Announcement

Collapse
No announcement yet.

Peugeot 406stv go lyd i bil

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

vel gårsdagens tanke ble fort til en plan da jeg var og skulle skifte dekk i dag. Har noen plater med 22mm gulvspon liggende så tok med meg dette og startet og måle litt.
    Ble til at jeg fikk kappet til bunn og begge sidene samt topp plata.

Fikk også montert alle forsterkerne sånn at det ser litt bedre ut og så blir det og rydde litt i kabel vaset etter hvert.

Tenkte litt på hvordan jeg skal justere de 2 subbene mine for og få best resultat.
    Har lp filter i forsterkende som dekker 50-500hz 18db/okt.

Vil det ha noen hensikt og dele de ulikt, f.ks en på 50 og en på 100??
    har også samme frekvens spekter til frontsettet, men det kjører jeg inngen filtrering i forsterker da jeg har delefilter som er lever med.

Pioneer subben

Forsterkene montert

Ferdig kappete plater....

Comment

Et par kvelder har det blitt siden siste oppdatering og litt fremgang er det også og spore.
      Skrudde sammen kassa og kappet til frontplate.
      Tok i kveld på hull til subbene, men stikksaga og jeg ble ikke helt venner så resultatet ble vel ikke helt topp...

Skal se om jeg får lånt meg en fres og gå over hullene til subben før kassa skal trekkes...

Et par bilder...

Comment

Det der var en artig løsning. Spiller det greit? Huska å skru fast kassa, ser ut som den veier litt .
        Du kan jo eventuellt selge den ene av de to subbene og kjøpe en lik som den andre i fremtiden. Hvilket av elementene spiller best egentlig?
        never enough!

Comment

Som du ser i tråden så har jeg hatt en del utstyr liggende og samle støv så da fikk jeg lyst og sette det sammen og se hva jeg kunne få ut av det.
          Eneste kostnaden så langt har vært kabel, batteri og strømfordelern, resten har jeg hatt liggende.

Har ikke festet storkassa i karosseri enda, men det blir gjort når alt er ferdig med kasse, kabling og demping.
          Kassene som elementene sitter i er låst fast med beslag nå, men skal festes bedre.

Har testet litt med en sub av gangen på samme forsterker som skal yte 530w rms ved 4ohm brokoblet.

Ut fra det opplever jeg pioneern subben som mye mer lettdreven og dyptspillende en dynabeln.
          Kan hende dynabeln trenger mer effekt for og få et bedre resultat.

Har ikke kommet så lagt at jeg har fått justert noe særlig enda, kun skrudd gain til ca 2\3 på front og sub forsterker.
          Last edited by Tommy str; 06-11-2014, 12:17.

Comment

Det er greit å forsøke ting når man har ting liggende Et søskenbarn av meg kjørte med to stk 12 tommere og en 15 tommer en god stund
            [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
            Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

Comment

I dag tenkte jeg og prøve meg på litt justering av forsterkerne.
              Har fått lastet ned 50hz sinus og 1khz så skal prøve meg frem litt som foreskrevet i andre tråder her inne.

Har et godt multimeter så bør bli ganske nøyaktig, men mangler oscilloskop så jeg får ikke sett om det er noe støy.

Litt tall for justeringa:

BF1702 1x530 justeres til ca 46v
              BF1502 1x480 Justeres til ca 43v
              BF0804 2x260 justeres til ca 32v

Subbene:

Pioneer TS-W306C 1000w max, 400w RMS 4ohm
              Dynabel DY9410 1000w max, 500w RMS 4ohm
              Peerless def 6 160w max, 80w RMS 4ohm

Stiller spillern til 23 ca 2/3 av max så får vi se hvordan dette blir.

Comment

hmm gikk ikke helt som forventa det der.

Vet ikke om det er feil test tone eller om det er noe annet, men fikk ikke verdier i nærheten av de som ble beregnet.
                Endte opp med og stille opp gain til ca 75% på alle forsterkerne og spille litt musikk mens jeg kjørte meg en tur.
                Ble mye mer lyd i frontsettet, men subbene ble noe mer beskjedne så skrudde opp litt mer.

Syns kanskje jeg ikke får så mye trøkk som jeg håpa på så lurer rett og slett på om det blir for lite strøm.
                Har tross alt kun et 70 ah batteri og org. dynamo.

Så det store spørsmålet vil da være hvor stor batteribank bør jeg ha til dette anlegget?

