Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bi amping vs brokobling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bi amping vs brokobling

    Jeg har et MLK165 komponentsett og en USAmps MD43.

    Komponent settet har mulighet for Bi amping, er dette og foretrekke over og brokoble forsterkeren og sende masse watt til hvert delefilter.

    Bi amping vil vel gi meg fler justerings muligheter, samt at jeg kan tidskorrigere diskant og middtone?

    Mens brokobling vil gi en masse "lyd"?

    Planen er å få et "konkuranseverdig" anlegg til syvende og sist.
    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

  • #2
    da ville jeg heller brukt AKTIV DELING... biamping er å foretrekke fremfor brokobling. Biamping gir deg ikke "mange muligheter" men bare muligheter for å endre nivå mellom begge elementene ikke tidskomp heller da inngangs signalet til begge forsterkerne er felles -bare at dette inngans signalblir BIampet -altså den samme signal blir forsterket av 2 forsterkere...

    I aktiv deling så deler du inngans signalet i en høyfrekvent og en lav frekvent der den høye frek. går til en egen forsterker som matter diskanten og den lave frek. går til en egen forsterker som igjen matter mellomtone/bass. Siden disse har forkjellige bølgelengde så kan du endre tidspunktet om når disse skal stråles ut og nå øret, såkalt tidskompensering... i tilleg kan du endre delefrekvensen og tilpasse den som egner seg best for den bestemte monteringen/vinkling eller akustikk i bilen. det samme gjelder å endre steilheten på den valgte delefrekvensen da dette også endrer strålingsmønsteret på elementene og akusitikken i bilen/osv. En astor fordel ved aktiv deling er også at du får større headroom som betyr mer dynamikk... i store trekk et aktiv delings system er å foretrekke fremfor de fleste pasive filter løsninger -min mening....

    regner med at du har en spiller med aktiv deling + tidskomp....ellers på tide å skaffe seg det om man ønsker ekte SQ i bilen...
    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

    Comment


    • #3
      Jeg har en Alpine 9833, og den har noe som heter 3 way crossover, og tids korrigering. Jeg har lest igjennom manualen, der stod det at i 3 way mode kan jeg stille delefrekvenser til lav, lav-middel og middel-høy, og høy. Så da regner jeg med at spilleren har aktiv deling.

      Jeg regner med at om jeg bruker firekanaleren slik at diskanter er på to kanaler, og midtone er på to kanaler, så får jeg brukt 3 veis delingen. (Holder subforsterkeren utenfor, for vil forstå kompsettet som er viktigst akkurat nå.)

      Jeg ville trodd at å leke med dele frekvensene til komponent settet ville være skummelt, og at jeg heller burde holdt meg til de samme dele frekvensene som står i manualen. Men så mener du vel heller ikke at jeg skal begi meg veldig langt fra verdiene i manualen, men prøve forsiktige endringer i verdiene? Og at jeg skal utnytte tids korrigeringen til den store gullmedaljen?
      Last edited by Defus; 16-06-2009, 22:09. Reason: formulererte et godt svar
      [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
      Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

      Comment


      • #4
        ja, du har aktiv deling og ja -det står i mange andre steder - at det er å anbefale å begynne å dele med de samme frekvenser som den passive filtren bruker. Bratere delefrekvenser gir også større effekt tålighet men det er sånn som du må lytte deg frem til. Enkelte spillere gir deg muligheter for å lagre forkjellige profiler ang delefrek og steilhet/tid komp. du kan ha en for ekte SQ ved passer høyt volum og en andre med bratere filtre til høyere volum -feks...

        Du bruker self høyt og mellom til frontsettet og sub utgangen til sub... altså en 3 veis deling -teknisk sett heter det ikke "2 veis + sub" men "3veis" da det finnes 3 delefrekvenser i hele audio spektrum...

