Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gjør noe med besinprisen!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    er dyrt for papirark i disse miljøtider.
    mvh Sindre Carlsen

    Comment


    • #32
      Å skifte eier på bil tar like lang tid som det tar for meg å skrive dette "Ola Nordmann", og de fleste kontorrotter skriver ganske fort på et tastatur (jeg er ikke kontorrott, men skriver ganske fort), vil si de har god timesbetaling hvis man ser det på den måten. Å betale 3090,- i årsavgift pr bil, og for de som har 2 dieselbiler inkl meg selv, koster det 6180,- for 4 klistermerker. Dette er mildt sagt et "ran" etter min mening..
      VW/Audi ende-tusi-ast!

      Comment


      • #33
        Originally posted by Tommen View Post
        Å skifte eier på bil tar like lang tid som det tar for meg å skrive dette "Ola Nordmann", og de fleste kontorrotter skriver ganske fort på et tastatur (jeg er ikke kontorrott, men skriver ganske fort), vil si de har god timesbetaling hvis man ser det på den måten. Å betale 3090,- i årsavgift pr bil, og for de som har 2 dieselbiler inkl meg selv, koster det 6180,- for 4 klistermerker. Dette er mildt sagt et "ran" etter min mening..
        Skal si meg enig der!
        Pioneer - Hertz - Zealum
        Prosjekt Volkswagen Passat 3B
        Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

        Comment


        • #34
          Nå skal eg innrømme at eg ikke leste alt som var på denne tråden, men en ting er sikkert at det faktisk ikke bare er snakk om bensinn priser lenger.
          først skulle avgiftene på diesel bilene gå ned, og da gjekk selvfølgelig avgiftene på dieselen opp kort etter fordi staten ikke tjente nok penger til sine firma fester lenger.

          nå er bensin og diesel på rykende fart opp fordi "oljen" er på vei til å bli "tom" er nå jaggu noen år til det går tomt, tror ikke eg kommer til å oppleve det for å si det sånn.
          MEN de sier jo også at de skal øke prisen på melkeprodukter (sorry for at eg går off topic) for å gi bøndene mer å leve av, det vil da si at folk flest enten dropper melke produkt eller trapper ned som bare pokker.
          eg personlig tror det at å øke prisene på alt mulig bare øker lønningene og prisene på alt mulig annet også for å få råd til å ha ansatte.

          til slutt er eg i den tro at hele den økonomiske stabiliteten til vår nasjon kommer til å kollapse og vi går tilbake til step 1 som da er bytte handel og diverse.

          så seriøst er ikke bare bensin vi burde tenke på?
          Bmw E46 320d 00 mod.
          Music addiction

          Comment


          • #35
            Bensinprisene er ikke høye i det hele tatt!! Når prisen lå på 12kr var det ingen som sa noe, også lurte den seg over 13kr og da hadde plutselig ingen råd til å kjøre bil lenger!! Skjønner jo at folk ikke har råd til å kjøre bil når betaler 760kr for full tank(ca 60l) fremfor 720 når den lå på 12kr haha
            Bil: Volkswagen Golf 1,9l TDI 2006mod.

            Comment


            • #36
              Originally posted by Tommen View Post
              Å skifte eier på bil tar like lang tid som det tar for meg å skrive dette "Ola Nordmann", og de fleste kontorrotter skriver ganske fort på et tastatur (jeg er ikke kontorrott, men skriver ganske fort), vil si de har god timesbetaling hvis man ser det på den måten. Å betale 3090,- i årsavgift pr bil, og for de som har 2 dieselbiler inkl meg selv, koster det 6180,- for 4 klistermerker. Dette er mildt sagt et "ran" etter min mening..
              Uhm... De tar ikke 6,2k av deg for noen klistermerker....

              Det er tross alt en avgift for å få lov til å bruke veiene, og skal i utgangspunktet være penger til å holde det norske veinettet ved like.

              Noe jeg må si dem gjør en UTMERKET jobb med, HELT KONGE de norske veiene, vi har tidenes beste standard, jeg har jo bare 50min i kø hver vei til jobb her i kristiansand, det må jeg si er knallbra!!
              Iallefall med tanke på at de bygde ut veinettet for å takle den økende mengden med folk og biler for noen år siden

              De politikerene kunne tjent inn hele CO2 kvoten om de ble kvitt køene as, det er jeg sikker på.
              Mvh
              Rolf Try Nygård

              Comment


              • #37
                Slutt å syte, alle i Norge har råd til bensin og vi ligger faktisk blant de billigste landene i verden på drivstoff om man tar kjøpekraften i betraktning.

