Hei!
Legger dette under "problemer med anlegget" selv om akkurat det fungerer.
Jeg kjører en 1990 HiAce 2.4D. I sommer så byttet jeg både batterier og dynamo siden batteriene ble flate og dynamoen var utslitt.
Kjøpte en refurbished dynamo hos Mekonomen, og den fungerer veldig greit. Tur/retur Estland uten store problemer med lading (bortsett fra at ladelampa begynte å lyse når jeg kjørte "over" 125km/t, som er maks hastighet i denne tralla).
Når ferieturen var ferdig så la jeg opp ny B+ kabel og jordet motoren litt bedre, begge med med 50mm2 kabel. Da begynte jeg etter hvert å få problemer med at ladelampa begynte å lyse når jeg nådde ett visst turtall (har ikke rpmmåler i bilen). Problemet ble gradvis værre, og nå lyser ladelampa nesten med en gang jeg er borti gassen. Men ladelampa forsvinner hvis jeg skrur av og på tenninga, men etter ca. 10 sekunder så kommer den på igjen. Noen ganger lyser ladelampa med en gang jeg starter bilen, og da kommer ikke de automatiske kjørelysene på, men hvis jeg skrur av og på tenninga fort så kommer kjørelysene på.
Målte dynamoen i dag, og jeg har aldri hatt så bra lading på tomgang som etter at jeg fikk disse problemene. Lader ca. 14,07-14,11 på tomgang, før lå den på rundt 12,50 på tomgang, og stiger til ca. 14,30 når jeg får opp turtallet. Selv om ladelampa lyser!
Lurer på å prøve å ta av den nye B+kabelen jeg la opp for å se om dette hjelper, men da må jeg skru ut passasjersetet siden dynamoen ligger under dette. Og nå er det 6 grader ute...
Noen som har noen tips? Burde jeg bare la det være slik, siden ladespenninga er så bra som aldri før?
Det kan nevnes at både bremsefeillampa lyser, vannsensor i dieselfilteret, T-belt og batterilampa lyser samtidig, men det virker som er standard i denne bilen når strømmen ikke er som den skal. Var slik når jeg fikk problemer med ladninga før jeg byttet dynamo også. Skal se om jeg får filmet symptomene og legge disse ut hvis det er ønskelig.
Legger dette under "problemer med anlegget" selv om akkurat det fungerer.
Jeg kjører en 1990 HiAce 2.4D. I sommer så byttet jeg både batterier og dynamo siden batteriene ble flate og dynamoen var utslitt.
Kjøpte en refurbished dynamo hos Mekonomen, og den fungerer veldig greit. Tur/retur Estland uten store problemer med lading (bortsett fra at ladelampa begynte å lyse når jeg kjørte "over" 125km/t, som er maks hastighet i denne tralla).
Når ferieturen var ferdig så la jeg opp ny B+ kabel og jordet motoren litt bedre, begge med med 50mm2 kabel. Da begynte jeg etter hvert å få problemer med at ladelampa begynte å lyse når jeg nådde ett visst turtall (har ikke rpmmåler i bilen). Problemet ble gradvis værre, og nå lyser ladelampa nesten med en gang jeg er borti gassen. Men ladelampa forsvinner hvis jeg skrur av og på tenninga, men etter ca. 10 sekunder så kommer den på igjen. Noen ganger lyser ladelampa med en gang jeg starter bilen, og da kommer ikke de automatiske kjørelysene på, men hvis jeg skrur av og på tenninga fort så kommer kjørelysene på.
Målte dynamoen i dag, og jeg har aldri hatt så bra lading på tomgang som etter at jeg fikk disse problemene. Lader ca. 14,07-14,11 på tomgang, før lå den på rundt 12,50 på tomgang, og stiger til ca. 14,30 når jeg får opp turtallet. Selv om ladelampa lyser!
Lurer på å prøve å ta av den nye B+kabelen jeg la opp for å se om dette hjelper, men da må jeg skru ut passasjersetet siden dynamoen ligger under dette. Og nå er det 6 grader ute...
Noen som har noen tips? Burde jeg bare la det være slik, siden ladespenninga er så bra som aldri før?
Det kan nevnes at både bremsefeillampa lyser, vannsensor i dieselfilteret, T-belt og batterilampa lyser samtidig, men det virker som er standard i denne bilen når strømmen ikke er som den skal. Var slik når jeg fikk problemer med ladninga før jeg byttet dynamo også. Skal se om jeg får filmet symptomene og legge disse ut hvis det er ønskelig.
Comment