Announcement

Collapse
No announcement yet.

En spennende tankeeksperiment, om lyddommere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Var vel egentlig ikke meninga å beskylde noen for kompis dømming, men som du selv sier så kan kanskje ting gjøres litt fortere fordi man "vet" at ting er i orden.. som senere kanskje viser seg å være feil.

    Når det gjelder klasse inndeling og vilken klasse noen vil være i så er jeg helt enig at det ikke burde være mulig for en med NM titel/titler å være i experienced. Heldigvis sier de nye reglene at en 1-3plass i experienced enten på NM eller i EM så "rykker du opp" til klassen over så experienced forblir en nybegynner klasse.

    Er heller ikke mulig å stille i denne klassen om anlegget ikke er kjøpt til vanlig pris i vanlig butikk eller brukt selvfølgelig. Dermed for er muligheten for sponsede biler å havne i denne klassen lik null.

    Når det gjelder advanced syns jeg det er greit at man ikke må gå videre fra denne klassen om man vinner. Man har selvfølgelig sjansen til å gå opp en klasse, men dette er da etter eget ønske ville jeg tro. Mener hoved dommer at man burde gå opp så er jo det en diskusjon man må ta da.

    Når det gjelder rekruterings problem, så ligger det flere steder. Det største problemet er uvitenhet hos folk som utaler seg og folk tror det de hører så uvitenheten bare vokser.

    Et annet er problem som egentlig tilhører til uvitenhet er vel å informere folk, men kan være vanskelig da folk heller spør på forum og hos lokale forhandlere som har null peiling. i steden for å sende emma en mail å spørre om å få kjøpe regelboka og finne ut ting selv

    Emma kunne hatt et hefte å gitt ut til folk som spurte om hva emma var, kunne også vært noe å gi ut på konkuranser og vært satt ut hos bilstereo forhandlere som inneholder litt informasjon om hva emma er og står for.. og hvordan en konkuranse foregår.
    Tror ikke mange bilstereo forhandlere hadde nektet å hatt en slik presentasjon liggende i butikken til å dele ut til folk.

    Da hadde folk kanskje søkt opp emma på net også, altså flere enn i dag.. hvem finner vel ut av å søke på EMMA når de tenker bilstereo..

    Husker selv første gangen jeg skulle konkurere, kjørte til bryne ved stavanger og var mer nervøs enn jeg gledet meg, men det gikk veldig bra og folka var veldig hyggelige
    sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
    IceAudio - Bilringen AS - inakustik

    Comment


    • #17
      Originally posted by klovnster View Post
      hadde vært spennende å prøvd dette på en konk.. sett hvor mye sprik det er i poenga fra tidligere konkurranser..

      (dette er antagelser):

      er jo ikke å ta i at utstyrsvalg, trynefaktor osv har ENDEL å si i EMMA?
      du burde være med på en konkuranse før du spekulerer
      sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
      IceAudio - Bilringen AS - inakustik

      Comment


      • #18
        Enig med deg på de fleste punkter Erik Andre.
        når det gjaldt kompis dømmingen da så mente jeg ikke det slik at det var snakk om og dekke over noe selv om det kansje har skjedd eller skjer, skal ikke ta den diskusjonen siden jeg ikke er personen til det med tanke på at jeg har vært borte fra emma i 2 år nå.

        har riktignok vært inne og fulgt med og satt stor pris på og få mails fra kjetil ang. arr etc.

        men tilbake til det lille jeg ville si om dømminga hva angikk meg i alle fall, så det jeg mente var at ikke det jeg vil kalle det kompis dømming selv om det kan se slik ut.

        jeg fikk jo trekk og jeg fikk poeng og bonuspoeng.

        alt etter boka selv om fido eller kenneth dømte meg på konkuranser.
        og alt i alt syntes jeg at jeg fikk rettferdige dommer.
        men klart det var ikke bestandig at jeg sto og holdt presentasjoner komplett osv. dette fordi mye av det jeg sa kunne jo og viste jo dem også siden jeg tilbrakte mye tid hos dem også.

        Dette mener jeg at sparer litt tid og energi som da dommere kan bruke på andre biler der det vil ta litt lengre tid, samt at dagen er mer effektiv.spesielt siden det var ikke for mange dommere for 2 år siden slik jeg husker.

        hvordan sittuasjonen er nå det har du mer greie på en meg.

