Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kabler/sikringer!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kabler/sikringer!

    Siden det er mange spørsmål som kommer opp om kabler og sikringer så tenkte jeg å lage en liten tråd her som forhåpentligvis gir svar på de spørsmål man kunne ha ang. dette.

    Kabel og sikrings størrelser:

    Kabel:
    10 Gauge-> 6mm2
    8 Gauge-> 10mm2
    4 Gauge-> 20-24mm2
    2 Gauge-> 30-35mm2
    0/1 Gauge-> 45-55mm2

    Sikringer:

    Sikringene er for å beskytte bilen og kabelen, ikke forsterkeren. De har
    interne sikringer som beskytter mot overlast/kortsluttning etc.
    Dette er maks sikringstørrelse på kabel.

    8G-> 100A
    4G-> 150A
    2G-> 225A
    0/1G-> 325A

    Tabell fra EMMA sin regelbok:
    20G -> 5AA
    18G -> 7,5A
    17G -> 10A
    15G -> 15A
    13G -> 25A
    11G -> 30A
    9G -> 40A
    8G -> 50A
    7G -> 60A
    5G -> 80A
    4G -> 100A
    3G -> 125A
    2G -> 150A
    0G -> 200A

    Effekt:

    Dette er kabel vs effekt på 5 meter siden dette er mest brukt i en vanlig bil.

    Watt -> Kabel
    under 200 -> 8G
    200-600 -> 4G
    600-1000 -> 2G
    1000+ -> 0/1G
    5000+ -> 2x 0/1G (minimum)
    10 000+ -> 3x 0/1G (minimum)
    15 000+ -> 4x 0/1G (minimum)
    20 000+ -> 5x 0/1G (minimum)

    The Big 3

    Dette er en oppgradering alle med ett uorginalt anlegg burde
    gjøre for å få ett bedre elektisk system. Det forbedrer ladningen fra dynamoen til batteriet
    og jordingen hos batteriet.

    Det er en relativt enkel prosedyre og tar ikke lang tid og er definitivt verdt tiden man bruker på
    å gjøre det.

    Helt enkelt forklart er det å bytte ut jordingskablene til batteriet (som går fra chassiet og motoren)
    og legge til en kabel fra + på batteriet til + på dynamo. Dette gjøres helst med 0/1G kabel, mindre kabel
    går også avhengig av hvor mye strøm anlegget krever. Sikring mellom batteri og dynamo er valgfritt, ikke påkrevd med andre ord. Husk å gjøre grundig rent på koblingspunktene til jordingene og på dynamoen.

    Link med bilder

    Videoer:
    Med sikring
    http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc

    Uten sikring
    http://www.youtube.com/watch?v=SL-9o...eature=related

    Til slutt:

    Bilstereo trenger også litt vedlikehold, mye vibrasjoner kan gjøre at tilkoblingspunktene du skrudde til så
    stramt du bare kunne og er sikker på ikke kan løsne i det hele tatt, kan løsne og skape uønskede lyder som
    dynamostøy etc. Så det lønner seg å se over anlegget en gang i blandt og sjekke om alt er tilstrammet og rent.
    Last edited by berniebp87; 22-02-2010, 13:00.
    Mvh Werner Harstad

  • #2
    Nice. Takk for denne, den er nyttig å ha her Jeg opplever at lysene i bilen dimmer litt når bilen begynner å vibrere,
    altså når jeg burde trykke inn clutchen så bilen ikke kveles i lav hastighet. Er "the big three" noe som vil hjelpe på det?
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

    Comment


    • #3
      Originally posted by TakeTheTime View Post
      Nice. Takk for denne, den er nyttig å ha her Jeg opplever at lysene i bilen dimmer litt når bilen begynner å vibrere,
      altså når jeg burde trykke inn clutchen så bilen ikke kveles i lav hastighet. Er "the big three" noe som vil hjelpe på det?
      Det vil nok hjelpe, men ikke eliminere det. Litt dimming er ikke til å unngå når man har anlegg som bruker mye effekt. En større dynamo og/eller batteri vil nok hjelpe enda mer
      Mvh Werner Harstad

      Comment


      • #4
        Men anlegget mitt bruker ikke såååå mye effekt egentlig,
        og jeg har ikke spilt noe særlig høyt de gangene det har skjedd...

        Forsterkeren til frontsettet gir 2x 100w rms,
        og sub-forsterkeren gir 1x 600w rms i 2 ohm...??
        Makseffektene er på 2x 200w og 1200w på sub'en...

