Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med kobling av serie/parallell ved 3 basser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem med kobling av serie/parallell ved 3 basser

    Har fått et problem når jeg skal bygge ei basskasse. Jeg har allerede kjøpt tre basser som har 4 ohm hver. Disse skal da etter planen kobles i ei subkasse med en terminal ut. Bassene har bare en spole og jeg får da et problem med enten ei seriekobling eller parallellkobling. Dette irriterer meg voldsomt ettersom jeg ikke tenkte på ohm, når tre basser skulle kobles ilag.

    Forsterkeren som skal brukes og som er kjøpt er en Jbl gto 14001 som har 1200w i 4 ohm og 1500w i 2ohm. Viss jeg parallellkobler disse bassene vil jeg få en impedans på 1,33 noe som jeg ikke trur forsterkeren tåler. Den har en minimum på 2 ohm, men har lest om folk som har prøvd den i 1,33 ohm.

    I ei seriekobling vil impedansen ende på 12 ohm noe som er veldig høyt. Bassene er av typen infinity reference 1260w som trenger 300w rms. Har en ide om at en kombinasjon av serie/parallellkobling kan fungere der den eine er serie og den siste er parallell. Dette gir (viss jeg har regnet riktig) en total impedans på 6 ohm noe jeg trur forsterken kan klare. Vet det fungerer med 4 elementer der du har to + to koblet i serie med ei parallellkobling rundt, dette gir da 4 ohm.

    Fins det noen andre måter? Evnt om det er mulig å koble til en motstand ? Trenger hjelp her.

  • #2
    Hvis du parallellkobler to elementer ned til 2 ohm, og kjører den siste i serie på 4 ohm vil du få en skeiv balanse av tilført watt på subbene. De to parallellkoblede subbene vil få dobbelt så mye watt som den som er koblet i serie, så det er nok ikke noe særlig bra alternativ. Og det samme om du parallellkobler et element med to elementer i serie, så vil det ene elementet som er koblet i paralell få dobbelt så mye watt som de to som er i serie.

    Kjøp deg en sub til og kjør de i totalt 4 ohm på forsterkeren, eller kjøp deg en forsterker som takler 1 ohm (Dynabel BF 4501 gir ut litt over 1000 w i 1,33 ohm)

    Jeg vet ikke om noen andre muligheter, men om du seriekobler to subber, i en parallellkobling med en motstand på 4 ohm og en sub, så vil den totale belastningen bli 4 ohm og vil fungere i mitt hodet iallefall.
    Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

    Comment


    • #3
      Har du nok strøm og kontroll på strømmen, så går det sikkert fint å kjøre den forsterkeren i 1,33ohm. Det er vel ikke værre enn at den går i protekt hvis den ikke liker det... Da kan du jo i tilfelle prøve med en motstand på 1ohm i serie.

      Comment


      • #4
        Takker for svar.
        Har planer om å iallefall ha et batteri på den forsterkeren om ikke to. Vet du hvor jeg kan kjøpe slike motstander ? Elfa.no elns?

        Heile anlegget skal da brukes i russebil så vil heller kjøpe en ekstra bass enn å ta vekk den eine for å nå 2 ohm. Den vil nok uansett spille veldig bra med bare to basser i 1500w.

        Comment


        • #5
          Ser ut som den gir greit med kraft i 4ohm også.

          Om du faktisk får den krafta ut fra forsterkeren passer jo 1200w fint til fire 300w subber.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Hoffen View Post
            Takker for svar.
            Vet du hvor jeg kan kjøpe slike motstander ? Elfa.no elns?
            Hva mener du her? Du skal ikke koble inn motstander (annet enn høyttalere) i utgangskretsen til forsterkeren.
            Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

            Comment


            • #7
              Trodde det var mulig å koble inn en slags motstand slik at man kunne oppnå en høgere ohm på kretsen. Slik som to + to i serie med parallellkobling rundt. Men har nok misforstått den delen der. Så muligheten er vel å kjøpe inn et element til for å få 4 ohm.

              Comment


              • #8
                God grunn til å bygge større anlegg :P

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Jørgen View Post
                  Hva mener du her? Du skal ikke koble inn motstander (annet enn høyttalere) i utgangskretsen til forsterkeren.
                  Det kan han da fint gjøre for å øke motstanden fra 1.33ohm til rundt 2ohm....?? Hvor vidt det er en god løsning er en annen sak, men hvis det kan redde forsterkeren fra å ta kvelden så ser jeg ingen grunn til å ikke gjøre det.

                  Comment


                  • #10
                    hvorfor ha 3x12 når du kan ha 4 hehe


                    mvh kim

                    Comment


                    • #11
                      Å anbefale bruk av motstand for å få høyere impedans blir bare helt tåpelig. Da er det bedre å droppe et element og få 2 ohm last eller en sub til og 4 ohm last.
                      Jonas Tautra
                      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Hifonic View Post
                        Å anbefale bruk av motstand for å få høyere impedans blir bare helt tåpelig. Da er det bedre å droppe et element og få 2 ohm last eller en sub til og 4 ohm last.
                        Det var vel heller ingen som anbefalte han å gjøre det?? Skal du klage fordi jeg gjør nettopp det du sier vi skal gjøre her, nemlig å svare på det trådstarter spør om?

                        Comment


                        • #13
                          Rolig nå Trond, ville bare få litt klarhet her. Lett å tolke ting som at det er ok å koble inn en motstand inn i en krets for å øke impedans
                          Jonas Tautra
                          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Hifonic View Post
                            Rolig nå Trond, ville bare få litt klarhet her. Lett å tolke ting som at det er ok å koble inn en motstand inn i en krets for å øke impedans
                            Var akkurat sånn jeg tolket det også. Synes det var merkelig.
                            Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

                            Comment

                            Working...
                            X