                Og til de som prater om høye avgifter på bensin - økningen som kommer nå utgjør 5 øre per liter, eller omtrent en hundrelapp i året med et vanlig bensinforbruk. Resten er økte oljepriser - og det kan vel neppe verken Statoil eller fru Halvorsen gjøre noe med, uansett hvor mange Facebook-grupper vi oppretter...

                Dessuten gjør små endringer for hver enkelt enorme utslag på bunnlinja, én krones kutt i avgiften per liter vil utgjøre to milliarder på statsbudsjettet. Disse pengene går blant annet til u-landshjelp, som de siste 20 årene har sørget for at antallet absolutt fattige har gått ned fra 28% til 20% - og er på full fart videre nedover.

                Joda, jeg er bilinteressert og kjører mye, men det plager meg ikke å betale tolv, tretten eller søtten kroner liter'n så lenge penga brukes riktig. Å opprettholde den enormt bra levestandarden vi har i Norge, og i tillegg å bruke penger på en bedre verden - er definitivt riktig bruk av midler. Så får folk heller fortsette å lage seg grupper på Facebook fordi bensina går opp fra 12 til 13 kroner litern...
                Espen Skogen
                espen@emmaweb.no
                ---
                Webmaster for www.emmaweb.no.

                Comment


                • #38
                  Billigst i verden om vi tar kjøpekraften i betraktning.

                  Ja, om vi kun tar å sammenligner pengene vi har mot bensinprisen, men hva om du legger til alt det andre som og er dyrere i norge.

                  Da havnet norge på ca en 17ende plass visstnok i kjøpekraft. (mangler kilde, legger til om jeg finner)
                  Mvh
                  Rolf Try Nygård

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by neptyr View Post
                    Billigst i verden om vi tar kjøpekraften i betraktning.

                    Ja, om vi kun tar å sammenligner pengene vi har mot bensinprisen, men hva om du legger til alt det andre som og er dyrere i norge.

                    Da havnet norge på ca en 17ende plass visstnok i kjøpekraft. (mangler kilde, legger til om jeg finner)
                    Ifølge det siste jeg kunne finne (juni 2007) ligger Norge på en 7. plass:
                    http://e24.no/makro-og-politikk/article1849375.ece

                    Men som det også står i artikkelen er det vanskelig å sammenlikne på denne måten, blant annet er leiligheter i London nevnt, som er svinedyre. Uansett er det vel ingen tvil om at det ikke er kjøpekraften det er noe galt med om folk ikke har råd til bensin her i Norge...
                    Espen Skogen
                    espen@emmaweb.no
                    ---
                    Webmaster for www.emmaweb.no.

                    Comment


                    • #40
                      hadde bare halvparten ev de pengene som vi av til u-hjelp virkelig godt til det så hadde alt vært vel. men etter hva jeg har hørt/sett/erfart så forsvinner det meste alle andre plasser med en gang de forlater norge...
                      www.mitsubishi-klubben.no

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by espsko View Post
                        Slutt å syte, alle i Norge har råd til bensin og vi ligger faktisk blant de billigste landene i verden på drivstoff om man tar kjøpekraften i betraktning.

                        Og til de som prater om høye avgifter på bensin - økningen som kommer nå utgjør 5 øre per liter, eller omtrent en hundrelapp i året med et vanlig bensinforbruk. Resten er økte oljepriser - og det kan vel neppe verken Statoil eller fru Halvorsen gjøre noe med, uansett hvor mange Facebook-grupper vi oppretter...

                        Dessuten gjør små endringer for hver enkelt enorme utslag på bunnlinja, én krones kutt i avgiften per liter vil utgjøre to milliarder på statsbudsjettet. Disse pengene går blant annet til u-landshjelp, som de siste 20 årene har sørget for at antallet absolutt fattige har gått ned fra 28% til 20% - og er på full fart videre nedover.

                        Joda, jeg er bilinteressert og kjører mye, men det plager meg ikke å betale tolv, tretten eller søtten kroner liter'n så lenge penga brukes riktig. Å opprettholde den enormt bra levestandarden vi har i Norge, og i tillegg å bruke penger på en bedre verden - er definitivt riktig bruk av midler. Så får folk heller fortsette å lage seg grupper på Facebook fordi bensina går opp fra 12 til 13 kroner litern...

