Bare for å skyte inn et tips tip slike kanaler som er i veien, gassbrenner/creme brule-brenner osv funker knall for å smelte slike og 'klemme' de sammen
Takk for tipset blir sikkert litt "turbulens" når viftene står på, men er ingenting å ofre
Hadde jo planer om å oppdatere litt oftere, men jeg er en sånn som leser forum mer enn jeg skriver på forum
Har tatt litt lenger tid enn jeg trodde, men jeg har iallefall fått litt lyd i bilen.
Finishen er ikke av den beste, men bilen har gått 330.000+ og må nok byttes ut i løpet av året. Så jeg har ikke lagt penger i lydisolering og kosmetikk.
Kan begynne med spilleren. Jeg ville ikke bytte ut originalspilleren siden den har GPS, kjørekomputer, ryggekamera osv. Løsningen ble da å montere fronten separat fra hovedenheten.
Prøvde først med et hjemmelaget kort og TP-kabel, men det ble stivt, klumpete, og mistet kontakten ganske ofte.
Så da tok jeg skrittet og loddet av kontakten på fronten av spilleren, og byttet ut TP-kabelen med en mer egnet kabel.
Det fungerer helt flott! Hovedenheten vil bli montert under gulvet i bagasjen, men jeg må ha en ny dab-antenne siden jeg har limet den jeg har i frontruten.
(Har bestilt en ny fra Transmedia for 8 uker siden...)
Nå har jeg lagt den i baksetet så lenge siden det er dit antennekabelen rekker.
Jeg så rundt på nettet etter hva andre har gjort for å montere 6.5" i dørene, og denne løsningen var den mest brukte, og den enkleste. Ideelt sett skulle det jo vært en kasse til elementene, men for å få lyd ble det enklest mulig. Skulle hatt tettet mellom elementene og dørtrekket. Noen som har tips om hva jeg kan bruke?
Diskantene monterte jeg først med pantentbånd, men fant ut at forsterkeren skrudde seg av når diskanten ble montert mot chassis. Så løsningen ble å bruke de gamle diskantholderene av plast for å få isolert diskantene.
Jeg bestemte meg før å kjøre aktiv deling fra forsterkeren, så jeg la egen kabel til diskant og mellomtone. For å få kablene ut til dørene så var det bare å pirke ut kontaktene til originalhøytallerene og dra kabel gjennom.
Forsterkerene er montert oppå reservehjulet. Fikk kjøpt noen billige rester fra Monter, og ble kappet til så den passer. Er skrudd fast i gjengestangen som holder reservehjulet. Kommer til å trekke platen etterhvert.
Batteriet er montert bak i E39, så det er kort vei for strømmen.
På bildene er det en Helix A4 og en Helix A2. Skal ha inn en A2 til etterhvert som skal oppå den ene forsterkeren. Etter mine beregninger blir det akkurat plass under gulvet i bagasjerommet
Nå er det en gammel GAS-subwoofer som står i bagasjen.
Lyden ble absolutt bedre med Seas i front! Hadde ikke regnet med noe annet. Men jeg ble overrasket over hvor mye mer liv det ble i den elendige GAS-subben med en skikkelig forsterker! Merker godt at Helix'en har mye bedre kontroll på elementet enn den gamle forsterkeren. Så konklusjonen min er at forsterkeren har MYE å si på lyden.
Grunnen til at det har tatt tid å få det her ferdig er at det har vært så elendig vær. Jeg hadde planer om å lage egne subkasser, men det har jo regnet her hele desember, og jeg må stå ute å jobbe. Ble til slutt lei, og så etter ferdige kasser. Fra starten har jeg hatt planer om lukket kasse, og eventuelt bytte til portet hvis jeg ikke ble fornøyd. Tittet rundt etter ferdige kasser, og fant en 35 liter på Torshov som passet ok. Anbefalt til elementene er 26,4 liter, men har det egentlig så mye å si når det er lukket kasse?
Skal ha to av disse i bilen, men fikk bare kjøpt én kasse i dag siden det var alt de hadde i Sarpsborg. Men den er montert, og klar til å testes i morgen Helt ok kasse syns jeg. Fikk den for 199kr. 20mm frontplate, og 18mm på resten.
Alle bildene er tatt med Sony Xperia Z1. Kan ikke si jeg er like imponert over kvaliteten hver gang...
