Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frontsett, støpe med polyester. Hjelp.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Er en alpine 9887, inkompetanse? Trodde jeg hadde tilstrekkelig jording jeg, men tydeligvis ikke. Mye koster det å sende på rep? Og får man noen garanti for at den fungerer igjen etterpå så man slipper en regning på 1000 kroner i tillegg til at de ikke klarer å fikse den?

Er egentlig glad det ikke var forsterkeren som røk, det hadde blitt MYE dyrere, får sikkert solgt den spillern for en tusenlapp uansett, så får jeg bare kjøre sub på rear utgangen sålenge.
    Last edited by questern90; 29-08-2009, 22:19.

Comment

Faen asså, nå har jeg koblet opp frontsettet, alt virket til å fungere fint. Jeg kjørte en liten tur, og plutselig sa det bare poff så var det bare lav musikk og masse kniring i alle høytalere. Jeg stoppet med en gang og prøvde å skifte linjeutgang da jeg tenkte jeg kanskje hadde knærta enda en, men den siste fungerte heller ikke.. Når jeg skrudde det på igjen på den siste linjeutgangen kom det lyd i en høytaler bare.

Jeg hadde byttet jordingspunkt og trodde at dette skulle være bra nok nå, er i seteboltfeste som er gjenget ned i chassi, det bør vel være bra nok? Så jeg har ingen anelse av hva feilen kan være. Skal få sjekket spenning osv til uka, men har ikke noe multimeter her nå. Noen som har peiling på hva dette kan være?

Virket nesten som det er forsterkeren som har ryki nå, men tør faen ikke teste mer for det ene komponentet etter det andre ryker jo! Jeg mistenkte først dårlig jording, men er faen meg i tvil nå, hååååper det er spilleren (igjen) som har skylda men tviler litt egentlig, med min flaks den siste uka kan det vel neppe være det.

Jeg har hatt anlegget i den forige bilen min leeeeeenge uten å ha noe som helst problemer, og denne gangen var jeg mye mer nøye med kablinga også.

Bak spilleren har jeg kun koblet 12v acc, ground og en annen strømtilførsel. Remote, ilumination osv har jeg ikke koblet men det har vel ikke noe å si?

Skjønner liksom ikke helt hva annet som kan være feil, om det ikke fortsatt er dårlig jording da, for det smalt skikkelig i alle høytalerne når jeg startet bilen.

Skal innrømme at jeg begynner å bli drittlei nå og får lyst til å selge det jeg har igjen, ingen som vil ha en soundstream xxx6500 forsterker vel? Har liksom spart til anlegget lenge å vært blakk flere uker fordi jeg har prioritert anlegg, så ryker alt på 2 dager, jævli kult!

Comment

Originally posted by questern90 View Post
        Remote, ilumination osv har jeg ikke koblet men det har vel ikke noe å si?
        :
        Kan jo være greit å koble til remote ved bruk av forsterker da.

Comment

Bak cdspilleren min er det bare 3 kabler, jord, 12v osv, de forsvinner langt baki dashen så har ikke funnet noe sted jeg kan hente remote osv fra. Jeg har bare lagt en lask fra 12v på forsterker og til remote som jeg tar ut hver gang jeg stopper bilen.

Men nok om det, idag testet jeg igjen anlegget, det var kun lyd fra høyresiden i bilen, så jeg dro ut spilleren og sjettet med phonokablene, jeg tenkte at hvis jeg byttet dem om så ville jeg finne ut om det var forsterker eller spiller som var ødelagt, men til min store overraskelse fungerte plutselig anlegget som normalt igjen.

Jeg har også fått målt litt, målte nøyaktig like spenning forran på batteri som bak ved forsterkern, samtdigig målte jeg jord for å sjekke motstand og målte sånn 0.0-0.1 ohm så tror ikke det skal være problemet.

Mulig at det kun var phonokablene som var problemet men jeg synes det er merkelig fordi alt først fungerte helt fint før jeg plutselig fikk masse skurring i alt av høytalere. Både spiller og forsterker ser ut til å fungere nå, med untak av subutgangen.

Jeg er alikevel redd for å skru på anlegget, vil helst gå over å sjekke etter hva som kan være eventuelle feil først, jeg har gått over det jeg selv har trodd kan være feil, men har ikke funnet noe. I tillegg smeller det noe veldig i alle høytalerne når jeg starter bilen, det høres ikke ut som det er så veldig bra for dem, det skjer ikke noe etter jeg har bilen igang..

Målte forøvrig spenning mellom phonokablene og 12ven også, det er vel ikke riktig eller?
          Last edited by questern90; 30-08-2009, 15:20.

