Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen som kan hjelpe med 6th order kass og volum og porter?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Noen som kan hjelpe med 6th order kass og volum og porter?

Hei
    Jeg skal Kjøre x2 JBL mk2 12"
    Har en Zapco 4KW til å dra dem

Det skal være en 6th order kasse

Har plass til 930x700x700 MAX
    Men er plass til litt mer om det trengs for porter
    Foretrekker 930x600x500 så jeg har plass til litt mer men =)

Bak kammeret skal være på 28-35HZ
    For kammeret på 60HZ

I winisd får jeg helt merkelige resultater, ellers er det jeg som ikke klarer å lese det

Noen som kan fortelle meg port lengede og størelse
    eventuelt anbefalt liter på de 2 kammerene
    Last edited by ThE; 18-01-2015, 00:48.

som du ser nederst i venstre hjørne på bilde ditt..
    så justerer du størrelsen på porten osv selv..
    6th er kansje ikke noe å anbefale viss du ikke er dreven i faget..

da du kommer laaaaaangt med en vaneli porta kasse.
    // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
    //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
    Mvh
    Rune Kvaal

Comment

Som HLS sier så kan 6. ordens kasse være veldig vanskelig og få til riktig..
      Med tanke på at du har en zapco 4kw, så burde du få mer enn nok lydtrykk samme hva slags kasse du velger
      Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
      Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
      Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
      -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

Comment

får bare justert portens diameter...
        og lengden er på 4meter???
        er ikke dreven i faget, bare fått det for meg at 6th order er det jeg skal ha =)

Ja fult klar over at det blir lyd uansett kasse, kjørte dem i 20liter lukka kasse og det rista bra det, men nå har jeg lyst til å prøve noe annet, og vanlig porta kasse har jeg ikke lyst på...
        Last edited by ThE; 18-01-2015, 18:31.

Comment

Hva med 4th order? Hvorfor vil du ha 6th order?
          Med 4kw så burde det spille ganske perverst i porta også
          Men hva er galt med portet kasse?
          Mvh Kim

Comment

Originally posted by kimafro View Post
            Hva med 4th order? Hvorfor vil du ha 6th order?
            Med 4kw så burde det spille ganske perverst i porta også
            Men hva er galt med portet kasse?
            Mvh Kim
            Vel jeg liker det at 6th order har 2 frekvensjusteringer på kassa
            jeg har stor tro på at det spiller penere i en 6th order, en det vil gjøre i 4th order eller porta
            lyd blir det uansett som sagt hatt dem i 20lx2 lukket kasse fra før, spilte rimelig greit der også =)

Comment

Hvis du ser på denne siden:
              http://www.subwoofer-builder.com/bandpass/
              så ser du hvor stor forskjell det var på det winisd mente det skulle bli, og hva som faktisk ble resultatet. Han konkluderer med at Winisd kanskje ikke klarer å beregne denne type kasse veldig godt.

Nå vet jeg ikke så mye om din erfaring med bygging av sånne type kasser, og hva målet ditt med øvelsen er, så derfor generaliserer jeg veldig i svarene som er gitt.
              Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
              Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
              Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
              -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

Comment

Comment

ser for meg noe slik jeg i denne retningen....

Comment

Bare et lite tips, komplisert kassedesign har ikke noen sammeheng med bra eller høyt lydtrykk som resultat.
                    Lykke til!
                    Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                    [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                    Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

nei hadde jeg skulle ha bygget 4th order eller porta eller lukka, hadde jeg ikke giddi å spørt på forumet om hjelp engang, men er lite morro å gjøre det man kan

Comment

Ikke meningen å rakke ned på arbeidet/planene dine, men det ser faktisk ikke ut som om du kan designe hverken lukka, 4. eller 6. ordens kasser.
                        Eneste winisd grafen vil si deg, er en frekvenskurve du med 99.9% sikkerhet aldri vil oppleve i bilen din.
                        Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

Så fint at du mener det, takk for at du utrykker din mening. nå er det Portene vs kasse størrelse som er problemet. Det er bare 10min tegning av hva jeg maks får inn i bagasjen.
                          Tingen er at mange kommenterer med masse info om alt annet en det jeg spurte om.
                          Jeg skal bygge 6th order kasse. Fordi jeg vil ha 6th order kasse.
                          Kan jo si det at ut fra dine kommentarer uten å rakke ned på deg selvsagt, at du kanskje ikke noe om 6th order kasse, ut fra dine svar ser det ikke ut til at du kan lese engang, men det er nå min mening. Ikke for å rakke ned på deg altså!
                          og siden denne tråden heter "hjelp til å bygge 6th order kasse" at dine kommentarer er usaklig og lite kontstruktive i forhold til hva som er spurt om i tråden
                          er fult klar over at winisd ikke gir annet en en pekepinn. Men nå er det PORT størrelse lengder ba kasse størrelse for en 6thorder kasse i forhold til elementene mine jeg spør om. Det jeg presiserer hvilke hz jeg vil ha de forskjellige portene i.

Comment

Som du kanskje har lagt merke til, det er flere enn meg som har prøvd å hinte til at 6. ordens ikke er veien å gå, basert på, and I quote:
                            Originally posted by ThE
                            jeg har stor tro på at det spiller penere i en 6th order, en det vil gjøre i 4th order eller porta
                            + noen winisd simuleringer

Men for all del, go ahead.

PS: Når vi er inne på temaet språk, det heter kassestørrelse og portstørrelse (i ett ord).
                            Last edited by ugn; 23-01-2015, 00:08.

Comment

Originally posted by ugn View Post
                              Som du kanskje har lagt merke til, det er flere enn meg som har prøvd å hinte til at 6. ordens ikke er veien å gå, basert på, and I quote: + noen winisd simuleringer

Men for all del, go ahead.

PS: Når vi er inne på temaet språk, det heter kassestørrelse og portstørrelse (i ett ord).
                              Ja jeg skjønner du/dere mener 6th order ikke er veien å gå, men det er deres meninger. Og i ditt tilfelle siden du insisterer på å kverulere å svare på en post. Der det er ganske åpenbart at du ikke er personen som sitter med kunnskap til å kunne svare på den.
                              Men takk for dine meninger, jeg har ikke på noen måte bedt om dine meninger, har ikke bedt om dem, men takk alikevell.

"and I quote: + noen winisd simuleringer"
                              for å finne portstørrelse, takk for rettelse. men igjen isteden for å kverulere på en post du ikke har kunnskap til å svare på... mener ikke å være uhøffelig altså! Så bare for å kverulere litt til "retter" du på norsken min som om det er uklart hva jeg spør om?

Siden vi er inne på det på Norsk er det faktisk ikke noe som heter "Men for all del, go ahead. "
                              "Men for all del, bare gjør det" heter det vel.

Men det har ingen ting med saken og gjøre har det vel, så da dropper vi dette.
                              Så håper jeg at noen som har kunnskap kan være vennlig å hjelpe meg med det jeg faktisk skal gjøre.

Takk for det

Comment

Working...
                              X