Neh, her kan dem bare krangle for min del.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Krangletråd om varme forsterkere, og annen usaklighet.
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Bassoflove View PostJeg kan gå med på at det mekaniske i en høyttaler ikke trenger å ha godt av å spille på full guffe når den er iskald, men her er det snakk om å kjøpe en forsterker. Da er vel høyttalerne den har spilt på uinteresante.
Hvis en kortslutter utgangen mange nok ganger går den istykker: Det er akkurat som å tøye en strikk... Den ryker til slutt.
Den påstanden fikk jeg fra en person som solgte meg bilstereo,og som er en erfaren konkurransemann. Så har forsterkeren blitt utsatt for noen/endel ødelagte elementer er den ikke i den stand den var når den var ny!!! Men det er ingen måte å måle/teste seg fram til hvor mye levetid en forsterker har igjen..... Og det er som sagt ikke hørbart.....
Du sier gang på gang at du ikke har peil, men kverulerer som om du tror du har peil alikevell..
Hvem er denne konkuranse mannen? lurer på hva slike påstander kan komme frasigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
IceAudio - Bilringen AS - inakustik
Comment
-
-
Mvh
Pål Andréas Bryng
Bilstereosenteret.no
Vi forhandler bl.a.:
Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX
Følg oss på Facebook
Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!
Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!
Comment
-
-
Det med endret klang i lydutstyr som er varmspillt har stort sett med passive komponenter som motstander, spoler og kondensatorer å gjøre. Disse endrer verdi en del etter temperatur, og vil da påvirke frekvensgang i diverse ledd på veien fra input til output på boksene.
Halvledere gjør som folk har kommet fram til faktisk en bedre jobb jo kaldere de blir, sånn på papiret. Samtidig skal det tas med at transistorer gjerne også har kapasitive, induktive og resitive egenskaper pga måten de er konstruert (ingenting er perfekt som i teorien), og dermed vil også disse låte LITT forskjellig fra varmt til kaldt. Sånt finnes det kurver i tekniske specs på transistorene som beskriver.Roar Sørlie
Tlf 90127075
Strandgata 26; mitt andre hjem :P
Comment
-
Jeg mener det er mer skadelig å spille slik at magneten på basselementet er over 100 grader enn å guffe på med en gang man skrur på annlegget.. Og elementer som hodler 6 års bruk er vel ikke noe å skryte av? Jeg har en sub fra starten av 90 tallet som har smakt alt fra stikkkontakt på en spole til 7kw monoblokker i full galopp i timesvis, og den fungerer den dag i dag.
Og det er heller ikke no strikk i utgangene på forsterkere som slites ut. Men nå har jeg ikke sett inni en bd40001 ellerhva det nå var snakk om her.. Kanskje de har sluttet med transistorer der og begynt med resonansstrikker som vibrerer i takt med innsignalet og blir forsterker av en totaktsmotor som må varmes opp før du guffer på.
I såfall er jeg glad jeg bruker skikkelige monoblokker som faktisk tåler å bli kjørt 600A gjennom fra første millisekund uten å ta skade!Jonas Tautra
- Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!
Comment
-
Originally posted by Hifonic View PostKanskje de har sluttet med transistorer der og begynt med resonansstrikker som vibrerer i takt med innsignalet og blir forsterker av en totaktsmotor som må varmes opp før du guffer på.
tilføyer litt mer på det som r3mark allrede har sagt: Halvledere transistorer i ALLE analoge kretser skal ha en ARBEIDS SPENNING utifra arbeidskarakteristiken/datablad/spec op den gjeldende. Disse hvile spenninger bestemmer om ampen er en klasse A, klasse B, klasse A/B... og dette betsmes av en netverk av pasive komponenter og disse pasive komponetene endrer verdi med temperaturen. Så teoretisk riktig skal alle analoge forterkere varmes opp i 10min før man justerer hvile strømmen. Men de fleste forsterkere har såkalte servo kretser som justere dette mye mer nåyaktig og raskere fra første stund -så -spørs på type amp og topologi....Så, derfor en varm amp låter bedre/pennere enn en som er kald -emn avhengi av flere faktorer som sagt. En såkalt klasse D fungere på en helt annen måtte så dette skal ikke spille noen rolle som helst.
