Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beregning av kasse til hjemmekino, DD9518

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Beregning av kasse til hjemmekino, DD9518

Kan noen hjelpe meg med kasseforslag til 2 stk DD 9518? Veldig vanskelig å skaffe gode parametre på denne bassen. Importøren av DD har kontaktet de fleste i sitt nettverk uten hell. Den svenske DD-avdelingen mente jeg ikke trengte thiele/small-parameterene, da de var kun for 1 watt?..

Originally posted by Karnappen View Post
    Den svenske DD-avdelingen mente jeg ikke trengte thiele/small-parameterene, da de var kun for 1 watt?..
    Er det sant!?
    Jaja.. "jag er inte dum.. jag er bara svensk.."
    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

Comment

Originally posted by Legatia View Post
      Er det sant!?
      Jaja.. "jag er inte dum.. jag er bara svensk.."
      Nå ble det vel sagt at parametrene som er oppgitt gjelder kun ved 1 watt tilført effekt. Vet ikke om dette stemmer eller ikke. Parametre @ kassebygging er jeg ingen spesialist på. Kan kun det grunnleggende som man kan lære på bunnen av denne siden: http://www.bilradiospes.no/a/?aid=a599

Men det virker jo logisk at noen parametrene endrer seg ved mer tilført effekt f. eks. q/qts etc.
      Last edited by DD-Henrik; 22-06-2009, 01:48.
      Tidligere importør for Digital Designs,
      overtatt av www.dynaBel.no.

Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

Comment

Har det slått deg hvorfor resten av verden bruker TS parametre til utregning av kasser?
        Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

Comment

Har det slått deg hvorfor resten av verden bruker TS parametre til utregning av kasser?
          Akkurat parametre og utregning av kasse gjennom disse er ikke min sterke side som sagt

Men så du sier at ingen parametre gjelder slik de er oppgitt for 1 watt tilført effekt, men at dem gjelder generelt og ved alle slags tilførte effekter?

Ikke vet jeg, så derfor spør jeg

Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

Comment

Nuff said.....
            Mvh
            J. Holm
            www.b2audio.com
            http://facebook.com/b2audio

Comment

Originally posted by B2 Audio View Post
              Nuff said.....
              Okei, da vet jeg det

Comment

Originally posted by Digital Designs Norge View Post
                Nå ble det vel sagt at parametrene som er oppgitt gjelder kun ved 1 watt tilført effekt. Vet ikke om dette stemmer eller ikke.
                T/S-parameter påvirkes av flere ting som for eksempel tilført effekt, temperatur og alder på elementet. Men det er vel stort sett det eneste vi har som hjelpemiddel når vi skal beregne kasser. Det virker derfor ganske useriøst når en produsent ikke oppgir disse verdiene.

Frode

Comment

Originally posted by fhl View Post
                  T/S-parameter påvirkes av flere ting som for eksempel tilført effekt, temperatur og alder på elementet. Men det er vel stort sett det eneste vi har som hjelpemiddel når vi skal beregne kasser. Det virker derfor ganske useriøst når en produsent ikke oppgir disse verdiene.

Frode
                  Det er meget beklagelig ja, at det er få oppgitte data på DD-elementer og ser at dette kan være frustrerende, men det går vel lett an å bygge en kasse uten de parametrene?

Dag Johansen klarte jo lett å bygge en kasse til Omegaen, og det trøkket farlig godt

Comment

Det er meget beklagelig ja, at det er få oppgitte data på DD-elementer og ser at dette kan være frustrerende, men det går vel lett an å bygge en kasse uten de parametrene?

Dag Johansen klarte jo lett å bygge en kasse til Omegaen, og det trøkket farlig godt
                    Å bygge en kasse er ikke noe problem, men man har ikke noen mulighet til å forutsi hvordan et element oppfører seg i den aktuelle kassen. Under har jeg lagt inn en simulering av 3 ulike 15" element i en av DD sine anbefalte kasser. Som du ser, er de ganske ulike, og jeg tror ikke folk hadde vært like fornøyd med alle alternativene. Ved å bygge mange kasser får man selvsagt et erfaringsgrunnlag, noe Dag absolutt har. Dermed trenger han ikke å beregne så mye som andre, mindre erfarne kassebyggere.