        Det "eneste" galt du kan risikere å gjøre er å gi full tone til diskanten men mener at alpine har en sperre for å ikke gi "flat" respons nedover i nedre delfrekvens på diskant utgangen du vil også kunne høre forkjelleng mellom de forkjellige steilhetene og delefrekvensene, bare husk å bruke ørene ang tidskomp er litt mer komplisert men med du lærer mye av å prøve deg frem og i verste fall vil du høre en lokalisering som er helt på trynne men ikke verre joakim skrev en del om justering av tidskomp en gang ta en titt der

        Mange ganger eller veldig ofte er de passive delfiltre av 12dB steilhet men ikke nødvendigvis fordi det er "det beste" eller låter optimal, men fordi det er det mest lønnsomt for produsenten... noe bedre krever passive komponenter av høyt kvalitet=mer pris, og derfor inngås kompromiser på de filtrene...
        --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
        -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

        Comment


        • #5
          Så ett eksempel:

          Det kan hende at det passive delefilteret deler 4000 med 12 db, mens jeg får det til å låte bedre med en deling på 5000 med 24 db?

          Ett nytt eksempel:

          24db deling i stede for 12 db deling, vil fjerne problem med "skjærende" stemmer på en visst "område"?

          Ett spørsmål:

          Hvor langt opp vil en mellomtone spille pent, før tweeteren gjør jobben bedre? Og hvor langt ned er det forsvarlig å la en tweeter spille? (Vil ikke ødelgge noe, selv om jeg kanskje ikke kommer i nærheten av disse tallene.)

          Ett nytt spørsmål

          I manualen til spilleren står det at man skal bruke høytaleren som er lengst unna, og stille tidskorrigeringen i forhold til denne høytaleren. Skal jeg bruke subwooferen som høytaleren som er lengst unna, slik at subwooferen lager lyd når mellomtonene lager lyd? Eller vil det være bedre og bare fokusere på komponentsettet når jeg tidskorrigerer?

          Ett tilleggs spørsmål

          Måler jeg i cm fra høytaleren og skrående opp mot "øre", eller som en vannrett linje?

          Ble noen spørsmål gitt...
          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

          Comment


          • #6
            Originally posted by Defus View Post
            Så ett eksempel:

            Det kan hende at det passive delefilteret deler 4000 med 12 db, mens jeg får det til å låte bedre med en deling på 5000 med 24 db?
            Hvor langt er et tau? Dette vet man ikke før man har lyttet og prøvd. Hadde det vært en fasit så hadde man brukt det.

            Originally posted by Defus View Post
            Ett nytt eksempel:

            24db deling i stede for 12 db deling, vil fjerne problem med "skjærende" stemmer på en visst "område"?



            Ett spørsmål:

            Hvor langt opp vil en mellomtone spille pent, før tweeteren gjør jobben bedre? Og hvor langt ned er det forsvarlig å la en tweeter spille? (Vil ikke ødelgge noe, selv om jeg kanskje ikke kommer i nærheten av disse tallene.)
            Nok en gang, dette vet man ikke på forhånd. Man kan begynne å anta diverse, men aldri godt å forutse så mye.

            Alt avhenger av elementets karateristikk og montering. Prøv- og feil-metoden må nok brukes her.

            Originally posted by Defus View Post
            Ett nytt spørsmål

            I manualen til spilleren står det at man skal bruke høytaleren som er lengst unna, og stille tidskorrigeringen i forhold til denne høytaleren. Skal jeg bruke subwooferen som høytaleren som er lengst unna, slik at subwooferen lager lyd når mellomtonene lager lyd? Eller vil det være bedre og bare fokusere på komponentsettet når jeg tidskorrigerer?

            Ett tilleggs spørsmål

            Måler jeg i cm fra høytaleren og skrående opp mot "øre", eller som en vannrett linje?

            Ble noen spørsmål gitt...
            Det er jo øret du hører med, ikkesant? Avstand fra høyttaler til lytteposisjon (øret).

            Tidskompen skal brukes til å utligne avstanden til ALLE høyttalerelementer. Dette sammen med nivåjustering av hvert enkelt element så er du på god vei.

            I mange tilfeller er en subwoofer lengst unna, ja. Brukes det millisekunder så skal det elementet som er lengst unna stå med '0ms'. Man skal jo korrigere for forskjellig avstand som nevnt, og da trenger man ikke å forsinke det elementet som allerede er lengst unna i systemet.
            Har du pioneer og centimeter måling er det for deg å knatte inn målene fra cirka midten av hodet (lytteposisjon) og til hver høyttaler (også subwoofer, siden den regner ut tidskompen selv ut i fra avstanden du putter inn i spillern)


            Litt enkelt forklart alt dette her, men håper du skjønner bittelitt mer av det nå. Spør om det er noe som er uklart.
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

            Comment


            • #7
              Er Alpine spiller jeg har.

