Announcement

Collapse
No announcement yet.

Golf mk4 99

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Golf mk4 99

    Heisann! Har en Golf mk4 99 1.6liters med 101 hk, som jeg har ettermontert litt annlegg i.

    Har ikke navn på høyttalerene i dørene, men det er trolig disse: https://bilradiospes.no/produkter/bi...neer-ts-g173ci

    Sammen med en dobbel 12 tommer subwoofer i bagasjerommet og en slik forsterker:

    http://www.qualitymobilevideo.com/brx5016-5.html

    https://bilradiospes.no/produkter/bi...jbl-gt5-2402br

    Og i hattehyllen har jeg noen slike som går via forsterkeren: https://bilradiospes.no/produkter/gto-939

    Head/uniten er en pioneer avh 2400bt : http://www.pioneerelectronics.com/PU...rs/AVH-P2400BT

    Har ett "problem" og en del spørsmål. Ved høy lyd trekker wooferen for mye strøm noe som fører til at fronlyktene blinker og har hatt en episode hvor jeg måtte lade batteriet siden jeg ikke fikk start hehe.
    Lurer da på om jeg bør oppgradere eksisterende batteri eller montere ett nytt ett. Har hørt så mye negativt om kondensator. Føler meg ikke helt trygg på det å trekke tjukke strømkabler selv gjennom bilen og montere ett batteri permanent selv, mye grunnet brannfare. Ønsker ikke å bruke for mye penger på ting som ikke kan taes ut og gjenbrukes i en annen bil.

    Utover dette mangler det litt lyd i de høyeste frekvensene. Her må jeg stille ned fokus i equalizeren til ett nivå under det jeg ønsker for å unngå uklarhet. Har lest masse på nett og kommet fram til at støydempning av dører kan utgjøre en stor forskjell da mindre av lyden vil lekke ut av bilen. Kanskje jeg da trenger lavere volum for å få samme opplevelsen? Isåfall lurer jeg på om jeg er nødt til å gå for dynamat eller tilsvarende eller om noe tilsvarende til dette kan fungere?
    https://www.marineshop.no/Interi%C3%...33-p0000114595
    Har valgt fra båt for å unngå at de tar opp fukt og ruster inni dørplatene.

    Dersom dette ikke er nok lurer jeg på hvor vanskelig det er å lage "huller" til å montere ekstra diskanter. Husk på at dette er en nybegynner som helst ikke ønsker å ødelegge sin daily driver.

  • #2
    Med en så liten forsterkerker burde det orginale ladesystemet vere tilstrekkelig så lenge det fungerer som det skal.

    Sjekk hva slags ladespenning du har når bilen går og hvilespenningen en liten stund etter du har stoppet.

    At batteriet var tomt skyldes nok andre ting som at noe stjeler strøm, defekt batteri eller at forsterker er koblet feil.

    Du sier du ikke føler deg trygg på å trekke tjukke strømkable igjennom bilen, hvor får forsterkeren strøm fra?

    Kondensator er ikke noe du burde tenke på. Det virker, men de "vanlige" kondenstorene du får kjøpt er allt for små til å utgjøre noen forskjell.

    Tror ikke det å dempe dørene vil jeg deg mer diskant, er diskantene fra det frontsettet montert også? Om det er rett montert vil jeg ikke tro det er diskanten som skal vere problemet

    Det finst hovedsakelig to typer dempematter, de som demper vibrasjon og de som demper lyd/støy. Usikker på hva slags kategori de du linker til faller under.

    Om du ser på diskantene som følger med det settet du linket til, sitter de i noen monteringshus. Om du ønsker å montere de på dashen uten å ødlegge noe ville jeg festa de til dashen med en sterk dobbelsidig tape

    Comment


    • #3
      Hmm, skal gjøre en test på ladespenningen neste gang jeg kjører. Har trekt en 3mm strømkabel bak til forsterkeren og jordet den i jordplugg i karosseriet baki bagasjerommet. Til ekstra batteri må jeg jo montere en holder, den skal helst være skikkelig og forsvarlig utifra brannfare osv. I tillegg må det jo trekkes en minuskabel til polen på batteriet om ikke jeg tar helt feil. Usikker på om jeg tør å begynne ett slikt prosjekt.

      Støydempningen var ikke for å hjelpe direkte på diskanten. Mer at volumet skulle bli høyere inni bilen, pga mindre av lyden ville lekke ut. Nå skal det sies at jeg ikke har så mye peil på lydbølger og hvordan dette fungerer.

      Diskantene vil jeg anta at er fra samme settet. Jobber med å skaffe kvitteringer fra tidligere eier.

      Med tanke på startproblemer pga anlegget tømmer batteriet kan jeg jo eventuellt skaffe en startbooster og bruke dersom batteriet er tomt.

      Comment


      • #4
        Har strømkabelen din fra batteriet og bak til forsterkeren en diameter på 3mm?
        Isåfall er det kilden til det blinkende lyset ditt!

        Legg opp en minimum 25mm2 kabel fra batteriet og bak til forsterker, og en jordingskabel like tjukk jordet feks, i setebeltefestet. Husk å puss metallet bart først.
        Og monter en 80-100amp sikring ca 20-30cm fra batteriet

        Om forsterkeren din er koblet rett er det nok ikke anlegget som gjør at du har startproblemer. Forsterkeren er ikke stor nok til å tappe batteriet når bilen går om ladesystemet fungerer som det skal.

        Slår forsterkeren seg av når du skrur av spilleren/tenningen?

        Comment


        • #5
          Har en 40mm2 kabel som går til forsterker og til jord. Metallet er pusset og forsterkeren slår seg av sammen med tenningen. Sikringen er på 40amp, men den har ikke røket enda så forsterkeren trekker nok ikke nok. Har googlet litt og problemet er nok heller at på kortturer rekker ikke batteriet å lade seg opp igjen etter start. I tillegg har det vært veldig kaldt og bilen har ikke blitt kjørt på en dag eller to de gangene batteriet tømmer seg.

          Tror jeg forsøker i første omgang å støydempe dørene. Spanderer mest sannsynlig dynamat rundt høyttalerene foran og ser om dette gir noen effekt.

          Eventuellt hvis jeg skal spille overtid (f.eks styre musikk ved siden av volleyballbane eller lignende) må jeg kanskje la tenningen stå på eller ha en startbooster tilgjengelig?

          Comment

          Working...
          X