Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brokoble en sunset 3200 W forsterker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Brokoble en sunset 3200 W forsterker

    Hei, min venn har en Cradence twin 12 subwoofer med kasse, og en sunset 3200 W forsterker (4kanals). Subben spiller 800 totalt RMS, og jeg lurer egentlig bare på hvordan jeg brokobler den og i det hele tatt om det hjelper på lyden, for akkurat nå er den for svak til å være så 800W RMS.

    Link til forsterkeren:
    http://amp-performance.de/288-MegaKick-Sunset-3200.html

    Er den i det hele tatt bra? Virker litt småbillig og dårlig.

  • #2
    Vet ikke helt hvor jeg skal begynne hen her, men: hvor mye lyd mener du 800 watt RMS er? Watt er ingen målestokk for lydstyrke. Kun effekt. Om et element tåler 100 watt eller 5000 watt så trenger ikke det bety at sistnevnte spiller grisehøyt i forhold. Leser på den nettsiden at forsterkeren ikke er på 3200 watt. Den er på 4 x 100 watt, og knapt nok det. Hvis han brokobler et element på kanal 1 og 2, og andre elementet på kanal 3 og 4 så vil det - med litt flaks og sånn - være hele 279 watt til hvert element i følge den nettsiden

    Hvordan man brokobler? Kobler pluss fra ene element inn på pluss på kanal 1. Kobler så minus fra samme element inn på minusen på kanal 2. Gjøres tilsvarende på kanal 3 og 4. Husk å still gain likt til begge elementer.

    Uansett: en 4-kanals forsterker er ikke optimalt å bruke på en basskasse. Det går, men ville mye heller hatt en egen 2-kanaler eller monoforsterker. Har han kompisen din nok med strøm?
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      Ja, det strøm ser ikke ut til å være et problem. Så egentlig sier du at forsterkeren ikke klarer og spille optimalt på disse twin 12" cadence? Jeg er ingen ekspert, er bare derfor jeg lurer. Ser også at det står 4 x 100 W, tenkte bare å påpeke hva som sto på selveste forsterkeren. Er bare subben som er koblet til den 4-kanals forsterkeren, uten signalkablene og strømkablene osv..

      Jeg har da bare kikket på det, skal skru opp det ene elementet på subwooferen senere, da det skrangler og rangler mye, som ikke tyder på noe bra. Jeg sier også at det ikke er noe særlig bra, som fører meg til et annet spørsmål:
      Her er bilen; http://www.motorstown.com/images/hyu...tra-gls-08.jpg

      Diskant, og generelt lyden er bra, har dere/du noen tips til en 2-kanals forsterker med sub som spiller bra i bilen? Bare spør om du lurer på noe mer, helst ikke så dyrt (2-3k) hvis det er mulig.

      Comment


      • #4
        Men er "problemet" at det ikke spiller høyt nok for dere, eller er det noe annet også? Hadde strengt tatt lagt med på bordet dersom det er målet Ikke er forsterkeren bra, og hvis elementene er på tur ut døra så burde uansett begge deler byttes. Da å legge 2-3k i noe utstyr blir å spare seg til fant. Kanskje du heller finner noe på bruktmarkedet?
        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

        Comment


        • #5
          Sitat: "Er bare subben som er koblet til den 4-kanals forsterkeren, uten signalkablene og strømkablene osv.. "

          Blir det lyd uten signalkabler og strøm tilkoblet forsterkeren?? Det får ikke jeg til :P
          FI SP4
          LIB
          Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
          DD4LIFE

          Comment


          • #6
            Originally posted by Hagalien View Post
            Sitat: "Er bare subben som er koblet til den 4-kanals forsterkeren, uten signalkablene og strømkablene osv.. "

            Blir det lyd uten signalkabler og strøm tilkoblet forsterkeren?? Det får ikke jeg til :P
            Poenget hans var vel at utenom strøm og signal var det kun sub som var koblet til
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

            Comment


            • #7
              jau, var bare litt rart skrevet
              FI SP4
              LIB
              Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
              DD4LIFE

              Comment


              • #8
                Du trenger ikke være rakettforsker for å forstå at jeg mente UTENOM. Men tilbake til saken. Den spiller verken høyt eller bra nok, samtidig så er jeg usikker hva jeg kan forvente av en slik sub koblet til akkurat denne forsterkeren. Altså, 2-3 er ikke dyrt, så lenge noe er pent brukt, går det an å kjøpe brukt. Vil bare finne han noe bra som spiller godt i bilen!

                Comment


                • #9
                  Finn først ut om begge subene dine er i orden, er de det så kjøper du en MONOforsterker til dem, du får en ok monoforsterker for 3000kr
                  Forsterkeren du har nå kan til nød brokobles til 2 kanaler og brukes på fronthøyttalerene dine.

                  Comment


                  • #10
                    planethifi har noen subber til halv pris bør sjekkes ut.

                    Comment

                    Working...
                    X