Frode
                    Attached Files

Comment

Den kassa ble vel mer eller mindre bygget ut i fra andres erfaring med liter og tuning.
                      Jeg vil helst vite hva jeg bygger, og sånn sett er det litt frustrerende å bygge med DD.
                      Kjipt de ikke oppgir mer Thiele/Small data, for det er interesante elementer, uten tvil.
                      Så Henrik, det er bare å ta med ettpar av de mest aktuelle elementene, så kan jeg måle litt!

Mvh
                      Dag Johansen
                      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Skal prøve på det vettu

Irriterer meg nokså mye over det selv dette med parametrene, men forhåpentligvis endrer dette seg i år ettersom ALLE DD elementer for nytt oppheng og nye spiders, og enkelte serier blir oppgradert i membranet etc.

DD skal satse mye hardere på god markedsføring fremover, og bygge 4 nye hovedlagere i europa innen 2012 ettersom de har fått nye sjefer. Mye skal skje, og regner med at dette med parametre også blir bedret. Men dessverre er det altfor få amerikanere som klager over dette (som jo også er hovedkundegruppen), for dem er jo fornøyd bare det trøkker og ødelegger bilen. De fleste vet vel heller ikke hva parametre er for noe der borte. Og dermed blir det slik.

Slik jeg har fått inntrykk av, er Norge meget ekstreme når det gjelder bilstereo i forhold til mange andre land. Dette har jeg fått inntrykk av gjennom andre forumer. Og dette er jo vel så bra, men skal det skje noe hjelper det lite at en distributør klager over at det finnes lite specs. Da må mange klage, og da skjer det nok noe ganske fort.

Jeg jobber så godt jeg kan for å få utvidet specsene, og har gjort dette helt siden karnaknappen kjøpte 2stk 9518. Så forhåpentligvis skjer det noe nytt snart.

DDaudio.eu og DDaudio.com er under stor oppgradering, og håper i forbindelse med dette at flere parametre dukker opp

Comment

Ser ut til at jeg fikk sparket i gang en diskusjon her, det er bra ;-)

Har du, Dag, mulighet til å lage en liste over hvordan de forskjellige parameterene måles? Så kunne jeg ha gjort det med 9518.
                          Har digitalt scoop, frekvensgenerator, 4/8ohm dummylast og selvsagt multimeter. Noe annet som trengs?

Comment

Originally posted by Karnappen View Post
                            Ser ut til at jeg fikk sparket i gang en diskusjon her, det er bra ;-)

Har du, Dag, mulighet til å lage en liste over hvordan de forskjellige parameterene måles? Så kunne jeg ha gjort det med 9518.
                            Har digitalt scoop, frekvensgenerator, 4/8ohm dummylast og selvsagt multimeter. Noe annet som trengs?
                            Ja forresten, det glemte jeg å si. Dine subber er helt splitter nylagde for hånd i USA, og du har siste utgaven for 2009 med alle de nye "features"-ene. Så om sensitiviteten som er oppgitt på sidene er den samme som du har på dine elementer, er jeg usikker på. Er nok veldig liten forskjell på akkurat det, men har vel ikke så mye å si for deg, da dine forsterkere er store nok

Comment

Ja forresten, det glemte jeg å si. Dine subber er helt splitter nylagde for hånd i USA, og du har siste utgaven for 2009 med alle de nye "features"-ene.
                              Kanskje akkurat derfor at det ikke har vært noen prioritet fra DD's side i å oppgi t/s da toleransen har vært for sprikende
                              Mvh
                              J. Holm
                              www.b2audio.com
                              http://facebook.com/b2audio

Comment

Working...
                              X