        Men det er heller ikke riktig og dømme en bil i hui og hast, men det er jo egentlig riktig dersom en dommer har sett bilen før og kansje sett den under oppbygning og da veit at dette her er i orden, mens dette har jeg ikke sett før og må se nøyere på, da mener jeg det er en korrekt prioritering. men men er ikke sikkert at det er det da.

        jeg skal da innrømme at jeg har hatt snille dommere noen ganger som utfordrer, herregud husker 1.nm finalen min, var svinnervøs og dura rundt fant vaskeplass og greier klart jeg og kenneth holdt på og kverke bilene hadde slitemerke på kardangen min etter fartsdumpa på hotellet i skien.. 04.

        joda kom frem vaska bilen og greier hva skjer joda fordelerlokket sprekker, og nytt hadde jeg ikke økonomien var strekt så noe dyrt krumspring hadde jeg ikke, sendte fido inn for og melde meg på og si at jeg var på vei, fikk praia en taxisjåfør som kjørte meg 1,5 mil på biltema for en pris som var meeeeget hyggelig, hadde jeg husket navnet eller bil nr. hans i dag skulle jeg ha sendt han ei helflaske bråstad,men jeg kom tilbake og etter en litt beskjeden middag den dagen var økonomien redda, og bilen gikk med nytt lokk rotor plugger og ledn. tok ingen sjanser, så bytta alt.

        inn bare det og rakk såvidt komme meg til rette så kommer ronny for min første installasjonsbedømming, og nervøsiteten prikker i hodet ronny titter og komenterer og jeg følger ivrig med så skjer det, han tar i og klarer å vri på batteriklemmene, vanlig syrebatteri og rockford klemmer er ikke spesielt bra kombinnasjon, og ronny babler om poengtrekk, vent litt sier jeg, og jumper over bilen omtrent dukker ned i en bag og fisker opp umbrakoen og skrur til gjengene ber om nåde og fast satt, det.

        det var min første nm finale. og ja han var kansje snill kansje mer en han burde men uansett, litt hell i uhell fortjener vel de fleste.
        morsomt i ettertid og lærerikt i dette tilfellet.

        og litt slik synes jeg nesten det må være i ei utfordrer klasse, men klart hadde jeg ikke klart og stramme dem hadde jeg jo tapt poengene.
        husker enda gnøksene og sytingen fra gjengene den dag i dag, et av mine mer morsomme minner
        Hugo
        WWW.HUGOH.NO
        Ford sierra (Rockford Fosgate,Polk audio,Pioneer)
        Toyota Camry (Audison, Hertz, Pioneer)

        Comment


        • #19
          Når det gjelder kompisdømming så vil jeg si at dette ikke er noe eksisterende problem, det er ihvertfall ikke noe jeg har lagt merke til i de årene jeg har dømt, det er heller motsatt. Du kan jo f.eks høre med Kenneth eller Bjørn Erik om hvordan det er å bli bedømt av Ronny som de begge kjenner godt...
          Mvh
          Lars Engen

          Comment


          • #20
            Jeg kan tenke meg de blir mer objektive og mere nøyaktige pga. at de får jo skjerpet hørsel sans!
            Pioneer - Hertz - Zealum
            Prosjekt Volkswagen Passat 3B
            Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

            Comment


            • #21
              Er et ueksisterende problem i dag også, men de to tilfeller jeg nevner er reele. Jeg mener heller ikke det er kompis bedømming, men et sted har man blitt feil bedømt når man går en sessong uten å bli korrekt bedømt og for merke det den dagen man blir korrekt bedømt. At feil skjer er helt normalt, er mennesker som bedømmer og å kalle det kompis bedømming er å ta i.
              Men kjedelig for den konkurerende å tro at bilen hans/hennes er korrekt instalert hvis den ikke er det.

              Kenneth ble faktisk ganske så sint i Danmark når han fant ut at han hadde for tynne kabler i motor rommet.

              En ting jeg tenker er jo at reglene på kabling i henhold til sikringer har blitt snillere i år enn i fjor. har han kjørt med for tynne kabler lenge?

              Jeg mener bare at hvis man "kjenner bilen" og ikke trenger å se om det faktisk stemmer fordi man allerede "vet" det er korrekt så er det forhånds dømming og bør ikke forekomme, sier ikke at DU ble feil bedømt. Men noen har tydligvis kjent bilen til kenneth veldig godt og tydligvis ikke kjent den så godt som de trodde.

