Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kabeloppgradering i motorrom

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Så da lurer jeg på hvordan jeg skal gjøre det..
    Dette her er planen min, da:



    Gul: Høyttaler
    Brun: Signalprosessering
    Lilla: Dynamo
    Blå: Batteri

    Rød: +12v
    Svart: Jord
    Rosa: Signal
    Brun: Høyttaler (ferdigprossesert)


    Batteri foran: Random Toyota batteri (Ukjent, rundt 50AH)
    Batteri bak: Kinetic HC2000 (100AH)

    Hovedenhet: Alpine CDA-9887R (forsterker ikke i bruk)
    Delefiltre og frontsett: Fusion Jonah Lomu 5.25 fjl525c (2x100w 2ohm)
    Sub: 2x Earthquake Subzero (2x450w 2ohm)
    Monoblokk: DynaBel BF4501 (1x800w 2ohm)
    4-kanaler: Genesis Profile Four (2x140w 4ohm)

    Kabel fra batteri til batteri: 50mm2 LIB
    Signalkabler: LIB og RF, signal m/ jord.
    Høyttalerkabler: LIB og RF

    Jeg har ikke koblet mellom dynamo og batteri enda, men det eneste jeg har igjen er 21mm2 kabling.
    Jeg har trukket to kabler bak, både en 50mm2 og en 21mm2.
    Tenker å ta ut 21mm2'en, trekke den mellom dynamo og batteri, og mellom batteri bak og forsterkere, samt bruke den til jord.
    Vil det funke, eller MÅ jeg bytte til 50mm2?

    Bilen er en 95' Volvo 460 2.0 GLE.
    98' Audi A4
    Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

    Comment


    • #32
      Bump !
      98' Audi A4
      Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

      Comment


      • #33
        Hvis du ser her:
        http://www.the12volt.com/info/recwirsz.asp
        Så kan du se utifra tabellen hvor stor kabel du trenger utifra strømtrekket ditt og lengden kabel som blir brukt.
        Positiv og Negativ Kabel på samme enhet skal være like stor er min mening.
        Men det å koble sammen to forskjellige typer batteri vil ikke være bra for noen av dem.
        Last edited by Crazytaxi; 20-11-2008, 10:23.
        Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
        Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
        Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
        -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

        Comment


        • #34
          Spørsmål:

          Hva gir best resultat, bytte alle kabler i motorom med 50mm,
          eller la de orginale være og legge extra 25-35mm kabler..?

          Og angående kobling direkte fra dynamo til batteri hvis man lar de orginale ligge,
          er dette noe som funker på alle biler, tenker da på om noe elektronikk kan ta skade,
          mye rart i en moderne bil så..:P

          I samme farta, hvis man skal sette in extra batteri, må man ha 2 like da ?
          og finnes det et skjema for kobling av slikt her inne noe sted...i så fall hadde en link vert topp..

          Comment


          • #35
            La de originale kablene være. Poweren tar snareste veg uansett.
            Tar ikke skade av ekstra kabel fra dynamo til batteri nei, men gjør det skikkelig slik at kabelen sitter fast og ikke blir slengt rundt i motorrommet. Pass på varme, slitasje osv.

            Må helst ha 2 like batterier, men har sett mange som bruker forskjellige størrelser. Skal du ha lader også?
            Trenger du koblingsskjema for å seriekoble to batterier? Bare sørg for å la (+) møtes før de går inn i sikringsblokka.
            (-) går til karosseriet. Google, så finner du tegning.
            Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
            Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
            Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

            Comment


            • #36
              Hvorfor er det uheldig å ha to forskjellige typer batterier?
              De færreste som har et gelbatteri bak som har et gelbatteri foran også?

              Og om man seriekobler batteriene, blir det jo 24v. Så fram med koblingsskjemaet og parallelkoble dem i stedet for, ellers smeller det!

              En uheldig kobling:


              En bedre kobling:
              98' Audi A4
              Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

              Comment


              • #37
                Det er vel det at batteriene har forskjellig indre motstand , så det med minst indre motstand blir ladet først av dynamoen.
                Hvis det er stor forskjell på spenningen, blir det til at det batteriet med lav spenning lader det med høy ..

                Hvis man tar å måler spenning på begge batteriene så skal det ihvertfall være noenlunde lik, hvis de har stort avvik så kan et av batteriene fort bli ødelagt.

                Løsningen er vel et skillerele.

                Comment


                • #38
                  Originally posted by NeDD View Post
                  Skal du ha lader også?
                  Lader ? lades dem ikke under kjøring da ? eller må man lade hjemme i garasjen, eller er det et oppsett med lader i bilen..?



                  Originally posted by NeDD View Post
                  Trenger du koblingsskjema for å seriekoble to batterier? Bare sørg for å la (+) møtes før de går inn i sikringsblokka.
                  (-) går til karosseriet. Google, så finner du tegning.
                  Ja se der, ting man ikke vet, derfor jeg ønsket meg et skjema til jul...:P
                  Har skjønt nå at det skal kabel forfra (+) til bak (+) og,, (-) bak til karosseri, så hvor må det være sikringer og hvor skal jeg hente strømmen til forsterker..?

                  Regner med det da blir slik, rett meg hvis jeg er helt på tur..
                  Last edited by Positron; 24-11-2008, 09:57.

                  Comment


                  • #39
                    Har du batteri bak så er jo det like dumt og legge jord fra amp rett på batteripolen.
                    Tor Even -
                    Audi A4 Turbo Quattro 2003 40mm senk 18" alu.
                    Orginalt anlegg, men vil i framtiden sette inn Digital Design.
                    The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

                    Comment


                    • #40
                      Så.. det er ikke å anbefale å ha et gelbatteri bak, og et vanlig et foran?
                      98' Audi A4
                      Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

                      Comment


                      • #41
                        Kablinga i Tuftes automobile:


                        Dette er kun stereobiten. ikke foran i motorrommet.
                        Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
                        Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
                        Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
                        -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by NeDD View Post
                          La de originale kablene være. Poweren tar snareste veg uansett.
                          Tar ikke skade av ekstra kabel fra dynamo til batteri nei, men gjør det skikkelig slik at kabelen sitter fast og ikke blir slengt rundt i motorrommet. Pass på varme, slitasje osv.
                          Vært i kontakt med BMW og dem anbefaler ikke direkte kobling fra dynamo til batteri, mellom starter og batteri er det en kobling av noe slag med masse dippedutter på som har en fungsjon, og dette vil bli forbigått ved en direkte kobling dynamo-batteri..
                          Får nøye meg med og oppgradere eksisterende kabler heller..

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by Crazytaxi View Post
                            Kablinga i Tuftes automobile:


                            Dette er kun stereobiten. ikke foran i motorrommet.
                            Så man jorder forsterkerene direkte til batteriet og jorder kun batteriet?
                            Cerwin-Vega! Stroker PRO 15
                            Hifonics XX-Colossus II
                            Kinetik HC2400
                            Club 140dB +

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by CV-Gunnar View Post
                              Så man jorder forsterkerene direkte til batteriet og jorder kun batteriet?

                              det er opp til hver å en...

                              men best jording er jo rett i jord på batteriet
                              // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                              //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                              Mvh
                              Rune Kvaal

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by mustang<3 View Post
                                det er opp til hver å en...

                                men best jording er jo rett i jord på batteriet
                                Men det er nok ikke så stor forskjell hvis man har skikkelig jording i karroseri, eller?
                                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                                Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                                Comment

                                Working...
                                X