Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygging/modifisering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygging/modifisering

    Finnes det ingen som lager/modifiserer utstyret de har i bilen?

    Tenker ikke på basskasser og slikt, men på selve elektronikken eller høyttalerelementene.

    Til innebruk finnes det jo mange som gjør slikt selv, men har liksom aldri kommet over noen som har bygget sine egne amper til bilen osv...

    Hadde jo vært kult om noen hadde gjort
    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

  • #2
    joa, bygde en drøss av forsterkere på 80-90 tallet
    det ble etter Elfa-metoden da vel og merke... kjøpte inne et lass med komponenter og satt å loddet til vi gikk på skole/dagen etterpå...

    i dag er det vel carputer som er "in" om man skal bygge noe... har hatt noen prosjekter liggende der også, men har ikke tid til det føler jeg.
    Reinhardt

    Comment


    • #3
      Det er vel også vanskeligere å bygge amper og lignende til bil motfor innebruk? De til bilbruk må jo somregel tåle litt vibrasjoner, fuktighet osv?
      1989 Volvo 740 GL

      Comment


      • #4
        Jeg synes til stadighet det går igjen om at ditten og datten med fuktighet i bil, og at det derfor kun kan brukes spesialkomponenter - både når det gjelder høyttalere og elektronikk.
        Oppskrytt tull sier nå jeg. Du kunne jo tro de bruker "spesialkomponenter" som tåler mer vibrasjoner, fuktighet osv enn "vanlige".

        Chassiet på en forsterker er selvfølgelig annerledes, og kanskje noen har påkostet litt dempende materialer mellom printkort og chassi, men utover det tviler jeg på det finnes noen betydelige forskjeller.
        Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

        Comment


        • #5
          Jeg har lenge hatt lyst på en Hypex- eller ICEpower-basert multikanalsforsterker (eller kanskje en Nelson Pass-sak?), men jeg er ikke akkurat kompetent til å hekle sammen en passende SMPS

          Comment


          • #6
            men du som er SÅ flink på fremmedord bør jo klare det? :P
            www.eirikaspaas.com

            Comment


            • #7
              ICE finnes det ganske mange delte meninger om, tror nok jeg hadde prøvd en annen retning.
              Hypex er sikkert morro, og sikler du på noe fra mr. Pass, så kan du jo kjøpe adcom'n min Den har han designet.

              SMPS, tør jeg driste meg til å tippe at det står for noe som soft muting power supply?

              Ellers, så er det jo morro å "hekle" - så lenge man unngår store smell og noe som for naboene ser ut som lynnedslag

              Jeg har lyst til å lage en fullblods rørforsterker, men må være litt varsom med rør-valget da... 1000v + i en bil gjør kjøreturen noe mer adrenalinfyllt.
              Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

              Comment


              • #8
                SMPS: switch mode power supply

                Og ja, Adcomen din er en Pass-konstruksjon. Og delvis noe av grunnen til at jeg ikke har fått noen til å konstruere en SMPS til meg ennå; nesten uansett hva man ønsker seg er det allerede tilgjengelig over disk. ICEpower (Eclipse, Pioneer, Nakamichi (?)), knøttsmå greier (Alpine PDX, Arc Mini), og så videre. Å ha noe "selvbygd" er selvsagt noe helt eget, men når man kan få en knøttliten femkanals PDX med nok effekt til bare noen tusenlapper ser jeg faktisk ikke helt vitsen. Det samme med høyttalerelementer; man kan plukke opp knallgode saker fra Moss til en halv tusenlapp per stykk.

                Til stuebruk er det derimot mer spennende med DIY og hjemmesnekra løsninger, men ikke i bilen. Spør meg ikke hvorfor, jeg skulle gjerne visst det selv...

                Comment


                • #9
                  det holder med 300volt DC for å få en brukbar rør forsterker eller preamp... men ser ikke helt vitsen... da rør har veldig dårlig virkningsgrad , til et frontsett system kan jo fungere men ikke til sub bruk. Ellers har du "ulempen" med rørenes mikrofoni, da blir å velge en type rør med strøm avhengi filament istedenfor spennings avhengi. Eller push-pull løsning på utgangen er jo selvskrevet -min personlig mening- og skal dette ha en vis kvalitet krever en dyr utgangs trafo...

                  det jeg selv har hørt med rør til bil har ikke fått meg til å ønske meg noe sånt i min egen bil...

                  å mode bilelektronikk er vel gjørt av flere enn meg... men spørs om "alle" ville synes at det er fornuftige valg eller om de vil høre forkjell -personlige synes det nytter spesielt på subb forsterkere men man må vite hvordan en puls bred modulert strømsforsyning fungerer og er bygd opp -ulempen er større strøm trekk fra bilbatteriet ved tømgangs strøm.

                  Har ikke samme spørsmål kommet opp før/blitt nevnt en gang før?

                  ellers er "desverrre" den store "ulempen" med nyere forsterkere at de aller fleste skal en innebygd aktiv delefilter som desverre er i serie med signalen -selv i dyre modeller er ikke dette av høy kvalitet og farger lyden i negativ retning... derfor kan en old school PPI am250 låte åpnere og mer tredimensjonalt enn et PPI PC250... Adcom er et av de jeg liker aller best da den er ekte DC koblet hele veien -dog det kan gi visse ulemper ved av/på... hehehe.... og dette trekker meget mye i Emma feks... i disse bruker mosfet utgangs transistorer på utgangene -nærmeste man kan komme til rør lyd...

                  enig med deg sqwannabe ICE er ikke noe for min egen del etter å ha prøvd Midgard litt mer grunndig kan jeg ikke si at jeg er overvist enno bruker isteden ontlige 45 kilos Dynamic Precision forsterkere isteden

                  ICE teknologi kan komme til sin rette når den får innebygde konvertere med full DPS muligheter jeg prøvde en "billig D/A" til hjemme bruk som går på 12 volt og det var mer "hul gjennom" enn min dyre ODR... hahaha... men ingen DSP muligheter self... har skaffet meg en extra DPQ90 boks som skal modes en gang
                  --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                  -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                  Comment


                  • #10
                    Til sub ser jeg det som en selvfølge at man bruker transistor, uansett hvor kraftig og god rørforsterkeren måtte være, så hamler den ikke opp med en god transistor på basskontroll.

                    Er også enig i P-P på utgangen, om ikke annet så for effekten sin skyld.

                    Hva slags modifiseringer gjør du på eget utstyr?
                    Går det i å bytte komponenter til dyrere/bedre, eller å endre verdier på noe?
                    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                    Comment


                    • #11
                      gjør begge deler... bedre komponeter og endre verdier... stor sett er det de samme modifiseringer som man foretar på vanlige hjemme hifi... da dette er vanlig hifi elektronikk dog strømsforsyning har mindre tilgang til strøm og dette er det største anker til forsterkerne.
                      --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                      -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                      Comment

                      Working...
                      X