Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hele bagasjerom som basskasse ? ! Erfaring ??

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hele bagasjerom som basskasse ? ! Erfaring ??

Jeg vurderer å bruke hele bagasjerommet i min Peugeot 406 sedan som kasse til to stk 18". Tror kasse størrelse blir perfekt men har ingen erfaring med denne løsningen. Jeg Er ikke bekymret for selve jobben med å akustisk skille kupe og bagasjerom, men er litt redd for å lage trøbbel for meg selv. Vil lyspærer og sånnt tåle trykket. eller må jeg belage meg på å skifte pærer en gang om dagen ?
    Hvordan fester man bagasjelokket skikkelig. Kan man bruke noen form for motorer for å åpne lukke og dermed også låse lokket fast når det er lukket.? Noen som har erfaring med dette. Tror det blir 2 stk dynabel 18" på to stk brokoldede vrx 500. Tar imot alle råd og tips om hvordan eller hvorfor ikke gjøre dette.

På forhånd takk

Jeg er jo testpiloten på dette allerede. Subbene skal vel spille framover mot førersetet?
    Mvh. Damir

Comment

det vil jo ikke fungere i og med at alle biler har ventilasjons hull bak hvor luft slipper ut, og at bagasjeluka vil ikke holde tett.
      Mvh. Damir

Comment

Jeg ville ikke gjort det nei. Da blir det også "free-air" når bagasjeluken er åpen, også får "kassa" mindre volum når man legger i bagasje.
        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

ser ikke hvorfor dette ikke skulle gå. bare man får det tett inn mot kupeen. om" kassa" er stor nok vil en liten luftlekasje ikke ha så mye å si.
          Steffen Hammersgård
          Alpine - Mosconi
          Min prosjekt tråd

Comment

Man kan få mange små "porter" som kanskje kan skape et eget "sound"? Men seriøst, viktig med demping av karosseri hvertfall da.
            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

det beste hadde vel vært å lukke bagasje luka og så dekke hele bagasjerommet med glassfiber via åpningen man får ved å ta ned baksetene.
              Mvh. Damir

Comment

Miniboom brukte vel bagasjeromet i pt`n som kasse til 3stk Elate 10.

Comment

Originally posted by username
                  Vil nok ikke fungere uten videre, dempemateriale, og avstivning osv må jo til! (:

Litt modifikasjoner må nok til for at dette skal fungere. Det med at alle biler har ventilasjonshull kan nok stemme(kan ingen ting mekanisk om biler hehe), men så vidt jeg vet så er bilen til Joakim lufttett, så er nok mulig å tette slike ventilasjonshull.

Tetter du de ventilasjonshullene får du et helvettes problem med fukt og kondens i bilen.

Comment

Mente kun baffel og bagasjerom

Mente kun baffel og bagasjerom. Ingen kasse i selve bagasjerommet, men selvsagt dempe vegger, gulv og luke med glassfiber, mdf og avstivere.
                    Tanken min er at om noe lyd lekker ut og "kassa" ikke er død, så spiller det kanskje ikke så stor rolle da all lekasje blir ut i guds frie natur og ikke inn i min kupe.
                    Ingen som har prøvd dette før da ? Eller i det minste sett og hørt en bil som er sånn.
                    Jeg husker at Neby hifi (jbl) hadde en peugeot 205 gti som hadde en slik løsning med 2 stk 15" og 4 stk decade, men det låt ikke så bra pga decade og dårlig tuning. Sykt trøkk var det da. Jeg tror det er dette minnet som kommer frem nå, i form av førtiårskrise og retrodrøm om nok bass. Har aldri hatt nok bass og er latterlig lei av å ha mye , men ikke nok.

Comment

Jeg har sett en Galant G6 sedan hvor det var en 15"-sub, som var festa til en solid vegg
                      (istedenfor seterygg), elementet pekte inn mot kupeen) og magneten var i bagasjerommet/kassa...
                      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Originally posted by Stianuno View Post
                        Miniboom brukte vel bagasjeromet i pt`n som kasse til 3stk Elate 10.
                        Originally posted by melancool View Post
                        Ingen som har prøvd dette før da ? Eller i det minste sett og hørt en bil som er sånn.

Som jeg skrev litt lenger opp så vet jeg at miniboom har prøvd dette med 3stk elate 10" og med noe JL audio suber, skal jeg sende en pm for deg eller klarer du det sjøl?
                        http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7550

Han har peiling på lyd så du får sikkert et fornuftigt svar.

Comment

Originally posted by Stianuno View Post
                          Som jeg skrev litt lenger opp så vet jeg at miniboom har prøvd dette med 3stk elate 10" og med noe JL audio suber, skal jeg sende en pm for deg eller klarer du det sjøl?
                          http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7550

Han har peiling på lyd så du får sikkert et fornuftigt svar.
                          jeg så at du skrev det , men jeg trodde at elate 10 var morel fin hifi utstyr. blir jo noe annet med 2 stk 18". Jeg har sendt en pm til joakim i håp om at han kan gi meg noen tips. Mulig jeg sender en pm til miniboom også.

Comment

Fin hifi? ikke vet jeg, men de har vel dobbel så lang slaglengde som de PA elementene så de flytter vel luft de og. De JL subene han hadde i hattehylla er jo ganske så saftige saker.

Jeg hadde droppa det ene elementet å bygd meg en skikkelig kasse. spilte ikke Joakim 133db ved 24hz eller noe sånt? men han har vel fordel av st.vogn

Comment

Vha MDF-plater har jeg fått baffel (byttet ut hattehylla) og bortimot helt tett bagasjerom. Har to JL 10W7 nå, og det fungerer utmerket. Blir en veldig lettdreven løsning når kassa blir såpass stor.

For maks bass, er det viktig at platene mellom "kassa" og kupéen er stive og ikke vibrerer - altså ikke bare baffelen som må være stiv. Det ut mot "den store verden" er langt mindre kritisk for lyden inni bilen.

Selv kunne jeg med fordel ha hatt minst en plate til som baffel, men pga vekt osv. kommer jeg ikke til å gjøre noe med det - i alle fall ikke før jeg får mer power til subwooferne.

Comment

Working...
                              X