Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kasseforslag 2 x 6.5" 19mm MDF

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kasseforslag 2 x 6.5" 19mm MDF

Thiele small specs : JBL gti600

Free air resonance (fs) 56hz
    Electrical damping (Qes) 0.60
    Mechanical damping (Qms) 6.40
    Total damping (Qt) 0.55
    Equivalent Volume of Compliance (vas) 0.455cu ft (12.9 liters)
    Effective cone area (sd) 21.7sq inch (0.014m2)
    Center to Peak Linear excursion (Xmax) 0.250inch (6.35mm)
    Voice Coil DC Resistance (Re) 3.5ohms
    Voice Coil Inductance (Le) 0.24mH @ 1khz
    Voice Coil Diameter 2 inches (50.8mm)
    Voice Coil Length (Winding Length) 0.650 inches (16.5mm)
    Air Gap Height 0.250 inches (6.35mm)
    BL Product 6.4 T/M
    Effective Moving Mass (Mm) 0.606 ounces (17.2 grams)

Frequency response: 50hz-3.5khz

Monteringsdybde på elementet er ca 8.5 cm

Har foreløpig kommet fram til en kasse på BDH : 90cm X 14cm X 25cm (utvendige mål)
    noen som igjen gir 19.23 liter (uten å ha trekkt ifra volumet på elementene).
    Denne kassen er ideel i forhold til bilen, ikke nødvendigvis elementene.

Har aldri bygget kasse til 2 6.5" elementer som deler kasse og lurer på om det er noen
    som har råd tips/triks etc.

Skal du bruke disse som subwoofere eller midbass?

Comment

Jeg vil helst bruke de i frekvensområdet 50-3.5khz som midbasser, men de kommer til å få samme signalkilde (mono).
      Så på sett og vis er det midbasser under subwoofer-operasjon, men delingen blir i midtsjiktet.

Har laget en foreløpig kasse som passet nedi førsthjelpskrins-"gropa" til mercen (w124) , bare for å få testet hvordan elementene liker dette.

Den ble forøvrig på BxDxH 91cm X 19cm X 11.8cm noe som ikke gir voldsomt volum (ca 10l), men da slipper jeg å sage mer ut av den stakkars hatthylla (som har fått gjennomgå) og slipper dermed å bruke bagasjeromsplass.

Jeg kan fortsatt separere kassen så hvert enkelt element får ett eget rom, som vil la meg spille disse i stereomodus...
      Er dette i høy grad å foretrekke når disse skal spille så høyt som 3.5khz? Husker ikke delingen på 6.5" kompsettet som er der ifra før.

(Det blir forøvrig tuning via alpine 9886r og imprint noe jeg håper klarer å løse noe av overlappingen)

Comment

Du skal ha de bak og "kun" spille opp til 3500hz? Du må nok heller finne ut hva du skal bruke de til. Mono midbass/mellomtone som kommer bakfra hørtes ikke akkurat ut som en suksessoppskrift

Hva vil du med de? Du trenger ikke dele de på 3500hz selv om elementet spiller helt opp dit.

Bare få nøstet opp i et par uklarheter her så kan vi sikkert fint hjelpe deg videre.
        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

Comment

Originally posted by Typhon View Post
          Du skal ha de bak og "kun" spille opp til 3500hz? Du må nok heller finne ut hva du skal bruke de til. Mono midbass/mellomtone som kommer bakfra hørtes ikke akkurat ut som en suksessoppskrift

Hva vil du med de? Du trenger ikke dele de på 3500hz selv om elementet spiller helt opp dit.

Bare få nøstet opp i et par uklarheter her så kan vi sikkert fint hjelpe deg videre.
          Nr 1: De kan kun spille opp til 3.5khz , det står i 1.post Men de kan spille ned til 45hz og jeg skal dele dette
          ved 50hz og vips så spiller de imellom 50-3.5khz

Nr 2 : " Mono midbass/mellomtone som kommer bakfra hørtes ikke akkurat ut som en suksessoppskrift "
          Sier du det... Da får jeg vel røske ut 6.5 kompsettet jeg har baki da gitt:/ og montere disse i
          nakkestøttene

Men at jeg er uklar på hva jeg vil/skal gjøre er iallefall sikkert Derfor jeg spør om noen
          har noen erfaring med bygging av kasse til slike små elementer.

Grunnen til at jeg monterer disse baki med mellomtonene er for å få litt ekstra trykk.

Blir den gode gamle prøve meg fram med den kassen jeg har bygget og sjekke om
          det beste alternativet blir å kjøre de som "subwoofere" eller midbass.

Comment

Hvis du skal bruke de som midbass, hvorfor ikke jobbe litt mer med midbass foran? Og del de elementene lenger ned en 3500hz om du skal montere de bak. Det kommer garantert ikke til å låte veldig hyggelig hvis de spiller opp til 3500hz. Ser for meg noe som rundt 200hz maks! Har du montert resten av høyttalerne bak så kan jeg skjønne ata du vil prøve deg på denne løsningen, men hadde fortsatt da delt de lavere

Men hva slags oppsett har du ellers egentlig? Mulighet for tidskorrigering?
            Mvh Tony

Comment

Originally posted by Typhon View Post
              Hvis du skal bruke de som midbass, hvorfor ikke jobbe litt mer med midbass foran? Og del de elementene lenger ned en 3500hz om du skal montere de bak. Det kommer garantert ikke til å låte veldig hyggelig hvis de spiller opp til 3500hz. Ser for meg noe som rundt 200hz maks! Har du montert resten av høyttalerne bak så kan jeg skjønne ata du vil prøve deg på denne løsningen, men hadde fortsatt da delt de lavere

Men hva slags oppsett har du ellers egentlig? Mulighet for tidskorrigering?
              Her begynner vi å snakke

Har alpine 9886R med imprint så her er stort sett de fleste muligheter til stede,
              derav grunnen til at jeg ikke tar det så tungt at midbassene ikke er i dørene,
              det blir for mye arbeid på en 23 år gammel merce med 8mnd igjen til EU:P

Har en eldre Alpine spiller for Philips kompsettet bak,
              og har anskaffet en Rockford fosgate 551x 4 kanaler 4x70wrms 4ohm 4x140wrms 2ohm.
              som skal drive:
              Jbl 508c power 5.25 frontsett (disse i 2ohm)
              Og jbl GTi600 (disse i 4ohm).