Men faktisk så tror jeg at den tiden det tar å demontere 2 dører osv, er lengre enn å demontere dashbord toppen. Utrolig enkelt faktisk, lettere enn jeg trodde selv.
Jupp, ingen av klimaanlegget er stengt av, alle uttakene er som originalt og virker. Måtte kappe vekk noe en bit på de to kanalene som fører varmlufta til dørene pga de sitter helt oppunder dashbordet og høyttalerne trengte bitte litt mer plass der .
Litt fordel, å ikke ha altfor store 6.5" elementer som bygge mye i dybden.
Bare tette igjen etterpå med vulkan-teip skikkelig rundt der, kanalene skal bare føre luft så.
Har fått litt hjelp da , med ombyggingen.
Jan Roger som har bygget det for deg eller?
Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
-Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-
Men faktisk så tror jeg at den tiden det tar å demontere 2 dører osv, er lengre enn å demontere dashbord toppen. Utrolig enkelt faktisk, lettere enn jeg trodde selv.
Sitter maks i 10 skruer , så er den ut
Dørene tar jo 5 min å demontere hehe lurer om det går an å få plass til en 6,5" og en b1/2 diskant fra DD i dashen på E39? Forestiller meg at det kan gå uten å være sikker, har ikke dementert / målt enda.
Dørene tar jo 5 min å demontere hehe lurer om det går an å få plass til en 6,5" og en b1/2 diskant fra DD i dashen på E39? Forestiller meg at det kan gå uten å være sikker, har ikke dementert / målt enda.
Mine Polk 6.5" er i følge data 64.9mm dyb. Husker jeg rett, så er det igjen litt til før man når den skummatta som er under dashbordet.
Mener hadde bilder av bilen uten dashbord toppen. Må bare finne igjen dem!
Liker montering av forsterkeren, de er faktisk 100% lik Pioneer ODR forsterkerne i størrelse
Vært artig å vist hvordan plata som forsterkerne sitter montert på , ble festet og hvordan det ser ut uten topp plata rundt forsterkerne.
Men liker ikke bil uten rev hjul i grunn (enda ikke hatt behov for det, sist gang ca 20 år måtte ta i bruk det).
Mine Polk 6.5" er i følge data 64.9mm dyb. Husker jeg rett, så er det igjen litt til før man når den skummatta som er under dashbordet.
Mener hadde bilder av bilen uten dashbord toppen. Må bare finne igjen dem!
Liker montering av forsterkeren, de er faktisk 100% lik Pioneer ODR forsterkerne i størrelse
Vært artig å vist hvordan plata som forsterkerne sitter montert på , ble festet og hvordan det ser ut uten topp plata rundt forsterkerne.
Men liker ikke bil uten rev hjul i grunn (enda ikke hatt behov for det, sist gang ca 20 år måtte ta i bruk det).
Takk for linken forresten, inspirerende En annen e39 her i gården fikk viftemotoren i posten i dag. så da får jeg vel bli med og demontere dashen og måle litt hihi
Hva skal man med reservehjul da? jeg kommer jo ikke til jekken eller noe uansett, haha. De gangene dette skjer er det vel som regel noen i nærheten som kan hjelpe deg?
Ser ut som det kan gå med disse 6.5" du har valgt siden dem ikke bygger mye i dybden. Men må også tenke på en ting til, selve diameteren under selve høyttaleren.
Hos Polk settet er dem smale under.
Hehe.. tja, er i grunn sjelden man trenger reservehjulet ja. Kan vel banne på at hvis man tar det ut, går det ikke lenge før man virkelig trenger den..
Må se hva en gjør..
Har i alle fall funnet en kjekk sak, til bruk av heisbart forsterker rack. Linak La30 som går på 12V, løfter 350kg.
Ser bra ut dette, driver selv med min e39 Knota og grubla lenge jeg også på å få 6,5" i dørene, men det går men mods. Største problemet er dybden, bruker Hertz MLK165 og de er så alt for dype :P
Gikk det greit å få ledningene gjennom strømpa inn til døra?
Jeg skal ha sub'en i reservehjulsbrønnen, får plass til ca 80l der
Mine er ganske dype de også. Tror jeg målte de til ca 7 cm.
Sammenlignet med original:
Gikk greit å få kablene gjennom strømpa. Måtte jobbe litt, men det gikk til slutt.
Plukket bort kontakten til de originale høyttalerene, og tredde kabelen gjennom hullet.
Comment