Announcement

Collapse
No announcement yet.

2 forsterkere, ett batteri?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2 forsterkere, ett batteri?

    Hei!

    Har en 4 kanaler (infinity 475a) med 2x35A sikringer - 4x75 i 2 ohm
    Og en mono (20001bd) med 1x250A sikring - 2000w i 1 ohm. (Skal kjøres i 2 ohm, men gaines ned til ca 1000w)

    Har ett batteri bak (originalt plassert) på sikkert noe mellom 60-80AH, og en original dynamo.

    Planen er å ikke spille så mye på bassen, bare som litt piff i bakgrunnen. Og anlegges brukes sikkert ikke mer enn 50% av bilturene, så den skal få tid til å lade. Skal også bruke en kondensator som jeg har på 1 fad (rockford)


    Går dette greit? Evt. hva trengs? Kan alltids få tak i ett lik batteri som bak for å ha fram.
    BMW E46 - 320i 1999
    Ground Zero GZIC 525X, Ground Zero GZIC 6503X, Infinity Kappa 475A, 2xRockford P3D412, 1 Farad Rockford & Rockford T2000.1 /// Pioneer DEH-6400BT & 80 AGM

  • #2
    Da ville jeg kjøpt et agm batteri på biltema og solgt kondisen. ta tb3. så tenker jeg det blir bra.


    Mvh kim

    Comment


    • #3
      Tb3 betyr? :-)
      BMW E46 - 320i 1999
      Ground Zero GZIC 525X, Ground Zero GZIC 6503X, Infinity Kappa 475A, 2xRockford P3D412, 1 Farad Rockford & Rockford T2000.1 /// Pioneer DEH-6400BT & 80 AGM

      Comment


      • #4
        Du trenger strengt tatt ikke et ekstra batteri for dette med er absolutt ikke dumt da kondissen kan du selge bort å vekk! :P
        så tar du tb3 ja den er viktigst

        http://www.bilstereoforumet.com/show...Big-Three-quot

        http://www.youtube.com/watch?feature...&v=p82xRzCr-lc
        MVH, Øivind Sandvik
        sigpic
        www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
        www.sandviksbassogbongel.com

        Comment


        • #5
          The big 3. Kikk i denne tråden for tips:
          http://www.s10forum.com/forum/f27/bi...how-to-321309/
          Dex-p99r, velocity vr450/2100, boston 6.43, 6.4, 8.4

          Comment


          • #6
            Kort sagt. Jord dynamoen godt til chassie på bilen samt minuspolen på batteriet foran.

            Legg en ny tykk plusskabel fra dynamo til plusspol på batteriet.

            Men IKKE ha sikring på dynamokabelen!
            MVH, Øivind Sandvik
            sigpic
            www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
            www.sandviksbassogbongel.com

            Comment


            • #7
              Det enkleste og billigste for min del er å koble i ett likt syrebatteri forran, og bruke kondensatoren.

              Om jeg MÅ legge opp nye kabler(?), tror jeg hele prosjektet havnet på dynga.
              BMW E46 - 320i 1999
              Ground Zero GZIC 525X, Ground Zero GZIC 6503X, Infinity Kappa 475A, 2xRockford P3D412, 1 Farad Rockford & Rockford T2000.1 /// Pioneer DEH-6400BT & 80 AGM

              Comment


              • #8
                en REGEL er at altså å kjøre med lave impedanser gjør at du bruker mer strøm..... selv om du skrur ned "gain" -da øker du hvile strømmen som ampen forbruker selv uten signal -derfor: bruk impedanser over 4 ohm og gjerne en amp på mindre enn 1000 watt på et normal anlegg -men da må du også bruke høyttalere beregnet til SQ og ikke SPL -spl elementer har en meget stiv oppheng som forbruker "tusener av watt"..... selg vidundere på flere 1000 watt og kjøp noe mindre på rundt 200-300watt på en sub a la cerwin vega, Dynabel, JL, B2, DD -da slipper du å måtte bruke mer penger på "så stor anlegg"

                Du forteller heller ikke hva er resten av anlegget -høyttalere først og fremst da et passiv systema foran + et sub bak greier seg fint med et amp på 4 kanaler som den du har -men glem å spille på SPL nivå -men garantert å kunne ha en god og ok lyd faktisk
                --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                Comment


                • #9
                  Ok :-) Hva om jeg hadde to valg. RF T20001 i 4 ohm (750Wx1) eller BF4501 i 2 ohm (800Wx1)

                  Har Infinity 475A 75Wx4. Ca 90W frontsett 5" (hver side) og 100Wx2 6.25" i hatthylle. Gain er 40%.
                  BMW E46 - 320i 1999
                  Ground Zero GZIC 525X, Ground Zero GZIC 6503X, Infinity Kappa 475A, 2xRockford P3D412, 1 Farad Rockford & Rockford T2000.1 /// Pioneer DEH-6400BT & 80 AGM

                  Comment


                  • #10
                    Eller en MBQuart Onx1.1000d som leverer 750Wx1 i 2 ohm
                    Rockford t1000.1bd 750Wx1 i 2 ohm


