Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rensing av topp, hvilke kjemikalier?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rensing av topp, hvilke kjemikalier?

    Jeg skal gjøre en siste innsats og rense tomgangsventilen og toppen, siden jeg har gode mistanker om at det er en lekkasje ett eller annet sted, og at det er plenty med avleiringer der. Luftfilteret mitt så mistenkelig rent ut..
    Så, jeg tenkte å bruke denne guffen her sammen med noen qtips, og bare prøve å skru av slangen fra luftfilteret og få vekk litt gugge.
    Ble anbefalt forgasserrens, men det har jeg ikke funnet enda.. Vet ikke hva den inneholder i forhold. Vet bare at jeg bør ha ganske sterke løsemidler, siden det ikke blir så mye skrubbing der inne akkurat..
    98' Audi A4
    Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

  • #2
    Hei!

    Skrev denne artikkelen for www.200SX-OGN.org

    "Heisann!

    Har nå endelig somlet meg til å poste denne guiden etter ønske.

    Alle biler brenner litt olje ettersom årene går og det samme skjer innvendig i oljekanalene. Det vil si at litt og litt olje brenner seg fast i oljekanalene som fører til at motoren vil få reduserte smøringsegenskaper. Og da hjelper det ikke særlig mye med en god olje. Da blir det nødvendig med innvendig motorvask!


    Et eksempel på dette som jeg har erfart:
    En Opel Omega 1996 modell jeg kjøpte og solgte for en stund siden hadde nettopp vært på service og fått byttet olje med filter når jeg fikk den. Jeg kikket oppi toppen. Kjempefin og blank olje. Så helte jeg innvendig motorvask-middel oppi toppen og lot bilen stå å svive i 10 min på tomgang. Dette middelet er kjempesterkt og fungerer nesten som syre for å rense vekk all fastbrent olje og dritt inni oljekanalene. Når jeg da tømte denne helt nye oljen kom det kullsort olje ut, samtidig med klumper av fastbrent olje. Det var skremmende å se. Nå var motoren heeeelt rein innvendig som om den nesten var ny. Fylte på ny olje med nytt filter og startet den. Lot den svive i 20 min på tomgang og ruste den til sperra i 7-8 sek for å brenne litt ut av motoren. Når jeg da gikk for å kjøre bilen svev den finere, dro bedre (ja faktisk, den dro bedre!), gikk lettere og den var en drøm å kjøre. Svev som ei klokke på tomgang etter det. En mekaniker fortalte meg at det er fordi det nå blir mindre friksjon i lagere og sylindervegger osv. Så derfor sviver motoren lettere og finere og varer mye lenger i kjørelengde. Tåler også mer juling.

    Framgangsmåte:

    1. Kjøp Tunap Innenreiniger for bensinmotorer. Dette fåes på Bilforum Sør og koster en del. Det finnes mange slike produkter, men dette koster en del og er et skikkelig godt produkt som virkelig funker. Koster 350 kr ca.

    2. Hell dette oppi den gamle olja gjennom lokket på toppen

    3. La motoren svive på tomgang i 10 minutter akkurat. Ikke rus den eller kjør med dette.

    4. Tøm oljen og bytt filter.

    5. Fyll på ny olje.

    6. La motoren svive litt på tomgang så den får smørt inn alle lagere, råder, sylindre og stempler.

    7. Ut å kjør

    8. Merk en veldig mye friskere motor, som går bedre, sviver finere, og går lettere og mer kultivert. Holder også lengre i kjørelengde.

    Jeg har gjort dette på alle mine 6 biler og hver eneste gang har jeg blitt helt overrasket over hvor god effekt dette hadde. Gjør det nå på hvert eneste service jeg tar på dem. Det vil holde dem rene og fine til de dør.

    Dette har heller ingen fare på pakninger, smøring osv. så lenge motoren sviver i 10 min med dette stoffet og ikke noe rusing. Det kan være lurt å ruse den til 3000 omdr i ca 2 sek med en gang bilen startes for å få stoffet blandet skikkelig ut i olja.

    ANBEFALES FOR ALLE. Verdt pengene og gir en merkbart god effekt på alle motorer, samme hvor godt de er holdt!

    Noen kommentarer eller spørsmål? Send meg pm eller lag en tråd hvis dere ikke får lov å legge inn innlegg på denne tråden"




    Var det noe slik du tenkte på?

    For å rense ventiler / dyser og slikt er STP Injection cleaner veldig bra.

    Men ingenting er jo så bra som å ta av topp og pusse ned ventilkantene og legge toppen i et syrebad
    Tidligere importør for Digital Designs,
    overtatt av www.dynaBel.no.

    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

    Comment

    Working...
    X