Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gjør noe med besinprisen!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Henning- View Post
    hehe. leste ett innlegg i vg her for noen uker sia ang bensinpriser. Et av de fattigste landene i afrika så ligger bensinprisen på nesten 25kr litern.... i oljenasjonene iraq osv lå prisene på rundt 1 krlitern, i usa skriker de nå for bensinprisene har steget til nesten 5 kroner!
    Nå har vel strengt tatt den amerikanske regjeringen i lengre tid subsidiert drivstoffprisene til de grader.. prisen der borte er kunstig lav, selv nå. Prisen går selvfølgelig opp når mesteparten av oljen importeres fra saudi og dollaren går i dass..

    De kan skylde seg selv, dette hadde aldri skjedd om amerikanerne hadde klart å la vær å ta på seg så utrolig mye gjeld. Er vel 60% eller noe som betaler ned kredittkortgjeld hver eneste måned.. og "alle" har liksom forbrukslån, for da kan de jo kjøpe det de vil ha NÅ istedenfor å spare.


    Da er det nesten bedre med såpass høy rente og høy inntekt vi har her i Norge, her har "alle" råd til å kjøpe seg ny flat-TV, kjøleskap, gassgrill osv uten å spare til det først.. men enda klager de på den "voldsomme" renta!

    Men hadde folk vært litt fornuftige og kanskje spart en slant istedenfor å brenne av hver eneste krone på lønninga kunne de kanskje utnyttet rentesituasjonen litt og tjent noen slanter.

    Uansett er det jo en praktisk grense for hvor høy rente vi kan ha, etterhvert vil jo investorer heller sette pengene sine i banken når renta blir høy nok.. Når den blir så høy at den ligger på nivå med utbyttet fra et lavrisiko investeringsprosjekt er det jo vanskelig å velge hvor man skal sette pengene sine hvis man har en relativt stor kontantbeholdning og stort sett går for store, tunge prosjekter med lav risiko og relativt lavt utbytte, kanskje 70% over en periode på 10 år? Ja da kan man jo like gjerne ha dem i banken, ikkeno arbeid, null risiko.

    En styringsrente på 7 blank er nok litt høyere enn det som er hensiktsmessig for optimal vekst og økonomi i Norge.. så får heller den gjennomsnittlige forbrukeren ha noen tusenlapper i luksuslommepenger hver måned.

    Gjerdrem sliter nå, for selv om han vil prøve å redusere luksusforbruket kan han ikke bremse veksten i norsk økonomi.. så renta blir nok enten liggende der den er eller med noen få prosentpoeng i pluss eller minus.




    Nå har jeg gått wayyy off topic.. sorry

    Comment


    • #17
      Originally posted by epifant View Post
      Tommen er inne på noe. Opp med bensinprisene og bort med årsavgift. Da får man i det minste en logisk fordeling av avgiftene. Kjører du mye forurenser du mye, og må således også betale mye. Kjører du ingenting forurenser du ingenting og må derfor ikke betale noen ting.
      Helt enig. Bensin kunne gjerne koste 25-30 kroner literen, DA er det dyrt. Da vil folk som kjører mye heller velge biler med lavt forbruk.

      Når man virkelig begynner å se tusenlapper i besparelse hver måned ved å velge en drivstoffgjerrig bil, redusere kjøringen og ha en lite aggressiv høyrefot, da vil kanskje folk begynne å forandre seg. Kanskje tilogmed gå/sykle til jobb eller bruke kollektivtransport.. (?) Kanskje tilogmed samkjøring?

      Alle har jo råd til bensin til 15-17 kroner literen uansett, hvis regjeringen virkelig vil ha ned bensinforbruket må de til med tiltak som virkelig svir på lommeboka. Men det som er problemet er at alle vil bli gjenvalgt og man blir ikke gjenvalgt hvis man innfører slike "nazitiltak".. skal man være populær må ting i verste fall forbli slik de er nå, ikkesant?


      Tror kanskje det hadde vært fordelaktig med en regel om at man maks kan sitte en periode på stortinget i løpet av din politiske karriere.. da vil kanskje folk tørre å ta skikkelige avgjørelser (Hvor blir det av gassrøret til grenland??)



      Og jeg er ingen miljøaktivist, jeg er vel heller en av verstingene, kjører gode 40k kilometer i året og har et snittforbruk på rundt literen.. så jeg bruker bensin ja, og driter egentlig i det. Kjørte 90 mil på lørdag med et snittforbruk på 0.8 og en gjennomsnittshastighet på noen og 80.. Og forbruket var egentlig ganske lavt da gasswiren min var noe feiljustert slik at jeg fikk gitt toppen halv gass
      Last edited by Pappa; 25-05-2008, 23:59.