Comment

Plutselig stoppet høytalerne på den ene siden igjen, men når jeg dro frem spilleren og rørte litt på phonokablene kom de på igjen, virker som det er dårlig kontakt der. :S

Hva kan dette være for noe a?
            '

Hva faen, nå funker alt igjen, sub utgang også¨:S Kan det være dårlige phonokabler som har det litt morro med meg eller?
            Last edited by questern90; 30-08-2009, 17:22.

Comment

Prøv nye phonokabler da vel?

Også kobler du rem på spilleren til rem på forsterkeren(e). Noe annet er tull.
              [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

Comment

Jeg hadde jo selvfølgelig gjort det hvis jeg hadde hatt muligheten, spilleren er ikke koblet til noe remote... For å si det slik, baki ved spilleren er det kun 3 kabler, som var skjøtet på den gamle spilleren som stod i bilen fra før, nemlig 12v, 12v som går om tenning og jord. Jeg har ikke peiling på hvor jeg skal hente remote hen, eller kommer remoten fra spilleren? Illumination osv har jeg heller ikke, men spilleren later da til å fungere som den skal.

De phonokablene jeg har nå fungerte når jeg snurret litt på dem i rca utgangen, så venter litt med å trekke om. Vært ute med bilen et par timer idag og det fungerer da fortsatt, så tror nok det var dårlig jording som var problemet, pussa som en gud og fikk det helt blankt, i tillegg til at det er festet til en bolt som er gjenget nedi chassi, så jordingen bør være 100% nå.

Jeg har et lite problem til riktignok, når jeg starter bilen så smeller det noe jævli i alle høytalerne (kan neppe være bra), men hvis jeg venter til bilen er igang med å fyre opp forsterkern som driver høytalerne skjer det ikke noe, har ikke noe støy ellers.

Comment

legg opp en kabel fra rem på spilleren til rem på forsterkeren ( da vil spilleren styre når forsterker skal være av eller på) og drit i den tyvkoblinga for å "starte" forsterkeren og jeg er sikker på at du slipper at det smeller i høytallerene dine når du starter bilen
                  Steffen Hammersgård
                  Alpine - Mosconi
                  Min prosjekt tråd

Comment

Og ja, remote-signalet kommer FRA spilleren, uavhengig av hva som ligger inni dashen etter en gammel spiller

Remote-signalet har jo den hensikten å starte og stoppe forsterkere og annet utstyr som kan styres på signal, og på det viset vil du slippe unna den smellinga i høyttalerne dine.

? Dette fordi spilleren skrus på FØR det sendes strøm ut til forsterkere og høyttalere ?
                    (Her må noen med kunnskaper nok korrigere meg om det blir feil)
                    2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

Comment

Originally posted by J.T. View Post

? Dette fordi spilleren skrus på FØR det sendes strøm ut til forsterkere og høyttalere ?
                      (Her må noen med kunnskaper nok korrigere meg om det blir feil)
                      Hvis du mener at man ungår den "smellinga" om spilleren skrus på FØR det sendes strøm til forsterkere så ble det riktig
                      Steffen Hammersgård
                      Alpine - Mosconi
                      Min prosjekt tråd

Comment

Var det som var poenget mitt ja, og det som virket mest logisk

Så questern90, da er det bare å lete bakpå koblinga til spilleren og se om du finner igjen remote-signalet ut ifra den.
                        Den er garantert der et eller annet sted.
                        2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

Comment

Remoten utifra spilleren har jeg, missforstod hele greia jeg. Det funka fett det, null smelling i høytalere nå når jeg starter bilen nå. Illumination, er det bare å koble den på 12ven eller?

Men angående støping av dører, jeg har støpt nye dørlommer, men jeg vurderer å støpe igjen baksiden av lommene også slik at midbasserne får et slags lukket rom, de har forsåvidt det nå også, men det er langt fra tett, og jeg tenkte å legge på noen ekstra lag med polyester slik at det blir litt stivere, vil det bli noe bra eller er det en dårlig løsning? Vil det bli noe dårligere enn å feste høytalerne i blekket og dempe dørene på vanlig måte? Førstnevnte sparer meg nemlig for masse jobb.

Comment

Drit i illumination med mindre du har et enorm behov for det.

Hvor mange liter vil hvert element få hvis du støper ei kasse til de da? Og hvordan er denne kassa festa til resten? Står elementet stødig forresten?
                            Mvh Tony
                            - The only road to take is perfection itself

Comment

Tja, det kommer litt ann på, men vil tippe mellom 2-5 liter, elementet er skrudd fast i mdf ringer så det står stødig sålenge jeg støper plasten tykt nok slik at det blir stivt. Kassa, eller dørlomma er skrudd fast i dørpanelet med skruer.

Comment

men hvor godt sitter dørpanelet fast?

uansett 2-5 liter er _altfor_ lite.. bedre å tette selve døra og b ruke den som kasse.. sjekk prosjekttråden min for tips
                                www.eirikaspaas.com

Comment

Working...
                                X