Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forsterker i protection modus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forsterker i protection modus

    Hei,

    Jeg var ute og kjørte her i forgårs, og så plutselig forsvant lyden fra subben.
    Da jeg stoppet for å se hva som hadde skjedd så jeg at det lyste i protection lampen.
    Kunne også høre en slags tikkelyd fra subben så lenge tenninga i bilen var på.
    Jeg spilte ikke noe spesielt høyt, og den spilte helt fint inntil den plutselig bare sluttet å lage lyd.

    Det er en Rockford Fosgate PBR500x1 forsterker som er koblet til en
    Rockford Fosgate P3S1x12 basskasse.

    Jordingen skal være grei, ettersom det står montert på minus polen på batteriet. (Har Volvo V70, så batteriet står i bagasjerommet)
    Har sjekket at det ikke er sikringen som står på strømkabelen som er gåen,
    men utover det så har jeg ikke peiling på hva det kan være.
    (Er ganske nybegynner når det kommer til bilstereo, så jeg har ikke så mye peiling)

    Er det noen som har vært borti noe lignende?
    Noen som har noen tips til hva som kan være galt?
    Hadde satt stor pris på hjelp, for jeg skal ut på langtur om to dager, så det hadde vært fint med litt god lyd på veien

    Mvh Albert

  • #2
    Sjekk alle kablinger og kontakter ordentlig nøye. Inkludert på subwooferelementet.
    Er problemet vedvarende eller gikk det over?
    Forsøk evt med en annen forsterker for å kontrollere om denne er synderen.

    Ikke for å harsellere med deg, men jeg synes det er litt underlig at folk opplever slike ting. Det har aldri skjedd med noen forsterkere hos meg såvidt jeg kan huske (og jeg har eid ganske mange). Du må montere ting solid og skru det godt til, samt kontrollere det en gang i blant i fall vibrasjoner har løsnet noe. Da skal ikke slikt skje.
    never enough!

    Comment


    • #3
      Det kan hende at du har sprengt elementet
      Prøv å koble vekk sub element og se om protect lyser
      Mvh Kim

      Comment


      • #4
        Var akkurat ute nå og sjekket kablene, men de så ikke ut til å være dårlige.
        Sjekket de hele veien bakfra og frem til spilleren, men de var ikke skadet noen sted der heller.
        Når jeg kobler til strøm på forsterkeren, så lyser den blått i et millisekund før den går over til rød og blir stående der.

        Skulle nok kanskje ha skrudd den fast ja, for den lå bare løst i bagasjerommet da det skjedde.

        Tror ikke det er elementet som er ødelagt, for det lyser i protection lampen selv om jeg kobler ut
        alt bortsett fra strøm, jording og remote kabelen.

        Er det noe annet det går an å sjekke, eller er forsterkeren helt gåen?
        Går det an å levere den på verksted for å få den fikset i så fall?

        Mvh Albert

        Comment


        • #5
          Dette skjedde meg for ca 1 år siden. Da var det lade regulatoren på dynamoen som var utslitt. Var ikke noe kull igjen på børsten.
          Ingen basskasse for øyeblikket :\
          Gladen SPL 1800c1 monoblokk
          Gladen M-Line høyttalere
          Gladen M-Line tweeters

          Comment


          • #6
            Har faktisk samme problemet selv med en 10 år gammel DLS CA21. Den har fungert helt fint i alle år, men ganske nylig så startet den å gå inn i protectionmodus i ca 5 sekund før den gikk tilbake til normalt for 1-2 sekund, og så tilbake i protection mode (om og om igjenn). Når dette skjer så "dimmes" alt av lys i bilen så det virker til at den trekker veldig mye strøm i den den kobler seg inn igjenn. Har ikke problem med lysene ved normal drift.

            Det merkeligeste er vel det at hver gang jeg kobler fra forsterkeren, åpner opp og ser etter feil så begynner den å fungere igjenn (hvorfor vet jeg ikke..), og så kommer problemet tilbake etter noen dager. Kabler er sjekket med voltmeter og alt av spenninger virker til å være i orden (12-14v på tomgang), sikringer har jeg byttet ("løste" problemet første gang), Har også gått gjennom de samme stegene som å prøve uten sub'en koblet til, lavere level på forsterkeren osv.

            Mistenker nå at det du sier om dynamoen kan være veldig relevant. Har nemlig også ett problem med bilen (også en V70) hvor den bare stopper helt tilfeldig når jeg slakker ned (som oftes inn i rundkjøringer, meget artig siden jeg har automat...). Siden lyset mitt har startet å dimme litt når jeg bremser i la hastighet så virker det i hvert fall som noe som er verdt å sjekke ut.

            Er det mulig at nye børster (evt. ny dynamo) kan fikse alt, eller kan det tenkes at komponentene i forsterkeren er begynt å bli såpass ustabile etter 10 år at det er på tide med en utskriftning?
            Last edited by Nesheim; 30-12-2014, 23:36.
            Volvo V70 (2004)
            Alpine CDA-117ri, DLS RS6, DLS 225, DLS MW112, DLS Ultimate A6

            Comment

            Working...
            X