      Comment


      • #18
        Originally posted by Pappa View Post
        Uansett er det jo en praktisk grense for hvor høy rente vi kan ha, etterhvert vil jo investorer heller sette pengene sine i banken når renta blir høy nok.. Når den blir så høy at den ligger på nivå med utbyttet fra et lavrisiko investeringsprosjekt er det jo vanskelig å velge hvor man skal sette pengene sine hvis man har en relativt stor kontantbeholdning og stort sett går for store, tunge prosjekter med lav risiko og relativt lavt utbytte, kanskje 70% over en periode på 10 år? Ja da kan man jo like gjerne ha dem i banken, ikkeno arbeid, null risiko.
        Der er man jo om ikke lenge uansett. Kaupthing tilbyr sparekonto med 6,75% rente forutsatt at man sperrer sparebeløpet. Nå holder nok ikke situasjonen seg like gunstig i løpet av 10 år, men dersom den gjorde det ville man sittet igjen med over 192 000,- inkludert rentes rente, dersom man satte inn 100 000,- i dag. Helt uten risiko. Minus evt. formuebeskatning eller hva det nå heter. Jeg er ikke akkurat noen økonom...

        EDIT: i tillegg må man kanskje ta høyde for inflasjon/KPI?

        EDIT 2: Man får også BSU-konto til 7,25% rente. Setter du inn 10 000,- i dag og gjør det samme 26. mai hvert år i 10 år (og renta holder) sitter du igjen med 170 000,-. Ikke spesielt galt det heller med tanke på at man ikke trenger å gjøre et slag.
        Last edited by epifant; 26-05-2008, 03:22.

        Comment


        • #19
          Verdt et forsøk vertfall. Gjør meg ingenting å heller fylle hos de andre da jeg alltid varierer hvor jeg fyller...
          Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
          Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
          Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

          Comment


          • #20
            jeg fyller bare på jet uansett jeg, der er det altid billigere en andre stand.
            også uno x har billigere priser,

            Comment


            • #21
              Nå har ikke alle like god råd i norge da, og dessuten viss man må bruke så forbanna mye penger på drivstoff så må man spare inn på andre ting. en annen ting er at noen av oss MÅ bruke bilen om vi skal komme oss på jobb,butikk osv, er ikke en butikk rett rund hushjørne mitt iværtfall.og gå på jobben går ikke å den som som syns at drivstoff prisen ikke er så dyr nå må da enten ha en skrue løs eller altfor mye penger.
              Ronny Karlsen
              02 BMW 525D M-Sport. Potensiell lydbil igjen
              96 Audi A4 1.8TQ Gatebil.
              Prosjekt bilstereotråden Gamle bilen:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704

              Comment


              • #22
                Originally posted by bmw520 View Post
                Nå har ikke alle like god råd i norge da, og dessuten viss man må bruke så forbanna mye penger på drivstoff så må man spare inn på andre ting. en annen ting er at noen av oss MÅ bruke bilen om vi skal komme oss på jobb,butikk osv, er ikke en butikk rett rund hushjørne mitt iværtfall.og gå på jobben går ikke å den som som syns at drivstoff prisen ikke er så dyr nå må da enten ha en skrue løs eller altfor mye penger.
                Word!! Har 7 mil en vei til jobb jeg, så å gå er uaktuelt..
                VW/Audi ende-tusi-ast!

                Comment


                • #23
                  Dinepenger.no: Betal oss årsavgiften tilbake!

                  Originally posted by Tom Staavi
                  Jeg har nettopp betalt 2.660 kroner for et par klistremerker
                  Årsavgift, kaller staten dette. Utover klistremerkene, er jeg veldig usikker på hva jeg har betalt for. Sannsynligvis har jeg kun bidratt med noen ekstra kroner i statskassa. Da er det slett ikke urettferdig at jeg får de pengene tilbake nå som staten håver inn stadig høyere drivstoffavgifter.
                  Fjern omregistreringsavgiften også, så begynner det å likne på noe.

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by epifant View Post
                    Dinepenger.no: Betal oss årsavgiften tilbake!



                    Fjern omregistreringsavgiften også, så begynner det å likne på noe.
                    Eller fjern engangsavgiften på biler mens vi er igang, og heller sett vrakpanten på 40.000kr! Da begynner vi snakke om miljøpolitikk.......
                    Stem frp og slipp oss løs fra tvangstrøya sier jeg, vi lever kun en gang!