              Jeg sier ikke dette for å være kødd mot dommere, er selv dommer og kan helt klart gjøre feil, men skal vi bli bedre må vi ta selv kritikk mener nå jeg.
              sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
              IceAudio - Bilringen AS - inakustik

              Comment


              • #22
                Originally posted by Erik André View Post
                Er et ueksisterende problem i dag også, men de to tilfeller jeg nevner er reele. Jeg mener heller ikke det er kompis bedømming, men et sted har man blitt feil bedømt når man går en sessong uten å bli korrekt bedømt og for merke det den dagen man blir korrekt bedømt. At feil skjer er helt normalt, er mennesker som bedømmer og å kalle det kompis bedømming er å ta i.
                Men kjedelig for den konkurerende å tro at bilen hans/hennes er korrekt instalert hvis den ikke er det.

                Kenneth ble faktisk ganske så sint i Danmark når han fant ut at han hadde for tynne kabler i motor rommet.

                En ting jeg tenker er jo at reglene på kabling i henhold til sikringer har blitt snillere i år enn i fjor. har han kjørt med for tynne kabler lenge?

                Jeg mener bare at hvis man "kjenner bilen" og ikke trenger å se om det faktisk stemmer fordi man allerede "vet" det er korrekt så er det forhånds dømming og bør ikke forekomme, sier ikke at DU ble feil bedømt. Men noen har tydligvis kjent bilen til kenneth veldig godt og tydligvis ikke kjent den så godt som de trodde.

                Jeg sier ikke dette for å være kødd mot dommere, er selv dommer og kan helt klart gjøre feil, men skal vi bli bedre må vi ta selv kritikk mener nå jeg.
                Som "sjef" i Norge, er jeg veldig klar over det meste som skrives her.

                Jeg skal prøve og komme med en kjapp oppsumering.

                Klasser:

                Entry: er tenkt til de som ikke vet hva Emma er i det hele tatt, og er en veldig, veldig forenklet bedømming.

                Experiensed: er for de som har bygget en bil første gang, for bruk i bilstereo-konkurranser. Kommer du 1-3 på NM er det opp i klasse. (dette er nytt med de nye klassene, og vil gjøre at rekruteringen ikke blir skadelidende av "gamle ringrever" i den klassen).

                Advansed: Er for de drevne, som ikke har bygget bilen "spektakulært". Bortimot full lydbedømming og installasjonsbedømming.

                Master: Er for de som også har tenkt bonuspoeng, da både lyd og innstallasjon.

                Expert: Er for de aller mest resurssterke, gjerne hele Team som bygger bilen sammen (fins ikke så mange av de her hjemme).

                Kompis-bedømming, er ikke et stort problem, men en skal ikke legge sjul på at "trynefaktoren" spiller inn. Det er veldig vanskelig å unngå, når dommerene er menesker, desv.

                Jeg har selv dømt biler som har vært regjerende Europamestere, og funnet 0-poengere, i disse. En kompleks bil, er veldig lett å bli blendet av. Og derfor er det lett å overse feil og mangler. Det skjer vel også i andre tillfeller hvor kjøretøy kontroleres av personer (les EU kontroll). Eieren er da sjeleglad, hvis han vet om feilen, og kontroløren ikke finner den..
                Det vil også skje i fremtiden, at dommere overser feil. Hvis du som konkurrerende vet om feil, så er det 2 ting å gjøre:
                1: La være å gjøre no med det, og håpe at det går bra neste gang også.
                2: utbedre feilen, og være på den sikkre siden.

                Lydbedømming:
                Her er det faktisk dommeren som bestemmer hva han liker, når det kommer til lydkvalitet. Han har rettningslinjer å holde seg etter, men har selv det siste avgjørende ordet om poengsummen er 18 eller 22..
                Og "alle" har forskjellig smak. Dette må vi bare leve med..

                Og det er heller ingen biler som låter likt, så det er flere ting som virker inn.

                Dommere: er desv en liten mangelvare.
                Dette skal vi gjøre noe med i 2008. Vi vil arrangere dommerkurs gratis, og ha en endelig prøve, som de som skal dømme må bestå, for å bli dommer.
                Dommeren kan velge om de vil utdanne seg på lyd, installasjon, eller begge deler.