                        Det er helt greit at vi har råd til å betale for bensinen, men i disse tider koster bensinen 2kr mindre i f.eks Oslo der jeg bor, enn i nordnorge! Dette er helt hull i hodet, ettersom både kjøpekraften og lønningene er voldsomt mye høyere i storbyene, enn i distriktene! Og i tillegg er det heller lite kollektivtrafikk ut i distriktene, og bil er eneste alterantiv!
                        Så forresten idag at dieselen kostet 50øre mer enn bensin, helt sykt!
                        Har hørt om folk i nordnorge som har betalt over 15,50 for bensin nå!

                        Og når vi snakker om "vi" så mener du selvsagt snittet i norge! Enkelte grupper, som pensjonister og uføretrygdede blir svært rammet av slike prisøkninger, ettersom deres satser, kanskje heves/senkes en gang i året!
                        Og i tillegg øker den neppe like mye som prisøkningene... Bare se i media i det siste, der folk blir gjeldsslaver p.g.a inkassogebyrer!
                        Jeg må innrømme at jeg av og til skjemmes av å bo i et slikt land!
                        Det er f.eks et trist syn å gå en dag ned karl johan og inn på oslo s og se de som har fallt igjennom systemet! Disse mener jeg er en ressurs for landet, og bør tas vare på og fås på rett kjør! Sorry ot., men synes det er viktig å få frem slike ting også, nå man først snakker om priser og økonomi!

                        Når det gjelder u-hjelp er jeg litt uenig! Jeg mener ikke at man ikke skal bidra, men at den uhjelpen som har blitt gitt de siste 10årene fra Norge, har ihvertfall halvparten gått i hendene på myndigheter/mafiafolk i de aktuelle landene.....Skal man gi, så skal vi komme fra norge og dele ut hjelpen personlig, og ikke via pengeoverføring!

                        Når det gjelder levestandarden i Norge, så er vell staten ikke så mye involvert mener jeg....De spytter pengene ut til prestisjeprosjekt, men glemmer av skoler, sykehjem og veier! Og istede for å fikse veiene, setter de ned fartsgrensene, slik at de kan tjene penger på bøter, ettersom folk ikke lenger har respekt for fartsgrensene! Og skylder på uvettig kjøring når noen kjører seg ihjel. Man skal tross alt kjøre etter forholdene!!

                        En annen ting med disse prisøkningene i norge er, at de bidrar til mindre varer blir eksportert! Dette kan gi store konsekvenser på lang sikt!
                        Og ja, jeg studerer økonomi, så jeg har studert litt priskonjuksjoner og mikro/makroøkonomi!
                        Last edited by mrj; 03-06-2008, 22:12.

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by mrj View Post
                          Bare se i media i det siste, der folk blir gjeldsslaver p.g.a inkassogebyrer!
                          Jeg unnlater å kommentere samfunns-, mikro- og makroøkonomi, for det har jeg null snøring på. Men hvis folk blir gjeldsslaver på grunn av inkassogebyrer var det vel noe galt i utgangspunktet...?
                          Espen Skogen
                          espen@emmaweb.no
                          ---
                          Webmaster for www.emmaweb.no.

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by mrj View Post
                            Det er helt greit at vi har råd til å betale for bensinen, men i disse tider koster bensinen 2kr mindre i f.eks Oslo der jeg bor, enn i nordnorge! Dette er helt hull i hodet, ettersom både kjøpekraften og lønningene er voldsomt mye høyere i storbyene, enn i distriktene! Og i tillegg er det heller lite kollektivtrafikk ut i distriktene, og bil er eneste alterantiv!
                            Så forresten idag at dieselen kostet 50øre mer enn bensin, helt sykt!
                            Har hørt om folk i nordnorge som har betalt over 15,50 for bensin nå!
                            - i distriktene har man ofte valget mellom å tanke på nærmeste stasjon eller kjøre flere mil til neste. Det lille man evt. vil spare på å tanke en annen plass blir spist opp av hva det vil koste å komme seg dit og tilbake. I de større byene er det nærmere mellom stasjonene og større priskrig.

                            - Hvorfor er det sykt? Fordi diesel "alltid" har vært billigst? Ha i bakhodet at salget av dieselbiler har økt enormt de siste årene. Økt etterspørsel gir økt pris, det visste man selv før dieselbilene slo an.

