Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hertz mille

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Det er vel en sånn generel greie hos enkelte på dette forumet om at ML280 ikke låter spesiellt bra.
    Personlig har jeg ikke hørt så mye på den, men jeg kan skrive under på at Space1 er noe av det ypperste som er laget av diskanter i den prisklassen.

Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Jeg kan ikke uttale meg om ML, for de har jeg ikke hørt. Det var et spørsmål tilbake, skulle de liksom måtte være bedre pga dyrere prislapp..?

Jeg er iaf tilfreds med Space, det er min personlige mening og erfaring.
      mvh
      Terje

Audi, Audison, Hertz og Pioneer.

Comment

Originally posted by terion View Post
        Fordi ML280 er dyrere? Jeg liker godt lyden til Space, ikke noe problem å dra på litt med dem, og ikke er de for skrikete.
        Jeg gidder personlig ikke blande meg borti hva som er best av disse to selv om jeg har min klare favoritt her. Men la meg bare si at en diskant som er skrikete kommer av feil montering og eller feil instilling/justering. Er mer diskantens feil når lyd ikke "klinger ut"
        sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
        IceAudio - Bilringen AS - inakustik

Comment

Originally posted by Erik André View Post
          Er mer diskantens feil når lyd ikke "klinger ut"
          Det må du nesten forklare litt bedre!

Mvh
          Dag Johansen
          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Comment

Originally posted by terion View Post
            Jeg kan ikke uttale meg om ML, for de har jeg ikke hørt. Det var et spørsmål tilbake, skulle de liksom måtte være bedre pga dyrere prislapp..?

Jeg er iaf tilfreds med Space, det er min personlige mening og erfaring.
            Sier ikke at de må være bedre pga dyrere prislapp heller, men siden det er toppserien til hertz må det ligge noe i det

Comment

Originally posted by Dag Johansen View Post
              Det må du nesten forklare litt bedre!

Mvh
              Dag Johansen
              Tenk deg et triangel, det skal klinge ut, jeg sier ikke at ikke hertz ml eller space ikke klarer dette, men var et svar på at folk hele tiden sier at en diskant skriker. Noe som kommer av for høyt nivå som dermed er feil justering.

Når en diskant faktisk ikke klarer å klinge ut låter det triangelet som en stutt metalklump som blir slått på og ikke som et triangel som klinger ut, men mange liker jo dette da det gir hva folk mener en myk diskant.. myk diskant er mao. farget og feil. Om de liker det er jo så klart opp til hver og enkelt, men personlig preferanser blir feil å svare på, tonal riktighet går det faktisk ann å svare på.

Vi har jo også forskjellige måter et element klinger på, sikkert hørt om varm klang i et element, men dette har ikke noe med å klinge ut.
              sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition

Comment

1. Men la meg bare si at en diskant som er skrikete kommer av feil montering og eller feil instilling/justering.
                2. Er mer diskantens feil når lyd ikke "klinger ut"
                1. Snakk om å generalisere. Skikete diskant kan også komme av at den rett og slett er dårlig, eller blir slik i kombinasjon med elektronikk den ikke låter bra sammen med.

2. Som dag sa, hva mener du?

Edit, nr.2 kom du meg i forkjøpet på
                Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

Comment

Originally posted by Legatia View Post
                  1. Snakk om å generalisere. Skikete diskant kan også komme av at den rett og slett er dårlig, eller blir slik i kombinasjon med elektronikk den ikke låter bra sammen med.

2. Som dag sa, hva mener du?
                  Du må komme deg ut fra stua og inn i bilen nå og begynne å skru litt lyd, når du sitter hjemme å ikke vil skru en dritt så kan klang skape skrik i en diskant, men i en bil med justerings muligheter har du faktisk mulighet til å skru nivået etter en rta eller øret og ikke la klangen i produktene bestemme resultatet.

Comment

Du må komme deg ut fra stua og inn i bilen nå og begynne å skru litt lyd, når du sitter hjemme å ikke vil skru en dritt så kan klang skape skrik i en diskant, men i en bil med justerings muligheter har du faktisk mulighet til å skru nivået etter en rta eller øret og ikke la klangen i produktene bestemme resultatet.
                    Mener du å si at man i innestereo klasker på noen elementer, uten å gjøre noe med frekvensgang/faseforhold, og at dette bestemmer "klang"?
                    Jo, jeg skrur. Både aktivt og passivt.

Ikke lur deg selv til å tro at frekvensgang bestemmer alt, den er viktig, men ikke alt. Ulike elementer, med riktig faseforhold til resten, og tilnærmet lik frekvensgang kan fortsatt låte temmelig annerledes.

Comment

Originally posted by Legatia View Post
                      Mener du å si at man i innestereo klasker på noen elementer, uten å gjøre noe med frekvensgang/faseforhold, og at dette bestemmer "klang"?
                      Jo, jeg skrur. Både aktivt og passivt.

Ikke lur deg selv til å tro at frekvensgang bestemmer alt, den er viktig, men ikke alt. Ulike elementer, med riktig faseforhold til resten, og tilnærmet lik frekvensgang kan fortsatt låte temmelig annerledes.
                      Jeg sier vel heller ikke at det vil låte likt, jeg sier at man kan unngå skrikete diskant...

Comment

Jeg sier vel heller ikke at det vil låte likt, jeg sier at man kan unngå skrikete diskant...
                        Man kan dempe området en diskant er skrikete på (typisk 4-10khz), men det vil gå utover andre ting. Og ja, noen diskanter er skrikete. Dome diskanter har somregel større problem med det enn andre typer. Kanskje spesiellt "bilstereo" elementer, som må gjøres så små som mulig, og derfor utelater man ferrofluid demping, eller kammer bak diskanten for å få bukt med stående bølger, eller andre aspekter. Spiller man høyt, vil også en dome komprimere mye fortere enn f.eks. et stort bånd, eller en AMT.

Comment

Jeg må få omformulere litt, for det var ikke direkte "skrikete" jeg mente, eller prøvde å mene.
                          Skarpt er vel kanskje mer ordet jeg leita etter. Mer party-lyd i diskanten min. Space 1 ble mye mer behagelig og riktig med engang, kun ved å bytte diskantene.
                          mvh
                          Terje

Audi, Audison, Hertz og Pioneer.

Comment

Sååå..ingen konklusjoner?^^

Comment

Her har du en konklusjon.

Originally posted by Engen Audio View Post
                              Går du for ML165 så går du for ML280 eller ML280S. Jeg blir svært forundret om ikke de er utviklet for å spille bra sammen .
                              Jeg ville nå stolt såpss på velrenomerte produsenter som Hertz, Focal, Morel osv, at når de lager en topp serie med produkter, så de er utviklet for å spille sammen. Kan ikke si at jeg har hverken sett eller hørt om noen som bruker f.eks Utopia Be midbass/mellomtone og en TN51 diskant, eller Morel Supremo midbass/mellomtone og en MT11 diskant.

Låter det ikke bra i en bil så er det svært ofte at det skyldes feilmontering eller feiljustering.
                              Mvh
                              Lars Engen

Comment

En god diskant, meget sær sådan, er ML500R-båndene. Noe over ditt budsjett, men burde nevnes
                                Mvh Tony
                                - The only road to take is perfection itself

Comment

Working...
                                X