Siden det er mange spørsmål som kommer opp om kabler og sikringer så tenkte jeg å lage en liten tråd her som forhåpentligvis gir svar på de spørsmål man kunne ha ang. dette.
Kabel og sikrings størrelser:
Kabel:
10 Gauge-> 6mm2
8 Gauge-> 10mm2
4 Gauge-> 20-24mm2
2 Gauge-> 30-35mm2
0/1 Gauge-> 45-55mm2
Sikringer:
Sikringene er for å beskytte bilen og kabelen, ikke forsterkeren. De har
interne sikringer som beskytter mot overlast/kortsluttning etc.
Dette er maks sikringstørrelse på kabel.
8G-> 100A
4G-> 150A
2G-> 225A
0/1G-> 325A
Tabell fra EMMA sin regelbok:
20G -> 5AA
18G -> 7,5A
17G -> 10A
15G -> 15A
13G -> 25A
11G -> 30A
9G -> 40A
8G -> 50A
7G -> 60A
5G -> 80A
4G -> 100A
3G -> 125A
2G -> 150A
0G -> 200A
Effekt:
Dette er kabel vs effekt på 5 meter siden dette er mest brukt i en vanlig bil.
Watt -> Kabel
under 200 -> 8G
200-600 -> 4G
600-1000 -> 2G
1000+ -> 0/1G
5000+ -> 2x 0/1G (minimum)
10 000+ -> 3x 0/1G (minimum)
15 000+ -> 4x 0/1G (minimum)
20 000+ -> 5x 0/1G (minimum)
The Big 3
Dette er en oppgradering alle med ett uorginalt anlegg burde
gjøre for å få ett bedre elektisk system. Det forbedrer ladningen fra dynamoen til batteriet
og jordingen hos batteriet.
Det er en relativt enkel prosedyre og tar ikke lang tid og er definitivt verdt tiden man bruker på
å gjøre det.
Helt enkelt forklart er det å bytte ut jordingskablene til batteriet (som går fra chassiet og motoren)
og legge til en kabel fra + på batteriet til + på dynamo. Dette gjøres helst med 0/1G kabel, mindre kabel
går også avhengig av hvor mye strøm anlegget krever. Sikring mellom batteri og dynamo er valgfritt, ikke påkrevd med andre ord. Husk å gjøre grundig rent på koblingspunktene til jordingene og på dynamoen.
Link med bilder
Videoer:
Med sikring
http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc
Uten sikring
http://www.youtube.com/watch?v=SL-9o...eature=related
Til slutt:
Bilstereo trenger også litt vedlikehold, mye vibrasjoner kan gjøre at tilkoblingspunktene du skrudde til så
stramt du bare kunne og er sikker på ikke kan løsne i det hele tatt, kan løsne og skape uønskede lyder som
dynamostøy etc. Så det lønner seg å se over anlegget en gang i blandt og sjekke om alt er tilstrammet og rent.
Kabel og sikrings størrelser:
Kabel:
10 Gauge-> 6mm2
8 Gauge-> 10mm2
4 Gauge-> 20-24mm2
2 Gauge-> 30-35mm2
0/1 Gauge-> 45-55mm2
Sikringer:
Sikringene er for å beskytte bilen og kabelen, ikke forsterkeren. De har
interne sikringer som beskytter mot overlast/kortsluttning etc.
Dette er maks sikringstørrelse på kabel.
8G-> 100A
4G-> 150A
2G-> 225A
0/1G-> 325A
Tabell fra EMMA sin regelbok:
20G -> 5AA
18G -> 7,5A
17G -> 10A
15G -> 15A
13G -> 25A
11G -> 30A
9G -> 40A
8G -> 50A
7G -> 60A
5G -> 80A
4G -> 100A
3G -> 125A
2G -> 150A
0G -> 200A
Effekt:
Dette er kabel vs effekt på 5 meter siden dette er mest brukt i en vanlig bil.
Watt -> Kabel
under 200 -> 8G
200-600 -> 4G
600-1000 -> 2G
1000+ -> 0/1G
5000+ -> 2x 0/1G (minimum)
10 000+ -> 3x 0/1G (minimum)
15 000+ -> 4x 0/1G (minimum)
20 000+ -> 5x 0/1G (minimum)
The Big 3
Dette er en oppgradering alle med ett uorginalt anlegg burde
gjøre for å få ett bedre elektisk system. Det forbedrer ladningen fra dynamoen til batteriet
og jordingen hos batteriet.
Det er en relativt enkel prosedyre og tar ikke lang tid og er definitivt verdt tiden man bruker på
å gjøre det.
Helt enkelt forklart er det å bytte ut jordingskablene til batteriet (som går fra chassiet og motoren)
og legge til en kabel fra + på batteriet til + på dynamo. Dette gjøres helst med 0/1G kabel, mindre kabel
går også avhengig av hvor mye strøm anlegget krever. Sikring mellom batteri og dynamo er valgfritt, ikke påkrevd med andre ord. Husk å gjøre grundig rent på koblingspunktene til jordingene og på dynamoen.
Link med bilder
Videoer:
Med sikring
http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc
Uten sikring
http://www.youtube.com/watch?v=SL-9o...eature=related
Til slutt:
Bilstereo trenger også litt vedlikehold, mye vibrasjoner kan gjøre at tilkoblingspunktene du skrudde til så
stramt du bare kunne og er sikker på ikke kan løsne i det hele tatt, kan løsne og skape uønskede lyder som
dynamostøy etc. Så det lønner seg å se over anlegget en gang i blandt og sjekke om alt er tilstrammet og rent.
Comment