billig og sådan
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Hjelp til valg av Basselement til hjemmekino
Collapse
X
-
Eller bare være kjedelig og lat og kjøpe denne.
http://www.lsound.no/nor/index.php?s...=799&id=331403
Comment
-
Her ble det visst mange forslag :-)
For å summere opp:
Budsjett: Fleksibelt, men en plass mellom 12-20 tusen for basshøytalere.
SVS: Bra det, men blir for smått ;-) (+ jeg har jo forsterkere)
JBL: 4*12" blir nok for lite. De andre JBL du anbefalte kjenner jeg ikke til.
P.Audio: 4*15", dette var interresant. Men vil presisere at jeg ikke har tenkt noen andre (større) subber i tillegg. Ønsker KUN like element. Mulig disse ikke går lavt nok? Ønsker MIDDELS lav tuning. Skal ikke bare brukes til kino, men også musikk, fest ;-) Tenker 30-35 Hz tuning.
DD 9815: 4stk - meget interresant. Men blir nok over budsjett. 35.000,- er for mye ;-) kanskje 2stk 9818??
Ellers har jeg sett litt på 2*GZPW 18", men ser ut til at den kun leveres i 1+1 ohm..
Har og sett på 2*S18X eller 4*15L7 fra Kicker.
Problemer er at det er alt for mye gromt å velge mellom.... :-)
EDIT: Vil også presisere at jeg ønsker at elementene dimensjoneres slik at man ikke må være "forsiktig" når man skrur opp. "Festsikkert", er det noe som heter det? ;-)Last edited by Karnappen; 16-04-2009, 18:54.
Comment
-
Originally posted by Karnappen View PostHva med 2 slike?:
http://www.ljudia.no/hyttalerelement...-sd-21-p78403/
*Hvor er smilyen som sikler..*
EDIT: Vil et slikt element tåle 2200W RMS over lang tid tro?.. (8ohm bridge)
Kan du ikke bare kjøpe de da??
Men kom ikke her med snørr og tenners gnissel hvis du ikke blir fornøyd.
Og budsjett til nærmere 20 lapper også nøyer du deg med 35Hz i hjemmekinoen?
Vel, du får ha lykke til!
Mvh
Dag Johansen"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"
Comment
-
Originally posted by Dag Johansen View PostKan du ikke bare kjøpe de da??
Men kom ikke her med snørr og tenners gnissel hvis du ikke blir fornøyd.
Og budsjett til nærmere 20 lapper også nøyer du deg med 35Hz i hjemmekinoen?
Vel, du får ha lykke til!
Mvh
Dag Johansen
For å opplyse ser jeg helst at budsjettet ligger nærmere 12 enn 20 lapper for å si det slik. Så lenge ikke noe uperkonge dukker opp.
Hva mener du med nøyer meg med 35 Hz? Jeg sa en plass mellom 30 og 35. Vil ikke et anlegg tunet mellom 20 og 25 Hz være helt håpløst til musikk?
Comment
-
Baldrick hadde et slikt, og solgte det vel igjen... Dessuten ville jeg nok heller valgt Precision Devices PD.2150 som selges av Blue Aran for ~4000 kr per stykk fremfor P.Audio-elementet. Sjekk f.eks. Tony Gees "Serious Sub".
Dag: med hornbasser vil jo forsterkerne hans gi en helt ny mening til ordet overkill
EDIT: frekvensrespons med basshorn. Sjekk dB-skalaen på venstre side, og husk at dette er med én watt inn... Kostnad for elementer er ca 16 000,- før rabatter (og det kan man garantert ordne når man handler for såpass mye).
Last edited by epifant; 16-04-2009, 19:56.
Comment
-
Originally posted by Karnappen View PostFor å opplyse ser jeg helst at budsjettet ligger nærmere 12 enn 20 lapper for å si det slik. Så lenge ikke noe uperkonge dukker opp.
Hva mener du med nøyer meg med 35 Hz? Jeg sa en plass mellom 30 og 35. Vil ikke et anlegg tunet mellom 20 og 25 Hz være helt håpløst til musikk?
Det du må se etter er Vd (volum displacement) som du finner ved å gnge x-max med Sd.
(linjær slaglengde x membranareal)
Da finner du ut evnen til å spille høyt.
Når det gjelder lydkvalitet bør du se etter relativt lav Le (svingspoleindukstans) og relativ lav Qts.
Høy Qts gir ofte en pekepinn på for svak motor og/eller for høy bevegelig masse.
Sist men ikke minst, glem alt du leser av effektoppgivelser, til syvende og sist er det kassekonstruksjonen som bestemmer det når man snakker dypbass.
Mvh
Dag Johansen"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"
Comment
-
Den kassen med 4stk 21" ser jo helt sinnsyk ut. Vil ikke den kassen være helt villt stor? Og hvordan vil en slik kasse funke med litt disko (impulsresponsen)?
EDIT: Da har jeg vært ned i støyrommet å målt litt. Ser ut til at om jeg plasserer kassen en helt annen plass jeg hadde tenkt, kan jeg få plass til over 1*1*2 meter kasse!!Last edited by Karnappen; 16-04-2009, 21:10.
Comment
-
Originally posted by Dag Johansen View PostDet du må se etter er Vd (volum displacement) som du finner ved å gnge x-max med Sd. (linjær slaglengde x membranareal). Da finner du ut evnen til å spille høyt.
Originally posted by Dag Johansen View PostEn subwoofer som er tunet til 25Hz spiller ikke kraftigere på den frekvensen om det gjøres riktig.