        Edit: Vurderer å skaffe meg et nytt batteri snart ja
        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

        Comment


        • #5
          Siden jeg ikke fikk noe svar på forrige post, spørr jeg et annet spørsmål: Bør man oppgradere jordingskablene fra batteri og spiller også?
          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

          Comment


          • #6
            Originally posted by TakeTheTime View Post
            Siden jeg ikke fikk noe svar på forrige post, spørr jeg et annet spørsmål: Bør man oppgradere jordingskablene fra batteri og spiller også?
            Det burde nok hjelpe en god del om du gjør "the big 3", men der er litt merkelig at bilen holder på å kveles ved den effekten synes jeg. Er nok ikke nødvendig å oppgradere jordingen til spilleren, da dette er det som kreves minst strøm av det utstyret du bruker og kablene er stor nok vs effekt.
            Mvh Werner Harstad

            Comment


            • #7
              Ok. Tror kanskje du misforsto det med kveling. Den kveles ikke pga. effekt/watt, bare at når bilen jobber veeldig tungt / nesten kveles, dimmer lysene...
              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

              Comment


              • #8
                bra tiltak: Men er det ikke 300A maks strømtrekk gjennom en 0/1 kabel?
                Mvh. Damir

                Comment


                • #9
                  Sjekka strømkabelen til frontsett-forsterkeren min, den var på 10mm. Også er den 5-6 meter lang, skal liksom drive 2x 100w rms
                  ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                  Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                  Comment


                  • #10
                    MÅ man ha sikring på kabel fra dynamo til batteri? Hvorfor skal man ha det?
                    Toyota Celica T20 (Earthquake, Fusion, Connection, Pioneer)

                    Brenden Consulting:
                    - Lager websider

                    Comment


                    • #11
                      tilfelle noe i bilen kortslutter, og videre fører det til dynamo så børstebroer/dynamo brenner opp enkelt og greit.
                      Må bare Beklage skrivefeil her og der, men jeg har faktisk lese og skrivevansker[/SIZE]

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by berniebp87 View Post
                        Siden det er mange spørsmål som kommer opp om kabler og sikringer så tenkte jeg å lage en liten tråd her som forhåpentligvis gir svar på de spørsmål man kunne ha ang. dette.

                        Kabel og sikrings størrelser:

                        Kabel:
                        10 Gauge-> 10-12mm2
                        8 Gauge-> 14-16mm2
                        4 Gauge-> 20-24mm2
                        2 Gauge-> 30-35mm2
                        0/1 Gauge-> 45-55mm2
                        Starter fornuftig...

                        Sikringer:

                        Sikringene er for å beskytte bilen og kabelen, ikke forsterkeren. De har
                        interne sikringer som beskytter mot overlast/kortsluttning etc.
                        Dette er maks sikringstørrelse på kabel.

                        8G-> 100A
                        4G-> 150A
                        2G-> 225A
                        0/1G-> 350A
                        ...men faller av her. Hvis folk går etter denne tabellen vil de slite med å delta i f.eks EMMA. Er EMMA sært sier du? Vel, tabellen EMMA bruker er ikke noe de har funnet på for å være sære eller vanskelig på noe vis. Litt mer info om hvor du har fått disse tallene fra ser jeg på som en selvfølge.

                        Tabell fra EMMA sin regelbok:
                        20G -> 5AA
                        18G -> 7,5A
                        17G -> 10A
                        15G -> 15A
                        13G -> 25A
                        11G -> 30A
                        9G -> 40A
                        8G -> 50A
                        7G -> 60A
                        5G -> 80A
                        4G -> 100A
                        3G -> 125A
                        2G -> 150A
                        0G -> 200A


                        The Big 3

                        Dette er en oppgradering alle med ett anlegg som har 1000 watt eller mer i effekt burde
                        gjøre for å få ett bedre elektisk system. Det forbedrer ladningen fra dynamoen til batteriet
                        og jordingen hos batteriet.
                        Klart dette er viktig. Men hvorfor går grensen ved 1000 watt? Hva er det med folks oppfatning av tallet 1000? Må man opp i 1000 watt for at det skal være en gjeldende faktor? Hadde det ikke vært mer riktig å si at alle som har et anlegg BURDE oppgradere "The Big 3"?

                        Det skal være sikring mellom kabelen til batteriet og dynamoen
                        Hvorfor det? Er det slik originalt? I mange biler får starteren strøm via samme kabel, uten sikring. Noen gang sett på hvor mye strøm det går til starteren?

