Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den BESTE frontsett fra old school tiden?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Den BESTE frontsett fra old school tiden?

Hei..

Bare lurte , men hva syns DERE er det den BESTE 2veis frontsett fra old school tiden 1990-1999 ?

Kjenner veldig lite til på akkurat dette området.. Men f.eks JBL GTI eller Polk Audio MM/DB serien er ikke no dårlige saker...

Kom gjerne med innspilt , har lyst til å høre DERES meing/erfaring..

Hilsen Old school fan..

DLS UP-36 var og er fortsatt ett knallgodt sett! Midbassene tåler juling som lite annet, men mellomtonene er ikke så veldig å snakke hjem om. Men alt i alt så låter det helt ok.
    Boston Acoustics pro serien var ikke helt borte, men litt for tamt etter min smak.

Skal man ha noe skikkelig kos er Speakerworks waveguides noe av det tøffeste fra 90-tallet.
    [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
    [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

Originally posted by Joakim View Post
      Speakerworks waveguides noe av det tøffeste fra 90-tallet.
      Som uforandret selges den dag i dag. Husker fortsatt godt den svenske hvite honda accorden, chlas nord, var det ikke?

Infinity Beta six og beta one syns jeg var veldig bra saker på den tiden. Hadde et slikt oppsett i min E30. 6" i kickpaneler støpt i glassfiber og diskanten i speilhuset, også disse støpt i glassfiber. Ble drevet av en eldre PPI 5-kanaler.

Macrom hadde også flere svært gode modeller, den gangen laget av Engelske Morel. Byttet til Macrom i en polo jeg hadde, veldig fornøyd med det oppsettet. Ble drevet av første generasjon MTX Thunder forsterkere. Subben var 2stk 6" Ephaser elementer i en 50 liter porta kasse. Spilte dypt og pent, men egnet seg dårlig å spille veldig høyt med

Morel 3-veis oppsett hadde jeg i bobla mi. Men nå var det vel 2-veis vi snakket om

Sorry, sporet av og inn på memory lane her
      Mvh
      Pål Andréas Bryng
      Bilstereosenteret.no
      Vi forhandler bl.a.:
      Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
      Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
      Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

Originally posted by InstallBay View Post
        Som uforandret selges den dag i dag. Husker fortsatt godt den svenske hvite honda accorden, chlas nord, var det ikke?

Infinity Beta six og beta one syns jeg var veldig bra saker på den tiden. Hadde et slikt oppsett i min E30. 6" i kickpaneler støpt i glassfiber og diskanten i speilhuset, også disse støpt i glassfiber. Ble drevet av en eldre PPI 5-kanaler.

Macrom hadde også flere svært gode modeller, den gangen laget av Engelske Morel. Byttet til Macrom i en polo jeg hadde, veldig fornøyd med det oppsettet. Ble drevet av første generasjon MTX Thunder forsterkere. Subben var 2stk 6" Ephaser elementer i en 50 liter porta kasse. Spilte dypt og pent, men egnet seg dårlig å spille veldig høyt med

Morel 3-veis oppsett hadde jeg i bobla mi. Men nå var det vel 2-veis vi snakket om

Sorry, sporet av og inn på memory lane her
        Han med den hvite Honda het Peter Viljanen. , mens Claes Nord hadde den kule Rockford Chevroleen 454SS pickup...

Har aldri sett den hvite honda`n , men sett den Chevy`n til Claes...hefftig kjerre med go fin bass..
        Hadde "bare" 4 stk 15" i 400liters kasse..

Comment

Håkan Bark med sine Clarion HT-M høyttalere serien var vel ikke no dårligere saker heller..
          (brukte både i Saab 900 & Audi A4 stasjonvogn).

Comment

Originally posted by Soundboy View Post
            Kjenner veldig lite til på akkurat dette området.. Men f.eks JBL GTI eller Polk Audio MM/DB serien er ikke no dårlige saker...
            Mellomtonen/midbassen til GTI var relativt rå og en av de aller første til å bruke neodynimum men diskanten var desverre ett svakt ledd. Relativt kvass lyd og elendig byggekvalitet, husker dersom en var bittelitt uforsiktig ved lodding av ledning på diskanten så løsnet hele greia og var ødelagt

Personlig synes jeg både Sony XES og Pioneer ODR høytallerne spillte veldig bra itillegg til allerede nevnte Macrom (by Morel) selv om de var i hver sin ende av pristabellen. I utlandet var det mange som brukte store Waveguids/horn men det var vell heller få her til lands som prøvde seg på det, gamlebilen min var vell ett av få unntak med store Waveguides og JBL drivere.

