Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dynamoen lader selv om ladelampa lyser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dynamoen lader selv om ladelampa lyser

    Hei!

    Legger dette under "problemer med anlegget" selv om akkurat det fungerer.

    Jeg kjører en 1990 HiAce 2.4D. I sommer så byttet jeg både batterier og dynamo siden batteriene ble flate og dynamoen var utslitt.
    Kjøpte en refurbished dynamo hos Mekonomen, og den fungerer veldig greit. Tur/retur Estland uten store problemer med lading (bortsett fra at ladelampa begynte å lyse når jeg kjørte "over" 125km/t, som er maks hastighet i denne tralla).

    Når ferieturen var ferdig så la jeg opp ny B+ kabel og jordet motoren litt bedre, begge med med 50mm2 kabel. Da begynte jeg etter hvert å få problemer med at ladelampa begynte å lyse når jeg nådde ett visst turtall (har ikke rpmmåler i bilen). Problemet ble gradvis værre, og nå lyser ladelampa nesten med en gang jeg er borti gassen. Men ladelampa forsvinner hvis jeg skrur av og på tenninga, men etter ca. 10 sekunder så kommer den på igjen. Noen ganger lyser ladelampa med en gang jeg starter bilen, og da kommer ikke de automatiske kjørelysene på, men hvis jeg skrur av og på tenninga fort så kommer kjørelysene på.

    Målte dynamoen i dag, og jeg har aldri hatt så bra lading på tomgang som etter at jeg fikk disse problemene. Lader ca. 14,07-14,11 på tomgang, før lå den på rundt 12,50 på tomgang, og stiger til ca. 14,30 når jeg får opp turtallet. Selv om ladelampa lyser!

    Lurer på å prøve å ta av den nye B+kabelen jeg la opp for å se om dette hjelper, men da må jeg skru ut passasjersetet siden dynamoen ligger under dette. Og nå er det 6 grader ute...

    Noen som har noen tips? Burde jeg bare la det være slik, siden ladespenninga er så bra som aldri før?

    Det kan nevnes at både bremsefeillampa lyser, vannsensor i dieselfilteret, T-belt og batterilampa lyser samtidig, men det virker som er standard i denne bilen når strømmen ikke er som den skal. Var slik når jeg fikk problemer med ladninga før jeg byttet dynamo også. Skal se om jeg får filmet symptomene og legge disse ut hvis det er ønskelig.

  • #2
    125km/t my ass! haha;p
    Andreas Dibbern
    Ford Fiesta
    Takk til B2Audio
    B2 HD12 - B2 M5 - Hertz EP4 -B2 C6.1 - Alpine 9880R - Odessey PC1500

    Comment


    • #3
      Hei...

      Jeg kan si med 99,99% sikkerhet at "Diodebrua" i den nye dynamoen din er gåen ut ifra det du forteller meg nå. Den kommer til å bli u-normalt fort gåen igjen(slutte å lade helt).
      Hvis dette var en ny dynamo og du hadde "problemet" helt fra start vil den holde Kansje mellom 3 til 7-8000km før du er tom for strøm igjen.
      Ta med dynamoen til dær du kjøpte den og KLAG. Ellers KAN du få en "pellement-maker/Reodor Felgen-Kar" til å bytte Dioden(e) som er gåen. Dette kreves at dynamo deles,og at Diodene loddes av for så å måle de og finne ut hvilken som er defekt(4stk dioder)

      Bol
      No Windows-crap,just Mac Power

      Comment


      • #4
        Var inne på tankene med om det var diodebrua. Den er montert på utsiden av dynamoen, så det er bare 2-3 skruer så er den byttet. Børstene er også i en egen enhet, så trenger ikke å lodde noe på denne heldigvis. Tenkte å bare bytte diodene og børstene på den forrige dynamoen også, men mamma tok på seg å spandere på meg en som var helt overhalt.

        Men jeg synes det er merkelig at den lader selv om ladelampa lyser, for det skal da ikke være mulig?

        Æsj, ser så mørk på å skru ut hele dynamoen igjen. Dynamoen her har også oljepumpe i front, så blir en del oljesøl. Er en Nippen Denso (eller Denso heter det vel bare i dag).

        Comment


        • #5
          Heh, fant ut hva som var feil, håper jeg.

          Jeg hadde mistet den gjennomgående skruen som sto under dynamoen (på gårdsplassen rett der bilen bruker å stå, heldigvis.) Så dynamoen slingret frem og tilbake pga. at den kun var festet i justeringsskruen. Merket at noe var galt når viftereima gneldret fælt, og jeg skulle se om denne var slakk. Så nå har jeg kjøpt en litt lengere skru med nye gjenger, så nå sitter dynamoen som støpt håper jeg.
          Ladelampa slutter å lyse nå i hvert fall.

          Merkelig at det fungerte i det hele tatt, men noe av grunnen er vel at det er to reimer som går parallelt, noe som så ut til å stabilisere dynamoen/oljepumpa når den gikk.

          La oss håpe at dette fungerer i mange år!

          Comment

          Working...
          X