                    Og ifølge det dere sier at det kan gå med ett syrebatteri? Hva om jeg har to syrebatteri, tenker på å ikke bli strømtørr (bedre/værre?) hadde 3 syrebatteri på tre forsterkere (på tot 3200wrms) i russebilen, funka vartfall der
                    Last edited by Fredrik; 13-11-2012, 09:29.
                    BMW E46 - 320i 1999
                    Ground Zero GZIC 525X, Ground Zero GZIC 6503X, Infinity Kappa 475A, 2xRockford P3D412, 1 Farad Rockford & Rockford T2000.1 /// Pioneer DEH-6400BT & 80 AGM

                    Comment


                    • #11
                      Ønsker ett raskt svar :-) har en t20001bd til 2500,- strøken og 1 år gammel. Som sagt i 4 ohm har den 750w
                      BMW E46 - 320i 1999
                      Ground Zero GZIC 525X, Ground Zero GZIC 6503X, Infinity Kappa 475A, 2xRockford P3D412, 1 Farad Rockford & Rockford T2000.1 /// Pioneer DEH-6400BT & 80 AGM

                      Comment


                      • #12
                        ville heller tatt agm batt å ikke syrebatt,,, syrebatteriene klarer ikke å levere ønsket effekt når man virkelig har tenkt å dra på litt. tryggere med agm batterier da disse er helt tette. syrebatt er jo ikke helt bra å ha baki bagasjen om man skulle kræsje elr noe. syre som renner utover :P men det er nå det. ville valgt agm uansett.
                        MVH, Øivind Sandvik
                        sigpic
                        www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                        www.sandviksbassogbongel.com

                        Comment


                        • #13
                          AGM har lavere "indre motstand" = Ri = ladder opp raskere og ladder UT raskere = leverer mer og raskere strøm under hardere belastning dvs den er mer egnet til bilstereo bruk

                          Altså RF er grei men ser ikke helt poeng med å ha "så mye effekt" hvis du har begrenset med strøm -da en stor forsterker trekker/forbruker mer strøm selv på tomgang -det blir det samme som å ha en bil med et V8 under panser- selv om du ikke skal bruke de 500HK som den har vil jo uansett bruke mer bensin enn t tilsvarende men på færre hester

                          opptil 300-400w rms bør holde lenge sammen med et ok element kjøpt heller noe med mindre efekt men med mer kvalitet gjerne klasse D som har bedre virknings grad -de bruker også mindre strøm til varme sammenlignet med el analog amp husk at det er deg som ikke ville bruke så mye penger på det synes du skal satse på et bra ok element + et ok amp -seinere hvis det er mulig kan du sette et større/bedre batteri, men å forbedre kabling til dynamo er et nødvendig og elementar ting -det koster heller ikke så mye men du må ta deg tid eller betale for at andre skal gjøre det....

                          RF er go shitt MEN ikke billig å reparere om den blir defekt.... pga det duste sære montering av power transistorene sine som nesten bare passer originale.... og igjen: glem med å koble et amp under 4 ohms hvis du ikke har nok strøm
                          --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                          -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by matador View Post
                            AGM har lavere "indre motstand" = Ri = ladder opp raskere og ladder UT raskere = leverer mer og raskere strøm under hardere belastning dvs den er mer egnet til bilstereo bruk

                            Altså RF er grei men ser ikke helt poeng med å ha "så mye effekt" hvis du har begrenset med strøm -da en stor forsterker trekker/forbruker mer strøm selv på tomgang -det blir det samme som å ha en bil med et V8 under panser- selv om du ikke skal bruke de 500HK som den har vil jo uansett bruke mer bensin enn t tilsvarende men på færre hester

                            opptil 300-400w rms bør holde lenge sammen med et ok element kjøpt heller noe med mindre efekt men med mer kvalitet gjerne klasse D som har bedre virknings grad -de bruker også mindre strøm til varme sammenlignet med el analog amp husk at det er deg som ikke ville bruke så mye penger på det synes du skal satse på et bra ok element + et ok amp -seinere hvis det er mulig kan du sette et større/bedre batteri, men å forbedre kabling til dynamo er et nødvendig og elementar ting -det koster heller ikke så mye men du må ta deg tid eller betale for at andre skal gjøre det....

                            RF er go shitt MEN ikke billig å reparere om den blir defekt.... pga det duste sære montering av power transistorene sine som nesten bare passer originale.... og igjen: glem med å koble et amp under 4 ohms hvis du ikke har nok strøm


                            Så oppsummert noe med så lite watt som mulig, og ikke under 4 ohm? Altså noe a 2000RMS i 1 ohm, som blir 750W i 4 ohm?

                            Bruker den like mye strøm i 1 ohm som 4 ohm, noe jeg egentlig ikke kan tro?

                            Hva bør jeg gå for? Blir AGM etter hvert.
                            BMW E46 - 320i 1999
                            Ground Zero GZIC 525X, Ground Zero GZIC 6503X, Infinity Kappa 475A, 2xRockford P3D412, 1 Farad Rockford & Rockford T2000.1 /// Pioneer DEH-6400BT & 80 AGM

                            Comment


                            • #15
                              Matador har et jævlig godt poeng her med å ikke koble ampen for lavt. bruker enkelt sagt mindre strøm i 4 ohm da
                              MVH, Øivind Sandvik
                              sigpic
                              www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                              www.sandviksbassogbongel.com

                              Comment

                              Working...
                              X