Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny jobb!?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ny jobb!?

Heisann.
    Prøver å finne litt innsperasjon fra andre her på forumet angående jobb og lignende.

Hva jobber egentlig "DERE" med.
    trives du? lønn? fritid? etc etc
    Og åssen jobb kunne dere tenke dere videre / senere i livet?
    Eller er det så bra at dere kan tenke dere en lenger kariere i yrket?

Er selv på jakt etter noe litt mer seriøst og bedre arbeidsforhold nå.
    noen ideer?
    Last edited by titus41; 02-05-2011, 20:26.
    Morel. RE audio. US Amps, Cerwin Vega.

Jeg jobber med transport. Kjører Dagens Næringsliv, Aura avis, Finansavisa, Klassekampen til molde/ålesund.

Når jeg kjører med alle avisene intatt DN, kjører jeg ca 20.00 fra Orkanger, og er i molde ca 23.15.
    Er hjemme kl 03.00 eller 04.00, kommer an på hvilken ferije jeg tar og om jeg såver på turen :P ca 1500 for en tur.

Ålesundruta kjører jeg alle avisene og starter mellom 20.00-20.30 og er fremme i ålesund kl 01.50 og må kjøre som en gris får å vinne 02.45 feriga fra vestnes til molde. Er hjemme ca 08.00 - 10.00, varierer pga ferjer og føre. ca 1800 for en tur.

så har jeg bladkjøring i trondheim, leverer "se og hør" og "her og nå" og "vi men" og henter avisretur. ca 50 leveringer .. ca 1300 kroner.

Dette jobber jeg med.. xD
    Skal finne meg noe annet.. Ligger på grensa av låven og dårlig betalt.
    Mvh Even S. Jensen
    Tlf 41091189
    Digital Designs, nothing is even close!

Comment

jeg jobber som elektriker i et firma på 40 mann stort sett service/mindre jobber.
      i og med at jeg jobber i et "lite" firma er arbeidsdagen variert, og jeg koordinerer arbeidsdagene selv.
      trives veldig godt, men håper jeg kommer meg litt vekk fra bolighus og renovering og ut på sjøen snart.
      elektriker på båt/plattform hadde vært ypperlig for en singel unggutt

har 210kr timen, som jeg vil si er bra for en utdanning med 2år skole og 2.5år læretid. gode arbeidsvilkår og.

største minuset for deg er nok at det krever et fagbrev, hvis du ikke vil gå på hjelpearbeiderlønn
      mvh Sindre Carlsen

Comment

Originally posted by titus41 View Post
        noen ideer?
        Er ikke banken seriøs nok for deg Andreas?

Anyways, hva med å bli en type ingeniør? Skal visst være godt betalt og lett å få jobber...
        Jeg tenker på dette, skal nok ta matte og fysikk neste år, kombinert med jobb, også begynne på høyskolen.
        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Originally posted by TakeTheTime View Post
          Er ikke banken seriøs nok for deg Andreas?

Anyways, hva med å bli en type ingeniør? Skal visst være godt betalt og lett å få jobber...
          Jeg tenker på dette, skal nok ta matte og fysikk neste år, kombinert med jobb, også begynne på høyskolen.
          Hvis du ikke har matte eller fysikk kan du ta forkurs ved høgskolen, ett år som kvalifiserer deg til opptak på ingeniør-linjer.
          Men det er steintøft, 1-2-3mx, 1-2fy osv på ett år.
          Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
          [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
          Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

eller så kan du ta y-veien ingeniør hvor du tar matten og fysikken samtidig med ingeniør utdannelsen. Men det blir ikke lett, og du må jobbe med skole ganske mange timer daglig.

Ingeniør er greit nok det, men vær forberedt på mye matte og fysikk, hvis du virkelig ikke liker dem faga, så er det lurt å ikke begynne med den utdannelsen.
            Mvh. Damir

Comment

Du tenker på TRES ? http://www.hit.no/nor/HiT/AA-studere...erordning-TRES

Det er vel i bunn og grunn forkurs/de faga du mangler og 1. år på ingeniør 'samtidig'.
              Men ja, mange muligheter bare man undersøker litt!
              Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
              [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
              Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

Nope y veien annerledes. For å kunne gå y-veien så man ha fagbrev i det man tar, dvs folk med fagbrev i lette kjøretøy kan ikke gå for el ingeniør y-veien. Har du blitt utdannet som elektriker og tatt fagbrevet så kan du gå rett på El ingeniør y-veien (yrkes-veien) uten genrell studiekompetanse. Man tar alle faga man trenger for generell studiekompetanse innen de tre åra, pluss så tar man alle faga som en vanlig el ingeniør.