                Kursene vil bli i april mnd.
                Ketil Skei Audio-art bilstereo og multimediasenter.
                Nedre Kaldbakkvei 88 1081 Oslo Tlf 22320860
                post@audio-art.no Pioneer - Kenwood - Alpine - JL Audio -Orion- Focal - Genesis - Kicker-Audison- Oddesey

                Comment


                • #23
                  Så sant som det er sagt, har heller aldri påstått at det er kompisdømming ute og går jeg, det ene jeg tok opp var et selvopplevd feil som jeg selv ikke var klar over da, og at det tilfeldigvis var ronny som var dommer, jeg synes ronny er en dyktig dommer og pirkete men det er jobben til en god dommer og være pirkete.
                  for min del en lærerik opplevelse som jeg ser på med humor i tankene nå.

                  Det ketil skriver om klasser er bra, var nemlig litt forbauset over liste jeg så i år selv.

                  For min egen nysgjerrighet:
                  klart når du mener team som bygger en bil er det da forbeholdt et firma som bygger en konkurerende show bil og/el personer som organiserer seg selv flere om en bil er det som er kritteriene eller vil dette gjelde de som også er med i importørorganiserte team og som evnt. har helt spesielle kansje tilogmed fullsponsor avtaler, om dette eksisterer da?

                  tenker nå i forhold til expert/master klassene?

                  og til Erik Andre nå kjenner jeg ikke saken i danmark, men var kabelen meget for liten? eller ble den målt og på hvilken måte?

                  finnes jo mange produsenter av kabel, og har selv sett kabler men heldivis holdt munnen min lenge nok til og finne ut at den var i rett størrelse selv om jeg kunne ha sverget på at den har vært tynnere en det jeg trodde den var, dette fordi at mange produsenter har forsjellige former og fasonger samt at hos noen varierer også isolasjonstykkelsen mens lederns leder er i riktig tykkelse og dette kan jo få en kabel til og virke mindre, ikke at jeg vet om dette kunne være saken men er jo en ting og ta med i tanken også.

                  Men som ketil sier her er jo det mest viktigste og det vil si
                  at man har to muligheter og at det er ditt ansvar at du har ting i orden, samt at du også får korrekt bedømming, herunder det er jo lov og påpeke ting sammen med dommeren, og evnt, søke bistand hos hoved dommer.

                  personlig synes jeg at jeg i løpet av en sessong får lyttet på alt for få biler, og det frister og prøve seg som lyd dommer, men jeg er skeptisk på hvorvidt jeg ville gjøre en god nok jobb fordi jeg synes jeg har litt for lite erfaring til og kunne bedømme en bil godt nok, klart det er jo her kurs etc. kommer inn, men jeg ville nok ikke tatt det ille opp om en konkurerende stilte spørsmål om min bedømming men jeg ville heller ha satt pris på om jeg som evnt. dommer gjorde en feil i min vurdering og da i sammen med en hoved dommer kunne foreta en ny vurdering og lære noe av det.

                  jeg tror kansje pål sitt ord i signaturen er best beskrivende i bilstereoverdenen :
                  Vi er her for å lære bort det vi kan og lære mer av de som kan mer enn oss
                  Hugo
                  WWW.HUGOH.NO
                  Ford sierra (Rockford Fosgate,Polk audio,Pioneer)
                  Toyota Camry (Audison, Hertz, Pioneer)

                  Comment


                  • #24
                    Jeg må vist ha 70 kvadrat på jord, for å kompansere for uttaket på pluss-sia.. Har sett sånn ut på tre NM- og EM-finaler...

                    Comment


                    • #25
                      Sitat
                      "Experiensed: er for de som har bygget en bil første gang, for bruk i bilstereo-konkurranser. Kommer du 1-3 på NM er det opp i klasse. (dette er nytt med de nye klassene, og vil gjøre at rekruteringen ikke blir skadelidende av "gamle ringrever" i den klassen)."

