Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva er det som er best av de 2 kassene her =?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva er det som er best av de 2 kassene her =?

    som toptic sier ! hva er det som er best av di to kassenen her !
    porta kasse eller lukka kasse ? ... skal ha en av dem kassene i en bmw e30 sedan ! men vet ikke hva som trykker mest :S.......så hvem av kassen er best i den bilen min ??? noen som vet ?
    Digital Designs. hertz .usamp .alpine
    bil uten lyd og bass er som og dra seg ned i en dass

  • #2
    Om det er trykk du er ute etter, så er som oftest porta kasse "best".

    Men det er vanskelig å si egentli, da forskjellige element er tilpasset forskjellige kasseløsninger.

    Når dette er sagt, vil jeg personlig annbefale båndpass. Da får du både trykk OG fin lyd. Men dette er jo såklart en smakssak, og ikke alle elementer passer så bra til båndpass heller.

    Først "må" du kanskje si noe om hva slags element, så kan vi komme med flere tips til deg

    En ting de færreste vet om lukkede kasser, er at det faktisk kreves litt mer av forsterkeren om du kjører med lukket løsning, da basselement blir tyngre å drive pga. mer luftmotstand. Dette er jo som regel ikke noe stort problem, men noe å tenke på kanskje?

    Som sagt vet jeg/vi litt for lite om situasjonen din til at vi kan uttale oss noe særlig..
    Last edited by aFFekak; 03-07-2007, 06:08.
    Mvh.
    Roy
    Mob: 40 30 99 06

    Comment


    • #3
      hehe okayfor det er trykke jeg er ute etter hehe ... det er en re audio mx15 .... har hatt den i en lukka kasse!men vil prøve med porta ... men er ikke båndbas vanskelig og bygge a? ...
      Digital Designs. hertz .usamp .alpine
      bil uten lyd og bass er som og dra seg ned i en dass

      Comment


      • #4
        Re Audio Mx15 ja.. er ikke noe pinglesub du har da

        Båndpass er vell ikke noe vanskeligere, men det trenger at du er mye mer nøyaktig med skjæring/kutting, da kassen absolutt ikke kan leke luft noen plass! (bortsett fra ut luftehull(ene) da selvsagt). En av fordelen med båndpass er at det er mye enklere å montere kassen slik at du får rørene opp i hattehylla, eller inn gjennom skihullet i seteryggen, og dermed få absolut alt trykket fra subben, INN i bilen. Genialt!

        Som du kanskje ser på signaturen min, så har jeg selv en Re Audio XXX 12", og den skal jeg uten tvil ha båndpass på. Er ikke noe annet som teller for meg (og mange flere).

        http://reaudio.com/specs.html#sp_mx

        Gå inn på linken der, så står det masse om elementet ditt! Om du ikke skjønner det som står det, så er det bare og spørre igjen. Er ikke så lett og forstå alle de tallene der!:S

        Men det står at den optimale kassen for din sub skal være portet, og den skal være på 4,0 kf, og være tunet til 34 hz. 4 kf er noe sånt som 113,26739 liter for og være nøyatig


        Kort sagt: Du bør ha en kasse på 113liter +- som er tunet til 34hz for å få best trykk og mest lyd=) Eller, det vil si at det er det som blir annbefalt av Re Audio selv


        Håper du får noe ut av dette. så må du ta bilder og legge ut på prosjektforumet
        Last edited by aFFekak; 04-07-2007, 05:23.
        Mvh.
        Roy
        Mob: 40 30 99 06

        Comment


        • #5
          hehe .. takk for hjelpen da...hehe vet det .. det er det mest sykeste basser jeg har hatt og er fornøyd med det ... men det jeg ikke skjønner på båndpass er ossen er det jeg skal få lagd riktig liter på vær sin side :S vis du sjønner hva jeg mener da...men vis jeg bygger porta kasse da(eks)... må bass røra være på samma side som basser'n? ...
          Digital Designs. hertz .usamp .alpine
          bil uten lyd og bass er som og dra seg ned i en dass

          Comment


          • #6
            Originally posted by bmwfreak View Post
            hehe .. takk for hjelpen da...hehe vet det .. det er det mest sykeste basser jeg har hatt og er fornøyd med det ... men det jeg ikke skjønner på båndpass er ossen er det jeg skal få lagd riktig liter på vær sin side :S vis du sjønner hva jeg mener da...men vis jeg bygger porta kasse da(eks)... må bass røra være på samma side som basser'n? ...