Ellers power supply har en annen teknologi der switch frekvensen økes gradvis ved påslag -0,5 til 2sek før den er stabil... + et par sek før lyden kommer på.... ellers den samme kontrol IC styrer både frekvens utifra temperatur, bat spenning og strøm behøv fra utgangene, impedansen på høyttalerne. Den samme kontrol ic har også -enkelt forklart- en egen brytter som føler på maksimale grense (protect kretsene) verdier med temperatur, bat spenning og strøm behøv/trekk fra utgangene -ved kortslutning slås automatisk av den maximale grense verdien -hvor ofte oeller hvor mange ganger skal ikke spille noen rolle som helst-teoretisk... men har sett flere "dårlige krets løsninger" der man sparer på kvaliteten og går utover dette punkt.
Vel, ampen blir ikke slitt eller ødelagt av å spille slik Erik Andre nevner: høyt eller lavt men uten forvrening/ulyder
MEN selv om ampen har blitt oppvarmet og spilt pent med i mange år vil faktisk være MYE VERRE om den har dårlig kjøling vpga feil palssering, montering eller under tepper, osv... det er nemlig høye temperatuer som skadder de PASSIVE KOMPONENTENE særlige kondensatorene da de fleste er beregnet til max 85grader,over dette reduseres livslengde og verdier betraktelig -grunnnet til noen "50 wattee" er dyrere enn en 1000W=kvalitet på produktet.... derimot mostandere, spoler, halvledere tåler mye bedre uten forrigenlse disse høyere temperaturer.
ICer er ikke av "metal" men består av en substrat (silicium brikke) pålimet med en varme ledende lim til metalet som skal lede bort varmen som utvikles i substratet -det samme er med alle type halvledere- og en IC består av mange andre halvledere og passive komponenter enten i en egen substrat eller gjerne på en keramisk platte som igjen er temp avkoblet mot en metal overflate som skal ledde bort varmen....substratene er som regel alltid badet i en lukkende mase som isolerer og beskyter mot ytre mekaniske påvirkning og som er varmeledende. osv, osv, osv.... jobbet med mikroelektronikk i bare noen år....
CPU er noe helt annen men kort fortalt det er snakk om komplekse substrater (silicium skive) med flere tusen transistorer som hver for seg skapper varme og som MÅ TRANSPORTERES vekk før kristal strukturene smelter sammen... og mister sine unike egenskaper i kretsen.
Til slutt: eneste GRUNN TIL Å SPILLE PENT/LAV til å begynne med er det faktum at her til lands har vi mye kaldere klima som danner kondens i alle elektronikk kretser og om man er uheldig så kan det bli overslag mellom 2 forkjellige punkter/printbanner og forårsake feil, ved å spille lav/pent så vil det være mindre strøm tilgjengelig ergo mindre risiko for overslag og det tar noen minutter før kondensen blir borte ....
+ en del annet men tror jeg nevnte de viktigste.
Høyttaleren gidder ikke å nevne da dette er en mekanisk komponent og regner med at alle kjenner til mekanikk og temperatur--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett
Comment
-
dere storgenier har vel gjerne hørt om det nye materialet Grafen som etter sagn visstnok skal forminske størrelsen på transistorer meget i forhold til effekt, ettersom dagens transistorer ikke kan bli særlig mindre med silicium? dvs at digitale forsterkere kan bli enda mindre fysisk sett og med større effekt, materialet har også vist ekstremt gode varmeledning-89 mercedes 230 turbo(sommer)
-98 opel omega 2.0dti16v(kjerringbil)
-95 volvo 460 2.0 gle(vinter)
-91 chevy starmaster (ferie/fest og raggerbil)
Comment
-
Jeg skal si dere er heldige dere som får til å guffe på når forsterkern er kald. Min driver nazivirksomhet helt til den mener den er varm nok til å spille med!Pioneer - Hertz - Zealum
Prosjekt Volkswagen Passat 3B
Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr
Comment
Comment