Announcement

Collapse
No announcement yet.

Div spørsmål om strømkabel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Div spørsmål om strømkabel

    hei,

    Jeg skal begynne å trekke kabler til anlegget, og har litt spørsmål ang dette.

    - Tenkte å brukte 53mm2 strømkabel fra batteriet og bak, burde jeg da også skifte kabelen som går mellom dynamo og batteriet til samme dimensjon?

    - Jeg kommer til å ha 2-3 forsterkere, dette er ikke enorme beist, 1stk på 1000w rms og 2 stk på 400w rms, holder det med at jeg splitter opp den 53mm2 kabelen å kjører 25mm2 eller 35mm2 til alle forsterkerne fra en distribusjonsblokk? hva er evnt den beste løsningen?

    -Jordingspunkt: Er beltefestet til baksetene de beste punktene? eller er det andre steder som egner seg bedre? Bilen er en 2002 mod audi a6 avant om noen skulle ha erfaring fra denne bilen.

    Takker på forhånd for hjelp
    www.stianfuruseth.no
    RE-Audio - Kenwood - Focal

  • #2
    1. Om du ikke bruker 53mm kabel mellom dynamo og batteri, så i alle fall en som er en del større enn den du har originalt
    Husk forøvrig å bytte jordingskabler fra batteri til karosseri og til motor

    2. Ja, det burde fungere bra om du splitter opp med distribusjonsblokk

    3. Beste jordingspunktet er, såklart, batteriets minuspol!
    Har du mulighet for å strekke både pluss og minuskabel fra batteri og bakover, gjør det
    2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

    Comment


    • #3
      takker for svar
      Så med andre ord burde jeg egentlig bytte strøm fra dynamo-batteri, jord-batteri osv til samme dimensjon som strømkabelen til anlegget?

      Nå sitter det forøvrig orginalt batteri i bilen, jeg har lyst å bytte det til ett annet. Men hvor stort skal anlegget være for at det egentlig er nødvendig å skifte batteriet?
      www.stianfuruseth.no
      RE-Audio - Kenwood - Focal

      Comment


      • #4
        Originally posted by stianfuruseth View Post
        takker for svar
        Så med andre ord burde jeg egentlig bytte strøm fra dynamo-batteri, jord-batteri osv til samme dimensjon som strømkabelen til anlegget?

        Nå sitter det forøvrig orginalt batteri i bilen, jeg har lyst å bytte det til ett annet. Men hvor stort skal anlegget være for at det egentlig er nødvendig å skifte batteriet?
        1. ja dette kalles "the big three" søk det opp om du vil lese mer om det.

        2. om du jorder i batteriet og oppgradere the big three og du fortsatt har store spenningstap kan du oppgradere batteri, ikke nødvendigvis ett som er mye større men ett som er i stand til å gi strøm raskere, agm batteri fra en eller annen produsent er ofte å foretrekke.
        Steffen Hammersgård
        Alpine - Mosconi
        Min prosjekt tråd

        Comment


        • #5
          Originally posted by shammers View Post
          1. ja dette kalles "the big three" søk det opp om du vil lese mer om det.

          2. om du jorder i batteriet og oppgradere the big three og du fortsatt har store spenningstap kan du oppgradere batteri, ikke nødvendigvis ett som er mye større men ett som er i stand til å gi strøm raskere, agm batteri fra en eller annen produsent er ofte å foretrekke.
          takk for svar

          Jeg har i mine tidligere biler hatt optima redtop og har vært svært fornøyd med det, men det var ikke pga stereo jeg bytta til akkurat det batteriet. Er det også ett batteri å foretrekke? eller finnes det noen andre batterier som kan gjøre samme nytta men kanskje er litt billigere?
          www.stianfuruseth.no
          RE-Audio - Kenwood - Focal

          Comment


          • #6
            Stinger, odyssey, northstar osv er vel og foretrekke framfor optima..
            Ole Petter Holelien
            Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
            Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
            Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

            Comment


            • #7
              Du får stikke innom oss, i Tønsberg, vi har mye Odyssey og Optima batterier på lager, samt strømkabel i mellom 6mm2 og 95mm2
              Mvh
              Pål Andréas Bryng
              Bilstereosenteret.no
              Vi forhandler bl.a.:
              Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
              Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


              Følg oss på Facebook
              Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

              Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

              Comment


              • #8
                Originally posted by Bilstereosenteret.no View Post
                Du får stikke innom oss, i Tønsberg, vi har mye Odyssey og Optima batterier på lager, samt strømkabel i mellom 6mm2 og 95mm2
                Var deres 53mm2 kabel jeg tenkte å kjøpe
                Har forøvrig kjøpt kenwood spilleren av deg, om du husker så var det jeg som også kom tilbake å kjøpte antenneforsteker, ny antenne osv osv som skulle monteres i en grå audi a6 stv
                www.stianfuruseth.no
                RE-Audio - Kenwood - Focal

                Comment


                • #9
                  Når man skal finne ut hvor mange amp sikring man trenger, skal man da regne med RMS watt eller Max watt på forsterker?
                  www.stianfuruseth.no
                  RE-Audio - Kenwood - Focal

                  Comment


                  • #10
                    Du regner ut i forhold til hvor stor kablen er

                    Forresten, hyggelig med en fotograf til fra Horten på forumet
                    www.eirikaspaas.com

                    Comment

                    Working...
                    X