil, derfor ville jeg også brukt klasse D forsterkere pga de er mer effektive.
      det kan være du trenger et nytt batteri så forsterkerene ikke skal slå seg av pga underspenning..

      ellers så hadde det jo vært litt fint å få vite hvor stort batteri det er i den fra før av, og hvor stor dynamo den har
      | Audi A3 Sb 09 | Pioneer Avh-4200dvd | B2audio Ac 12wc | Focal 165V30|

      Comment


      • #4
        Heisann, bor selv i Tromsø.
        Og hjelpe til om det er noe spørsmål/hjelp etc .

        Men som de andre her sier, det er litt som må tenkes på
        ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
        Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

        Comment


        • #5
          Anlegget jeg har er en Rockford Fosgate Punch P3 element i hjemmelaget kasse med en Rockford Fosgate Punch P1000-1BD. 6X9" er Rockford Fosgate Punch P1694, og 4" Lightning Audio strike s4.525C. hovedenheten er en Kenwood KDC-BT6544UY. Jeg kjøpte dette anlegget billig av søskenbarnet mitt som nettopp dro i militæret, og tenkte at når jeg har et såpass anlegg så kunne jeg bruke det

          Dynamoen har jeg lest er på 30A, kan ikke sjekke det nå, fordi bilen står et stykke unna. Batteriet vet jeg heller ikke, men tenker på å kjøpe et nytt. Vil det holde med et batteri fra biltema på 80-1000Ah til en tusenlapp? Vil det funke, eller blir det alt for lite strøm? Har en kompis med anlegg i mopedbil, vet han har 44Ah batteri, og blant annet 12", som funker bra.

          Comment


          • #6
            Kan jeg tørr spørre hvor mange hester som er på mopedbilen, om det er noen mulig for å oppgradere dynamoen. 30A hørres veeeldig lite ut Men, det kan funke, legg inn et batteri til og oppgrader dynamoen (om det er mulighet). Eneste jeg ville vært redd for var at batteriet ble tømt rimelig kjapt. Men om det funker gjør det helt sikkert.
            Tor Martin Ølberg
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment


            • #7
              Det er en 523 Yanmar dieselmotor. I vognkortet er det oppgitt 4kW, men mekanikeren som overhalte motoren mener det er 23hk. Bilen gjør 60 ifølge speedometer, med variomatic. Den er plomert med ringer mellom variatoren som hindrer den i å få høyere fart, men med å fjerne den skal bilen gå fortere.

              Comment


              • #8
                Hmm hmm hmm, er ikke så mye og hente altså. Men det skal vel gå an i prinsippet og hive på en 120A dynamo selv om det blir en smule overkill.
                Tor Martin Ølberg
                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                Comment


                • #9
                  Ser biltema har en universal dynamo på 100A, hvis 120A er en smule overkill, vil den være bedre? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/El...o-12-V-100-A2/

                  Comment


                  • #10
                    Nå blir det synsing fra min side men ja jeg ville antatt at den dynamoen ville vært bedre enn den du har grunnere mulighet for å levere mer strøm. Derimot vet jeg ikke om den vil passe på selve bilen. Det er trossalt biltema så du kan ikke forvente for mye.
                    Tor Martin Ølberg
                    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                    Comment


                    • #11
                      kjøp ikke biltema bateri!!!!! mye bedre og kjøpe noe annet da altså! biltema bat ødela dynamoen min :P

                      Comment


                      • #12
                        Lurer på om denne karen kjenner til den gule moped bilen og den blåe med "viper stripene" på.
                        Er vist Mopedbil mafian i byen det

                        Men uansett, i prinsippet skal den Yannmar dieselen være den samme som ble brukt som båtmotor.
                        Da burde det gå ann og oppgradere.

                        Trenger du hjelp lokalt Esben SJ?
                        Så sender du bare meg en PM da
                        ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
                        Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

                        Comment


                        • #13
                          Hei

                          Vet hvem begge de er. Den gule er forsåvidt lakkert noe svart, og han med den blåe ble nettopp 18. Har hørt at den selges for rundt 40k hvis noen er interessert :P

                          Kan godt hende jeg sender deg en PM! Venter forsåvidt på bilen, blir ikke gjort mye uten den. Den ikke har bremser og venter på en såkalt "bremseklossforsterker", noen som har en slik i Tromsø området?

                          Comment


                          • #14
                            Kjenner merkelig nok begge 2 som har de da

                            Bare og sende PM det, har litt erfaring innenfor området bilstereo og muligens noen smarte løsnigner på dynamo problemet.
                            Denne du tenker på? : bremsekraftforsterker
                            ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
                            Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

                            Comment


                            • #15
                              bremsekraftforsterker ja
                              Last edited by Esben SJ; 19-01-2011, 01:10.

                              Comment

                              Working...
                              X