Originally posted by Dag Johansen View PostSist men ikke minst, glem alt du leser av effektoppgivelser, til syvende og sist er det kassekonstruksjonen som bestemmer det når man snakker dypbass.
Comment
-
Originally posted by Karnappen View PostMulig dette er et litt flåsete spørsmål, men hvor mye kan man stole på den oppgitte x-max fra produsenten? Er ikke dette en veldig "skryt-og-lyg" parameter. Noen produsenter oppgir jo mange tommer her..
EDIT: kassa jeg linka til inneholder 4 stk. 15-tommere, ikke 21-tommere. Men det er beregnet at man skal ha en på hver side, totalt 8 stk. 15-tommere
Comment
-
Originally posted by Henning- View PostEller bare være kjedelig og lat og kjøpe denne.
http://www.lsound.no/nor/index.php?s...=799&id=331403
Originally posted by Karnappen View PostSVS: Bra det, men blir for smått ;-) (+ jeg har jo forsterkere)
Originally posted by Karnappen View PostP.Audio: 4*15", dette var interresant. Men vil presisere at jeg ikke har tenkt noen andre (større) subber i tillegg. Ønsker KUN like element. Mulig disse ikke går lavt nok? Ønsker MIDDELS lav tuning. Skal ikke bare brukes til kino, men også musikk, fest ;-) Tenker 30-35 Hz tuning.
EDIT: Vil også presisere at jeg ønsker at elementene dimensjoneres slik at man ikke må være "forsiktig" når man skrur opp. "Festsikkert", er det noe som heter det? ;-)
Originally posted by Karnappen View PostHva med 2 slike?:
http://www.ljudia.no/hyttalerelement...-sd-21-p78403/
*Hvor er smilyen som sikler..*
EDIT: Vil et slikt element tåle 2200W RMS over lang tid tro?.. (8ohm bridge)
Originally posted by Karnappen View PostHva mener du med nøyer meg med 35 Hz? Jeg sa en plass mellom 30 og 35. Vil ikke et anlegg tunet mellom 20 og 25 Hz være helt håpløst til musikk?
Slik ser kurven ut til 1 stk W12GTi i hhv 120liter tunet til 120 og 75liter tunet til 30hz:
Last edited by baldrick; 16-04-2009, 22:52.
Comment
-
Originally posted by Karnappen View PostMen forstår hva du mener med at en produsent oppgir effekt baset på en helt annen målemetode enn en annen.
En del fabrikanter har reelle effektoppgivelser, men det er termisk belastning.
Det hjelper ikke det spøtt om et element tåler 2000 watt før spolen smelter så lenge membranet er omgjort til bursdagshatt ved 200 watt.
Alt dette finnes det programmer til å beregne.
Skulle jeg selv ha bygget noe enkelt, bra og forutsigbart hadde jeg helt klart gått for Baldric sine 4stk. W12GTI.
Mvh
Comment
-
Originally posted by Karnappen View PostHer ble det visst mange forslag :-)
For å summere opp:
Budsjett: Fleksibelt, men en plass mellom 12-20 tusen for basshøytalere.
SVS: Bra det, men blir for smått ;-) (+ jeg har jo forsterkere)
P.Audio: 4*15", dette var interresant. Men vil presisere at jeg ikke har tenkt noen andre (større) subber i tillegg. Ønsker KUN like element. Mulig disse ikke går lavt nok? Ønsker MIDDELS lav tuning. Skal ikke bare brukes til kino, men også musikk, fest ;-) Tenker 30-35 Hz tuning.
DD 9815: 4stk - meget interresant. Men blir nok over budsjett. 35.000,- er for mye ;-) kanskje 2stk 9818??
Ellers har jeg sett litt på 2*GZPW 18", men ser ut til at den kun leveres i 1+1 ohm..
Har og sett på 2*S18X eller 4*15L7 fra Kicker.
Problemer er at det er alt for mye gromt å velge mellom.... :-)
EDIT: Vil også presisere at jeg ønsker at elementene dimensjoneres slik at man ikke må være "forsiktig" når man skrur opp. "Festsikkert", er det noe som heter det? ;-)
4stk 2515 elementer vil gi deg utrolig mye lyd, og 2500 serien spiller fantastisk rent også. Pleier å anbefale enten 9100 serien eller 2500 serien for kunder som ønsker SQ. Men som sagt spiller dem veldig høyt.
Et 9515 element er bare bortkastet om du ikke har forsterkere på hvertfall 10000 watt.
Et 9515 element er oppgitt til 1500 wrms, men "the big boys" i USA kjører veldig ofte rundt 6 kw pr sub. Det er en som har kjørt 9700 wrms pr sub kontinuerlig med musikk uten at elementet ble overopphetet. Du kan lese litt på forum.soundpressure.com
Veldig mange DD fanatikere der som har bygd titallsvis med DD-subber i bilen demsTidligere importør for Digital Designs,
overtatt av www.dynaBel.no.
Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!
Comment
-
Originally posted by Digital Designs Norge View Post4stk 2515 elementer vil gi deg utrolig mye lyd, og 2500 serien spiller fantastisk rent også. Pleier å anbefale enten 9100 serien eller 2500 serien for kunder som ønsker SQ. Men som sagt spiller dem veldig høyt.
Og hvordan vil 4stk 2515 måle seg mot 2stk 9518 (Pris og total effekt til elementene blir noe det samme..)
Jeg har totalt 4400W RMS til rådighet. (Tror ikke forsterkerene er så glade i 2ohms last..)
Comment
Comment