Comment

Dette er en ganske gammal artikkel men den gir litt bakgrunnslesning for spørsmålet ditt.
                  http://www.termpro.com/asp/pubs.asp?ID=117
                  Det er ikke først og fremst, eller utelukkende, amperetimer som har betydning. Du må ta hensyn til hvor mye ampere batteribanken kan levere på kort tid (CA eller CCA). Du skal teoretisk sett kunne hente opp mot 2kw med de forsterkerne. Jeg hadde noen liknende en gang og la til ett lite AGM, det hjalp bare delvis. Kommer også ann på tilstanden og type på det batteriet du har fra før av. Dersom det er bra, ville jeg lagt til ett stort AGM, f.eks ett av biltemas største AGM pga pris. Det burde holde. Er det orginale dårlig hadde jeg vurdert å bytte det samt inn med ett til.
                  never enough!

Comment

Har nyligg erstatet det orginale batteriet med et 70ah agm batteri fra biltema.
                    Får se om jeg får kjøpt meg det største ved neste mulighet.

Et annet spørsmål da er jo om det holder med en 50mm2 fra + i motorrom til fordeler i bagasjen?

Comment

Etter en del lesing frem og tilbake kom jeg frem til at en awg 0 kabel/ 53mm2 skal være tilstrekkelig, men vis jeg skulle finne på og bytte ut en av forsterkerne til en større må jeg da ha en kabel til så da kan jeg like greit ordne med det også.

Regnet også ut batteri/strøm behovet for mitt nåværende anlegg til 150ah så da trenger jeg minimum et 80ah batteri ekstra, men like greit og satse på 95ah med en gang.

Så vil det jo bli et spørsmål om lading av batteriene.

Har kun orginal lader som yter 70a (?) vis jeg ikke tar feil.

Har sett litt etter ladere, men største jeg har funnet til bilen er 120a hos meca til nesten 6000.
                      Kommer det til og være nok for og vedlikeholde ladinga av 165ah?

Comment

Høres ut som om du finner greit ut av det med litt selvstudier da. Nei du trenger ikke en så stor og dyr lader. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en biltema 25A lader. Kommer uansett ann på hva du har tenkt å bruke laderen til. Toppe opp batterier over natten, f.eks om vinteren, eller spille høyt uten motor igang? Større dynamo hadde jo vært optimalt, men du klarer deg nok greit med de forsterkerne og de to batteriene du planlegger. Kjøp et voltmeter så du kan holde øye med spenninga.
                        never enough!

Comment

Mener dynamo, ikke lader ;-)

Comment

Originally posted by Tommy str View Post
                            Mener dynamo, ikke lader ;-)
                            kommer mye an på hvor lenge du spiller på høyt nivå. skal dy spille på høyt nivå over lengre tid trenger du større dynamo for å klare å vedlikeholde strømbehovet. hvis forsterkeren krever amper, men ikke får det den trenger synker volten.

sså ønsker du å spille høyt (drive forsterekeren bortimot maks over lengere tid) så ville jeg vurdert dynamo bytte. vurder hva du trenger utifra dine ønsker og ditt budsjett

Personlig så bytter jeg dynamo men pga budsjett så er det ikke første prioritet hos meg
                            The facts expressed here belong to everybody, the opinions to me. The distinction is yours to draw...

Comment

70a dynamo og 2 stk batterier, et på 70 og et på 95 holder somregel for den vanelig mannen i gata. Som bassfreek over her sier, Et voltmeter er din venn. Dette kan du få kjøpt på e bay til en billig penge. Demper du volumet litt når volten synker, Så lader det seg fort opp igjen. Men tar du mange kort turer og diverse. Så blir det litt verre. Men dette løser du med en 25a biltema lader Har gjort slik selv før også

mvh kim

Comment

Takker for tilbakemeldingene

I løpet av uka og helga har jeg forsterket TB3
                                Men etter dette har jeg nå fått et problem.
                                Ved oppstart av motor kommer det et enkelt smell/puls i subbene.

Hva kan dette være for noe?
                                Min første tanke var at det var snakk om potens forskjell mellom jord i motorrom og jord til forsterkerne som er tatt ut fra karosseri via bolt til beltefeste bak. ca 50cm 50m2 kabel.

Vis jeg skal strekke en kabel for utjevning av jordpotensialet, hvor stor kabel bør det være?
                                Ekstra jording fra spiller? Nødvendig?

Setter stor pris på all respons

Comment

Working...
                                X