Så det blir noe ala som å ta 2 forskjellige studieretninger samtidig, det er rimelig tøft.

TRES derimot er for dem som har generell studiekompetanse, men som mangler 3MX og 2FY.

El y-veien som eks: http://www.hiof.no/nor/hogskolen-i-o...o&type=katalog
                Last edited by Dammed; 29-04-2011, 01:24.
                Mvh. Damir

Comment

er membran/taktekker har 165kr timen nå men skal vist gå opp til 180 eller noe. trenger flere folk snart titus

hilse fra kaja K forresten
                  spiller: pioneer p88
                  front: Hertz MLK 165
                  sub: polk sr104 x2
                  forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

Comment

Begynner som IT-Drift hos Nordicom/Phonero på mandag

Vært hos Infocare til nå, god plass å jobbe men underbetalt, jeg går opp en 60-70k på å bytte jobb.
                    Mvh
                    Rolf Try Nygård

Comment

Originally posted by Dammed View Post
                      (...) Ingeniør er greit nok det, men vær forberedt på mye matte og fysikk, hvis du virkelig ikke liker dem faga, så er det lurt å ikke begynne med den utdannelsen.
                      Du bør like og kunne noe annet enn matte og fysikk også da, ellers er du bedre tjent med å utdanne deg til arkitekt - eller en forsker av noe slag, kanskje. Teoretiske fag. Om sjefen din er oppegående og faktisk stiller krav til deg, kan du ikke sveve så lenge på en utdannelse alene.

Comment

Originally posted by neptyr View Post
                        Begynner som IT-Drift hos Nordicom/Phonero på mandag

Vært hos Infocare til nå, god plass å jobbe men underbetalt, jeg går opp en 60-70k på å bytte jobb.
                        That's a nice raise! Lykke til!

Comment

Originally posted by titus41 View Post
                          Heisann.
                          Prøver å finne litt innsperasjon fra andre her på forumet angående jobb og lignende.

Hva jobber egentlig "DERE" med.
                          trives du? lønn? fritid? etc etc
                          Og åssen jobb kunne dere tenke dere videre / senere i livet?
                          Eller er det så bra at dere kan tenke dere en lenger kariere i yrket?

noen ideer?
                          Jeg jobber som telemontør. I utgangspunktet stortrives jeg, da det er en veldig variert jobb. Har servicebil, og kjører for tiden stort sett fra kunde til kunde og reparerer/installerer linjer. ADSL/telefoni/kabel-TV/fiber osv. Jobbene er alt fra 10-minutters koblinger på sentralene, til kjempelange dager med skjøting av avgravd kabel eller større oppdrag som går over lengre tid.

Det negative er at man i perioder kan jobbe mye alene, og at det er ekstremt uforutsigbare dager nettopp fordi hver jobb kan ta så forskjellig tid. Jeg kan jobbe til kl 14 en dag, og kl. 20 den neste. Kjipt om man har en viktig avtale på kvelden, og en svær kabel graves av. Da går den kvelden fort...

Hvorvidt jobben er overkommelig eller ræva, avhenger i enormt stor grad av ressursstyringa og samarbeidet med kollegene man har med å gjøre. Etter å ha byttet arbeidsgiver er jeg veldig fornøyd med dette nå, dagene går fortere og jeg slipper å grue meg til mandagene - i alle fall mer enn normalt!

Pluss med jobben er grei nok lønn for en normal 8-16-jobb, med 320k pluss overtid, gratis mobil, gratis mobilt bredbånd, en viss form for fleksitid (stor frihet innenfor gitte rammer) og ingen utgifter til transport til eller fra arbeid fordi vi har såkalt "direktemønstring", altså ikke fast oppmøtested om morgenen og ettermiddagen, noe som ville medført skatteplikt.

For meg hadde transportutgiftene vært ca 2000,- i måneden, pluss kjørelengde og slitasje på bilen... Greit å slippe det i tillegg.

Så... hvis du er hyggelig, nevenyttig, lærevillig (alltid noe nytt!), nøyaktig og pliktoppfyllende, ikke er avhengig av rutiner, liker frihet, og ikke er redd for Kong Vinter. Eller regn. Eller høyder. Eller å få støt! Eller stress. Eller å trå på annen manns eiendom uten å spørre. Eller å få kjeft fra fremmede... Eller bli truet med juling av 78-årige bergensere... da er yrket absolutt å anbefale!

Comment

Working...
                          X