                      Har litt lyst å nevne noe til denne uttalelsen.Etter å ha vært på 2 EMMA konkurranser.Like mange siste plasser Var med for å lære litt om EMMA og lære litt om lyd i bil.Det er ikke lett.Men når man "må" for å si det mildt opp i en pris klasse på mange tusen kr på HU for å hevde seg,mener jeg det att rekruteringen av lyd i bil blir fort dyrt for veldig mange.Litt synd.
                      Man har jo "Pure passive" klasse.Vet ikke om det er så utbredt klasse her i Norge+hvor vanskelig denne klassen er.
                      Per
                      Focal Utopia Beryllium.Spirit Of Sound.
                      Audison Music Expression
                      http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX6420
                      http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX1500

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by InstallBay Hamar View Post
                        Jeg må vist ha 70 kvadrat på jord, for å kompansere for uttaket på pluss-sia.. Har sett sånn ut på tre NM- og EM-finaler...
                        I hennhold til regelboka, så må minuskabelen ha minimum samme tykkelse som pluss kabelen(e). Det mener jeg ble skrevet i 2007-2008 utgaven.
                        Jeg er ikke 100% enig i det, men regler er regler.. Minuskabelen må i hvertfall taes hensyn til når sikkringstørrelsen skal avgjøres.
                        Ketil Skei Audio-art bilstereo og multimediasenter.
                        Nedre Kaldbakkvei 88 1081 Oslo Tlf 22320860
                        post@audio-art.no Pioneer - Kenwood - Alpine - JL Audio -Orion- Focal - Genesis - Kicker-Audison- Oddesey

                        Comment


                        • #27
                          Har klart meg med 25 kvadrat på alt jeg, men regler er jo regler...

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Mr Golf 4 View Post
                            Sitat
                            "Experiensed: er for de som har bygget en bil første gang, for bruk i bilstereo-konkurranser. Kommer du 1-3 på NM er det opp i klasse. (dette er nytt med de nye klassene, og vil gjøre at rekruteringen ikke blir skadelidende av "gamle ringrever" i den klassen)."

                            Har litt lyst å nevne noe til denne uttalelsen.Etter å ha vært på 2 EMMA konkurranser.Like mange siste plasser Var med for å lære litt om EMMA og lære litt om lyd i bil.Det er ikke lett.Men når man "må" for å si det mildt opp i en pris klasse på mange tusen kr på HU for å hevde seg,mener jeg det att rekruteringen av lyd i bil blir fort dyrt for veldig mange.Litt synd.
                            Man har jo "Pure passive" klasse.Vet ikke om det er så utbredt klasse her i Norge+hvor vanskelig denne klassen er.
                            Per
                            Er litt enig med deg angående dette, spessielt om man går fra experienced til advanced, i experienced kan man fin klare seg med en spiller som har tidskorrigereing/eq innebygged. som f.eks alpine 9855R som man kunne få for 4000kr lenge.. er litt usikker på hva spillere i denne klassen koster nå.

                            Skal du i advanced så må man nok opp en klasse, da man konkurerer mot F1 status og ODR head units, jeg klarte meg fint med 701(alpine) i fjor og jeg så flere med p90(pioneer) så man trenger ikke ta steget helt opp, men alikevel koster det en del.

                            På pluss siden er gevinsten til deg som deltager ganske stor da du som regel for et ganske stort løft i lyden. Ikke bare prossesor delen som er bedre, men som regel har cd delen i spilleren også fått en løft. Er jo denne enheten som er det viktigste i et vært anlegg, har du en crappy cd spiller for man ikke noe mer en crap ut selv om du har forsterkere og høyttalere i high end klassen.
                            Minnes å ha hørt utrykket shit in, shit out.

                            Kan virke som en kostbar hobby, men uansett hva du har som hobby oppgraderer man utstyret sitt og det handler litt om prioriteringer.

                            Er ikke interessen stor nok så kan du jo bare fortsette i experienced, er bare å ikke delta på NM finalen det.. eller mota spons, så kan du fint holde deg i experienced.
                            sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                            IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                            Comment


                            • #29
                              Blir med i EMMA 08 KUN for fun.og for å møte flere av forum brukere. Jeg gir blanke F......om jeg deler i aktiv-eller passiv Er blitt så vant med siste plasser
                              Per
                              Focal Utopia Beryllium.Spirit Of Sound.
                              Audison Music Expression
                              http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX6420
                              http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX1500

                              Comment


                              • #30
                                Ikke at det blir noe billigere, men det bør jo være mulig å hevde seg med et skikkelig passivt oppsett i andre klasser en pure passive.

                                Comment

                                Working...
                                X