                        Bilstereo trenger også litt vedlikehold, mye vibrasjoner kan gjøre at tilkoblingspunktene du skrudde til så
                        stramt du bare kunne og er sikker på ikke kan løsne i det hele tatt, kan løsne og skape uønskede lyder som
                        dynamostøy etc. Så det lønner seg å se over anlegget en gang i blandt og sjekke om alt er tilstrammet og rent.
                        Du avslutter her met et godt tips! Mange glemmer at ting kan svikte mekanisk og stoler på at treskruene som holder fast forsterkern i sponplata holder i evigheter. Slik trenger det ikke være.

                        Skriver ikke med den hensikt å henge deg ut, men litt mer nyansert innhold hadde ikke skadet. Følgende kritikk rettes ikke kun mot deg, men: Jeg er rimelig lei av at en "hvemsomhelst" kan komme på et forum, lage en tråd med noe fakta uten rot i virkeligheten, for så å la folk som er villige til å lære lese og ta til seg den "lærdommen" man presenterer. Er mange som er flinke til å selge sand i Sahara, men la oss nå ikke bruke det i denne sammenhengen! Det er så unødvendig når miljøet i Norge er så lite som det faktisk er.

                        Så, ta kritikken for hva den er ment til
                        Mvh Tony
                        - The only road to take is perfection itself

                        Comment


                        • #13
                          Har lest flere steder at 300A går helt fint på en ekte 0/1 kabel, dvs en 52mm2 og ikke en 45mm2. Hva som står i Emma kan vel være så som så.

                          Du skal ha en sikring på kabelen fra dynamoen til batteriet for det kan kortslutte. Enkelt og greit. De fleste setter en sikring på det BIG 3 nærme batteriet, men har lurt en stund hvorfor de ikke setter en sikring ved dynamoen også.

                          Grunnen til at du ikke har sikring fra batteriet til starteren er fordi den trekker vanvittige mengder med strøm, tror en mekaniker sa oppimot 600A elns for starteren min. Du kunne sikkert hatt tre 250A sikringer i parallell i mitt eksempel, men aner ikke hvorfor de ikke har det.

                          1000W er litt mye syns jeg, jeg hadde skrevet 500W rms, fordi det elektriske systemet i bilen kan håndtere ekstra 500W rms uten problemer _som regel_. Big 3 er lurt å gjøre selv om du ikke har bilstereo, har sett mange biler hvor lysa dimmer etter man har skrudd på varmetråder i bakruta.

                          kilder angående 300A i en 0/1 strømkabel:
                          http://www.the12volt.com/info/recwirsz.asp
                          http://www.mobileelectronics.com.au/...howtopic=42643
                          http://www.stevemeadedesigns.com/boa...showtopic=1005
                          Mvh. Damir

                          Comment


                          • #14
                            Tony, takker for konstruktiv kritikk

                            Får ta det i kronologisk rekkefølge her
                            Ang. sikringstørrelser så oppga jeg maks størrelse på sikring pr kabel tykkelse, skal redigere inn sikringstørrelsene EMMA bruker Jeg har sjekket rundt om på nettet på SMD siden, the 12volt, og div. andre sider ang de jeg oppga.

                            The big 3
                            Skjønner akkurat hva du mener her, min personlige mening er at man uansett burde gjøre dette når man oppgraderer original stereon i bilen. Men ved rundt 1000 watt går grensen på hva den gj. snittlige bil klarer å takle belastningen.

                            Sikring mellom batteri og dynamo er det ikke originalt nei, men når du oppgraderer til 50mm2 kabel, bør man gjøre det i tilfelle noe skulle gå galt med den. Man har jo sikring fra batteriet til forsterkere så hvorfor ikke fra batteriet til dynamo også? Original kabelen er jo oftest så tynn at den fungerer som en sikring dersom den kommer i kontakt med jord, noe ikke en 50mm2 gjør.

                            Håper dette ga litt mer mening i hva jeg skrev, for det var ikke noe jeg slang ut for bare å skrive noe, men sjekket nøye og kritisk før jeg laget dette
                            Mvh Werner Harstad

                            Comment


                            • #15
                              Får legge inn et inlegg angående sikring på kabel fra dynamo til batteri jeg også.Sitter med installasjons manualen til en 220 A Stinger dynamo foran meg nå.Her er det hverken nevnt/eller avbildet at man skal bruke sikring.Eneste som er utdypet meget godt er:WARRANTY WILL BE VOIDED IF WIRES ARE NOT UPGRADED!!!!!!!!! Her SKAL man bruke 1/0 guage kabler. Så jeg velger å følge dette skjema og vil da ikke bruke sikring mellom dynamo og batteri.Jeg vil tro dette gjelder alle andre biler også.Uansett hvor stor/liten dynamoen skulle være..Da jeg aldri har sett en sikring mellom dynamo og batteri på noen biler.

                              Comment

                              Working...
                              X