Spørs om det beste hadde vært å delt de lavt og brukt de som "subwoofere" imellom 45hz-150+
              som du sier, men det er heldigvis bare å flytte bryteren fra HP til LP på forsterkeren så er jo
              det lett å sjekke opp imot hverandre.

Må jo kjøre ny kalibrering om jeg kjører 50-3-5khz kontra 45-150hz.
              Dette kan jo ta vekk "problemfrekvensene" hvis det krasjer litt med de eksisterende
              6.5" som står i. Bruker bare kalibreringen som ett utgangspunkt for så å
              justere etter egne preferanser

Det kjipe med å kjøre de som "subwoofere" er at jeg må legge opp en ny RCA fra spiller
              for å få utnyttet kalibreringen som den skal. (Det er bare 2 RCA som er lagt opp bak)
              Og den kabelkanalen jeg har laget i mercen er mer eller mindre sveiset fast og altfor trang til å tåle enda en
              RCA:/

Det blir liksom vm i kompromisser dette her.

Comment

Originally posted by Roxx View Post
                Det blir liksom vm i kompromisser dette her.
                Velkommen til bilstereoverden

Skavvi seee...

Så planen din er å kjøre et 3-veis system bak ja. Da skjønner jeg litt mer her. Bruk de som midbass du. Bruker du de opp til 3500hz så blir det bare rot, for det andre komponentsettet spiller de frekvensene fra før. Ikke vits å kåle mer med det!

Ville nok anbefalt å legge opp enda litt mer signal, sånn egentlig. Litt mer muligheter, selv om det blir et slit å legge som du sier.
                Mvh Tony

Comment

Unnskyld om jeg stjeler tråden din. Men skal også bygge kasse for 2stk 6.5 subwoofere.
                  Har spurt i sticky tråden under generel chat. Men ser ut til at folk overser sticky's

http://bilstereoforumet.no/showpost....&postcount=104
                  Runar E. Olsen ~ Moderator
                  Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                  http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

Ble nok så jeg kom til fornuft og kjøpte ett par skjermede RCA fra biltema og slappe 25m med 1.5mm ledning.

Hvor jeg skal legge disse blir en liten fest i seg selv, og hvor jeg skal montere de passive delefiltrene til frontsettet må også forskes på. På førersiden så må det nok opp i dashen siden at mercedes fant ut at fotbrekk var veien å gå:P

Evt begge på passasjersiden og trekke igjennom dashen.

Bah, litt kjipt å bruke såpass med tid på en bil som blir skrota/solgt ved neste EU (mest sannsynlig).

Planen var å bruke lørdagen til slikt fikleri men siden jeg har fått feber og er slapp som ei padde,
                    så blir det nok en runde på søndagen forhåpentligvis.
                    Ser for meg 4-6 timer med knoting før dette er sånn nogenlunde oppe å går.

Og til Genexxa: Magnaten vil drive subene helt greit vil jeg tro, hvis den leverer 125W rms i 2 ohm (som oppgitt)

Hvis subene er DVC 4ohm så er koblingskjemaet riktig.
                    Produsenten har oppgitt ideelle mål på kassene forsåvidt

Sealed ( small ) 0.2ft³
                    Sealed ( ideal ) 0.25ft³
                    Sealed ( large ) 0.3ft³
                    Vented ( ideal ) 0.5ft³ Tuned to 30Hz
                    Vented ( DDLoud) 0.5ft³ Tuned to 35Hz

Så får du se hva du har å rutte med innenfor "barnevognskompromisset"

Comment

Men hva er DDLoud?

Comment

Står antaglig for Digital Designs Loud , regner med det er for å få mest b00m utav kassa ved at
                        det går litt utover over lydkvaliteten.

sjekk hjemmesiden

Comment

Logisk sett trodde jeg ikke det stod for Digital Designs Loud pga det er en konkurent. :P

Tror jeg går for "DDloud" løsningen, men siden jeg skal ha 2stk, skal jeg doble størrelsen, er ikke slik at jeg må regne meg ut for og få en perfekt kasse til 2?

Comment

Den lukkede kassen jeg lagde fungerte ypperlig hvis jeg skulle ha brukt den som mellomtone,
                            som midbass så ble det en "papplyd" av rang:P

Mulig det blir å "ventilere" kassen litt (se:bassrefleksrør), siden det virker som om trykket som genereres
                            av elementene blir for høyt og motvirker elementene så de spiller merkelig.

Får tro det skal holde med 2 2" plastrør . Og hvis dette blir helt løk så får jeg bare lage en ny kasse.

Comment

Høres ut som om kassa er for liten, eller? I såfall vil porter gjøre vondt verre, tror jeg. Om kassa er for liten i utgangspunktet, får du den råeste peaken (eller verdens lengste porter, om tuningfrekvensen skal være noenlunde fornuftig). Og attpåtil kan det hende at elementene vil spille ræva i kassa. Hehe.

Jeg stemmer for å prøve, som du sier. Hehe... Prøv også en masse dempeull inni kassa. Det kan hjelpe noe, om den er for liten.

Comment

Working...
                              X