Comment

Originally posted by baldrick View Post
              Mellomtonen/midbassen til GTI var relativt rå og en av de aller første til å bruke neodynimum men diskanten var desverre ett svakt ledd. Relativt kvass lyd og elendig byggekvalitet, husker dersom en var bittelitt uforsiktig ved lodding av ledning på diskanten så løsnet hele greia og var ødelagt

Personlig synes jeg både Sony XES og Pioneer ODR høytallerne spillte veldig bra itillegg til allerede nevnte Macrom (by Morel) selv om de var i hver sin ende av pristabellen. I utlandet var det mange som brukte store Waveguids/horn men det var vell heller få her til lands som prøvde seg på det, gamlebilen min var vell ett av få unntak med store Waveguides og JBL drivere.
              blå opel vectra 2.0i cd med mono arrow felger

Comment

Originally posted by Soundboy View Post
                blå opel vectra 2.0i cd med mono arrow felger
                Er vell ikke så langt unna sannheten det Kjøpte den hos Skjalg, riktignok uten de nevnte horna desverre Sist jeg hørte fra Skjalg så var de foresten til salgs hos han som har hatt de liggende de siste 10 åra dersom noen skulle være interesert

Comment

Jaha. heldig du i alle fall som har hatt den bilen... i alle fall fikk nyte lyden med disse GTI elementene etc..

Hvilke oppsett var det du fikk med når du kjøpte den fra Skjalg?

Husker jeg sikla lenge på den bilen og disse hornene han hadde... vet du hvordan Skjalg gjorde det med deling osv når han brukte alla GTI elemetene + di hornene? Husker i fra lyd&bilde artikkelen at det er et bilde av passive delefilter som han bygde. Var dem til hornene?

Er det slik at man MÅ bruke mono EQ til pr horn i bil, husker mange som brukte horn i bil hadde også egen EQ box til dem.. Skjalg brukte 2stk EQT modellen. (30bånd)

ES spilleren er det forsatt i live ja.. display i speilet etc.. kjøpte tilbake den fra Sverige..får den snart

Forresten , er det no liv i den bilen ennå eller har den blitt spiker av den? Noen som husker som hva skjedde med gamle bilen til Bosse Langaas røde honda Prelude etter en Rune ? som bygde komplett Sony ES system i bilen...

Hvordan spilte disse JBL TC serien a? Fikk liksom aldri hørt bilen til Bosse skikkelig...

Comment

Det var ikke så mye GTI element i bilen, kun 6,5" midbass og 15" basser, utenom det var det horna og Soundstream diskanter.

Husker ikke nøyaktig hvordan ting var før jeg fikk den men mulig det ble brukt passiv delig pga delefilter i XES kun var 3 vegs og her var det 4 vegs? EQ bør en ha uansett horn eller ikke Men iom at horn ikke akkurat er ment brukt for bruk i liten kupe så er det kanskej ekstra nødvendig der? Det er ett par år siden jeg såg bilen sist nå, den ble i sin tid solgt uten anlegg til en kar på Bømlo litt utenfor Haugesund.

Jeg kjøpte den uten XES og horn men ellers med det meste av utstyret.

Har hatt det meste av TC og GTI serien, diskanten til TC serien er også litt skarp men spillte vell rett og slett bedre enn GTI alikevell. TC40, 50 og 60 var bra de, men ikke ekstremt bra Det jeg kanskje var mest fornøyd med var det flere brukte i en periode, element fra JBL sin hjemmehifi/PA serie, 2118H mellomtone og T030 mellomtone. Midbassen hadde ihvertfall Bosse i Preluden, og tror muligens han hadde T030 også? Spillte veldig bra Preluden, naturlig nok ikke fullt så mye trøkk som bl.a. Vectraen men det fungerte bra med 2 stk 12" GTI i isobarik kasse men lite slår lyden av 15" GTI i membrankasse

Du husker kanskje BMWen(e) til Even også? Skjalg som bygde de og, likte spesielt bra den sorte med lignende oppsett som Vectraen, men M3en med "nye" XES spillte også meget bra selv om den manglet litt trøkk sammenlignet med JBL
                    Last edited by baldrick; 08-09-2009, 21:59.

Comment

Den XES-P1/X1 spilleren som satt i Vectraen kan brukes som enten 3 eller 4 veis system - alt justerebar untatt slopen - for er den fast med sine 70db på alle kanalene.. Hva som ble brukt hos Skjalg vet jeg ikke dessvere..

Så du hadde også alle disse gode Soundstream ampene åh (3x Class A6.0 + 3x Ref500) ?

Jepp , husker BMW`n til Even (har artikkelen om den)... Så den når han hadde 2stk GTI 12" i 9liter pr volum pr element.. Brukte vel Soundstream forsterkere 3-4stk?

Husker godt også den hvite peugeot 605sr som også var med i Team Neby med Sony ES/JBL/SOUNDSTREAM den gang.. Atle Olsen eide den..utrolif kul fyr , snakket med han mange ganger altid under NM showene hvert år.

Husker at den kom i motorbørsen til salg og ville gjerne ha den , men hadde ikke penger siden var bare skole gutt den gang.

Var ikke den bilen med også i Tande-P tv programmet tro?

Hehe..hefftig med 2x 15" i membrankasse som ikke bygger mer stort enn selv GTI elementet m/bakvegg av en passe tykk teppe.. herlig

Har faktisk den gamle avisen i papir utgave som ble utgitt av Neby den gang som har tatt vare på.. er fra 1993, men der står det alt om disse TC / GTI elementene med priser +++..hehe

Comment

Working...
                      X