Announcement

Collapse
No announcement yet.

ovinn's Saab 900i - dynaBel/Alpine

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• ovinn's Saab 900i - dynaBel/Alpine

Legger ut en tråd her og for å få litt tips og tilbakemeldinger på prosjektet mitt

Bilen er førstebilen, en Saab 900i 89modell 5dørs. Den er helt grei til mitt bruk nå, men skulle gjerne hatt en litt sprekere motor og utseende.. menmen!

Forsterker og sub kjøpte jeg billig av en kompis, for 2stk dynaBel DY9410 og en dynaBel BF4501 betalte jeg 3000,- Rimelig med tanke på at nytt utstyr ville kostet meg rundt 5-5500 nytt! Planene for stereoen er:

Bygge kasse bak - OK
    Montere kasse og forsterker i ny bagsjeplate - Delvis OK
    Bestille resterende stereo:
    - Alpine CDA 9887
    - Alpine SPX-17Ref frontsett
    - Alpine iPod/AUX-kabel
    - Batteriterminaler
    Nytt batteri med kabler fra batt til dynamo samt jording
    Bygge ut i sidedøra for frontsett og tweeter på dash et sted
    Kjøpe Alpine IMPRINT når pengene strekker til og kalibrere lyden skikkelig

Det jeg kommer på nå Skal senere (trolig ikke i denne bilen) kjøpe inn SPX-17Pro som frontsett og flytte SPX-17Ref bak og gå til innkjøp av enten en Alpine 4ch forsterker eller BF0804 4ch, dette er usikkert. Jeg vil ikke bruke mangfoldige tusen på anlegg i den første bilen min, vil heller drøye dette til neste ellerno for så å bygge helt fra bunn med demping osv.

Kom gjerne med innspill og kommentarer samt tips o.l. til hva jeg kan gjøre!
    VW Touran 2006 1,9TDI HL <-- Fremtidig bygg : )

Først et par bilder av bilen, det er ikke mye å skryte av men pytt pytt Lyd blir det!

Utvendig

Innvendig

Stort og fint bagasjerom med mye plass til anlegg!

Batteriet er visst modent for utbytte ser det ut som Skal få sjekket spesifikasjoner på dette snart.

Så en skisse av hvordan jeg ser det for meg i bagasjen.

- Liten oversikt over hvordan det vil se ut

- Her plasserte jeg forsterkeren etter litt tenking. Plasserte den ut til siden og i hjørnet for å utnytte plassen bedre. Kunne ha laget en plate på siden og satt den der men tror det blir bra der

- En liten løsning på varme på forsterkeren. Jeg bruker bolter med tilhørende muttere og skiver og lager spacere så forsterkeren kommer litt opp fra gulvet. Kablene skal føres ned i gulvet så de ikke ligger og slenger.

- Her er hvordan kablene kommer fra foran. Tror det kan bli litt kult med høyttalerkablene festet på siden der, men vi får se. Signalkabelen er lagt under hele plata så den blir ikke synlig, strømkabelen hadde jeg ikkeno annet forslag på enn å feste den på siden og føre den nedover så den ikke skaper noe støy på høytt.-/signalkabler. Men tror likevel det kan bli kult, spesielt hvis(når?) jeg kjøper inn en forsterker til komp.settet foran (og bak)

Etter disse skjermdumpene endret jeg spacerne til forsterkeren fra bolter til trelekter jeg skal trekke i samme filten som bagasjeplata. Jeg laget også et deksel for forsterkeren i tilfelle jeg skal ha med mye bagasje

Deretter går vi over til litt bygging. Det blir kanskje litt hulter til bulter det her men kopierer stort sett innlegg fra en annen tråd

- Her er elementene i sine gamle kasser

- Forsterkeren

- Kabler til forsterkeren

Så over til basskassa.

- Nettopp festet avstivning i midten og laget hull for skruer til frontplata.

Så var det over på å trekke fronten i sort filt

- Gikk ganske greit, W.I.P.

- Ferdig! Her ser dere hvordan den ser ut bak..

- .. og foran Ble ganske fornøyd med resultatet. Sett bort fra at filten trekker til seg endel dritt ble det ganske bra.

- Terminalene måtte jo ha plass et sted og, så merket opp og laget hull på siden på hver side

- Meg som jobber med terminalhullene

- Det ble ikke så værst det heller. Burde jeg tette igjen med Tech7 eller er det tett nok som det er?

- Innsiden av hvordan det ble. Ble nok masse hvertfall

- Tok en tur med pistolen utenpå kassa og. Det skal ikke synes så det er ikke så farlig hvordan det ser ut

- Og sånn er kassa i dag. Eneste som er gjort siden bildet over er at jeg har trikset litt med høyttalerkabelen siden denne var for kort. Og jeg hadde ingen loddebolt for hånden, såå..