            Skjønner hva du mener ja, men det du kan gjøre, er å sende en mail til Re Audio, eller eventuelt gå inn på www.engenaudio.com og sende en mail til han. I mailen spør du etter tegninger osv. til kasse

            Og nei, portene MÅ ikke være på samme side som suben. Dette kommer helt ann på hvordan du skal montere kasse baki i bilen. Men som du ser på det forrige innlegget mitt, så er kassen ganske stor (113 liter), og det blir en ganske stor kasse. Så det er kanskje begrenset med muligheter i BMW'en din? I forhold til plass mener jeg.
            Mvh.
            Roy
            Mob: 40 30 99 06

            Comment


            • #7
              men trur jeg går for båndpass jeg ... som du sier så er ganske bra hehe ...for det var av engenaudio jeg kjøpte den basser ta det var han som anbefalten den til meg :P...... jeg kan nok ikke sende mail til reaudio.com :P derfor jeg ikke kan nesten ikke engelsk :Phehe
              Digital Designs. hertz .usamp .alpine
              bil uten lyd og bass er som og dra seg ned i en dass

              Comment


              • #8
                jeg får akkurat plass til og få inn kassa .. har drivi og målt og sånn og finni måll og sånn .. http://graph.flexunits.com:8080/BoxBuilder2.htm.. her har du mål av sån jeg har lagd den der :P... litt over 113liter men det er ikke mye da .... vis jeg bygger kassa sånn så for jeg den inn i bilen eller hva syndes du da?
                Digital Designs. hertz .usamp .alpine
                bil uten lyd og bass er som og dra seg ned i en dass

                Comment


                • #9
                  Du ga oss link til bare box builderen ikke selve kassa du årna!
                  Og 113 liter er ikke stort for en 15" egentlig. Men MX15 er jo mer et SQ/SQL element. Har ikke sett hva du laga på den boxbuildern, men i mine øyne så ville jeg gått for en porta kasse med lav tuning, eller en båndbass kasse. Lukka kasser spiller fint, men du får ikke bra nokk trykk siden den er en E30. Porta kasse med port rett inn i igjennom armlenet om du har eller hattehylla.

                  Mvh Aleks
                  Pioneer - Hertz - Zealum
                  Prosjekt Volkswagen Passat 3B
                  Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

                  Comment


                  • #10
                    topdybde:45
                    bundybde:45
                    bredde:85
                    høyde:40
                    det er måla da.....
                    men blir litt forvira her jeg nå... hehe ....
                    hva er det jeg burde gå for ?
                    Digital Designs. hertz .usamp .alpine
                    bil uten lyd og bass er som og dra seg ned i en dass

                    Comment


                    • #11
                      I en båndpasskasse er ikke begge kammrene like, såfremt du ikke har subber x 2 (eller flere). Det kammret som elementet står i, og det kammre som elementet slår inn til (bassreflekskammret) er/skal være forskjellige liter. Men hvis du har Sedan (E30) f.eks så gå definitivt for båndpasskasse. Kontakt Dynabelgolfen her, han kan lage tegning til deg og eller rett og slett bare lage en kasse til deg
                      VW/Audi ende-tusi-ast!

                      Comment


                      • #12
                        okok den er grei vettu... for det er bare en subber :P
                        Digital Designs. hertz .usamp .alpine
                        bil uten lyd og bass er som og dra seg ned i en dass

                        Comment


                        • #13
                          det går ikke og sende han en meldig da hehe .. får vente til han titer innom dene tråden da.. får spøre han da
                          Digital Designs. hertz .usamp .alpine
                          bil uten lyd og bass er som og dra seg ned i en dass

                          Comment


                          • #14
                            nå fikk jeg vite at båndpass funker ikke på re audio mx15 ... hørte med morel.no ,,, og dem sa at det ikke var noe bra for re elementa...
                            Digital Designs. hertz .usamp .alpine
                            bil uten lyd og bass er som og dra seg ned i en dass

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by bmwfreak View Post
                              nå fikk jeg vite at båndpass funker ikke på re audio mx15 ... hørte med morel.no ,,, og dem sa at det ikke var noe bra for re elementa...
                              Porta kasser er vel det mest brukte på RE så vidt jeg vet! Det er jo det man får mest trykk av! Det jeg anbefaler deg er å dra til RE sin side. Der ser du på parametrene på subben og bruker box calcen deres. Det står anbefalt tunefrekvens og alt på elementene.
                              Pioneer - Hertz - Zealum
                              Prosjekt Volkswagen Passat 3B
                              Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

                              Comment

                              Working...
                              X