                            - Det er nesten overraskende at ikke folk i nord-Norge betaler mer for bensinen. Det koster tross alt litt å frakte den fra Mongstad e.l. og helt opp dit. Skal man subsidiere bensinen til nord-Norge fordi noen selv velger å bo der?

                            Originally posted by mrj View Post
                            Og når vi snakker om "vi" så mener du selvsagt snittet i norge! Enkelte grupper, som pensjonister og uføretrygdede blir svært rammet av slike prisøkninger, ettersom deres satser, kanskje heves/senkes en gang i året!
                            Det er en debatt om uføre- og eldrepolitikk, ikke om bensinpriser...

                            Originally posted by mrj View Post
                            Og i tillegg øker den neppe like mye som prisøkningene... Bare se i media i det siste, der folk blir gjeldsslaver p.g.a inkassogebyrer!
                            - Bensinprisindeksen har nok økt mer enn diverse andre indekser, men ifølge Statistisk Sentralbyrå går 3,23 prosent av vårt totale forbruk i år til drivstoff, mens tilsvarende andel for ti år siden var 4,20 prosent.
                            3,23 prosent. Målt som et gjennomsnitt av hva hver enkelt nordmanns forbruk ja.

                            - Gjeldsslaver pga inkassoregninger? Manglen på betalingsvilje og økonomisk styring hos 18-25 åringer har da ingenting med bensinpriser å gjøre. Det er nemlig de som er inkasso-verstingene.

                            Originally posted by mrj View Post
                            Og istede for å fikse veiene, setter de ned fartsgrensene, slik at de kan tjene penger på bøter, ettersom folk ikke lenger har respekt for fartsgrensene! Og skylder på uvettig kjøring når noen kjører seg ihjel. Man skal tross alt kjøre etter forholdene!!
                            Give me a break! Så det er ikke din egen skyld om du kjører over fartsgrensen og må betale et forelegg på 2-3 000,-? Det er Staten som tvinger deg til det ved å bevisst sette fartsgrensene lavt? Sorry mac...

                            Originally posted by mrj View Post
                            Og ja, jeg studerer økonomi, så jeg har studert litt priskonjuksjoner og mikro/makroøkonomi!
                            Mulig du studerer økonomi, men jeg synes fremdeles argumentene dine virker lite basert på fakta, reelle tall og faktiske sammenhenger.

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by epifant View Post
                              - i distriktene har man ofte valget mellom å tanke på nærmeste stasjon eller kjøre flere mil til neste. Det lille man evt. vil spare på å tanke en annen plass blir spist opp av hva det vil koste å komme seg dit og tilbake. I de større byene er det nærmere mellom stasjonene og større priskrig.

                              - Hvorfor er det sykt? Fordi diesel "alltid" har vært billigst? Ha i bakhodet at salget av dieselbiler har økt enormt de siste årene. Økt etterspørsel gir økt pris, det visste man selv før dieselbilene slo an.

                              - Det er nesten overraskende at ikke folk i nord-Norge betaler mer for bensinen. Det koster tross alt litt å frakte den fra Mongstad e.l. og helt opp dit. Skal man subsidiere bensinen til nord-Norge fordi noen selv velger å bo der?


                              Det er en debatt om uføre- og eldrepolitikk, ikke om bensinpriser...


                              - Bensinprisindeksen har nok økt mer enn diverse andre indekser, men ifølge Statistisk Sentralbyrå går 3,23 prosent av vårt totale forbruk i år til drivstoff, mens tilsvarende andel for ti år siden var 4,20 prosent.
                              3,23 prosent. Målt som et gjennomsnitt av hva hver enkelt nordmanns forbruk ja.

                              - Gjeldsslaver pga inkassoregninger? Manglen på betalingsvilje og økonomisk styring hos 18-25 åringer har da ingenting med bensinpriser å gjøre. Det er nemlig de som er inkasso-verstingene.


                              Give me a break! Så det er ikke din egen skyld om du kjører over fartsgrensen og må betale et forelegg på 2-3 000,-? Det er Staten som tvinger deg til det ved å bevisst sette fartsgrensene lavt? Sorry mac...


                              Mulig du studerer økonomi, men jeg synes fremdeles argumentene dine virker lite basert på fakta, reelle tall og faktiske sammenhenger.