              Så det er ikke mulig å gi meg ihvertfall en Frekvens jeg ikke burde gå ned til med Tweeteren? Slik at jeg ikke ødelegger den.

              Også, fra høytaler til øret, eller i luftlinje vannrett? (hvis høytaleren er nede med foten, måler jeg fra vinduet i rett linje over denne høytaleren og så 90 grader mot øret?) For er jo forskjell, hvis det er 120 cm til høytaleren nede med foten til øret på pasasjersiden, blir det kanskje bare 100 cm om man måler i en rett linje mot ruten.
              [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
              Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

              Comment


              • #8
                Hvordan forflytter lyden seg fra en høyttaler til et øre? Ikke via en 90-graders vinkel hvertfall. Du skal måle fra øret til høyttaler...

                Ser for meg kanskje rundt 3-4khz som et passelig sted å starte med å eksperimentere litt. 12 eller 24dB steilhet kanskje. Kan jo starte der et sted og se etterhvert hva du føler låter best. Finnes ingen fasit.
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

                Comment


                • #9
                  Jeg har hatt fysikk en gang, men når jeg er usikker på noe spør jeg Er bedre å spørre å virke dum, enn og ikke spørre å forbli det

                  Men å ta den ned til 2000hz for eksempel ville kunne ødelegge tweeteren?
                  [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                  Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Defus View Post
                    Men å ta den ned til 2000hz for eksempel ville kunne ødelegge tweeteren?
                    Noen diskanter tåler det, andre ikke. Deler man de for lavt blir det gjerne for "masete" i lyden.
                    Mvh Tony
                    - The only road to take is perfection itself

                    Comment


                    • #11
                      ødelegge diskanter ?

                      Hvis du vil dele diskantene dine lavt så må du ha høy steilhet på delingen. dvs 24dB pr oktav. Effektmessig plager du diskantene dine like mye ved å dele 24dB ved 2000hz som å dele 12dB ved 4000hz. personlig syntes jeg 2000hz høres litt lavt ut hvis du ikke har veldig effekttålige diskanter. Bare velg feks 3500hz og 18db. plassering, tidskorigering, refleksjoner er mye viktigere faktorer å jobbe med.

                      Comment


                      • #12
                        Ja, jeg bare sa 2000hz for å ha en slags grense, slik at jeg ikke ødelegger noe. Jeg har bare 1" tweeter, så det må vel være en hvis grense på hvor langt ned de kan dra.

                        Tror jeg setter en grense på 3000hz, også begir jeg meg ikke under dette.

                        Tenkte også på noe matador sa, man kan lagre forskjellige oppsett på en plate å si til spilleren at den skal bruke dette oppsettet nå. Da kan jeg ha ett oppsett med manual settings som jeg kan bruke i begynnelsen. Også kan jeg senere ha, spille pent oppsett, og noe som spiller pent men er litt bedre for daglig bruk

                        Tusen takk for tips og help

                        Nå gjenstår bare det vanskeligste; plasering av diskanter
                        [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                        Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                        Comment


                        • #13
                          Hum, jeg leste akkurat at manualen sier at delefrekvensen er 2.5 kHz @ 12/12 dB Oct
                          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                          Comment


                          • #14
                            er vel 6 og 12dB steilhet? uansett greit nok det da vanligvis en 1" diskant har en resonans frekvens over 1000Hz... og en metal menbran er mer folsøm/kritisk enn tekstil menbraner -logisk nok men det er generele regler som man alltid kan ta som utgangs punkt, bare husk å prøve deg frem på lav volum , da vil faktisk diskanten kunne spille under resonans frekvensen men da vil du høre at den vrenger eller resonanser fra elementen...
                            --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                            -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by matador View Post
                              er vel 6 og 12dB steilhet?
                              Garantert Jeg bare klipte og limte inn det som stod på hjemme siden

                              Takk for rådene Jeg setter 1000hz som absolute grensen da
                              [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                              Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                              Comment

                              Working...
                              X