Hvis du vil dele diskantene dine lavt så må du ha høy steilhet på delingen. dvs 24dB pr oktav. Effektmessig plager du diskantene dine like mye ved å dele 24dB ved 2000hz som å dele 12dB ved 4000hz. personlig syntes jeg 2000hz høres litt lavt ut hvis du ikke har veldig effekttålige diskanter. Bare velg feks 3500hz og 18db. plassering, tidskorigering, refleksjoner er mye viktigere faktorer å jobbe med.
Arg! Jeg hadde jo helt glemt av plasering av diskanter!
*begynner å miste lysten på bilstereo*
Nå har jeg bestandig kompromisert (Det er et verb ) på tweeter plasering, men jeg mener å ha lest at det ikke er noe fasit svar på plaseringen.
Men er det ikke noen generelle regler? Som ikke plaser diskant opp mot vinduet eller?
Kan jeg lime inn et bilde av dashen, og så kan dere si hvor dere tror jeg skal prøve å plasere dem?
Jeg går ut fra at du skal montere anlegget for eget bruk.Da har vi mennesker noen rare" finner" på siden av hodet. Iallefall de fleste av oss . Disse fungerer på den måten at vi oppfatter og registrerer ting som lager lyd rundt oss gjennom disse. Videre går det en direkte linje inn i vårt kreative senter fra disse rare utvekstene. Det er her lydene blir kastet fra den ene kreative cellen til den andre, hvor det til slutt blir avgjort om lyden låter crap, eller heey, dette var snasne greier. Når du drister deg til å prøve forskjellige vinklinger og plasseringer i bilen din, vil det på en finurlig måte dukke opp en type plassering som funker bedre enn andre. Dette vil du finne ut av ved å fysisk flytte diskanten rundt og prøvelytte.
Fine ting disse radarlappene. Ikke å forkaste å sende ut et nervesignal til f. eks. høyre arm om å plassere diskanten pekende mot hodet, eller for den saks skyld rett mot hverandre. Hvem vet hva som kunne hende da, lissom.
Raymond Pedersen
Byggebil er en 97 Subaru Impreza. Alpine,Pioneer og Macrom utstyr under testing.
Tar det som det kommer, og løser det som det går.
Jeg går ut fra at du skal montere anlegget for eget bruk.Da har vi mennesker noen rare" finner" på siden av hodet. Iallefall de fleste av oss . Disse fungerer på den måten at vi oppfatter og registrerer ting som lager lyd rundt oss gjennom disse. Videre går det en direkte linje inn i vårt kreative senter fra disse rare utvekstene. Det er her lydene blir kastet fra den ene kreative cellen til den andre, hvor det til slutt blir avgjort om lyden låter crap, eller heey, dette var snasne greier. Når du drister deg til å prøve forskjellige vinklinger og plasseringer i bilen din, vil det på en finurlig måte dukke opp en type plassering som funker bedre enn andre. Dette vil du finne ut av ved å fysisk flytte diskanten rundt og prøvelytte.
Fine ting disse radarlappene. Ikke å forkaste å sende ut et nervesignal til f. eks. høyre arm om å plassere diskanten pekende mot hodet, eller for den saks skyld rett mot hverandre. Hvem vet hva som kunne hende da, lissom.
Hehehe... Det var jo en morsom forklaring
Det denne tullingen, Rudolf - prøver å si er at du rett og slett må plassere den her og der helt til du finner den beste posisjonen.
Og den beste posisjonen er best kun for deg. Vi har alle vår egen oppfatning av hva som er bra, og til og med EA sine plasseringer kan låte bedre eller mindre bedre for andre når han selv syntes det er best. Så her er det bare å prøve å feile, feile litt til, og enda litt og BAM så er du i mål
Tidligere importør for Digital Designs,
overtatt av www.dynaBel.no.
Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!
Comment