Announcement

Collapse
No announcement yet.

trenger jeg et ekstra batteri?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• trenger jeg et ekstra batteri?

Jeg kjører 2 stk dynabel forsterkere i min '99 ford cougar. maks output er tilsammen oppgitt til omkring 1500W. dynamoen er helt ny fra verksted da den forrige tok kvelden (aner ikke specs på den jeg har). batteriet er orginalt (så vidt jeg vet). skal oppgradere kabling av pluss fra batteri til 2 x ca 25kv mm. har også en kondensator på 1,7f som dere alle hater så fælt(!)

Er det på tide å tenke på enda ett batteri, bytte ut det eksisterende eller vil jeg ha tilsterkkelig strøm forutsatt god jording??
    never enough!

Hva kjører du på de forsterkerne? 2xsub eller frontsett osv?? ska vel gå bra sku man tru.. nytt batteri er jo en mulighet, men vis du trekker mye strøm fra d er d jo ikke sikkert dynamoen klare å produsere nåkk til å holde d batteriet å d andre med tilstrekkelig strøm over lengre tid..synd d er så dyrt for ny dynamo. da kunna man kjøpt seg en større på over 100amp :P
    Men er litt uklar på d her område så ta d me en klype salt

Comment

hva slags dynabel forsterker e er det snakk om? hva brukes de til og hvilken last kjører du på dem? det er litt vesentlig åvite i forhold til om du klarer deg med å oppgradere kabling og et sikkelig batteri eller om du trenger to
      Steffen Hammersgård
      Alpine - Mosconi
      Min prosjekt tråd

Comment

kort oppsummert om planen/oppsettet:

- Dynabel BF-2252, brokoblet 1 x 720W ved 2ohm driver 2 x JL 12w3v3-4
        - Dynabel BF0756 - 4x75 + 2x200 Watt RMS Bilforsterker,på infinity frontsett og bakhøyttalere + 1 x 600W ved 2ohm brokoblet som driver ytterligere 2 x JL 12w3v3-4

Håper ikke det ble for uklart.
        Last edited by bass-freek; 02-08-2009, 13:35.
        never enough!

Comment

oppgrader kablene i motorrommet(viss du ikke har gjort det) hjelper på de fleste anlegg

er det et vaneli syrebatteri du har? (evt gammelt?)
          da kan det jo være på tide å bytte ut til et gelebatteri(stinger,kinetic,apollo osv..) holder bedre på strømmen og varer lengre.
          // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
          //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
          Mvh
          Rune Kvaal

Comment

Originally posted by mustang<3 View Post
            oppgrader kablene i motorrommet(viss du ikke har gjort det) hjelper på de fleste anlegg

er det et vaneli syrebatteri du har? (evt gammelt?)
            da kan det jo være på tide å bytte ut til et gelebatteri(stinger,kinetic,apollo osv..) holder bedre på strømmen og varer lengre.

Jo tak for tips. Det er orginalt batteri, syre, men det er målt nylig og viser greie verdier såvidt jeg forstår.
            Planen foreløpig er å oppdradere jording på batteri samt mer kabel fra batteri til forsterkere, bedre og samlet jordingspunkt baki bilen. Har egentlig ikke budsjett til ekstra batteri - og har det inntrykket at batterier som Stinger egner seg dårlig til å erstatte bilens orginale syrebatteri?!? Har ei heller satt meg inn i hvordan jeg skal koble opp ekstra batteri, men det finner jeg sikkert ut av ved å bruke noen timer på forumet.

På den annen side vet jeg jo hvordan det er med planer og budsjetter med prosjekter som dette, vi får se hvor langt dette går....
            never enough!

Comment

Du bør vel har 2 like batterier, hvis du skal kjøre med 2 batterier...
              De kan tappe hverander over tid.
              Correct me if I'm wong?

Comment

To syrebatterier er dårlig combo, men så lenge et eller begge av de er AGM pleier det gå greit
                Roar Sørlie
                Tlf 90127075
                Strandgata 26; mitt andre hjem :P

Comment

Personlig ser jeg ikke poenget med å fortsette å bruke et crappy syrebatteri om man har et bra AGM-batteri. Syrebatterier har ikke veldig mye å bidra med, for å si det sånn. Hvertfall sett at det ikke er splitter nytt.

Comment

Om man f.eks skal utvide med et eget batteri for anlegget bak i bilen er det jo ikke alle som har råd til å bytte startbatteriet til AGM i samme slengen, selv om det helt klart har sine fordeler. Ellers enig
                    Roar Sørlie
                    Tlf 90127075
                    Strandgata 26; mitt andre hjem :P

Comment

Originally posted by r3mark View Post
                      Om man f.eks skal utvide med et eget batteri for anlegget bak i bilen er det jo ikke alle som har råd til å bytte startbatteriet til AGM i samme slengen, selv om det helt klart har sine fordeler. Ellers enig
                      Derfor jeg mener at man installerer det nye batteriet baki, og dropper det gamle foran.

Comment

ikke kjøp Kinetik,, samme hva...
                        MVH, Øivind Sandvik
                        sigpic
                        www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                        www.sandviksbassogbongel.com

Comment

Originally posted by Øivind Sandvik View Post
                          ikke kjøp Kinetik,, samme hva...
                          å? har et stående... liker blå fargen
                          Mvh
                          Rune Kvaal

Comment

joda, fin farge:P men den hjelper ikke meg med å holde spenninga oppe som jeg vil kreve av et så stort batteri... skal selge mitt hvis noen vil ha det.
                            MVH, Øivind Sandvik
                            sigpic
                            www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                            www.sandviksbassogbongel.com

Comment

Originally posted by Øivind Sandvik View Post
                              joda, fin farge:P men den hjelper ikke meg med å holde spenninga oppe som jeg vil kreve av et så stort batteri... skal selge mitt hvis noen vil ha det.
                              hmm:/
                              kansje en grunn for at de med db-dragbilene har MANGE
                              Mvh
                              Rune Kvaal

Comment

Working...
                              X