- .. det ble sukkerbit Det skal ikke ha noe å si å ha sukkerbit inni kassa?

- Montert, festet den med Tech7 så den ikke skulle ligge å slenge

- Sånn ble fronten med elementene

- Skruer for fronten er lakkert

- Her har jeg fått opp signalkabelen bak CD-spilleren så dette er klart

- Sånn ligger den baki

- Her kommer den ut fra midtkonsollen, herfra strakk jeg meg opp så langt jeg kom nedenfra og opp og håpet på at jeg kom langt nok. Noe jeg gjorde

- Et bilde fra under forsetet hvor kabelen ligger

Så er det hvor langt jeg har kommet. Her har jeg fått inn kassa, bagasjeplatene og prøvemontert forsterkeren.

- Her var konseptskissa jeg laget for bagasjeplata.

- Så var det ut å måle opp, her en 17mm MDF plate. Får de meget billig så har kjøpt to stk. 100,- stk er ikke til å klage på ?

Deretter gikk det en stund og jeg fikk ikke tatt bilder siden minnebrikken på kameraet gikk til helvette. Her kommer et par bilder etter jeg har fått inn platene og basskassa. Skal kle platene til neste uke

- Du ser skruehullene mye bedre her enn du gjør i virkeligheten, men det er en feil jeg ikke skal gjøre på neste prosjekt.

- Tok en enkel løsning på hengslene. Det skal bli dekket av filt senere uansett. Kommer til å bli merkbart hvis du begever hånda over, men ikkeno WOW hvis du ser over bagasjen.

- Festing av plata. Vingemutteren og skiva skal lakkeres svart så de ikke synes så godt.

- Her er spacerne mellom forsterker og bagasjeplata. Vanlig lisser, 23x36mm ellerno.

- Litt rot må jo være lov?

- Baksiden av kassa. Festet den bak med fire skruer skrudd ned i bagasjeplata så den satt litt bedre

- Her ser dere mellom siden i bagasjen og kassa. Det er trangt og sykt tungvinnt hvis jeg må bytte ut kabler e.l.

- Opp med bagasjeplata, fungerer fint med hengslene

- Og ned igjen. Her har jeg prøvd å lagt høyttalerkablen sånn den skal ligge, skal festes på en eller annen måte men dette er ikke fundert på enda

- Så prøveplasserte jeg forsterkeren for å se hvordan det blir og om kablene er lange nok, og det er bare såvidt den ene høyttalerkablen er lang nok, heldig med den Kablene skal opp gjennom gulvet i egne hull der de skal inn i forsterkeren.

Der! Ble litt bilder på en gang men dere overlever vel Får se om jeg ikke får gjort litt i kveld, har montert spacerene og forsterkeren nå så kan slenge opp no bilder av det senere. Det skal demonteres igjen men må lage hull for kabelgjennomføring og trekke kabler så likegreit å se hvordan det blir!

Comment

dette ser veldig bra ut, synn du ikke har noen cdspiller da så du får testa det
      VW Golf 4
      Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
      Simen Sormbråten

Comment

takk takk , håper jeg har den når jeg kommer hjem fra ferie. Da skal det bli testing!

Comment

Her er et par bilder jeg tok av hvordan forsterkeren ble med trekte kabler

Synes det ble rimelig bra jeg! For når man får over et teppe/filt på platene kommer jo ikke hullene til å synes. Kommer mest sannsynlig bare til å lage et kutt og tre kablene gjennom der.

Er det noen som har forslag til hva jeg kan gjøre med griller for subbene? Kjøpe/lage selv? Evnt ideer? Har lyst til å beskytte de litt , har allerede kommet noen skader på de

Comment

Sketchup du har brukt? Genialt verktøy til å tegne kasser med... Har brukt det en del selv til kassene jeg har bygget. Blir bra dette forresten. Men bare en liten ting. Hvorfor har du ikke brokoblet elementene til forsterkeren?
            sigpic

Comment

Ser da bra ut dette!
              Moro å se at det er flere her inne som ikke har bil/anlegg til mange fem-siffrede kronasjer :P

Comment

TheCharger: Vet egentlig ikke, de var jo ikke brokoblet fra før så jeg tenkte vel kanskje ikke på det.. Men vil man merke forskjell ?

sredving: Ja, det er mye anlegg her som er sykt heftige. Jeg skal nok klare meg med dette i førstebilen min

Comment

Vet forresten om en 900 Turbo som selges for slikk og ingenting om du vil bygge om. Skal vist være teknisk bra stand og ligge rundt 5000,-
                  MSN: smack_me@hotmail.com
                  IRC: #bimmers.no @ quakenet

Comment

Har den gått langt ? Og ligger den ute på nettet så jeg får sett på den?