                    Comment


                    • #25
                      et regne stykke.. teoretisk da, teori og praksis er to forskjellige ting. men uansett..

                      Siden jeg jobber som snekker, har jeg ikke fast arbeids plass. Derfor har jeg tatt den lengste avstanden jeg har kjørt på jobb hver dag og den korteste.. (blir ikke rigtig da heller, pga av at tiden på hver jobb kan variere i antall dager) det gir en gjennomsnittlig kjøre lengde per dag på 6 mil. 5 dager i uka, altså. 30 mil i uka. bilen min bruker +- 1 liter per mil.

                      altså 60 liter bensin i uka ca.. som nå koster 13.22 på den lokale sjappa.. 793kr i uka. Går prisen opp til 17kr, er det 1020kr i uka.. dvs si at jeg må bruke 227kr mere på bensin i uka.. arbeider man 45 uker i året så blir det litt over 10.000kr mere på bensin i året bare i jobb kjøring..

                      blir vel ikke kroken på døra av det men det blir mindre penger igjen til andre ting..

                      -----------------------------------------------------------

                      -ikke en sjel i norge er interisert i og betale mere for en "miljøvenlig" bil en for en "normal" bil. (enda i alle fall..)

                      - bort med vekt og HK avgift, Man får nok ikke billigre biler fordi staten skal ha penga sine uansett.. men man får en mere rettferdig fordeling av avgiftene. og det går an og kjøpe en forholds vis sprek bil med lite utslipp..
                      Last edited by LLH; 01-06-2008, 16:12.
                      sound.vision.soul

                      Type R

                      Comment


                      • #26
                        Buhu!

                        Makan til syting. Er vel ikke for den private bruker høye priser skaper problemer. Prøv å eie en trailer, lastebil eller anleggsmaskin(er). Selv jobber jeg på lastebåt som bruker 150 l/timen, der gjør det store utslag. Flere selskap som driver kollektivtrafikk må ha økte bevilgninger fra staten, som igjen tar det igjen fra økte avgifter. Ond sirkel.

                        Privatbilisten har stort sett råd mener nå jeg.

                        Comment


                        • #27
                          Kredittkortet Kash gir deg jo 5% på alt drifstoff uansett hvor man fyller.. Kan jo hjelpe. (Nevnte Kash fordi det ble kåret til det beste valget av DP eller hvem det nå var).
                          [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by gbraen View Post
                            Buhu!

                            Makan til syting. Er vel ikke for den private bruker høye priser skaper problemer. Prøv å eie en trailer, lastebil eller anleggsmaskin(er). Selv jobber jeg på lastebåt som bruker 150 l/timen, der gjør det store utslag. Flere selskap som driver kollektivtrafikk må ha økte bevilgninger fra staten, som igjen tar det igjen fra økte avgifter. Ond sirkel.

                            Privatbilisten har stort sett råd mener nå jeg.
                            Næringslivet kan regulere økte priser på bensinutgifter, med økte priser på varer og tjenester, mens jeg som fulltids student har kun stipend og lån! Og i tillegg betaler 50tusen i skolepenger i året+10tusen i bøker, utgjør noen hundrelapper ekstra i uken en del mer.....

                            Økte lønninger til ansatte, øker naturlig nok alt av priser på varer i Norge! Men man skal ikke se bort ifra at "vi" i de neste årene ikke har like god råd som vi har hatt i de 4-5siste årene! Det er f.eks stor forskjell på hva familien min hadde råd til når jeg var 16, for bare 6år siden, og det vi har råd til nå, når søsteren min er 16! Uten at jeg vil påstå at vi har vært eller er særlig fattig!

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by epifant View Post
                              Dinepenger.no: Betal oss årsavgiften tilbake!



                              Fjern omregistreringsavgiften også, så begynner det å likne på noe.
                              Ja den der er jeg enig i! Kan noen svare meg på hvor de f.eks 6000 kronene man betaler for omregavg. på en 95-mod 1200-1600kg bil går hen ???

                              Comment


                              • #30
                                du vet, det kreves noe helt ENORMT med resurser og endre et navn i en data base..

                                nytt vogn kort til 4-500kr kommer jo i tilegg..
                                Last edited by LLH; 01-06-2008, 22:56.
                                sound.vision.soul

                                Type R

                                Comment

                                Working...
                                X