                              Jeg må bare le av dine motargumenter, du referer til "vi" igjen!
                              De talla du referer til er selvfølgelig gj.snittet av landet, og er ubrukbare i en slik sammenheng!
                              Og det at det skal koste mer å få bensinen til distriktene er jo bare indisier! Sant nok at det er mer priskrig i storbyene, men personlig synes jeg at vi skulle hatt en fastpris i landet, som per dag, som f.eks valutakurser! Tror det hadde blitt en vinn, vinn situasjon!

                              Diesel har vært brukt i lange tider til både båter og gods transsport, så økningen av bruken innen privat sektor i norge er jo bare en dråpe i havet!

                              Og når det gjelder min kommentar om eldrepolitikk, så er den mer on t. enn ditt innlegg om uland! Prisene på bensin/diesel kan sees i en videre sammenheng, og da kommer disse temane om uland og annen økonomisk politikk inn!

                              Når du snakker du snakker om inkassogebyrene, så straffer de folk mest, som ikke eier nåla i veggen, klarer du ikke betale 1000kr, hvordan i all verden skal du klare å betale 8000kr som gebyret kommer på! Sant at det er en del ungdom som tror de kan bruke mer enn de har, men mitt innlegg om inkasso var ment at det burde være vist mer skjønn i slike saker!

                              Snakker om å være usakelig når du pointer frem, om at det ikke er min skyld om jeg kjører for "fort" og får bot...
                              Jeg mener om at jeg kjører 90-100 i 80sonen under langkjøring er dette helt ufarlig, sammenlignet med en som kjører som en idiot inne i tettbebygde strøk!
                              Og ja, det er mange veier vi som ikke er motorvei vi kune hatt 100 sone, f.eks østerdalen!
                              Og om du mener at veistandarden i norge holder mål, så burde du komme deg nord for sinsenkrysset!

                              Comment


                              • #45
                                Oi oi, ro ned. Jeg har aldri nevnt ulands-støtte med et ord (Og veistandarden er jeg smertelig klar over at ikke holder mål, bare én av de tre bilene mine har standard støtdempere. Komfort = (dessuten har jeg bodd over et år i Trondheim, så jeg har vært et stykke nord for Sinsenkrysset)

                                Det er mulig du har rett i at et landsgjennomsnitt er ubrukelig i denne sammenheng, men du skriver ingenting om hvorfor. Og at det koster mer å frakte bensin til distriktene er ikke indisier, det er helt enkle fakta. Dersom ikke bensinkjøperne i Nord-Norge skal betale prisen det koster må pengene taes fra andre steder, og da må vel bensinkjøperne i storbyene betale mer for at det ikke skal bli for dyrt andre steder i landet?

                                Kunne du utdypet punktet ang. valutakurser litt mer? Valutakursene er jo heller ikke faste, tenker du i retning av at ei krone er ei krone overalt i landet? Fulgte deg ikke helt der...

                                Du har helt rett i at dieselforbruket i Norge utgjør en fjert i et vulkankrater.

                                At inkassogebyrene straffer de fattigste og gjør det "dyrere å være fattig" er jeg helt enig i. Gebyrene gjør det heller ikke noe lettere å komme seg ut av uføret... Jeg tok utgangspunkt i hvordan man pådro seg inkassosaker, og jeg tror det er langt større sannsynlighet for at vi snakker om overforbruk og manglende betalingsvilje (edit: før gebyrene tar helt avgårde) enn pengemangel (bolig, mat, strøm ++) og betalingsevne.

                                Og jeg mente slett ikke å være usaklig ved å trekke frem skyldfordeling ved bøtelegging. Jeg tror i bunn og grunn vi er enige her, vi snakker nok bare litt "forbi" hverandre... Jeg er veldig enig i at veiene kunne holdt en langt bedre standard, men jeg er ikke enig i at Staten "melker" penger ved å spekulere i bøtesatser og fartsgrenser. Kunne fartsgrensene vært høyere? Godt mulig, men jeg har ingen problemer med å komme meg dit jeg skal og tilbake med de fartsgrensene som er pr. idag.

                                Fotnote: jeg tror som sagt vi snakker litt "forbi" hverandre. Jeg er enig i mye av det du skriver, jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor du blander inn noe av tingene du gjør. Mulig det er jeg som ordlegger meg dårlig eller du som tolker det feil, ikke vet jeg. Men jeg hadde satt pris på litt grundigere forklaringer av argumentene dine, det er bare interessant
                                Last edited by epifant; 04-06-2008, 20:45.

                                Comment

                                Working...
                                X