Comment

Har ikke snøring for å være ærlig. Tror ikke den er på nett nei. Er en eldre kar som eier den. Har ikke nummeret til han som eier den heller. Prøvde å finne det nå men er skjult. Skal se om jeg får tak i noe mer info i helga om det er av interesse.
                      MSN: smack_me@hotmail.com
                      IRC: #bimmers.no @ quakenet

Comment

Det hadde vært fint med litt mer hester ja, hvis du gidder hadde det vært fint med litt mer info

EDIT: Har kledd bagasjen og alle kabler er lagt (t.o.m. strøm til batteri), bilder av dette kommer enten i morgen eller i løpet av helga. Venter fortsatt på resten av stereoen fra usa, håper de får resten av delene på lager i løpet av uka, hvis ikke må jeg revurdere litt
                        Last edited by ovinn; 31-07-2008, 19:59.

Comment

Bagasje

Bagasje ferdig! (99,999%)

Da er bagasjen kledd og det eneste som mangler er å feste strømkabelen til siden på en måte, forslag til hvordan det kan gjøres så det ser pent ut?

Er ganske fornøyd med resultatet egentlig, de hadde ikke igjen sort trekk så det ble mørkegrått men det gjorde ikke stort.

- Synes resultatet ble ganske så bra, kunne ha brukt lim e.l. på festing av stoffet men hadde bare stifter tilgjengelig men de synes ikke så altfor godt.

- Forsterkeren i all sin prakt

- Fant et fint lite hull til gjennomføring av strømkabelen, der det allerede er kabler som går inn i dashbordet må det da gå ann å få til noe? Jada, førte den inn og fylte på med litt kabel før jeg prøvde å finne den ved å strekke hånda opp under dashbordet nedenfra. Det gikk mye greiere enn jeg hadde forventet Resten var det bare å legge under gulvet så det ikke gnisset og bak.

- Her et sted skal da sikringsholderen være, venter bare på pakka fra USA før jeg monterer den, er ikke vits å la forsterkeren få strøm før det er nødvendig

Ikke store update'n, sånn går det når man ikke har kamera under selve prosessen. Beklager det, skal få til bedre bilder neste gang

Comment

Trenger litt hjelp fra dere erfarne stereobyggere.. Jeg skal jo bygge inn 6,5" elementer i dørene foran og må finne ut en måte å bygge å feste disse på.. Det som er dumt er at panelene ikke er "stereovennlige" så alt må bygges fra scratch.
                            Noen forslag til hvordan jeg skal gjøre dette? Har litt lyst til å bygge de i mdf og kle de med polyester osv men dette har ikke jeg kompetanse til.. Bor utenfor Lillehammer, så en tur til Hamar er ikke så langt hvis jeg må ha hjelp. Hvis det ikke er andre i området som er drevne med dette og vil hjelpe?
                            Det jeg først tenkte var å bygge noe ala dette:

men det blir penere med en annen løsning..

Her er et par bilder av dørpanelene som sitter der i dag

- Fastmontert

- Bak

- Her er selve panelet

- Og bak panelet.

Forslag? Jeg sitter litt fast..

Comment

Tror jeg skal prøve meg på støpeplast jeg og, en gang må vel være den første.. Feiler jeg får jeg bare prøve igjen. Satt en stund i bilen og funderte i stad og tror jeg skal prøve å lage panalet i 9mm mdf, evnt dobbel 9mm under håndtaket på døra for å forsterke der elementet skal sitte. Så er det å bruke mdf-ringer og bygge opp med biter for så å lage en eller annen form på det. Jeg vil også lage en plass for domen øverst på panelet, samme fremgangsmåte.

Elementene det er snakk om er fra SPX-17REF settet til Alpine, håper jeg blir fornøyd med dette Det er en 6,5" og en dome i hver dør fremme, skal ikke ha noe bak etter litt vurdering ang plass og penger.. Mest penger
                              Så får vi se hva jeg gjør når det kommer til trekkingen, det tror jeg ikke jeg vil gjøre selv da jeg vil ha et bra resultat, hehe.. Så da er planen å få med seg en mdf-plate hjem fra jobb i morgen og lage paneler. Det er noen vinkler på døra, forslag til hvordan jeg skal gjøre dette? Kan jo kappe opp plata og lime for deretter å forsterke med støpeplast?
                              Tenkte også jeg skulle prøve å stå opp tidligtidlig (les 6) for å komme meg på bilopphuggeriet før jobb og sjekke om de har en delebil jeg kan plukke litt fra.. Har også lyst til å trekke opp dashbordet, a-stolpene og taket da trekkene er litt slitne (spesielt i taket, bak er det nesten morkent..) men vi får se hvor langt pengene strekker..

Update i morgen, bilder eller ei, på hva jeg gjør videre

Comment

Working...
                              X